Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Heli Vaaranen on oikeassa; suomalainen parisuhde on kriisissä

Vierailija
06.03.2016 |

Suomalainen parisuhde on jo pitkään ollut kriisissä. Suomessa on sinkkutalouksia enemmän kuin koskaan. Parisuhteen muodostaminen on vaikeaa sekä naisille että miehille. Puolet avioliitoista päättyy eroon. Seksiä on parisuhteissa vähemmän kuin koskaan ja syntyvyys on alhaisemmalla tasolla sitten sotavuosien.

Vaaranen on nostanut esiin näkökulman, jossa miehellä on modernissa suhteessa alistujan rooli. Joko noudattaa naisen ja alistua tai suhde päättyy. Tämä näkökulma kohtaa rajua kritiikkiä. Kritiikki on usein täynnä argumentaatiovirheitä, joista yleisin on perustuu kritiikin antajan omaan kokemukseen, josta tehdään yleistys. Toisaalta kritiikkinä esitetään perheväkivaltatilastoja, joissa miehet edustavat vielä enemmistöä tekijöinä. Vaaranen perustaa kuitenkin oman näkemyksensä huomattavan laajaan otantaan ja siihen tosiasiaan, että parisuhteet eivät Suomessa voi hyvin.

Ei tarvitse kovinkaan kauaa lukea tätäkään palstaa, kun Vaarasen väitteen alistetusta miehestä voi allekirjoittaa. Hyvän miehen tehtävä on osallistua perheen hyvinvointiin sekä taloudellisesti että osallistumalla perheen yhteisiin töihin. Yhteiset työt tulee toteuttaa kuitenkin naisen ohjeistuksen mukaan; jos pyykkejä ei ripusteta, astianpesukonetta tai lasta pueta oikein, on mies idiootti kakara, joka ei vaan tajua. Ilmeisen harva mies osallistuu myöskään yhteisen kodin sisustuksesta päättämiseen, loman suunnitteluun tai ylipäätään yhteisen elämän järjestämiseen.

Mutta mistä tämä johtuu? Mielenkiinnon puutteesta? Osaamattomuudesta? Vai siitä, että mies on oppinut, että parisuhteessa pääsee helpommalla, jos antaa vaimon päättää, koska vaimon mielestä mies nyt ei vaan osaa.

Omasta mielestä monen naisen on syytä katsoa peiliin, jos se mies on saamaton vätys, joka on enemmän lapsi kuin puoliso. En yhtään ihmettele, että mies ei ota vastuuta yhteisestä elämästä ja parhaimmillaankin vain hiljaa suorittaa annettuja tehtäviä. Edelleenkään en yhtään ihmettele, että se passiivinen suorittaja ei ole kiinnostunut seksistä tai tunnu houkuttelevalta naisesta. Se, että suhde tämän jälkeen hiipuu ja "kasvetaan erilleen" on enemmän todennäköistä, kuin ihme.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kummankin pitää alistua, ei parisuhde toimi koskaan niin, että vain toinen alistuu. Naiset ehkä osaavat alistumisen paremmin, joten olettavat miehenkin pystyvän joustamaan samalla tavalla. Tässä sitten usein petytään.

Vierailija
2/42 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kummankin pitää alistua, ei parisuhde toimi koskaan niin, että vain toinen alistuu. Naiset ehkä osaavat alistumisen paremmin, joten olettavat miehenkin pystyvän joustamaan samalla tavalla. Tässä sitten usein petytään.

Kyse ei ole niinkään aikuisuudesta, vaan naisen tarpeesta

-olla aina oikeassa

-olla aina äänessä

-nostaa itsensä jalustalle ja korvaamattomaksi

-harhaisissa kuvitelmissaan kuvittelevansa muuttavansa puolisonsa unelmien paperinukkepoikaystäväksi

-määrätä joka asiassa, vaikka ei asiasta mitään edes tajuaisikaan

-uhriutua, koska se nyt vaan kuuluu naisen luonteeseen

-kuulua siihen kollektiiviseen kanalaumaan, jossa pahoja miehiä haukutaan

-olla näkemättä itsessään mitään vikaa, ikinä koskaa

-etsiä syyllinen aina muualta kuin itsestään

Tämä palsta itsessään on todiste siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mieheltä kysyy, miten koti sisustetaan, minne mennää lomalla tai miten muuten yhteinen elämä järjestetään, niin kuinka moni mies oikeasti sanoo mielipiteensä? Vai kuuluuko kuitenkin "ihan sama" vai "katotaan sitä myöhemmin". Kun selkeää vastausta ei saa ajoissa, niin tottahan silloin naisen pitää päättää.

Otetaan nyt esimerkiksi lapsen päiväkodin tai koulun opettajan tapaaminen. Etukäteen pitää ilmoittaa tiettyyn päivään mennessä, ketä on tulossa, mieheltä ei saa muuta vastausta kuin "emmä vielä tiedä, pääsenkö", niin turha se on sitten jälkikäteen nillittää, että vaimo omii lasten asiat itselleen.

Vierailija
4/42 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehiä ei oikeasti tarvita ollenkaan näinä spermapankkien aikoina!

Vierailija
5/42 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siihen auttaa avioero, oikeasti. Ei tarvitse enää kuunnella sitä kuinka on syypää miehen saamattomuuteen ja vastuuttomuuteen (ks. esim. tämän ketjun toinen viesti).

Olen niin paljon onnellisempi kun vihdoin jätin mieheni, että voin lämpimästi suositella sitä kaikille samanlaisessa tilanteessa oleville. Ei kannata jäädä jankkaamaan palstalla asiasta vaan ottaa ero ja muuttaa pois. Mies saa olla sen jälkeen sitä mieltä että tuli kohdelluksi huonosti kun ei saanutkaan pitää ilmaista piikaansa, mutta mitä väliä. Ei ole enää naisen velvollisuus alistua miesten vallan alle, vaikka ne ruikuttaisivat ja syyllistäisivät kuinka.

Vierailija
6/42 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on kollektiivisesta prinsessaharhasta, joka perustuu satuihin unelmien prinssistä ja romanttisiin komedioihin.

Miehen pitäisi osata lukea naisen ajatukset ja olla nukkena kotileikeissä tai koriste-esine, jota voi esitellä ystäville. Odotukset ovat aivan mahdottomia.

Miehen pitäisi olla:

- komea ja pitää huolta itsestään, mutta ei neiti

- olla hyväkroppainen, mutta ei saisi köydä salilla

- tienata hyvin, mutta ei tehdä pitkää päivää

- viihtyä omien kavereidensa kanssa, mutta ei olla poissa kotoa

- käydä kaupassa, mutta tajuta ostaa oikeita ruokia

- tehdä ruokaa, muttei sotkea keittiötä

- siivota, mutta tietää, miten pyykki ripustetaan oikein

- olla kiinnostunut viineistä, mutta raitis

- tulla toimeen perheensä kanssa, mutta olla itsenäinen

Näitähän riittää...

Vierailija
7/42 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tartun vielä tuohon pyykkien ripustamiseen oikein. Lapsikin tajuaa, että jos pyykit oikoo hyvin kuivumaan laittaessa, niitä ei tarvitse silittää. Samoin kuivat vaatteet pitää viikata kaappiin tai laittaa henkareille, että niihin ei tule ryppyjä. Jos tilaa olisi paljon, niin silloin voisi kaiken säilyttää kuivaustelimeillä, mutta meillä se ei onnistu.

Meillä tästä väännettiin niin kauan, että pistin miehen vaatteet kuivumaan oikomatta ja tungin puhtaat vaatteet kaappiin yhdessä mytyssä. Mies ihmetteli, miten kaikki t-paidoista alkaen oli niin ryppyisiä ja jopa ehdotti, että pitäisiköhän ne alkaa silittää. Sanoin miehelle, että ilman muuta voit vaatteesi silittää, jos tahdot, mutta mies ei oikein siitä ehdotuksesta tykännyt. Miksi ihmeessä?

Vierailija
8/42 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset a)hakevat enemmän eroa b) päättävät vapaaehtoisest jäädä lapsettomiksi ja sinkuiksi c) kokevat parisuhteen epätyydyttävämpänä kuin miehet.

Lue rauhassa kirjoittamasi (3) tekstiä, sitten minun kohtani ja pohdi oikeen pitkään ja rauhassa miksi näin olisi.

Itse voin vastata puolestani: Olen 23-vuotias nainen. Olen ollut äiti parisuhteessa. Sinun mielestäni minun pitäisi katsoa peiliin. Katsoin. Jätin sen miehen. En jaksa olla mahdollistaja reppanalle, jonka pystyminen ja pystymättömyys on minusta kiinni. En jaksa, en halua. Done.

Vierailija
9/42 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en edes halua enää parisuhdetta. Seurustelin kuusi vuotta, erosin reilu vuosi sitten.

Tuntuu usein siltä että miehet ja yhteiskunta haluaisi elää jossakin 50-luvulla, pitäisi mennä naimisiin, tehdä lapsia ja naisena tietenkin jäädä kotiin. Minä taas haluaisin parisuhteen, joka on 2000-luvulla, en halua mitään avioliittoa tai lapsia.

Yksin on oikeastaan kivaa, saa tehdä ihan mitä itse haluaa.

N29

Vierailija
10/42 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikävä kyllä sukupuoliroolit ovat suomessa lähentyneet liikaa toisiaan :( uskon että on menty liian pitkälle naisen tasa-arvoistamisessa.sitten on vielä se, kun moraali on löyhä ja irtosuhteita harrastetaan liikaa ja ikäänkuin "liian näkyvästi".kyllä niitä muissakin maissa harrastetaan, mutta suomessa monet naiset jopa kehuskelee niillä :/ ja harrastaa niitä ihan jokaisen kanssa....

Vierailija
11/42 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alistaminen oli siinä mielessä molemminpuolista, että mies "alisti" minua laistamalla joka saatanan kotityöstä ja livahtamalla omiin harrastuksiinsa joka käänteessä. Tämä lähes joka iltainen harrastaminen oli minulle ok, koska arki kolmen lapsen kanssa oli helpompaa ilman miestä, jota piti koko ajan potkia. 

No minä sitten alistin miestä henkisellä väkivallalla ja mäkättämisellä. 

Suhde on loppu ja mies sitten onnistui työntämään itsensä uusperheliittoon, jossa naisella on kaksi ihan pientä lasta + meidän joskus. Olen jo kuullut, että miehen laiskuus jatkuu vain ja muija alkaa jo käydä kypsänä. Vika ei siis ollut minussa - mies on ollut laiska aina - äitinsä ja siskonsa hoitivat perheessä kaikki "naisten työt". Mies ei ole koskaan nähnyt itsessään mitään vikaa. Minä olen vittumainen ja narsistinen ämmä, jolle hänen pitää nyt vielä maksaakin (elatusmaksu lapsista). 

Kyllä, suomalainen parisuhde on kriisissä. Tiedän lukuisia pareja, joilla sama ongelma. Uskon, että tämän sukupolven miehet ovat vielä tottuneet siihen, että äiti hoitaa eivätkä osaa ottaa vastuuta arjesta. Työssä käyvät, koulutetut naiset eivät taas alistu enää siihen, että heillä on kaikki vastuu ja soppa on valmis...

Vierailija
12/42 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se parisuhde on kriisissä sitten, eroja tulee paljon ja monet naimisissa pysyvätkin vaikuttavat tyytymättömiä. Tosin en tiedä onko ongelma uusi? Olivatko suomalaiset parisuhteet onnellisempia 30, 50 tai 100 vuotta sitten?

Minulle on jo riittänyt, en aio enää koskaan elämässäni asua miehen kanssa. Olen seurustellut tai ollut naimisissa suurimman osan aikuisiästäni, mutta enää en jaksa. Entiset puolisoni eivät ole mitenkään kamalia ihmisiä vaan fiksuja ja hauskoja miehiä, mutta se yhteiselämä oli käytännön tasolla niin kuormittavaa etten enää jaksa. Voisin ehkä joskus vielä deittailla, mutta sillä tavalla että miehellä on oma kotinsa jossa se pyörittää omaa talouttaan itse.

N43

Vierailija
13/42 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset taas haukkumassa miehiä, itsessään he ei näe mitään vikaa vaikka me muut kyllä näemme. Yritetään taas kääntää kaikki miesten viaksi, ei tule onnistumaan enää. 

Vierailija
14/42 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoa ratkaisu on paritalo jossa molemmilla on oma puoli jota saa hoitaa miten haluaa.

Vierailija
15/42 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ap-

Mistä se sitten johtuu, että pääsääntöisesti miehet ovat näemmä joko kykenemättömiä tai osaamattomia peruselämän hallintaan? Sinänsä ymmärrän oikein hyvin, ettei kukaan halua elää miehen kanssa, joka on iso lapsi.

Mikä meni pieleen. Eikö poikia keskimäärin kasvateta kotona lainkaan? Mitä poikien äidit ja ISÄT tekivät sen 20-vuoden ajan, jonka pojat viettivät kotonaan?

Entä toinen kysymys. Miksi se osallistuva ja osaava mies ei riitä? Milloin tavallinen jaettu arki muuttui niin tylsäksi, että se ei riitä?

Vierailija
16/42 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai se parisuhde on kriisissä sitten, eroja tulee paljon ja monet naimisissa pysyvätkin vaikuttavat tyytymättömiä. Tosin en tiedä onko ongelma uusi? Olivatko suomalaiset parisuhteet onnellisempia 30, 50 tai 100 vuotta sitten?

Minulle on jo riittänyt, en aio enää koskaan elämässäni asua miehen kanssa. Olen seurustellut tai ollut naimisissa suurimman osan aikuisiästäni, mutta enää en jaksa. Entiset puolisoni eivät ole mitenkään kamalia ihmisiä vaan fiksuja ja hauskoja miehiä, mutta se yhteiselämä oli käytännön tasolla niin kuormittavaa etten enää jaksa. Voisin ehkä joskus vielä deittailla, mutta sillä tavalla että miehellä on oma kotinsa jossa se pyörittää omaa talouttaan itse.

N43

Sama. Joku romanttinen joka toinen -viikonlopputyyppinen kelpaa, mutta never asumaan kenenkään äijän kanssa. Ja sitä paitsi uusperhekuviot ovat aina from hell - ja lapset kärsivät. 

Vierailija
17/42 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaaranen on itse myös eronnut. Mietin, onko huomannut omat virheensä ja sortunut aikoinaan miehen alistamiseen ja vähättelyyn. Olen tavannut vain yhden naisen joka on tunnustanut tämän. Eronnut tätini, on nykyisin yli 70 v.  Hän kertoi, että toinen hänen tyttärensä toimii samalla tavalla alistavasti ja väheksyvästi kuin hän itse aikoinaan.

Vierailija
18/42 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tämä hoituisi sillä että lopetetaan yhdessä asuminen kokonaan. Miehet ovat niin alistettuja ja lyötyjä kun vaimoille ei kelpaa yhtään mikään! Minun ehdotukseni on että miehet voivat asua keskenään ja me naiset saamme nauttia puhtaasta kodista, rypyttömistä vaatteista ja oikein puetuista lapsista. Naisille perussiivous, kokkaaminen ja lasten pukeminen tuntuu sujuvan ongelmitta, mutta miehillä on vielä opittavaa. 

Vierailija
19/42 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset taas haukkumassa miehiä, itsessään he ei näe mitään vikaa vaikka me muut kyllä näemme. Yritetään taas kääntää kaikki miesten viaksi, ei tule onnistumaan enää. 

Totuudella on yks ikävä puoli: se kirpaisee joskus ;)

Vierailija
20/42 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaaranen on itse myös eronnut. Mietin, onko huomannut omat virheensä ja sortunut aikoinaan miehen alistamiseen ja vähättelyyn. Olen tavannut vain yhden naisen joka on tunnustanut tämän. Eronnut tätini, on nykyisin yli 70 v.  Hän kertoi, että toinen hänen tyttärensä toimii samalla tavalla alistavasti ja väheksyvästi kuin hän itse aikoinaan.

Ai eronnutko se on? Sen takia vissiin hesarin jutussa kerrottiin olevan "vaitonainen" suhdestatuksestaan.

Ehkä eronneena ne miesten halit sitten lämmittää? ;)