Tarjottiin siivoustyötä 10 e/h
Ja palkka on hyvä. Eli siivousalalla (jos ei kunta tai valtio) niin työntekijää kyllä riistetään jo ihan jo TES:n avustuksella.
Olin sijaisena siivoojana ja palkka käteen (8 h työpäivästä) 1200 €/kk. Ja ne jotka olivat olleet pitempään oli palkka n. 1400 €/kk.
Erittäin raskasta työtä mm rappusiivouksia.
Kyllä mun puolesta ko. ala on itse aiheuttanut sen, että palkat huonot. Esim yhden firman pomo heti itselleen hirveät pääomatulot muttei maksanut kunnon palkkaa työntekijöilleen. Ja työntekijäthän loppupeleissä sen rahan hänelle teki...
Siivousala lakkoon ja kunnon palkat raskaasta työstä esim 1800/kk brutto.
Itse porrassiuvoijana sain putsata virtsaa yms rapuista. Eritelisä työntekijälle oli 10 € ja siivousfirma laskutti taloyhtiötä 82 e. JS monesti se lisä jäi maksamatta työntekijälle, mutta taloyhtiötä kyllä laskutettiin.
Eli jos joku kokee, ettei työtään arvosteta, niin siivousalan karmeus toivottavasti herätti,
Voisitte siistijät vielä laittaa tänne vastauksia "pahin kokemus työssäni"
Kommentit (28)
Ap. Siis alkupalkka 1800 €/kk myös yksityiselle sektorille. Työ erittäin raskasta ja yksitoikkoiduudellaan henkisesti kuormittavaa.
Ap. Mutta tuskin kukaan elättää itsensä jos käteen jää 1200 €/kk. Eli 300 e/viikko. Täydet tunnit.
Siivousalan palkat yksityisellä puolella on riistoa. Sitten valtio ja kunnat maksavat asumistukia siivousalan työntekijöille vaikka Stubbin mallin mukaan markkinat määräävät palkan yms.
eli siivoojat kapinaan js hukkukoot ihmiset sitten likaan.
Laskutettiinko tuo 82 euroa lisänä jonkin palkkion päälle vai onko se koko laskutettu summa? Työnantajallehan tuo on perustuntihinta tuotantotyössä jossa on laitteen kulut.
Luultavasti siivousfirman välineitä ja autoa on tarvittu tuohon työhön. Jos tuo on lisä, silloin 82 euroa kattaa varmaan kohtuullisesti kulut, mutta jos 82 euroa on koko hinta käyntikuluineen, johon sisältyy siirtymiset laitteineen, lienee katteet melko tiukassa tuollaisessa lisätyössäkin. Jos on ajoneuvo ja välineet, pitää joka tunnilta saada laskutettua suurinpiirtein tuon verran.
Itse olin joskus siivoamassa kauppaa, enkä ehtinyt vaaditussa ajassa saada koko kauppaa siivotuksi. Tuntipalkkani oli 8e. Niinpä työnantaja päätti palkata toisen henkilön lisäkseni siivoamaan ja molempien tuntipalkka oli siis 4e. Tätä taisin jaksaa päivää ja sitten otin loparit.
Eterdfdzxg kirjoitti:
Ap. Mutta tuskin kukaan elättää itsensä jos käteen jää 1200 €/kk. Eli 300 e/viikko. Täydet tunnit.
Siivousalan palkat yksityisellä puolella on riistoa. Sitten valtio ja kunnat maksavat asumistukia siivousalan työntekijöille vaikka Stubbin mallin mukaan markkinat määräävät palkan yms.
eli siivoojat kapinaan js hukkukoot ihmiset sitten likaan.
Ei vaan taida auttaa mitään, kun on yli 600 000 työtöntä, niin kyllä aina löytyy joku tekemään paskoillakin työehdoilla.
No mitä voi odottaa joltain siivoustyöltä? En itsekään pyrkisi siivousalan töihin rikastuminen mielessä. Kyse on hieman ojankaivuun kaltaisesta ns. paskaduunista, jota voidaan usein teettää kenellä tahansa, eikä vaadi edes kummempaa kielitaitoa tai pätevyyttä (toki jotkut leikkaussalien tai museoiden siivoukset erikseen, mutta esim. rappusiivouksia osaa tehdä kuka vaan). Ei tuollaisessa ammatissa voi olettaa saavansa mitään kovin korkeaa palkkaa. Trendi lienee se, että noita töitä tulee Virosta ja kaukoidästä ihmisiä tekemään tänne, jotka ovat noihin nykyisiin palkkoihin tyytyväisiä ja suomalaiset hakeutuvat muille aloille.
Tänä päivänä saa olla iloinen että saa edes ilmaiseksi tehdä töitä.
Mun ystävän entisessä työpaikassa oli niin, että jos asiakas viimehetkellä peruutti keikan (siis avasi kotioven krapulassa boksereissa), niin asiakas joutui maksamaan peruutushyvityksen, mutta työntekijä ei saanut mitään korvausta siitä, että hänen työkeikkansa peruttiin. Hänellä meni siis ylimääräistä aikaa matkoihin, eikä hän voinut sopia sille hetkelle muuta työtä tai menoa. Se oli muutenkin ihan paskalafka. Usein pomo ihmetteli, miten niin työntekijä ei pysty vartissa siirtymään seuraavan kohteeseen toiseen kaupunkiin. Ystävä potkittiin ulos valheihin nojaten juuri koeajan lopulla.
Eritelisät hoidettiin sitten, että työntekijä käsin luuttusi rätillä kuset pois. Rätti tietty meni sitten suoraan pesuun. Ei rakettitiedettä. Minä sain 10 e/eritelisän palkkaan (jos muistivat mulle maksaa...)
Ja siivousfirma laskutti tästä 5 min hommasta taloyhtiötä 82 €/kerta.
Ei siinä mitään nostureita tarvita kun kuset pyyhkii nurkista...
Eritelisät hoidettiin sitten, että työntekijä käsin luuttusi rätillä kuset pois. Rätti tietty meni sitten suoraan pesuun. Ei rakettitiedettä. Minä sain 10 e/eritelisän palkkaan (jos muistivat mulle maksaa...)
Ja siivousfirma laskutti tästä 5 min hommasta taloyhtiötä 82 €/kerta.
Ei siinä mitään nostureita tarvita kun kuset pyyhkii nurkista...
Vierailija kirjoitti:
Tänä päivänä saa olla iloinen että saa edes ilmaiseksi tehdä töitä.
Nyt sitten kaikki työttömät maisterit siivoustyöhön! Pitää olla onnellinen, että saa 1200 e/ kk käteen. Jos ei ole ammattitaitoa niin 3 kk saat harjoittelijan palkkaa n. 900 €kk brutto! Työniloa!
Tgcvhyujbb kirjoitti:
Kyllä mun puolesta ko. ala on itse aiheuttanut sen, että palkat huonot. Esim yhden firman pomo heti itselleen hirveät pääomatulot muttei maksanut kunnon palkkaa työntekijöilleen. Ja työntekijäthän loppupeleissä sen rahan hänelle teki...
Totta, mutta eikö pystyisi pistämään jo omaa firmaa jossain vaiheessa pystyyn? Luulisi, että hyvästä työvoimasta ei olisi pulaa kun maksaisi paremmin, ja asiakkaat olisi tyytyväisiä, kun jälki on hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin joskus siivoamassa kauppaa, enkä ehtinyt vaaditussa ajassa saada koko kauppaa siivotuksi. Tuntipalkkani oli 8e. Niinpä työnantaja päätti palkata toisen henkilön lisäkseni siivoamaan ja molempien tuntipalkka oli siis 4e. Tätä taisin jaksaa päivää ja sitten otin loparit.
Pakko olla totta, kun noin lukee Internetissä :O
Vierailija kirjoitti:
No mitä voi odottaa joltain siivoustyöltä? En itsekään pyrkisi siivousalan töihin rikastuminen mielessä. Kyse on hieman ojankaivuun kaltaisesta ns. paskaduunista, jota voidaan usein teettää kenellä tahansa, eikä vaadi edes kummempaa kielitaitoa tai pätevyyttä (toki jotkut leikkaussalien tai museoiden siivoukset erikseen, mutta esim. rappusiivouksia osaa tehdä kuka vaan). Ei tuollaisessa ammatissa voi olettaa saavansa mitään kovin korkeaa palkkaa. Trendi lienee se, että noita töitä tulee Virosta ja kaukoidästä ihmisiä tekemään tänne, jotka ovat noihin nykyisiin palkkoihin tyytyväisiä ja suomalaiset hakeutuvat muille aloille.
Voin kyllä vannoa, että "kuka vaan" ei voi tehdä ko. työtä.
Koska ala naisvaltainen, raskas sekä yksitoikkoista niin siitä ei makseta.
Perussiivouksen voi tehdä kuka vaan mutta moni tuskin selviäisi siitä, että viisikerroksisen rappukäytävän työaika on 15 min. Kaikki raput, tasanteet pyhittään. Seinät tahroista. Ovien lasit pestään ja matot imuroidaan. Kuraeteinen siistitään. Ei kaikki tähän pysty.
Ja sitä ihmettelen, että ihmiset jaksavat nälviä siivoojia. He tekevät raskasta duunia ja maksavat itse omalla palkalla perheensä elatukseen. Toinen dissatturyhmä on se Siwan kassa. Miten kehtaatte?
Ennen nälvittiin poliiseja ja merkonomeja...muutta nälviminen on wt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
älä ota enää. Maksas sanoo poks
Rfxvgty kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
älä ota enää. Maksas sanoo poks
Hah, kyllä toi ainakin ihan totta oli. Itse olin silloin nuori ja lisäkseni palkattiin virolainen henkilö, jolle kelpasi mikä työ tahansa.
Kaupassa olen nähnyt usein ulkomaalaisia siivoamassa.
Saavatko edes kunnon palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Kaupassa olen nähnyt usein ulkomaalaisia siivoamassa.
Saavatko edes kunnon palkkaa?
Epäilen, että varmaan siivousfirmat maksavat sitä huonointa palkkaa mitä voivat. Kouluttautumaton n 7,52 e/h. Menee työharjoittelun nimissä tuo palkka.
Firmat vetävät siitä välistä lisätuloa kun maksavat 2 e vähemmän tunnissa.
Sillä alalla jos millä jätetään TES noudattamassa (palkoissa, tauoissa, työoloissa) ja palkanmaksussa on ongelmia. Tämän päälle vielä vaaditaan käytännössä mahdottomia eli hyvää jälkeä muutamassa minuutissa. Sitä hommaa ei edes ne paljon puhutu robotit koskaan pystyisi tekemään siihen tahtiin... Työnantajalla ei tietenkään ole mitään realiteetteja normaalista työpäivästä eikä kiinnostusta ottaa selvää.
Niin ei se palkka ole niin kaikki kaikessa, mutta jos työ on muutenkin raskasta ja vastenmielistä, niin kyllähän siitä edes kelpo korvaus pitäisi saada.