Lapsella huippu keskiarvo mutta aikoo hakea tiluun?
Elikkäs lapsella on aika korkea ka (9.6), ja sillähän voisi päästä melkein mihin vain, mutta sanoo aikovansa hakea Tikkurilan lukioon. Siellähän on raja ollut jossain kasin pinnassa.
Vähäsen mietityttää. Onko noin hyvälle opiskelijalle järkevää hakea tuollaiseen "heikkotasoisempaan" lukioon?
Kommentit (38)
Ei järkevää. Pakotat sen hakee johonkin muualle.
T:ex-tilu
Sama tilanne täällä. Minun puolestani hakekoon minne haluaa, kunhan ei aio lähihoitaksi yms. kuitenkaan :)
Nuo peruskoulun keskiarvot pitäisi saada standartoitua. Monesti lukioon tulee kympin/ysin opiskelijoita, jotka sitten eivät pärjää. Tämä koskee ainakin matematiikkaa, muista aineista minulla ei ole näkemystä. Sitten taas toisen koulun seiskan oppilas saattaa olla todella noheva.
Lukion matematiikan opettaja.
Mitä pahaa tilussa on, kertokaas. Onko jotenkin huono opiskeluympäristö?
"Huippukeskiarvo" heh luulin hetkeks että 10
Ei sillä ole käytännössä mitään merkitystä missä lukiossa opiskelee.
Hyvä oppilas pärjää huonommassakin lukiossa. Voi olla ihan kiva, ettei ole niin stressaavaa kuin jossain Ressussa. Ehtii sitä sitten jatko-opinnoissa stressaantua.
Voin kokemuksesta sanoa, että mieluummin mikä tahansa tavallinen tai vaikka "huono" lukio, kunhan ei mene sellaiseen helvetin "parempien" oppilaiden snobikouluun.
Vierailija kirjoitti:
On tuo kuula aika huippu.
Okei paljon parempiakin löytyy mutta ei paljoa. 100 Ysiluokkalaisen joukosta ei löydy yleensä kuin parikymmentä yli ysin keskiarvoa, ja niistä suurin osa on alle tuon 9.6.
Uskokaa, olen asioista perillä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tuo kuula aika huippu.
Okei paljon parempiakin löytyy mutta ei paljoa. 100 Ysiluokkalaisen joukosta ei löydy yleensä kuin parikymmentä yli ysin keskiarvoa, ja niistä suurin osa on alle tuon 9.6.
Uskokaa, olen asioista perillä
Kyllä on todella löysät arvostelut tai jokin erityislahjakkaiden koulu jos 100 oppilaan joukossa on kaksikymmentä yli yhdeksän keskiarvolla pääsevää oppilasta. Eihän tuossa ole mitään järkeä, jos 20 prosentilla porukasta on ysejä ja kymppejä. Tuollainen arvostelu ei istu normaalijakaumaan oikeastaan millään. Oikeampi suhde saattaisi olla jossain 10 % tienoilla. Ei voi olla mahdollista että joka viidennellä satunnaisesta koulusta X pääsevällä on keskiarvo yli yhdeksikön.
Moneskohan aloitus aiheesta tuo on? Kuulostaa siltä että teini paljon järkevämpi kuin äitinsä eikä katsele nokan vartta pitkin alemman keskiarvon omaavia. Voi voi kun nyt äiti ei pääse retostelemaan että meidän lapsi meni huippulukioon
Lapsellani oli sama ka päättötodistuksessaan, meni amikseen.
Vierailija kirjoitti:
Nuo peruskoulun keskiarvot pitäisi saada standartoitua. Monesti lukioon tulee kympin/ysin opiskelijoita, jotka sitten eivät pärjää. Tämä koskee ainakin matematiikkaa, muista aineista minulla ei ole näkemystä. Sitten taas toisen koulun seiskan oppilas saattaa olla todella noheva.
Minä en suosittele lukiota ka 7:n oppilaille. Eivät pärjää kuin harvoin. Sen sijaan 9:n ja 10:n oppilaat pärjäävät lähes aina. Suomalaiset peruskoulut ovat vielä suhteellisen tasaisia.
Olen ollut opona 20 vuotta.
Meillä hieman jo mietitty tulevaa lukiotaivalta, pojalla oli nyt lukuaineiden ka tasan 10 ja kaikkien aineiden 9,8. Tilu on yksi vaihtoehto ja sinnehän oli ka-raja 8,3, lähilukio taas ei. Harkinnassa myös Ressu, siinähän vain tulisi päivittäiseksi matka-ajaksi n.45min/suuntaansa, välillä ylikin.
Vierailija kirjoitti:
Nyt taisi päästä aivopieru "opettajalta". Lähes aina kiitettävän arvosanan saanut pk:ssa pärjää lukiossa upeasti. Seiskan oppilaat harvemmin. Suomessa hyvin tasainen taso peruskouluissa. Itse opetan kymmenettä vuotta ruotsia lukiossa.
Minulla oli peruskoulun keskiarvo yli ysin, sitten menin lukioon (mistä oli hyötyä lähinnä yleissivistyksen paranemisen kautta) ja nyt opiskelen lähäriksi. :)
Minun lapseni, keskiarvo 9, aikoo hakea myös Tiluun. Ensisijaisesti kyllä IB-linjalle, mutta myös suomenkieliselle puolelle. Lukio on minun mielestäni oikein hyvä, tunnen siellä opiskelleita ja opettajia myös. Tilu on ihan hyvä koulu. Nuoruusvuosiin pitää mahtua muutakin kun vain pänttäystä, sillä lukion jälkeen se opiskelu vasta alkaa.
Olin tosi hyvä oppilas, mutta menin silti lähimpään maalaislukioon mitä löytyi, koska en halunnut kuluttaa yli kahta tuntia päivän koulumatkoihin. Joillekin kavereilleni oli kunnia-asia, että he pääsevät lähimpään kaupunkiin, koska maaseudulla muka opetus on niin paljon huonompaa. No, huolimatta siitä mikä lukio oli kyseessä, saimme kaikki yhtä hyviä numeroita sekä kursseista että ylppäreistä, kaikilla käytiin tunneilla samat asiat, opettajat olivat samantasoisia, läksyjä oli saman verran... Ainoana erona, että minä sain nukkua aamuisin pitempään :D
Älkää turhaan stressatko niin paljon siitä lukion valinnasta!
Mulla oli lukuaineiden keskiarvo ysiltä päästessä 10, menin lukioon jossa raja oli sinä vuonna n. 7.6 (en tarkkaan muista) ja hyvin meni.
No mitä väliä?