Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vanhemmilla oikeus sekaantua hääjärjestelyihin, jos he antavat rahaa?

Vierailija
04.03.2016 |

Ja ihan aluksi: minä EN ole pyytänyt heiltä mitään. Itse halusivat antaa, ja nyt vaaditaan sitä ja tätä vieraslistaan, ruokiin ohjelmaan ja kaikkeen. Eli jos vanhemmat itse haluavat antaa rahaa hääjärjestelyihin, onko heillä myös oikeus päättää järjestelyistä? Mielestäni ei, eikä miehenikään mielestä.

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien on äärettömän mukava selittää sisaruksilleen, miksi vain osan perhe kutsuttiin kokonaan, kun meidän Henriikka nyt ei vain halua kutsua heitä 😈

Siksi juuri vanhemmat voivat rahoittaa "häät" ja kutsua kaikki haluamansa, jotta heidän ei tarvitse selitellä, sehän se pääasia on. Hääparista viis, ketä he häihinsä haluavat tai eivät halua kutsua ja millaiset häät haluavat, sivuseikka.

Vierailija
42/83 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien on äärettömän mukava selittää sisaruksilleen, miksi vain osan perhe kutsuttiin kokonaan, kun meidän Henriikka nyt ei vain halua kutsua heitä 😈

Vanhempien sisarukset kutsutaan pariskuntina, ei perheinä. Ne serkut jotka kutsutaan, kutsutaan siksi että olen paljon tekemisissä heidän kanssaan.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat ovat just noita rahalla hallitsevia. Siellä käydessä annettiin väkisin aina muutama kymppi ja jos kieltäydyin, alkoi äiti melkein itkua vääntää. Ne kympit sitten vanhempien mielestä oikeuttivat vaatimaan meitä tekemään sitä ja jättämään tekemättä tätä. Oli ihan hirveä vääntö saada heidät lopettamaan lahjominen.

Etukäteen minua huoletti, mitä mahtaa seurata, jos kerron naimisiinmenostani. Äitini ei jostain syytä pidä miehen suvusta ja osasta ystäviäni, joten hän olisi ensin luvannut ottaa osaa kustannuksiin ja sitten olisi alkanut vieraslistan karsinta. Teimme viisaan ratkaisun, kun menimme naimisiin kenellekään sanomatta, ilmoitimme jälkikäteen asiasta tekstiviestillä vanhemmille ja kavereille.

Vierailija
44/83 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin samaa mieltä, 36! On vanhemmille erittäin iso ja tärkeä asia, kun lapsi menee naimisiin. Se "lapsi" on niin rakkauden ja järjestelyn huumassa, että ei ehkä sitä voi nähdä, mutta vanhempi näkee naimisiinmenon todella suvun jatkumisena ja laajentumisena. Minusta olisi kyllä aika kaunista antaa vanhempienkin osallistua kutsuttavien valintaan. Tuntuu, että teillä on vielä jotain kesken aikuistumisprosessissa tai sitten väleissänne on jotain muuta kitkaa, kun olet noin kylmä vanhempiesi toiveita kohtaan.

14

Minä ja mies tässä ollaan menossa naimisiin. Häät ovat siis meidän juhlat, ei vanhempien tilaisuus päästä näkemään etäisempiä sukulaisia. Kutsuttavat jakautuvat suunnilleen kolmeen osaan, eli minun sukuani, miehen sukua ja kavereita on suurin piirtein yhtä paljon. Tässä tulee jo maksimi vierasmäärä täyteen, enempää juhlapaikkaan ei mahdu. Että jos minun valintani kutsuttavista sukulaisista ei miellytä vanhempiani, niin ei voi mitään. Vai pitäisikö jättää joku meille itsellemme tärkeä pois, että vanhemmat saavat tahtonsa perille? Miksi?

Mitä aikuistumisprosessiin tulee, niin eikö se nimenomaan ole itsenäisen aikuisen käytöstä, että ottaa itse vastuun esimerkiksi nyt hääjärjestelyistä? Vanhempieni toiveisiin olisin ehkä saattanut suhtautua vähän joustavammin, jos niitä olisi ollut vähemmän, ne olisivat helpommin toteutettavia, ja ennen kaikkea ne olisi esitetty toiveina eikä vaatimuksina.

ap

Vierailija
45/83 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap I see you. Olet oikealla jäljillä.

