Viikonlopun kasvisinventaario: mitä rehuja teillä on syöty?
Ja mitä ruokia niistä tuli?
Meillä:
Purjo, tomaattimurska, selleri, oliivit (nopea tonnikalapasta)
Sipuli, porkkana, selleri, kesäkurpitsa, maissi, oliivit, vihreä paprika, kidneypapuja, tomaatteja (kasvislasagne pakkaseen... paljon pekonia ja juustoja:) )
Savoijinkaali, sipuli, porkkana, selleri, valoisia papuja (kaalipata, jauhelihaa tulee myös)
Kurkkua, paprikaa, tomaattia, selleriä, kevätsipulia lisukkeiksi.
Jälkkäriksi ja välipaloiksi hedelmiä (bansku, omena, päärynä, marjoja) ja lemmikeille tarkoitettuja pähkinöitä ja kuivattuja hedelmiä.
Valkosipulia ja yrttejä vähän kaikkeen.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sipuli, valkosipuli, lehtikaali, myskikurpitsa, kesäkurpitsa, munakoiso, tomaatti, paprika, parsakaali, valkokaali, salaatti, porkkana, borlottipavut, herneet, kukkakaali. Mansikka, kiivi ja mango, ne tosin eivät ole kasviksia. (Olen kasvissyöjä joten kasviksia kuluu melko paljon)
Mikä on myskikurpitsa? Miten valmistit sen? Minkälaisia ruokia teit?
ap utelee kiinnostuneena :)
Käytän aika usein sitä erilaisissa ruoissa. Esim. kasviscurryt, täytetty myskikurpitsa, olen tehnyt myös pastapaistosta siitä ja kasvislisuketta. Lasagne oli ohjeen mukaan nimeltään "Whole-wheat lasagna with butternut squash kale recipe" ja minestrone oli "Carluccio's vegetable and pasta minestrone." Etsin ohjeet lähes aina ulkomaisilta nettisivuilta.
Kyllä se taisi pelkkään valkosipuliin jäädä. Mun kämpillä oli äijäporukka, katottiin telkkarista kisoja, ja vedettiin kaljaa ja jallua aamuyöhön asti. Keitettiin kananmunia, paistettiin valkosipulimakkaroita evääksi.
Osa lähti koteihinsa yöllä ja muutama sammui mun luo. Voi sitä valkosipulin tuoksua aamulla. Taisi tosin tuoksahtaa vähän vanha viina ja pieruverkkaritkin. Nyt alkaa elämä taas voittamaan kun muutaman korjaavan on päivän mittaan vetänyt.
Voiku muistaisin :D Tänään sieniä, papuja ja tomaattia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja noista herneistä ei ole vielä tehty mitään, ne on olleet hapantumassa perjantaista asti ja kohta ajattelin paistaa hernekakkaroita päivälliseksi.
Voisitko hiukan avautua aiheesta enemmän... puoliksi etoo ja puoliksi kiinnostaa! :D ap
Ensin liotetaan herneitä vuorokausi(pari). Sitten idätetään vuorokausi(tai pari tai kolme). Sitten hapatetaan suolavedessä vuorokausi(tai pari). Kaadetaan suolavesi pois ja soseutetaan herneet. Annetaan soseen kohoilla puolisen päivää. Paistetaan pannulla voissa pihveiksi tai kakkaroiksi.
Idätysvaiheessa huuhdellaan muutaman kerran päivässä, mulla nää oli itämässä purkissa, jossa oli pieni sihti päällä, siitä oli helppo huuhdella ja kipata huuhtelun jälkeen takas purkkiin. Hapatusta varten laitoin puoli ruokalusikallista merisuolaa puoleen litraan vettä lasipurkkiin ja ne itäneet herneet tietysti sinne sekaan, peitin folionpalalla ja jätin tiskipöydän nurkkaan seisomaan. Hapatus on käynnissä kun kuplia näkyy.
Hapatetuista herneistä voikin sitten tehdä mitä lystää. Vaikka hernekeittoa, muhennosta tai näitä pihvejä.
Hedelmät ja marjat ovat kasviksia. Ihmeen heikot tiedot kasvissyöjällä :D