Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsella huippu keskiarvo mutta aikoo hakea tiluun?

Vierailija
02.03.2016 |

Elikkäs lapsella on aika korkea ka (9.6), ja sillähän voisi päästä melkein mihin vain, mutta sanoo aikovansa hakea Tikkurilan lukioon. Siellähän on raja ollut jossain kasin pinnassa.
Vähäsen mietityttää. Onko noin hyvälle opiskelijalle järkevää hakea tuollaiseen "heikkotasoisempaan" lukioon?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo peruskoulun keskiarvot pitäisi saada standartoitua. Monesti lukioon tulee kympin/ysin opiskelijoita, jotka sitten eivät pärjää. Tämä koskee ainakin matematiikkaa, muista aineista minulla ei ole näkemystä. Sitten taas toisen koulun seiskan oppilas saattaa olla todella noheva.

Lukion matematiikan opettaja.

Nyt taisi päästä aivopieru "opettajalta". Lähes aina kiitettävän arvosanan saanut pk:ssa pärjää lukiossa upeasti. Seiskan oppilaat harvemmin. Suomessa hyvin tasainen taso peruskouluissa. Itse opetan kymmenettä vuotta ruotsia lukiossa.

Ei muuten pidä paikkaans. Koulujen arvostelukäytännössä on suuria eroja ja sen varmaan jokainen lukio opettaja huomaa. Jonkun koulun 10 oppilaat on toisen koulun kasin oppilaita. Itse en ole lukion ope, mieheni kyllä. Ja moni kavereistani on opettajia lukioissa. 

Vierailija
22/38 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy voi olla vaikka se, että kaverit menevät tiluun, siellä on jotain kursseja, mitä pienemmässä koulussa ei ole tai se on lähempänä kuin ressut sykit ja norssit. Koulumatka täytyy oikeasti ottaa huomioon.

Ns. hyvän lukion käyneenä ihmettelen tätä jatkuvaa puhetta "stressaavuudesta ja kilpailuhenkisyydestä". Tällaista ei ainakaan omana aikana ollut lainkaan, päinvastoin ilmapiiri oli rento, kavereita löytyi kaikenlaiselle tallaajalle ja opettajat olivat erittäin päteviä ja motivoituneita opettamaan motivoituneita oppilaita.

Jos syy olla hakematta parempaan lukioon on tuo, että häntä on peloteltu ilmapiirillä, niin sitten kehottaisin käymään tutustumispäivässä tms. avoimien ovien tilaisuudessa, jotta voi itse todeta huhut vääriksi. Jos taas syyt tiluun on järkevät, niin antaisin olla, sillä selvästi lapsesi on asiaa jo itse harkiten pohtinut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsesi ottaa vähänkään paineita opiskelusta, niin voi olla parempi mennä "huonoon" lukioon, koska siellä saa päteä :) Jos ympärillä on vaan joitain 9,5 ka oppilaita, syntyy paljon kilpailua ja se ei tee hyvää opiskelulle. Laskee motivaation nolliin, jos noin hyvä oppilas ei pärjääkään muiden yhtä hyvien tai parempien kanssa.

Vierailija
24/38 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo peruskoulun keskiarvot pitäisi saada standartoitua. Monesti lukioon tulee kympin/ysin opiskelijoita, jotka sitten eivät pärjää. Tämä koskee ainakin matematiikkaa, muista aineista minulla ei ole näkemystä. Sitten taas toisen koulun seiskan oppilas saattaa olla todella noheva.

Lukion matematiikan opettaja.

Nyt taisi päästä aivopieru "opettajalta". Lähes aina kiitettävän arvosanan saanut pk:ssa pärjää lukiossa upeasti. