Auttakaa mua pääsemään eroon kulahtaneesta olemuksesta! Kaikki kauneusvinkit tänne!
No niin.
Eli olen noin kolmekymppinen perheenäiti, ja olen tässä vuosien varrella kadottanut otteeni ulkoiseen olemukseeni. Ruokavalio- ja treeniasiat olen saanut vihdoin kuntoon, eli niihin en tarvitse vinkkejä :) Myös nukkuminen, veden juominen yms. perusasiat ovat kohdallaan.
Mutta en osaa esim. meikata tai hoitaa ihoani/hiuksiani lainkaan. Ja nyt huomaa, kun ikää alkaa jo hiljalleen tulla, että koko olemus näyttää välillä tosi vanhalta (ikääni nähden).
Tässä siis "kauneusrutiinini":
- Pesen kasvot aamuin illoin konjac-sienellä -> perusvoide koko naamaan.
- Meikki: meikkivoidetta, peitepuikkoa, kulmiin kohtuudella väriä, ripsari. Ei muuta.
- Hiukset: marketista iso pullo shampoota ja hoitoainetta (mitä niitä muka-parempia merkkejä on, Tresemme esimerkiksi?). Tukka usein ponnarilla. Joskus föönaan, suoristan ja pidän auki. Harvoin teen kiharoita. Ainoat hoito- tai muotoilutuotteet on lämpösuoja ja hiuslakka. Kampaajaan ei ole varaa, mutta osaan pätkiä kuivat latvat pois itse. Hiukset lapoihin saakka pitkät. Eniten ärsyttää hiusten huono kunto ja tuuheuden/ilmavuuden puute, vaikka en tosiaan föönaile tukkaa usein tai värjää.
- Iho: kuivaharjaan joskus ennen suihkua. Pesen kriittiset alueet miedolla saippualla, en koskaan koko ihoa. Perusrasvaa tarvittaessa.
- Kynnet, jalat, kädet: Öö. Leikkaan kynnet viikottain? :D
Mitäs näistä lähtökohdista lähtisi kehittämään? Kaikkea?
Kommentit (33)
Okei, lähtisin ensin hiuksista. Älä missään nimessä värjää tai vaalenna - kumpikin heikentää hiuksen laatua ja hiusvärit ovat allergisoivia aineita. On parempi pitää hiukset luonnollisena, siten saa yleensä parhaan lopputuloksen. Siis sun hiukset on pitkät, mutta mikä on niiden laatu: luonnonkiharat, taipuisat vai suorat? Onko päänahka rasvoittuva vai ei? Ovatko latvat kuivat vai ei?
Ihoa kannattaa aina hoitaa, mutta oliko kasvoissa jotain ongelmaa, joka kaipaa eriyisesti apua?
Silmiin laittaisin ehdottomasti ripsivärin lisäksi arjeksi kevyen rajauksen. Mikä on silmän muoto, väri, käyttämäsi ripsivärin väri?
Oletko ihan varma, ettei sinulla ole varaa käydä kampaajalla hiustenleikkuussa vaikka parin-kolmen kuukauden välein? Mikään ei latista olemausta niin paljon, kuin suomalaiselle tyypillisellä liukkaalla ja volyymittomalla hiuslaadulla varustettu puolipitkä, huonolatvainen tukka, joka vain roikkuu tai on ikuisesti ponnarilla. Ja sanon näin ihan omasta kokemuksesta ;) Jospa menisit hyvälle, leikkaustaitoiselle kampaajalle konsultoimaan, millainen polkkatukkatyyppi sinulle sopisi? Ja ennen kuin joku täällä alkaa huutelemaan "kananperseistä", niin polkkamalleja on erilaisia, ja sinulle voisi sopia esim. long bob eli hiuksissa olisi kuitenkin mittaa, mutta pääsisit eroon niistä huonoista latvoista. Hyvällä leikkauksella/latvojen kerrostamisella saisit myös tuuheutta, ryhtiä ja napakkuutta hiuksiisis. Polkkaa voi myös itse suoristaa raudalla tai tehdä kiharaa tai laineita, eli siinäkin on vielä muuntelomahdollisuuksia. Värjätä voisit hallutesssi kotikonstein, mutta se hyvä leikkaus on kyllä huolitellun olemuksen A ja O.
Sille joka ihmetteli, että emme tiedä miltä ap näyttää. No ei niin.
Itse olen heitellyt ideoita, joista voisi ehkä olla apua ja jokin sopia itselle.
p. s pitkä, kiiltävä tukka on mun mielestä se kaikkein kaunein. Ei mitään polkkaa vaikka ikää onkin 30 +.
Ap vastaa:
Hiukset on luonnonkiharat, mutta sellaiset pörröiset ja lättänät. Latvat eivät ole kovin kuivat, mutta tukka on alkanut ohentua joten lyhyempikin malli on käynyt mielessä...
Iho on pintakuiva, juonteita esim. silmien alla. Tummat silmänympärykset on pahin ongelma.
Muuten ei ongelmakohtia, mutta en tajua esim. primereista ja mistään poskipunista tai muista mitään...
Silmät perus-mantelinmalliset, nenä iso, huulet paksut mutta suu muuten pieni. Paksut posket... Niiden rupsahtamista odotellessa... :D
Mäkään en ymmärrä pakkomiellettä leikata tukka lyhyeksi, kun ikää tulee 30. Kaunis, pitkä, hyvinhoidettu tukka sopii naiselle kuin naiselle
Muista välillä kuoria naamaa (itse kuorin kerran viikossa) ja laita ihotyyppisi mukaan joku naamio sen jälkeen. (Ihotyyppejä ovat esimerkiksi kuiva, rasvoittuva, sekaiho, pintakuiva yms)
Todella usein silmien sisänurkkiin kun laittaa todella hienoisesti vaaleaa väriä (riippuu kuinka vaalean ihon omaat), poistaa väsymystä silmistä kovasti.
Kun laittaa ripsiväriä, taivuta ripsiä ensin, tulevat paremmin esille.
Jos ymmärrät englantia, niin youtubesta löytyy paljon videoita aiheesta. Esimerkiksi "everyday makeup tutorial" tai "makeup tutorial for 30 years old"
Toki moni videon tekijöistä on nuoria, mutta joitakin niksejä voi ottaa sieltä talteen ja näkee miten ne laittaa meikit!
Minulla on joissain olosuhteissa laineikkaat ja joissain päätänuolevat hiukset. Ilmavuuden saan niihin muotovaahdolla, laitan sen aina hiustenpesun jälkeen kosteisiin hiuksiin kaikkien muiden tuotteiden alle. Herbinan tuoksuton Valkoinen tee on osoittautunut hentoisiin hiuksiini hyväksi. Olen joskus unohtanut laittaa, ja sen todellakin sitten huomaa kun hiukset on niin lätät että korvat sojottaa läpi.
Pörröön/epäsiistiyteen käytän niin ikään Herbinan Marja spa- suihketta. Joskus laitan jotain suihkittavaa silaripommia (esim gliss) harkittuihin kohtiin, mutta se taas lätsäyttää tosi, siis tosi helposti (silikoni siis "meikkaa" hiuksen sileämmän näköiseksi).
Ja todella yllättävä aine on ollut Tresemme lämpösuoja. Se tekee (ainakin mulle) hiuksiin jämäkämmän tunnun ja lisää kiiltoa. Muutekin Tresemmen shampoon (joku moisture, sininen) olen kokenut hyväksi, tosin hoitoaine on ehkä liiankin lätsäyttävä varsinkin jos sitä käyttää monta päivää peräkkäin. Mulla on siis sellaiset hiukset jotka vaatii vaihtelua. Toinen hoitis mitä käytän on Xz Omena-viinietikka, sitten on Aussielta joku mitä käytän satunnaisesti.
Entä onko suolasuihke ja hiuspuuteri tuttu? Loistotuotteita.
Toivottavasti tästä oli jotain apua :)
Vierailija kirjoitti:
Ap vastaa:
Hiukset on luonnonkiharat, mutta sellaiset pörröiset ja lättänät. Latvat eivät ole kovin kuivat, mutta tukka on alkanut ohentua joten lyhyempikin malli on käynyt mielessä...Iho on pintakuiva, juonteita esim. silmien alla. Tummat silmänympärykset on pahin ongelma.
