Pärjääkö palkallani Helsingissä aikuinen + teini...?
Onko nyt jotain mitä en osaa huomioida tässä... Kaikki vakuuttavat, että eihän sinulla ikimaailmassa ole rahaa Helsinkiin muuttaa! Verojen jälkeen jää kuussa 2900eur (sis. lapsilisän). Vuokraisin kaksion hyvältä alueelta, hinta sis. vesi & internet, 1300eur. Kotivakuutus & käyttösähkö, riittääkö näihin keskimäärin 50e /kk? En osaa arvioida, kun nyt asun ok-talossa jossa nuo kulut ovat mammuttimaiset. Kulkeminen julkisilla n.140e/kk. Lapsen puhelinlasku n. 30e/kk. Kauppalasku n. 400e/kk ja tässä jo ravintolakäyntejäkin. Nämä kun vähentää jää kuussa vielä 980e...
Mitä olen jättänyt huomioimatta?!
Kommentit (38)
Jätit huomioimatta sen ettei kenelläkään ole oikeasti mitään syytä muuttaa Helsinkiin.
Käytännössä jopa suurimmista pk-seudun ulkopuolisista kaupungeista muutavan pitäisi saada Helsingissä parin tonnin palkankorotus jotta elämänlaatu pysyisi edes ulkoisilta puitteiltaan entisellä tasolla.
been there, seen that , bought the T-shirt kirjoitti:
Jätit huomioimatta sen ettei kenelläkään ole oikeasti mitään syytä muuttaa Helsinkiin.
Käytännössä jopa suurimmista pk-seudun ulkopuolisista kaupungeista muutavan pitäisi saada Helsingissä parin tonnin palkankorotus jotta elämänlaatu pysyisi edes ulkoisilta puitteiltaan entisellä tasolla.
Tässä pitää huomioida, että asun nyt ok talossa = massiiviset asumiskustannukset. Lisäksi on oltava hyvä auto pitkän työmatkan vuoksi (lyhennys 200€ seuraavat 3v, polttoaine 350-400€/kk ja vielä kaskot, huollot sekä verot päälle).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiennyt että duunisi on Vantaalla kun ehdotin Lauttasaarta.
Helsingin keskusta - Pasila - muut radan varren alueet sitten järkevimmät. Muuten joudut hankkimaan auton. Viikki - Arabia -tienoilta hitaat kulkuyhteydet
Riippuu vähän missä päin Vantaata työpaikka on. Viikissä on seutupysäkki Vantaan busseille, johon pääsee Arabiastakin helposti bussilla 68/74/506.
No sitä mä katselin et noilta alueilta pääsis kuitenkin suht ok kulkemaan. Työ on ihan Vantaan & Helsingin rajoilla idässä :)
Jos aiot heivata auton niin eikö olisi helpompi asua työpaikan ja/tai koulun lähellä.
Vai onko sinun työpaikkasi jossain "teollisuusalueella" missä ei edes ole asuntoja ja koulua.
Kyllä teinin kanssa kaksioon mahtuu jos mamma nukkuu olkkarissa ja teini saa makkarin. Nykyään on helppo sisustaa pienetkin tilat kivasti ja toimivaksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos aiot heivata auton niin eikö olisi helpompi asua työpaikan ja/tai koulun lähellä.
Vai onko sinun työpaikkasi jossain "teollisuusalueella" missä ei edes ole asuntoja ja koulua.
Kyllä teinin kanssa kaksioon mahtuu jos mamma nukkuu olkkarissa ja teini saa makkarin. Nykyään on helppo sisustaa pienetkin tilat kivasti ja toimivaksi.
Joo, ei ihan työpaikan kupeeseen. Lisäksi olisi kiva, että keskustaan pääsisi nopeasti/helposti :)
Lapselle ilman muuta makkari ja mä nukkuisin olohuoneessa. Hyvin sopisi mulle eikä se loppuelämän ratkaisu olisi.
Vierailija kirjoitti:
900 euroa kaksio, mutta se on Vantaalla. 20 min Helsingin keskustaan.
Ilmeisesti 20 min sai alapeukkuja. Myyrmäki-Helsinki junalla on alle 20 min.
Hyvin pärjäät. Auton heivaaminen jättää jo runsaasti rahaa käyttöön (valitettavasti en pysty sitä itse tekemään). Kaksio ihan ok ratkaisu ja niitäkin on tosi tilavia.
Pääradan varressa on OK alueita Oulunkylä, Käpylä, Tapanila ja Puistola. Viikin tyylisiä ei taida olla paitsi ehkä Fallkulla.
400e polttoaineeseen kuussa täh :oo
Te pärjäätte mainiosti. En ymmärrä miksi sanotaan, että ruoka olisi kalliimpaa pääkaupunkiseudulla. Ei se ole. Toki täällä voi olla isompi skaala "kallista" ja "halpaa". Pitää vain valita ne itselle sopivat paikat. 1300 saa jo todella hyvän asunnon Pohjois- ja Itä-Helsingistä sekä Vantaalta. Junaradan ja metron varrelta pääsee nopeasti keskustaan. Tuolla rahalla ei juurikaan harrasteta, ostella hintavia vaatteita eikä matkustella, mutta arki sujuu mukavasti. Muutaman vuoden päästä lapsesi jo muuttaa omilleen.
Kannattaa tsekata myös asumisoikeusasunnot. Ja itä-Vantaalla esimerkiksi itä-hakkila tosi viihtyisä asuinalue (pientaloalue) tietty jos kerrostaloon haluatte niin voi löytyä Helsingin puolelta helpommin viihtyisä koti.
Vierailija kirjoitti:
400e polttoaineeseen kuussa täh :oo
Autolla ajetaan muutakin ajoa, tietysti kun syrjässä asumme. Vien lasta kerran viikossa uimaan = 90km yhteensä. Joka päivä ratsastamaan, tästä tulee ajoa. Ja kauppareisssut päälle. Kyllä 400 tulee täyteen heposti. Päivän työmatkakulut on jo n. 15e
been there, seen that , bought the T-shirt kirjoitti:
Elämänlaatu on suhteellista. Toiselle se on asua keskustassa hyvällä keskeisellä paikalla asunnon koosta ja varustelusta mielummin tinkien. Kuten minulla. T. Ohis
Vierailija kirjoitti:
Onko nyt jotain mitä en osaa huomioida tässä... Kaikki vakuuttavat, että eihän sinulla ikimaailmassa ole rahaa Helsinkiin muuttaa! Verojen jälkeen jää kuussa 2900eur (sis. lapsilisän). Vuokraisin kaksion hyvältä alueelta, hinta sis. vesi & internet, 1300eur. Kotivakuutus & käyttösähkö, riittääkö näihin keskimäärin 50e /kk? En osaa arvioida, kun nyt asun ok-talossa jossa nuo kulut ovat mammuttimaiset. Kulkeminen julkisilla n.140e/kk. Lapsen puhelinlasku n. 30e/kk. Kauppalasku n. 400e/kk ja tässä jo ravintolakäyntejäkin. Nämä kun vähentää jää kuussa vielä 980e...
Mitä olen jättänyt huomioimatta?!
Pärjäät tuolla. Mulla jää rahaa 1800euroa. Siitä maksan asunnon vuokran 850 e, ja laskut. Ruokaan menee noin 400e, tiukkoina kuukausina vähemmän, joskus enemmän koska lapsella kasvukausi ja syö paljon. Lapsella kallis harrastus joten mun omiin menoihin ei jää rahaa. Värjään itse omat hiukset yms Tiukkaa tekee, mutta ajattelen että tämä kestää enää muutaman vuoden... Sulla näyttää asiat olevan paremmin kuin mulla eli pärjäät ok:)
Samat hinnat Hangosta Sodankylään. Tai no....riippuu tietysti missö mafiakaupassa käy...
Valoitte minuun uskoa, että kyllä me pärjätään :) Työnantaja on luvannut vuoden sisään vielä palkkaan korotusta, niin eiköhän kaikki solju, kun vaan saa sen asunnon haluamaltani paikalta.
Muuta sinne ja kato pärjäätkö sitte. Eipä sitä etukäteen voi täysin tietää.......