Vierailija
46/83 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap I see you. Olet oikealla jäljillä.

:O

Vierailija
47/83 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin samaa mieltä, 36! On vanhemmille erittäin iso ja tärkeä asia, kun lapsi menee naimisiin. Se "lapsi" on niin rakkauden ja järjestelyn huumassa, että ei ehkä sitä voi nähdä, mutta vanhempi näkee naimisiinmenon todella suvun jatkumisena ja laajentumisena. Minusta olisi kyllä aika kaunista antaa vanhempienkin osallistua kutsuttavien valintaan. Tuntuu, että teillä on vielä jotain kesken aikuistumisprosessissa tai sitten väleissänne on jotain muuta kitkaa, kun olet noin kylmä vanhempiesi toiveita kohtaan.

14

Minä ja mies tässä ollaan menossa naimisiin. Häät ovat siis meidän juhlat, ei vanhempien tilaisuus päästä näkemään etäisempiä sukulaisia. Kutsuttavat jakautuvat suunnilleen kolmeen osaan, eli minun sukuani, miehen sukua ja kavereita on suurin piirtein yhtä paljon. Tässä tulee jo maksimi vierasmäärä täyteen, enempää juhlapaikkaan ei mahdu. Että jos minun valintani kutsuttavista sukulaisista ei miellytä vanhempiani, niin ei voi mitään. Vai pitäisikö jättää joku meille itsellemme tärkeä pois, että vanhemmat saavat tahtonsa perille? Miksi?

Mitä aikuistumisprosessiin tulee, niin eikö se nimenomaan ole itsenäisen aikuisen käytöstä, että ottaa itse vastuun esimerkiksi nyt hääjärjestelyistä? Vanhempieni toiveisiin olisin ehkä saattanut suhtautua vähän joustavammin, jos niitä olisi ollut vähemmän, ne olisivat helpommin toteutettavia, ja ennen kaikkea ne olisi esitetty toiveina eikä vaatimuksina.

ap

Onko teillä tilasta vai rahasata puute?

Vierailija
48/83 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

14

ap

Onko teillä tilasta vai rahasata puute?

Ei oikeastaan kummastakaan. Tila on juuri sopivan kokoinen haluamallemme vierasmäärälle ja pystymme itse huolehtimaan kustannuksista.

ap

Vierailija
49/83 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahtiajako:

Kategoria A: Hääpari ja heidän häät. Yksi elämän tärkeimmistä ja loppuiän muistettavista hetkistä, jokaikinen tunti. Rahalla ei ole merkitystä, onnen tunteella tuona päivänä on. Parhaat häät ovat hyvässä hengessä vietetyt, kaikilla hyvä olla ja hääpari on ykkönen, ei esim. mitä syötiin, oliko ilotulitusta, mitä mahtoi maksaa, missä jessica on -eikä ole kutsuttu vai mikä on -akat kumminkin puhuu ennen, häissä ja jälkeenpäin. Ihan sama, ketä kutsut tai jätät kutsumatta. Kellään ei helposti ole sellaisia varoja sijoittaa häihin, että kaikki mahdolliset kutsutaan häihin.

Kategoria B: vanhemmat, anopit, ystävät. Joiden kanssa on tunnesiteet ja joiden kanssa ollaan tekemisissä. Normaalisti arvostavat läheisiään ja arki, sekä juhlien järjestäminen sujuu hyvässä yhteishengessä. Tätä ei kuitenkaan tapahdu. Näin pitäsii: raha-asioistakin keskustellaan, kommunikoidaan toista kuunnellen ja ymmärtäen. Sovitaan, ei vallalla. Vallan käyttö, jos joku ymmärtää, mitä tarkoitan, tekee tuhoa. Se ei tule rahalla, vaikka kuinka haluaisi sen saavuttavan ilman järkeä. Jos oikeasti ajattelisi perhekuvioita eteenpäin, ja älykkäästi älykkäälle, ei sitä rahalla saavuteta, kun on kysymyksessä kenen tahansa häät. Seuraavaksi ristiäiset, sitä ennen lapsen nimi ja sitä ennen, naimisiinmenon jälkeen mm. ison talon osto tyyliin, johon pitäisi rahat pieraista jostain, ei kiinnosta enää vanhempiea, koska he eivät ole läsnä mukuloitten arkitodellisuudessa. Selittävät omaa kiiltokuvaansa vain ympärilleen, miten olivat järjestämässä häitä, totuus muuta, me maksoimme 98/100, mutta siitä emme puhuneet kellekään. Vanhempien oma osuus välittämiseen loppui taas siihen, kun muut eivät olleet näkemässä todellisuutta. Alkoi siitä, kun viimeiset häävieraat lähtivät, vain me ja vanhempani. En halua kirjottaa, miten touhu jatkui sen jälkeen, en olisi silloin uskonut äidistäni, traumat. Häiden jälkeen en ole ollut äitini kanssa tekemisissä, hän ei ole äitini, ainoastaan biologisesti.

Vierailija
50/83 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et halua joustaa, etkä antaa vanhempiesi päättää mistään, et ota rahoja.

Jos sen sijaan otat rahat, silloin joudut myös jonkin verran joustamaan.

Vierailija
51/83 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos raha on lahja, niin sitten ei pitäs puuttua. Jos raha on enempi sponsorointi, niin sitten voivat puuttua. Eli miten ootte alunperin asian puhunu, sen mukaan.

Vierailija
52/83 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh huh, 49!

Unohtakaa puheeni, olen varmaan vain kasvanut pumpulissa. Kirjoitukseni koskee siis vain sellaisia perheitä, joita kutsun keskiverto-onnellisiksi. Siis kyse ei ole mistään valtarakennelmista eikä rahasta, vaan juhlien järjestämisestä rakkaille, läheisille ja mahdollisuuksien mukaan muullekin suvulle ja ystäville.

t. 14

Vierailija
53/83 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi alunperinkään suostui siihen, että saisit vanhemmilta rahaa häiden järjestelyyn?

Parasta on, että hääpari järjestää häänsä yksin, vihkiparin vanhemmat ja suku ovat mukana kirkossa, mutta juhlat on vain kavereille.

Koska ne kaverit on sitä turvaverkkoa, joka kantaa perhettänne eteenpäin, kun vauva valvottaa ja taapero on hankala. Kaverit tulevat apuun, kun äiti on sairaana eikä jaksa hoitaa lapsia. Kaverit on niitä, jotka antavat mökkinsä ilmaiseksi käyttöön ja joiden auto on aina saatavilla. Kaverit auttaa muutossa, takaa lainan, antaa rahaa, kylässäkäydessään siivoaa ja pesee pyykit. Ei kukaan sukulaisista ole kiinnostunut siitä, miten perheellänne menee, yksikään ei halua auttaa. Sen sijaan kaverit on aina valmiita tulemaan paikalle, vaikka keskellä yötä. Kaverit siirtää harrastusmenojaan hoitaakseen ap:n lapsia, jotta ap pääsee kuntosalille tai jonkun kaverin lapsettomiin häihin.

Vai menikö se toisinpäin?

Vierailija
54/83 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos raha on lahja, niin sitten ei pitäs puuttua. Jos raha on enempi sponsorointi, niin sitten voivat puuttua. Eli miten ootte alunperin asian puhunu, sen mukaan.

Ajattelin ilman muuta, että kyseessä on lahja. En muista tarkalleen, mitä rahoista puhuttiin, mutta siitä olen kyllä varma ettei ollut mitään puhetta että vanhemmat saisivat oikeuden vaikuttaa järjestelyihin.

Päädyimme miehen kanssa siihen, että vanhemmat saavat rahansa takaisin, jos niiden saamisen ehtona on lupa päättää järjestelyistä.

ap

Vierailija
55/83 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi alunperinkään suostui siihen, että saisit vanhemmilta rahaa häiden järjestelyyn?

Parasta on, että hääpari järjestää häänsä yksin, vihkiparin vanhemmat ja suku ovat mukana kirkossa, mutta juhlat on vain kavereille.

