Avioero, hävettää.
Mieheni on juoppp. Ei mikään räyhäävä väkivaltainen haiseva sellainen, mutta ei se kiltteys muuta sitä tosiasiaa etten siedä sitä että se juo salaa.
Ja se valehtelu kun huomaan että se on kännissä.
Tätä on kestänyt liian pitkään. Olen sanonut monta kertaa että lähden jos toistuu, ja aina jäänyt. Ajatellut että lapset ei nyt kärsi juomisesta koska se tapahtuu kun ovat jo nukkumassa, ja että ehjä perhe on parempe, enkä kai halua avoimesti myöntäö kaikille eroamalla että tein huonon valinnan.
Nyt en vain jaksa enää.
Mies nukahti aikaisin, alkoi kuorsata, pyysin kääntymään kyljelleen niin alkoi taas unissapuhuminen jolloin tiesin että jaaha, on toi juonut enemmän kuin kolme kaljaa.
Kävin tutkimusretkellä ja löytyihän se Kossupullo.
Miten tästä jatkaa?
Hävettää tosiaan erota, hävettää että en sitten kelvannut vaimoksi muulle kuin juopolle.
Mies ei vielä tiedä että jäi kiinni taas, nukkuu sikeästi vielä. (Hän on työtön, mulla arkivapaata tänään jos joku ihmettelee miten voimme olla.molemmat kotona perjantaiaamuna.)
Kommentit (26)
Älä ajattele avioeroa, vaan askelta kerrallaan. Ehkä nyt kannattaa uhkailujen sijaan ruveta kuitenkin tuumasta toimeen. Kerro miehellesi, että nyt on mitta täynnä. Kerro että etsit asuntoa. Pakkaile tavaroita vaikka jo valmiiksi. Jotain konkreettista josta miehesi näkee, että olet tosissaan. Ehkäpä jo se saa hänet heräämään ja suostumaan hoitoon alkoholismin takia. Jos ei suostu, niin tiedät että olet oikealla tiellä.
Halauksia <3
Vierailija kirjoitti:
ehkä se juo, koska ei kestä työttömän häpeää ja haluaa pois ne ajatukset edes sen ajaksi kun on humalassa.
Hän joi silloinkin kun oli töissä.
Nyt hänellä alkaa kuun vaihteessa uusi työ.
Vierailija kirjoitti:
Älä ajattele avioeroa, vaan askelta kerrallaan. Ehkä nyt kannattaa uhkailujen sijaan ruveta kuitenkin tuumasta toimeen. Kerro miehellesi, että nyt on mitta täynnä. Kerro että etsit asuntoa. Pakkaile tavaroita vaikka jo valmiiksi. Jotain konkreettista josta miehesi näkee, että olet tosissaan. Ehkäpä jo se saa hänet heräämään ja suostumaan hoitoon alkoholismin takia. Jos ei suostu, niin tiedät että olet oikealla tiellä.
Halauksia <3
Tämä on tehty. Silloin mies itkien varasi ajan lääkäriin, pyysi minut mukaansa ja lääkärillä myönsi että hänellä on ongelma, sai Selincro-reseptin.
Eipä niitä ikinä hakenutkaan.
Nyt en voi enää muuttaa. Koska luotin mieheeni ostimme asunnon, tai no, laina on kokonaan minun nimissäni.
Voin alkuun muuttaa lastenhuoneeseen nukkumaan, kunnes mies löytää kämpän itselleen.
Alkoholismi on miehen häpeä, ei sinun.
Minusta eroaminen olisi parhainta, kuulostaa ihan sanoinkuvaamattoman pahalta ettet ole jo aiemmin eronnut vaan pitänyt lapsesi tuossa tilanteessa. Kai käsität, että lapset kyllä ymmärtävät asian oikeasti? Lue esim. virtahepo olohuoneessa -kirja niin käsität, että alkoholismi ei ole koskaan vain yksittäisen vanhemman asia vaan vaikuttaa lapsiin syvällisesti ja negatiivisesti.
Voisitko auttaa miestäsi selväksi? Hoidon avulla tms? Kun selvästikkin vaikuttaa hyvältä mieheltä. Ero sysäisi hänet pahempaan jamaan. Olette perhe, selvitkää perheenä?
Aivan eri asia jos olisitte uhattuna tms. Lapset kärsisi tms.
Voimia! <3
Vierailija kirjoitti:
Minusta eroaminen olisi parhainta, kuulostaa ihan sanoinkuvaamattoman pahalta ettet ole jo aiemmin eronnut vaan pitänyt lapsesi tuossa tilanteessa. Kai käsität, että lapset kyllä ymmärtävät asian oikeasti? Lue esim. virtahepo olohuoneessa -kirja niin käsität, että alkoholismi ei ole koskaan vain yksittäisen vanhemman asia vaan vaikuttaa lapsiin syvällisesti ja negatiivisesti.
