Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarjottiin siivoustyötä 10 e/h

Tgcvhyujbb
04.03.2016 |

Ja palkka on hyvä. Eli siivousalalla (jos ei kunta tai valtio) niin työntekijää kyllä riistetään jo ihan jo TES:n avustuksella.

Olin sijaisena siivoojana ja palkka käteen (8 h työpäivästä) 1200 €/kk. Ja ne jotka olivat olleet pitempään oli palkka n. 1400 €/kk.

Erittäin raskasta työtä mm rappusiivouksia.

Kyllä mun puolesta ko. ala on itse aiheuttanut sen, että palkat huonot. Esim yhden firman pomo heti itselleen hirveät pääomatulot muttei maksanut kunnon palkkaa työntekijöilleen. Ja työntekijäthän loppupeleissä sen rahan hänelle teki...

Siivousala lakkoon ja kunnon palkat raskaasta työstä esim 1800/kk brutto.

Itse porrassiuvoijana sain putsata virtsaa yms rapuista. Eritelisä työntekijälle oli 10 € ja siivousfirma laskutti taloyhtiötä 82 e. JS monesti se lisä jäi maksamatta työntekijälle, mutta taloyhtiötä kyllä laskutettiin.

Eli jos joku kokee, ettei työtään arvosteta, niin siivousalan karmeus toivottavasti herätti,

Voisitte siistijät vielä laittaa tänne vastauksia "pahin kokemus työssäni"

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi miesvaltaisten raskaiden alojen palkkaus on OK työmäärään nähden? Varastohommat, rakennusala, jne. Sitten kun pitäisi tehdä fyysistä ja paskaista työtä työ muuttuukin yhtäkkiä sellaiseksi, jota "kuka tahansa" voisi tehdä ja palkkauksen on sallittua olla alhainen.

En ole koskaan ollut niin kuollut mitä hotellihuoneita siivotessani, silloin sai käyttää yhteen huoneeseen jopa 15 min, nykyisinhän aika taitaa olla enää 10 min.

Vierailija
22/28 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiän duunissa siivooja saa n. 13e/tunti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi miesvaltaisten raskaiden alojen palkkaus on OK työmäärään nähden? .

Mietipä sitä vielä toinenkin kerta ja mieti sen jälkeen sitä, että miksi EK ja Kokoomus tekee kaikkensa, että AY-liike saataisiin polvilleen ja mieluummin kokonaan lakkautettua.

Entä miksiköhän nämä samaiset tahot ajavat innolla sitä, että työmarkkinat vapautettaisiin kokonaan niin, että tänne saisi roudata halpatyövoimaa EU:n ulkopuolelta?

Tässä ketjussa joku heitti todennäköisesti trollina, että oli joutunut tyytymään puolta pienempään palkkaan, kun työnantaja lisäsi työvoimaa työpaikalle. Tuollaiset hullut skenaariot olisivat täyttä todellisuutta, jos AY-liikettä ei olisi ja työnantaja saisi vapaasti sanella työehdot.

Naiset, etenkin matalapalkka-alojen naiset ovat aina olleet huonoja ajamaan omia asioitaan. Et kai tosissasi kuvittele, että se raksaduunari on sen OK-palkan (20 asteen pakkasessa raatavalla betoniraudoittajalla voi olla hieman erilainen mielipide palkkansa hyvyydestä) ihan taistelematta saanut? Kyllä se on vaatinut monet työtaistelut ja ankarat neuvottelut, että betoniraudoittajalla on edes se palkka, mikä sillä tänä päivänä on.

Kaikkein idioottimiaisita on tässä tilanteessa ruveta kadehtimaan toista duunaria ja saada sillä eripuraa aikaan. Sitähän juurikin EK-haluaa, eli hajaannusta duunarien rivistössä. Se ei ole sen betoniraudoittajan vika, että siivojalla on paska palkka, vaan vika on kyseisen alan ja viime kädessä alan työntekijöiden, jotka eivät ole nousseet barrikaadeille vaatimaan oikeuksiaan.

Mainoslehtien jakaminen hyvä esimerkki siitä, mihin se johtaa, jos työntekijöillä ei ole edes omaa liittoa. Palkat täysin mielivaltaiset ja ala-arvoiset, jopa alle euron tunnilta.

Vierailija
24/28 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin puhua tästä aiheesta lopputtomiin. Ongelma on se, että yritykset eivät halua maksaa siivouksesta. Ei ymmärretä sitä, että siivouksen taso vaikuttaa suoraan kiinteistön käyttöikään, puhumattakaan käyttömukavuudesta.

Siivouspalvelut on ulkoistettu melkein joka paikassa. Isot siivousfirmat voittavat tarjouskilpailut, koska myyvät palvelujaan niin halvalla. Tämä tarkoittaa sitä, että mitotukset ovat epärealistisia, palkat ja työehdot huonoja. Ja tämä taas johtaa siihen, että työntekijät eivät ole motivoituneita eivätkä lojaaleja työnantajalleen. Sairaspoissaoloja on paljon, myös ihan oikeista työn raskauden aiheuttamista syistä. Luulisi, että siivousfirmoissakin ymmärrettäisiin, että kannattaa pitää työntekijät terveinä ja tyytyväisinä. Poissaoloista tulee vaan lisää kuluja.

