Paluumuuttaja etsii töitä. Aina tulee vakiovastaus:" kiitos hakemuksestasi. Mutta ei kiitos."
Alkaa jo kylmäämään tämä jatkuva torjunta. Kauanko jaksaisit ennenkuin antaisit suosiolla periksi ja unohtaisit koko muuton?
Eikö sieltä Suomesta nyt hitto soikoon löydy ahkeralle ja kokeneelle ihmiselle mitään työtä?? Taas tuli ei kiitos yhdestä firmasta. Työkokemukseni ja kielitaitoni olivat aivan nappiin ja siellä oli useita paikkoja tarjolla. Edes haastatteluun en silti päässyt. En ole nirso, monipuolista työkokemusta löytyy ja palkkatoivekin on alakanttiin. Perseestä.
Kommentit (122)
Suomalainen työelämä on todellakin vääristynyt. Työstä tai sen saannista on tullut rakettitiedettä. Kaverini myös on maisteri, työskentelee assarin hommissa 2000 Euron kuukausipalkalla. Pätkätyö luonnollisesti, äitiyslomasijainen toiselle maisterille, joka kuulemma saa kokemuslisää satkun enemmän. Tehtäviin kuuluu sellaiset työt, että niihin pitäisi riittää peruskoulupohjainen merkonomi. Silti tämä työ oli suorastaan lottovoitto. Hakijoita oli kymmenittäin, haastattelivat kahdeksan yliopistokoulutettua ja tämä kaverini pääsi sitten psykologisten testien jälkeen. Uskomatonta. Kauhea härdelli yhden sijaisuuden takia perustason töihin. Eikö tuollainen duuni pitäisi lohjeta aikalailla heittämällä?
Itse teen tällä hetkellä sijaisuuksia ja oikeasti miltei itkettää aamuisin. Minä, ikää pian 40, yliopistokoulutettu, osaava ja kokenut ihminen, istun kotona odottamassa puhelua, josko minua tarvittaisiin tänään töihin. Sitten juoksen kuin joku opiskelijatyttö sinne 30 minuutin varoitusajalla nöyristelemään ja iloisin ilmein, että soittivat juuri minulle. Miksi suostun tähän? Että pysyisin "hyvän kirjoissa" ja ehkä saisin pidemmän työpätkän. Vakityöstä en jaksa edes uneksia...
kansainvälisesti kokenut, vähintään alempi korkeakoulututkinto, sujuvasti 2 kieltä, useamman vuoden kokemuksella vaativista assitentin tehtävistä omaava henkilö, eli minä. 3 haastettelukierrosta sis. kognitiiviset testit. Kastelen myös kukat.