Koska ne kaverit on sitä turvaverkkoa, joka kantaa perhettänne eteenpäin, kun vauva valvottaa ja taapero on hankala. Kaverit tulevat apuun, kun äiti on sairaana eikä jaksa hoitaa lapsia. Kaverit on niitä, jotka antavat mökkinsä ilmaiseksi käyttöön ja joiden auto on aina saatavilla. Kaverit auttaa muutossa, takaa lainan, antaa rahaa, kylässäkäydessään siivoaa ja pesee pyykit. Ei kukaan sukulaisista ole kiinnostunut siitä, miten perheellänne menee, yksikään ei halua auttaa. Sen sijaan kaverit on aina valmiita tulemaan paikalle, vaikka keskellä yötä. Kaverit siirtää harrastusmenojaan hoitaakseen ap:n lapsia, jotta ap pääsee kuntosalille tai jonkun kaverin lapsettomiin häihin.

Joo, sori tuli annettua alapeukku vaikka yläpeukku piti. Sä laitoit ihan asiaa.

Vierailija
56/83 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoh... Kutsumme häihin molempien perheet ja sukua sekä kavereita. Kaikki ovat tervetulleita sekä vihkimiseen että juhlaan. Koska he kaikki ovat meille tärkeitä omana itsenään, eivät pelkkinä apujoukkoina. (Teksti muuten antaa aika omituisen kuvan omasta elämästäsi, mutta se on kai sivuseikka.)

ap

Vierailija
57/83 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No huh huh, 49!

Unohtakaa puheeni, olen varmaan vain kasvanut pumpulissa. Kirjoitukseni koskee siis vain sellaisia perheitä, joita kutsun keskiverto-onnellisiksi. Siis kyse ei ole mistään valtarakennelmista eikä rahasta, vaan juhlien järjestämisestä rakkaille, läheisille ja mahdollisuuksien mukaan muullekin suvulle ja ystäville.

t. 14

En ymmärrä, mitä tarkoitat, selitä. Ymmärrän kaikesta paljonkin, mistä mainitset, paitsi siitä, että et ymmärrä valtarakenteita. Häiden organisointia ei enää kestänyt, mitä vanhemmat oli. Meidän perheestä yksi veti itsensä jojoon näiden perheen sisäisten valtarakenteiden / raha hallitsee - ihmisellä, ei kenelläkään - vuoksi, enemmänkin voin kertoa ja miten liittyi vanhempien valtarakenteisiin. Selitä minulle, niin tämäkin puoli voisi vihdoista viimein avautua, siitä olisin kiinnostunut, todella.

Vierailija
58/83 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis tarkoitin, että kun puhuin aiemmin siitä, että olisi hienoa ja kaunista, jos häät voitaisiin järjestää niin, että rahat ja toiveet menisivät sopuisasti yksiin hääparin ja rahaa lahjoittavien vanhempien välillä, en siis tarkoittanut tunnekylmiä, minulle vieraita perhesuhteita. Siksi siis paasaamiseni neuvottelujen ja sovun puolesta tarkoitti ainoastaan keskiverto-onnellisia perheitä. Ei sellaisia, joissa häät aiheuttavat valtarakennelmineen ja rahan käytössä vallan välineenä, traumoja tai jojoon vetämisiä.

Ap 14

Vierailija
59/83 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tässä se mitataan oletkos tarpeeksi aikuisia pärjäämään itse.

Jos ei omilla rahoilla pysty järjestämään häitänsä niin menkää maistraatissa naimisiin.

Jos ei pysty elämään omaa elämäänsä niinkuin itse haluaa ilman vanhempien määräyksiä niin sittenhän voi vaikka ikuisesti asua kotona lapsen asemassa.

Hyvän päätöksen teitte kun palautatte rahat. Kiitätte kauniisti että he halusivat auttaa teitä rahallisesti mutta ette voi ottaa rahoja vastaan koska haluatte järjestää itse omanlaisenne häät ilman riitoja.

Vierailija
60/83 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhempani maksoivat omasta aloittestaan tarjoilut. Minä ja mieheni maksoimme muut.

En jotenkin saa kiinni ap:n ongelmasta, onko teillä ollut aina kinaa kuka päättä ja mitä päättää.

Meillä oli häävieraita n. 140, mukana laajasti sukua molemmin puolin, muutama lapsuudenkodin naapurikin 😊 Tarjoilut suunniteltiin yhdessä ilman ongelmia.

Olin 32 kun menin naimisiin, yhdessä mieheni kanssa noin 12 vuotta tuossa vaiheessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän