Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten hoitaa ero?

Vierailija
03.03.2016 |

Olen ollut nykyisen mieheni kanssa 16-vuotiaasta asti ja muutin suoraa kotoa hänen luo. Olen nyt 22-vuotias opiskelija ja ero tulossa, enkä koe selviäväni kaikista käytännön asioista. Lähes kaikki huonekalut on ostettu minun opintolainalla, mutta en voi viedä kaikkea mukanani koska todennäköisesti joudun hetkeksi asumaan äitini luo toiseen kaupunkiin ja sitten johonkin pieneen opiskelijaluukkuun (ehkä jopa soluun) ja mies on työtön eikä sillä varaa hankkia mitään uutta. Autokin on mun.

Pelkään muutenkin miten miehelle käy kun erotaan, sillä on luottotiedot mennyt jo ennen kuin tavattiin ja uuden asunnon löytäminen on vaikeaa ilman luottotietoja. Eron jälkeen se joutuu luopumaan autostakin, joka on sille tosi tärkeä liikkumisen kannalta. Sillä(kin) on paljon muita ongelmia eron lisäksi ja olen hänestä huolissani. Itse pärjään kai jotenkuten eron jälkeen, koska on pakko.

Olisiko kellään vinkkejä miten hoitaa käytännön asioita erotessa? Onko joku ollut samankaltaisessa tilanteessa? Miten selvisit? Kaikki apu on nyt tarpeen, olen ihan hukassa enkä selviä tästä. Voimat on ihan loppu.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä miestä mieti, itse on asiansa sössinyt!!!

Vierailija
2/8 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taustatietona tämä ketju, jonka aloitin angstipäissäni aikaisemmin: http://www.vauva.fi/keskustelu/2499384/mita_tehda_kun_koko_elama_on_pil…

T. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule kyllä se mies selviää, ihan itsehän se on asiansa sössinytkin. Ei kaikilla ole autoa ja yllättäen voi huomata, että polkupyörälläkin pääsee.

Ei eron hoitaminen kivaa ole, sinulla on lupa olla myös ikävä ihminen. Ehkä jopa ilkeä, jos se palvelee tarkoitusta.

Vierailija
4/8 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun tarvitse olla erotilanteessa toiselle aikuiselle ihmiselle "äitinä". 

Vierailija
5/8 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki soluasunto.Ero on pätevä syy saada se. Sinne mahtuu todennäköiseti paljon huonekalujakin. Kämppikset ovat innostuneita, kun jollakin on huonekaluja yhteisiin tiloihinkin. Kysy tällaista solua, josta uupuu esim keittiön pöytä ja sohva:) Jätä nykyinen vuokraasunto miehellesi, niin hän ei joudu heti kodittomaksi.

Vierailija
6/8 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen asunto on kaksio, eikä miehellä ole työttömänä varaa jäädä asumaan tänne yksin. Mulla on tosi syyllinen olo siitä että lähden vien auton ja ison osan huonekaluista mukanani, miehen elämä on jo muutenkin vaikeaa enkä haluaisi vaikeuttaa sitä entisestään. Ihan hölmöä sinänsä, koska kyseessä on aikuinen mies ja olen antanut todella monta mahdollisuutta korjata asiat. yt on pakko lähteä, että voin pelastaa edes itseni.

Ei olla vielä puhuttu näistä asioista mutta tiedän jo etukäteen, että mies heittäytyt hankalaksi, inhottavaksi ja syyllistäväksi. Siltä tuskin tulen saamaan apua esim. muutossa. Kaikki täytyy hoitaa itse.

T. Ap

Vierailija
7/8 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Riittää kun kerrot miehelle aikataulustasi ja vahvistat välillä viestiä, että todellakin muuttosi lähestyy ja mies jää vastaamaan kaksiosta, koska irtisanot sen silloin ja silloin, jolloin vuokranmaksuvelvollisuutesikin tulee päättymään. Mies voisi laittaa jo nyt pienemmän asunnon hakuun. Voisi käydä esim sosiaalityöntekijän kanssa keskustelemassa ja sopivassa, että miten hoitaa kulujaan eteenpäin. Mies voisi hakea asunto paikasta, jossa auto ei olisi tarpeen? Onko hän ottanut yhteyttä velkaneuvontaan? Sinne on jonot, joten kannattaisi jo nyt.

Sinä selviät kyllä ja tällä tavalla autat myös miestä ottamaan itse vastuun elämästään. Joko hän onnistuu siinä tai ei, mutta olet ainakin hoitanut eron siististi ja reilusti, joten ei ole sinun syysi. Syyttelyä ei tarvitse jäädä kuuntelemaan. Voit toistaa näitä viisaita neuvoja hänelle ja ehkä jotain jää alitajuntaankin, vaikka heti ei siltä vaikuttaisikaan. Mies haluaa käydä pohjalla, jos haluaa, ja sieltä voi sitten noustakin jos tahtoo. Paljon hymyä viimeisiin hetkiin mieheni kanssa. Hymy voi nousta kyyneleidesi lävitse ja se on arvokas hymy se! Olet vahva.

Vierailija
8/8 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy huonekalut, monet haluaa ostaa siistissä kunnossa olevia huonekaluja käytettynä. Muutenkin voit yrittää realisoida omaisuuttasi, ja näillä rahoilla aloittaa velkojen takaisin maksun. Mies löytää kyllä tarvittaessa korvaavia huonekaluja jopa ilmaiseksi jos ei ole kovin tarkka millaisia niiden tulisi olla. Sanot vain että lainarahalla on ostettu, ja yrität saada maksettua takaisin. Muuta äitisi luo jos hänelle se sopii, edullisin asumismuoto ja vanhemmat yleensä auttavat mielellään lapsiansa. Myös auto kannattaa myydä heti, jo vain ylläpitokustannukset ovat kovat. Ymmärrän että tuntuu hankalalta miehen puolesta, mutta koska itselläsikään ei mene rahallisesti hyvin et voi alkaa miettiä että noo pitäiskö antaa sille sohva jne. Toki voit miettiä että vaikka huonekalut ovatkin sun opintolainalla ostettuja, niin onko mies maksanut muita yhteisiä menoja omasta pussistaan?