Muuten ei ongelmakohtia, mutta en tajua esim. primereista ja mistään poskipunista tai muista mitään...Silmät perus-mantelinmalliset, nenä iso, huulet paksut mutta suu muuten pieni. Paksut posket... Niiden rupsahtamista odotellessa... :D
Jos iho on kuiva, kannattaa luopua kokonaan puuterista ja ainoastaan käyttää varjostusvärejä puuterimaisina. Ja netistä löytyy paljon ohjeita meikkaamiseen, kannattaa etsiä kuvaohjeita ja YouTube videoita ja sitten vaan kokeilla ja etsiä oikea meikkaustyyli.
Mitä jos et yrittäisi taistella omaa tukkaasi vastaan ja suoristaa sitä, vaan lyhentäisit reilusti kuluneita latvoja ja sitten oikein korostaisit kiharuutta? Pesun jälkeen puristelet hoitosuihketta hiuksiin ja annat kuivua luonnostaa. Saattaa olla oikein nätti sellaisenaan.
Suosittelen myös kampaajalla käyntiä. Polkka tai muu ryhdikäs kampaus virkistää ilmettä.
Samoin rehottavat kulmakarvat kannattaa nypityttää ja värjäyttää kuntoon.
Kasvojen perusvoiteen vaihtaisin johonkin sopivaan kasvovoiteeseen. Kannattaa tutustua esim Dermosilin voiteisiin ovat iho- ja lompakkoystävällisiä, ja todella laadukkaita!
Arkimeikiksi ehdotan Lumenen CC-voidetta + kevyesti puuteria ihon värin ja kiillon tasoittamiseksi, arkeen riittää kevyt silmämeikki (ripsiväri ja hieman luomiväriä). Viimeistellään laittamalla sipaisu poskipunaa ja värillistä huulikiiltoa.
Toki paksut, hyvinhoidetut pitkät hiukset sopii naiselle kuin naiselle. Vaan ap värjää kotona, hiukset kuivat ja hamppuiset. Kaukana sievästä fledasta.
En osaa antaa vinkkejä näkemättä kuvaasi: sinuna nipistäisin kaikesta ja sijoittaisin kampaajaan. Eikä mihinkään wt-kampaamoon, vaan sellaiseen jossa on oikeasti ammattilaiset töissä. Hinnoissa tuskin kauheaa eroa on. Varaat ajan, ja annat vapaat kädet.
Pyydä apua joltain tyylikkäältä kaverilta.
Meikissä: valokynä ja hennon vaaleanpunainen poskipuna! Raikastavat naamarin välittömästi, eikä näiden laitossa kamalasti voi mokata. Varmista myös vaikka ammattilaisen toimesta, että kulmien malli (ja väri, liian tumma vanhentaa) sopii kasvoihisi.
Hiuspuuteri ja latvasuoja fixaavat pörröisyyttä ja lättänyyttä. Varsinkin perinteiselle suomalaiselle hiuslaadulle tuo puuteri on ihan pelastus ja tuo jämäkkyyttä tukkaan. Suosittelen itse Osista, koska sopivan hienojakoista.
Pidä kynnet siisteinä, vaalea/väritön kynsilakka freesaa heti.
Harkitse hampaiden valkaisua tai hanki ainakin hyvä valkaiseva hammastahna, esim. Yotuel tai muu kohtuullisen hellävarainen.
Muista pitää yllä hyvä ryhti :) kengissä ei toki tarvitse olla korkoa, mutta jonkinlainen tuki kannan alla tai riittävän paksu pohja auttaa tämän muistamisessa.
Nää vinkit sopivat jokaiselle ulkomuotoon katsomatta! Tsemppiä ap:lle ja oikein mukavaa kevättä :)
Säännöllinen kuorinta ja ihon rasvaus niin ei tule☺️! Myös itseruskettavissa on eroja esim st moritz saa helposti ajan kanssa ihon näyttämään tunkkaiselta (vaikka onkin kauniin sävyistä ja kallista), mutta dove lähtee iholta niin nätisti ettei tule helpolla epätasaista. Ja se doven sävy ei ole kovin tumma, joten sillä saa vain pientä päivetystä kunhan ei jokapäivä käytä😊