Mitä "kyörätä" tarkoittaa sinun murteessasi?
Meillä sillä tarkoitetaan jahtaamista tai ajamista. Esim. lapsia kielletään ettei saa kyörätä kissaa.
(toisen ketjun "kivien kyörääminen" kuulosti siis perin hassulta)
Kommentit (69)
Lehmät kyörätään aitaukseen, eli samaa tarkoittaa kuin ap:lla.
En tiedä, mutta jos mummolassa vaikka pentuina roikuimme (nykyään jo menehtyneen) papan jalassa, niin pappa sanoi "olet sinä semmoinen peräkyörä"
Olisiko kuorma/lasti? Ei mitään hajua :D
jahdata, hätistellä eli ruotsin verbistä köra (ajalta ennen autoja yms)
Ei mitään. Jos olisi pakko arvata, niin arvaisin sen tarkoittavan samaa kuin köyriminen.
Olen suomenruotsaalainen ja Uudeltamaalta. Meilläpäin kyörätä tulee ruotsin sanasta köra ja tarkoittaa viemistä, ajamista, kuljettamista, kärräämistä jne. Ilmaisu on konkrerettinen, esim. lapsia voidaan kyörätä harrastuksiin, mutta toista ihmisitä ei voi kyörätä vaikkapa poliittisesti omalle kannalleen.
Mihin toiseen ketjuun viittaat, ap?
Kuljettamista. Esim. hevonen kyörätään tarhaan, kaveri kyörätään ihmisten ilmoille kotoa homehtumasta, kiviä kyörätään vessaan.
Kuljettamista, rahtaamista. Pitikö sinun tuokin ukko tänne kyörätä?
Vierailija kirjoitti:
Olen suomenruotsaalainen ja Uudeltamaalta. Meilläpäin kyörätä tulee ruotsin sanasta köra ja tarkoittaa viemistä, ajamista, kuljettamista, kärräämistä jne. Ilmaisu on konkrerettinen, esim. lapsia voidaan kyörätä harrastuksiin, mutta toista ihmisitä ei voi kyörätä vaikkapa poliittisesti omalle kannalleen.
Mihin toiseen ketjuun viittaat, ap?
http://www.vauva.fi/keskustelu/2510738/mies_kyoraa_lasten_kanssa_kivia_…
Luultavasti tuohon.
En ole kuullut sanaa koskaan aikaisemmin.
"Kyörätä" on "haalata".
Olipa hauska kuulla tuo "haalaaminen" pitkästä aikaa!
Missäpäin näitä sanoja käytetään?
Molemmat ovat minulle tuttuja, ja olen varsinaissuomalais-hämäläis-karjalainen, joka asuu Helsingissä.
Ainakin Turussa akka saattaa sanoa ukolleen, että oliko sun taas pakko haalata noita ryyppykavereita tänne...
Kulkemista " ei sinun tarvitse koko ajan perässä kyörätä"
Kuljettamista.