Onko sinulla vielä lisää suolaa kaataa haavoihin?
Vierailija kirjoitti:
Voisitko auttaa miestäsi selväksi? Hoidon avulla tms? Kun selvästikkin vaikuttaa hyvältä mieheltä. Ero sysäisi hänet pahempaan jamaan. Olette perhe, selvitkää perheenä?
Aivan eri asia jos olisitte uhattuna tms. Lapset kärsisi tms.
Voimia! <3
En voi auttaa, sitähän tässä ollaan jo yritetty.
Hänelle viina vain on perhettä tärkeämpi, pakko minun on se jo hyväksyä kun tämä aina vain toistuu vaikka olisikin välillä pitkä tauko.
Meillä aivan sama tilanne! Mies tissuttelee ja valehtelee juomisestaan. En tosin vieläkään ole varma paljonko se oikeastaan juo, mutta ainakin enemmän mitä kertoo. Tyhjiä pulloja löytyy joka paikasta. Eniten minua loukkaa se, että mies tuntuu vilpittömästi kuvittelevan, että uskon hänen valehtelunsa. Hän valehtelee vaikka jää kiinni kossupullo kädessä. "Tää on ollu jo kauan täällä, en mä ottanut kuin vähän, tää nyt on vaan..."
Kukaan ulkopuolinen ei tästä tiedä. Kenelläkään ei ole hajuakaan siitä mitä meillä kotona tapahtuu, joten ero tulisi kaikille muille puun takaa. Ulkopuolisille näyttäisi siltä, että eroaisin huvin vuoksi. Miehen vanhemmat loukkaantuisivat ikihyviksi ja syyttäisivät liioittelusta. Sanottakoon vielä, että miehen suvussa monellakin on tapa läträtä alkoholilla ja sitä pidetään ihan normaalina. Omat vanhemmat järkyttyisivät, mutta varmasti uskoisivat. Mies ei halua erota, joten hän varmasti laittaisi kapuloita rattaisiin niin paljon kuin pystyisi.
Ymmärrän ap, oikein hyvin nuo häpeän tunteet! Haluaisin sanoa sinulle jotain lohduttavaa, mutta en keksi mitä voisin sanoa :) Tsemppiä!
Käy vaikka päihdelinkissä lukemassa muiden kirjoituksia tai kirjoita itse sinne! Siellä ei teilata ja voit saada uusia näkökulmia ja ajatuksia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä aivan sama tilanne! Mies tissuttelee ja valehtelee juomisestaan. En tosin vieläkään ole varma paljonko se oikeastaan juo, mutta ainakin enemmän mitä kertoo. Tyhjiä pulloja löytyy joka paikasta. Eniten minua loukkaa se, että mies tuntuu vilpittömästi kuvittelevan, että uskon hänen valehtelunsa. Hän valehtelee vaikka jää kiinni kossupullo kädessä. "Tää on ollu jo kauan täällä, en mä ottanut kuin vähän, tää nyt on vaan..."
Kukaan ulkopuolinen ei tästä tiedä. Kenelläkään ei ole hajuakaan siitä mitä meillä kotona tapahtuu, joten ero tulisi kaikille muille puun takaa. Ulkopuolisille näyttäisi siltä, että eroaisin huvin vuoksi. Miehen vanhemmat loukkaantuisivat ikihyviksi ja syyttäisivät liioittelusta. Sanottakoon vielä, että miehen suvussa monellakin on tapa läträtä alkoholilla ja sitä pidetään ihan normaalina. Omat vanhemmat järkyttyisivät, mutta varmasti uskoisivat. Mies ei halua erota, joten hän varmasti laittaisi kapuloita rattaisiin niin paljon kuin pystyisi.
Ymmärrän ap, oikein hyvin nuo häpeän tunteet! Haluaisin sanoa sinulle jotain lohduttavaa, mutta en keksi mitä voisin sanoa :) Tsemppiä!
Käy vaikka päihdelinkissä lukemassa muiden kirjoituksia tai kirjoita itse sinne! Siellä ei teilata ja voit saada uusia näkökulmia ja ajatuksia.
Kiitos tästä. "Kivaa" että joku ymmärtää.
Minä olen kyllä tästä puhunut jo muutamalle, jopa.miehen vanhemmille viime kerralla kun olin lähdössä kunnes mies itkullaan sai minut jäämään.
Ovatko lapsenne pieniä vai jo isompia?
Vierailija kirjoitti:
Ovatko lapsenne pieniä vai jo isompia?
5v, 3v. ja 1v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla vielä lisää suolaa kaataa haavoihin?
Otat normaalin palautteen suolan kaatamisena haavoihin? Uhriutuminen ei nyt kyllä auta kun kyseessä ei ole vain ap, vaan hänen lastensa hyvinvointi.
Ap:n ajatusmaailma on edelleen vinksallaan jos häpeää ITSE miehensä alkoholismia. Se EI ole ap:n häpeä ja silti häpeä on estänyt ap:ta jo pitkään tekemästä sen teon mikä olisi oikea omille lapsilleen.
Kerää kaikki salapullot (tyhjätkin) yhteen ja ota niistä kuva todisteeksi, jos joku epäilee miehen juomista. Mua ainakin huolestuttaisi myös se, jos mies vaikka ajaa autolla seuraavana aamuna. Puhumattakaan siitä, että olisi lapset kyydissä. Jos tissuttelee joka päivä, niin ei varmaan promillet laske kertaakaan nollille.
Ei eroa tarvitse kenellekään ulkopuolisille perustella eikä selitellä. Jos joku utelee, voi halutessaan vastata että tilanne oli sellainen, että ero oli paras vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
ehkä se juo, koska ei kestä työttömän häpeää ja haluaa pois ne ajatukset edes sen ajaksi kun on humalassa.
"Seuraavalla tähdellä asui Juoppo.
Mitä sinä teet? - kysyi Pikku Prinssi
Juon - vastasi Juoppo synkän näköisenä
MIksi sinä juot? - kysyi Pikku Prinssi
Unohtaakseni - vastasi Juoppo
Unohtaaksesi mitä?
Unohtaakseni, että häpeän, tunnusti Juoppo.
MItä sitten häpeät?
Häpeän, että juon - sanoi Juoppo sulkeutuen sitten lopulliseen sanattomuuteen"
Syiden etsiminen juomiselle ei auta, eikä auta apu tai hoivaamisyritykset jos ihminen itse ei halua muutosta ja ole valmis ottamaan vastuuta muutoksen saamisesta. Ap, keskity omaan jaksamiseen ja lapsiin. Joskus alkoholisti herää parhaiten todellisuuteen kun havahtuu kuinka kamalaksi elämä on mennyt - ja miten paljon menetyksiä seuraa jos ei lopeta. Juha Vuorinen, raitis alkoholisti kerran kirjoitti, että paras asia mitä hänen vaimonsa on hänelle tehnyt oli kun jätti hänet. Tuo herätti miehen, raitistui ja sai vaimonsa ja lapsensa takaisin. Aina ei mene noin onnellisesti, mutta kehnoin mitä voit perheellesi tehdä on voida itse huonosti vuosikausia alkoholistin vieressä, siitä kärsii koko muu perheesi. Voimia. t raitis alkoholisti
Sanotaan, että alkoholismi on tunne-elämän sairaus. Onko miehelläsi käsittelemättömiä asioita vai onko tissuttelu vain tekemisen puutetta? Kirjoituksesi tekee oikein pahaa, koska seurasin vastaavaa tilanne sivusta 10 vuoden ajan, lopputuloksena avioero. Tärkeintä on muistaa, ettet sinä voi häntä parantaa. Jos äijä juo, niin se juo. Kyllä sinun kannattaa tehdä nyt selväksi omat toiveet ja odotuksesi ja jos mitään muutosta ei todellakaan tule, niin pelasta itsesi ja lapsesi tuosta tilanteesta.
Tee valitus! Onhan se taas ihmeiden ihme kun kapakkaukko ei raitistunutkaan vaikka menitte naimisiin.
Enemmänkin sinun sietäisi hävetä sitä, että olet noinkin kauan jaksanut juoppoa äijää. Mitä sen on väliä mitä muut ajattelevat, sinun kuuluu ensisijaisesti ajatella lastesi ja omaa etuasi! Ei ne sukulaiset elä siellä teidän elämäänne ja katso sitä sikailevaa äijää päivästä toiseen. Arvosteluihin sano, että ottakaa toki poikanne asumaan takaisin ja katsokaa kuinka kauan jaksatte.
Ero ei todellakaan ole mikään häpeä, se on voitto, se on vahvan ihmisen ratkaisu.
Ap:n häpeä ettei ole eronnut, ei miehen häpeä ettei pysty olemaan juomatta.
Ap:n häpeä että teki lapsia, ap:n häpeä että on halunnuy uskoa että mies muuttuisi, että perhe olisi tärkeämpi kuin kännit.