Miten suhtautuisit jos sinusta tehtäisiin aiheeton lastensuojeluilmoitus?
Mitä tekisit, jos saisit kirjeen, että perheestänne on tehty lastensuojeluilmoitus, ja syyksi mainittaisiin joku asia, joka pitää paikkaansa mutta soul olisi liioiteltu tai sitten jotain täysin keksittyä, mutta sellaista, jota ei ole helppo todistaa vääräksi.
Esim jos väitettäisiin että äiti laiminlyö lapsiaan, syytös insestistä, syytös pahoinpitelyistä tai jotain aivan absurdia. Kuitenkin sellainen sana sanaa vastaan tilanne, ja joutuisitte selvittämään asiaa ja todistelemaan?
Ja ilmoitus olisi nimetön, eli ei hajuakaan kuka sen olisi tehnyt. Miten tämä vaikuttaisi teihin.
Ja ihan faktana, kuka vain voi tehdä kenestä vain anonyymin ilmon, esiintyä naapurina, tuottavana, sukulaisena, lapsen kaverin äitinä ja liioitella jotain normaalia asiaa ja tehdä siitä ilmoituksen. Jos ilmoittaja sanoo, että häntää on "suuri huoli" lapsista, lähtee rattaat pyörimään vaikka olisi täysin keksitty juttu.
Miten vaikuttaisi sinuun, mitä tekisit?
Kommentit (37)
Miksi tämä aloitus on täällä joka päivä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä aloitus on täällä joka päivä?
Olisko ajankohtainen jollekin? Toivottavasti joku mielipuoli ei kalastele näillä ohjeita aiheettoman ilmon tekoon...
Jos ls-ilmoitus tehdään aikuisesta, se on aina aiheeton.
Ottaisin välittömästi poliisiin yhteyttä. Kunnianloukkaus.
Nimim. Nätisti yritettiin selvittää, oltiin tosi heikoilla, kun ei ollut mitään mistä syyttää, niin ei tiedetty edes mistä syytetään.
Katsoisin peiliin sillä jokin syy on lasun takana.
Vierailija kirjoitti:
Jos ap.sta on tehty "aiheeton" ilmoitus kannattaa varmaan katsoa peiliin ja harkita muutoksia ,ennemmin kuin pakoilla todellisuutta ja vakuuttaa itselleen olevansa puhdas pulmunen?
Kyllä niitä aiheettomia ilmoituksia tulee aika paljon. Taustalla voi olla sairas henkilö tai kosto mielessä. Laki määrää tutkimaan kaikki tapaukset ja se vie aikaa niiltä, jotka tarvitsevat todella apua. Ja onhan niitä "mustialistoja" ja tiedetään jo etukäteen ilmoituksen olevan aiheeton, mutta tarkistettava on.
Monelle vanhemmalle se on arka paikka, kun joku tehtailee ilmoituksia, eikä tämä koske pelkästään ls, mutta myös poliisia, eläinsuojelua jne.
Olisin hämmentynyt, koska kaksi kissaani ovat liian karvaisia lapsiksi.
Katselin juuri netistä miten nimetön lastensuojeluilmoitus tehdään. Naapurissa pikkuvauvaa retuutetaan öisin jonnekin. Siis useamman kerran olen herännyt yöllä yhden kahden maissa kun miesporukka tulee autolla, pihalla ja rapussa huudetaan ja vauvanistuinta väsätään kiireessä takapenkille. Asunnossa asuu ilmeisesti myös nuori tyttö joka ei kai käy koulua. Tai miten jaksaisikaan jos valvovat joka päivä aamuyöhön. Ovat jotain ulkomalaisia. Ehkä sieltä arabimaista.
Asuin kerran pienessä paikkakunnalla, jossa tehtiin monta naurettavaa ilmoitusta esim leikkii kura lammikossa ja kaikesta muusta pienestä sopan nainen nauroi ,että ei ole aiheellista ja turha ilmoitus.minä ainakin loukkaannuin ja luotto meni ihmisiin ja huomasin miten kateellisia ihmiset voi olla tai katkeria. Kyllä musta nimi pitäisi sanoa ilmotuksen yhteydesä muuten voi tehdä turhaa kiusaa ihmisille. Ja jos tosi kyseessä niin kyllä sosiaalityöntekijät sen huomaa yleensä ja tulee jatkoseurausta.
Jos joku tehtailee aiheettomia ilmoituksia, oli se sitten ls, poliisi, pelastuslaitos jne. niin se on RIKOS, josta seuraa tuomioistuimessa rangaistus ja vahingonkorvaus vaatimus.
Eikä ole sellaista puhelinliittymää, etteikö siitä jäisi jokin jalanjälki, nykytekniikalla tutkittuna, jolloin tekijä saadaan kiinni ja vastuuseen teostaan.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsesta on thty kaksi ls-ilmoa. En tiedä, olivatko ne aiheettomia, mutta voin ehkä itse kertoa, miksi minä luotan viranomaisiin.
Ensimmäisen tekivät alakoulussa luokkakaverin vanhemmat. Nämä päättelivät, että me pahoinpitelemme lasta, koska lapsi käyttäytyi oudosti ja aggressiivisesti. Niin käyttäytyikin, mutta syy oli neurologinen ongelma, jonka takia lapsi oli hoidossa. Ls-ilmosta ei seurannut mitään kun esitin lastenpsykan polin kuvauksen meidän perheestä ja lapsen dg:stä.
Toisen kerran ilmon teki poliisi, kun samainen lapsi sai sakot mopon takavalon sammuttua ajossa. kotiin tulleessa kirjeessä käskettiin ottaa yhteyttä, jos haluamme keskustella. Emme halunneet, meille riitti ihan omin voimin keskustelu.
Eli mun kokemuksen mukaan ls kyllä osaa arvioida, mistä on kyse. Mutta tietty mulla ei ollut tarvetta esittää mitään.
Laki velvoittaa poliisin tekemään aina ls-ilmoituksen, jos alle 18-vuotias on ollut poliisin kanssa tekemisessä, siis virkansa puolesta. Se on lapsen etu ja oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Jos asia ja väitös on jokin sellainen, että sitä ei voi todistaa että kaikki on kondiksessa niin mites sitten selvität viranomaisille että kaikki on OK? Osa suomen viranomaisista on muutenkin täysiä pässejä ja sossunaisista näitäkin löytyy kun vaatimukset alalle eivät ole mitkään huimat.
Eipä siitä lastensuojeluilmoituksesta seuraa mitään selvitysvelvollisuutta lapsen vanhemmille. Itse jättäisin täysin huomiotta ja kieltäytyisin kaikesta yhteistyöstä viranomaisten kanssa.
Kutsuisin ne sossutädit kotiini kahville ja tapaamaan lapsiani ja keskustelemaan mistä oikein on kyse. Voivat sitten itse todeta onko aihetta huoleen vaiko vaan joku kiusanteko.
Mä vaan ihmettelen miksi jotkut tekee turhia ilmoituksia ? Ja jotenkin kokemuksesta tiedän että pienessä kylässä tätä tapahtuu suhteellisesti enemmän.
Mua suututtaisi jos eräs tietty sosiaalityöntekijä olisi asiaa selvittämässä. Ihan vain siksi että hän on todella ennakkoluuloinen ja alkaa "kiusamaan" sellaisia perheitä, jotka eivät ole hänen ihanteidensa mukaisia.
Esim. jos perheessä on mielenterveysongelmaa, työttömyyttä, yksinhuoltajuus tms niin johan ollaan syynämässä senkin edestä. Toisaalta hän jättää myös kunnolla selvittämättä sellaisten perheiden tilanteet joilla ulkoisesti kaikki ok.
Käsittääkseni hän ei ilkeyttään noin toimi, vaan hän luottaa itseensä ja vaistoihinsa ja pitää kovasti kiinni näistä ennakkoasenteistaan ja olettamuksistaan.
Eniten minua ihmetyttää että tämä sosiaalityöntekijä edelleen pestissään keikkuu, kun taas monet pätevämmimmät ovat poistuneet. Valituksia on tehty, annettu palautetta, vaan ei mitään vaikutusta mihinkään.
Onneksi ei itse asiakkaita olla tällä hetkellä. Kerran jouduttiin "varmuuden vuoksi". Saatiin onneksi purettua tuo asiakkuus. Kiusaa meille on joskus tehty, mutta myös tavallaan aiheellisiakin ilmoituksia.
Kiusallaan tehtyjä ilmoituksia pidän pahana ainoastaan siksi että lastensuojelu kuormittuu entisestään ja aivan turhaan. Se on aina joltain pois.
Ja koska joillakin sossuilla on pissiä päässä, niin perhe saattaa joutua kärsimään turhan takia. Tätä pidän tosin vähempänä uhkana, kuin sitä että joku oikeasti apua tarvitseva lapsi jää vaille apua.
Mun kaverin lapsesta tehtiin aiheeton ilmoitus (ylireagointia), mutta sen perusteella sossujen olisi pitänyt tulla hakemaan lapsi ja viedä lääkärin tutkittavaksi saman tien.
Näin ei kuitenkaan tapahtunut, koska sossuilla oli jotain muuta tekemistä toisaalla. Lapsen vanhempi vei itse lapsensa lääkärin tutkittavaksi. Siellä selvisi että ilmoitus oli aiheeton. Sossut eivät kuitenkaan tässä tehneet työtään, joka olisi pitänyt tehdä. Ei tietenkään sossujen vika, että heitä on liian vähän ja hoidettavia tapauksia niin plajon
Laittaisin sen soul-vinyylin soimaan ja ihmettelisin, sillä lapset ovat jo nelikymppisiä.
Ei mee niin, Ap. Mulle vaan ilmotettiin että sinulle on varattu ls-suojeluun aika, teistä on tehty ls-ilmoitus. Syyllistä ei saatu ikinä selville koska oli tehty kuulemma "koululta". Perustelut sain vasta kun sanoin että ne on prkl tultava meille. Ja tosi rumasti piti sanoa. Sosiaaliasiamieheltä tarkastin toki etukäteen että minulla oli oikeus vaatia ne, olisi pitänyt kuulemma tulla pyytämättä. Kaskummaa ne olikin sitten kirjoitettu vasta kovisteluni jälkeen, eivät sentään päivämäärää olleet kehdanneet valehdella. Sossu sanoi ettei perustelut riittäneet mihinkään toimiin, vaan asiat olisivat kuuluneet koulun hoidettaviksi. Mutta niin vaan saatiin meille merkintä lasusta.