Itselleni siivoustyössä raskainta ei ole siivoaminen, vaan kaikki se muu: huonot esimiehet, huonosti organisoidut työtehtävät, hankalat/laiskat työkaverit, puutteelliset työvälineet, kyykyttävät asiakkaat, työn vähäinen arvostus... Ihmettelen, kun tälläkin palstalla puhutaan siitä, että nykyään ei pääse töihin edes siivoojaksi. Oma kokemukseni on päinvastainen: töihin kyllä otetaan vaikka minkälaista porukkaa, mutta fiksut ja ahkerat eivät siivoushommiin hakeudu (näin siis kärjistettynä, on täällä helmiäkin). Moni nuori menee mieluummin vaikka tarjoilijaksi, vaikka palkka olisikin huonompi. Siivoojan stigma on niin vahva.

Vierailija
25/28 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tgcvhyujbb kirjoitti:

Ja palkka on hyvä. Eli siivousalalla (jos ei kunta tai valtio) niin työntekijää kyllä riistetään jo ihan jo TES:n avustuksella.

Olin sijaisena siivoojana ja palkka käteen (8 h työpäivästä) 1200 €/kk. Ja ne jotka olivat olleet pitempään oli palkka n. 1400 €/kk.

Kyllä mun puolesta ko. ala on itse aiheuttanut sen, että palkat huonot. Esim yhden firman pomo heti itselleen hirveät pääomatulot muttei maksanut kunnon palkkaa työntekijöilleen. Ja työntekijäthän loppupeleissä sen rahan hänelle teki...

Itse porrassiuvoijana sain putsata virtsaa yms rapuista. Eritelisä työntekijälle oli 10 € ja siivousfirma laskutti taloyhtiötä 82 e. JS monesti se lisä jäi maksamatta työntekijälle, mutta taloyhtiötä kyllä laskutettiin.

Eli jos joku kokee, ettei työtään arvosteta, niin siivousalan karmeus toivottavasti herätti,

Jos nuo firman pomot heti itselleen hirveitä pääomatuloja ottavat, niin eikös silloin kannattaisi alkaa firman pomoksi? Piruako sitä kahdeksalla tai kymmenellä eurolla oksennuksia siivoa, eihän sillä rikastu. Pistää firman pystyyn ja alkaa vaan katselemaan sopivia omakotitontteja ja selailemaan talotehtaiden esitteitä.

Vierailija
26/28 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, kun tälläkin palstalla puhutaan siitä, että nykyään ei pääse töihin edes siivoojaksi. Oma kokemukseni on päinvastainen: töihin kyllä otetaan vaikka minkälaista porukkaa, mutta fiksut ja ahkerat eivät siivoushommiin hakeudu (näin siis kärjistettynä, on täällä helmiäkin). Moni nuori menee mieluummin vaikka tarjoilijaksi, vaikka palkka olisikin huonompi. Siivoojan stigma on niin vahva.

Minä olen yksi noista. Olen tehnyt aiemmin raskasta työtä ja lukemattomien yritysten jälkeen pääsin yhtenä opiskeluaikojeni kesänä siivoamaan. Toista kertaa en päässyt vaikka nyt olisi siivouksesta jo kokemusta ja työ sujui hyvin, sain loistoarviot. Olen siis yliopisto-opiskelija ja aina tehnyt hyvin työni olin missä paikassa tahansa.

Vierailija
27/28 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tgcvhyujbb kirjoitti:

Jos nuo firman pomot heti itselleen hirveitä pääomatuloja ottavat, niin eikös silloin kannattaisi alkaa firman pomoksi? Piruako sitä kahdeksalla tai kymmenellä eurolla oksennuksia siivoa, eihän sillä rikastu. Pistää firman pystyyn ja alkaa vaan katselemaan sopivia omakotitontteja ja selailemaan talotehtaiden esitteitä.

En minäkään siivojaksi alkaisi noilla palkoilla, mutta pomon hommat kiinnostaisi. Voisin vähän niistä pääomatuloista tinkiäkin, ottaisin vain pomon palkan ja loppurahalla palkkaisin vähän kalliimpia siivoajia, niin nekin pääsisi hyville tienesteille.

Vierailija
28/28 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että "kilpailu on kovaa kun isot firmat tarjoaa halvalla" on pötyä. Vähän kun aina väitettiin, että " että Suomessa on siksi niin kallista kun Suomi on kuin saari ja maan sisällä matkat pitkät) tai että "apteekissa on kalliit hinnat kun siellä ammattitoista porukkaa". Nyt samat purkit halvemmalla viereisessä kaupassa joka auki myös sunnuntaisin.

Kyllä se on ahneus mikä estää maksamasta siivoojille kunnon palkkaa.

Pahinta siivousalalla on, että esimieheksi otetaan se kovaäänisin eukko, jolla ei mitään ihmissuhdetaitoja saati tietoa johtamisesta. Sellainen oikea "uraohjus" joka sähläämisellä aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä.

Poikkeuksia varmasti löytyy.

Kyllä siivousalalla 10 € /h on vähimmäistuntipalkka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme