Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihanko oikeasti teidän mielestä on reilua maksaa kaikki puoliksi?

Vierailija
06.03.2016 |

Tai muuten on LOMPAKKOLOINEN?
Meillä on tilanne, että olen sairaseläkkeellä, käteen jää 1200e/kk. Mies töissä ja palkka 3500e +autoetu. Meillä on molemmilla omat lainat joita lyhennämme molemmat omien maksusuunnitelmien mukaan. Muut kulut maksetaan tasan puoliksi (sähkö, vakuutukset, kauppalasku, vesi ja jäte). Molemmat maksavat itse omien lastensa hankinnat. Näin kun toimimme, ei tule riitaa, mutta pakko sanoa, että olen ihan helvetin tiukilla koko ajan.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen olisin sanonut, että ei ole reilua, mutta nyt tajuan, että lähes kaikki suhteet päätyvät eroon, joten parempi varmaan, että jokainen tulee omillaan toimeen.

Vierailija
2/36 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos molemmat (itse+omat lapset) syövät ja kuluttavat esim. vettä saman verran, niin on tuo reilua. Toki jonkin muunkin järjestelyn voisi laskea reiluksi, jos se sopisi molemmille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on reilua että maksetaan puoleksi yhteiset laskut ja omat omastaan. Tietysti jos toinen saa vaan nettona 700,00 ja toinen 2400,00. 

Vierailija
4/36 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasajako on reilua. Jokaisella on mahdollisuus kouluttautua hyvään ammattiin ja tienata hyvin. Loppu on kiinni valinnoista ja tuurista. Mutta vaikea on perustella vaatimusta, miksi toisen pitäisi maksaa enemmän jos hän ei itse halua. Vähemmän tienaava voi kyllä mielestäni vaatia vaatimattomampaa elämistä, että ei esim. joudu maksamaan puolta liian kalliin talon lainasta vaan ostetaan rivitalonpätkä.

Vierailija
5/36 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni rakkainta autetaan hädän luonteesta riippumatta.Jos ilman omaa syytä ansaitsee vähemmän( ei siis tahallisesti makaile kotona syljeskelemässä kattoon) on paremmin toimeentulevalta outoa olla maksamatta enemmän menoja.Esim.meillä minun tuloni ovat nettona n.3200 ja mieheni 1600.Yhteiselle tilille tietty summa suhteutettuna tuloihin ja siitä maksetaan yhteiset menot.Loput omille tileille.Jos kumpikin laittaisi 50/50 emme yhdessä voisi harrastaa,matkustella tms..koska hänellä ei olisi varaa..Hänhän on puolisoni ja lasteni isä,tietenkin maksan omistani!!

Vierailija
6/36 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi maksat omien ruokiesi lisäksi osan miehen ruoista? Vai syötkö kuin hevonen?

Vierailija
7/36 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on reilua, jos molemmilla on täysi päätösvalta myös kulutukseen, eli asunto on valittu niin, että molemmilla on varaa, ruokaostokset jne tehdään molempien budjettien mukaan jne. Mielestäni se, joka kaipaa fiinimpää, maksaa sitten sen erotuksen.

Vierailija
8/36 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen maksaa kulutuksensa mukaan, ei välttämättä puoliksi. En ymmärrä, miksi miehen pitäisi maksaa minun ruokani tai minun mieheni auton bensat.

Vierailija
9/36 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse sillä kannalla, että meidän on laitettava talo myyntiin, sillä minulla ei ole varaa maksaa enää tällä hetkellä esimerkiksi näin kalliita sähkölaskuja. Kun ostimme tämän, olin vielä täysillä mukana työelämässä. Kun jouduin jäämään sairaslomalle, hoidin omiani ja miehen lapsia useamman vuoden kotona. Ilmaiseksi luonnollisesti.

Ap

Vierailija
10/36 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin kuin veroa maksaa enemmän se joka tienaa enemmän, pitäisi mennä myös kotona. Jos toinen on sairaseläkkeellä, niin kyllä työssäkäyvän pitäisi maksaa kuluista enemmän. Siis kulut pitää suhteuttaa tuloihin.

En ymmärrä ollenkaan sellaisia, jotka koittavat elää lyksielämää omalla suurella palkallaan samaan aikaan kun puoliso kitkuttaa köyhyysrajan alapuolella. Mikä ihmeen parisuhde sellainen on?

Vierailija
11/36 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä, minä, minä......

ainoa reiluus on se.

, että yhteisessä kodissa kaikki on yhteistä tai asukaa loiset tms sitten eri kämpässä ja olkaa omillanne.

Pitkä elämä opettaa, että reiluus vaihtelee tilanteiden mukaan. Perustaisitte suhteenne rakkaudelle ja luottamukselle. Vihkikaavaassakin sanotaan, ettei rakkaus tavoittele omaa hyvää...., miten sen sitten mahdatte ymmärtää.

Aina on ollut rahat ja leipä yhteistä eikä kumpikaan ole omiaan laskenut, mutta ihan vaan 47 vuoden kokemuksella puhun.

Vierailija
12/36 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroa.

Mies ei käsitä heikon ymmärryksensä vuoksi tilannettasi.

Saat jatkaa elämääsi lastesi kanssa eikä sinun enää tarvitse huolehtia miehen lapsista. 

Vierailija
13/36 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On reilua niin kauan kuin molemmilla on suunnilleen samat tulot. Jos toisella on paljon isommat tulot niin reiluinta on jonkinlainen prosenttiosuusjärjestelmä tai yhteiset rahat. Tai reiluudesta en tiedä, mutta en usko, että käytännössä monikaan suhde/perhe voi onnistua, jos sen sisällä on kahta eri elintasoa.

Vierailija
14/36 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä puolisosi voisi tuossa tilanteessa maksaa yhteisiä kuluja enemmän kuin puolet, eli esim. ruoka- ja sähkölaskuja. Hänellä olisi siihen paremmin varaa. Mutta kyllä omat lainat + omien lasten kulut kuuluu vain kunkin itse maksettaviksi.

Kannattaa kyllä sekin huomata, että ei teidän nettotuloissa älytöntä eroa ole. 3500e bruttotulot tekee ilman autoetua noin 2200e nettoa, ja autoetu syönee siitä vielä verotuksessa ainakin pari sataa (koska verot lasketaan tulosta 3500+autoetu). Nettotuloissa eroa siis lie "vain" luokkaa 700-800 euroa, josta vielä jokunen satanen helposti hupenee puolisollasi työmatkoihin ja muihin töissäkäynnin kuluihin kuten lounaisiin. Todellista tuloeroa siis lienee luokkaa 500e/kk, eli kaikkea ei missään nimessä voi puolison maksettavaksi sälyttää. Omaan korvaan kuulostaisi reilulta, jos puoliso maksaisi esim. satasen enemmän yhteisiä kuluja.

Vierailija
15/36 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki maksetaan puoliksi, niin sit pitää vaan elää köyhemmän tulotason mukaan. Tilanteessanne musta olisi reilua, että mies maksaisi enemmän, mut toki niin ettei hänen kaikkia rahojaan "sinuun" tarvitse tuhlata. Mutta sun ei ole järkeä elää kituuttaen ja kädestä suuhun liian kallissa kämpässä, kun vaihtoehtojakin olisi. Joko muutatte edullisempaan tai sit mies ottaa suuremman roolin kulujen maksussa.

Vierailija
16/36 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen rikkaamman osapuolen tulisi enemmän maksaa jos siis toinen osapuoli joutuu kituuttamaan eikä koskaan voi ostaa itselleen mitään.

MUTTA tiedän pariskuntia joissa nainen tuhlaa kaikki rahansa meikkeihin ja vaatteisiin, siis satoja euroja kuukaudessa, ja sen jälkeen sanoo ettei raha riitä muuhun.

Mutta jokainen pariskunta luo itse omat sääntönsä, ei sitä vauvafoorumilta kannata kysellä. Eivätkö ihmiset osaa itse ajatella tai päättää asioistaan? Kaikkeen on kysyttävä muiden mielipide ennenkuin uskaltaa olla mitään mieltä itse. Ihan hullua.

Vierailija
17/36 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole reilua. Kyllä parempi palkkaisen pitäisi tulla vastaan noissa ruokalaskuissa, sähkössä yms.

Vierailija
18/36 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Minä jäin työttömäksi täysin yllättäen ja saan nyt n. € 2.000 per kk käteen.

Mies tienaa edelleen yli € 10.000 per kk käteen ja haluaa asua tässä isossa rannalle rakennetussa öky-omakotitalossa.

En maksa talon kustannuksista nyt mitään.

Jos mies mukisee vastaan sanon heti, että muutetaan pienempään ja halvempaan heti mars (2 henkilöä ei tod. tarvitse yli 250 m2 taloa mitenkään päin).Olen myös etsinyt näitä halvempien asuntojen myynti-ilmoja ja raahannut miestä esittelyihin. Ei suostu vaihtamaan pienempään/edullisempaan.

Olenko epäreilu?

Omasta mielestäni en ole.

Vierailija
19/36 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole oikein. Molempien pitää maksaa tuloistaan sama prosenttiosuus yhteiseen kassaan. 

Vierailija
20/36 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

50/50 jako ei ole reilu, jos parisuhteessa tulot ovat kovin erilaiset. Tasan kulujen jakamisesta kärsivät molemmat, joko niin että vähemmän tienaava joutuu tiukoille tai niin, että enemmän tienaava ei voi elää sellaista elämää, johon on varaa.

Hyvä kompromissi on sellainen, jossa yhdessä määritellään, minkälaiseen elämään on varaa niin, että yhteisen elämän kulut jaetaan puolisoiden nettotulojen suhteessa. Ylijääneiden rahojen käytöstä kumpikin voi sitten päättää oman halunsa mukaan. Tarvittaessa se paremmin tienaava voi myös maksaa vaikka yhteisen kalliimman loman, jos sellaista kaipaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi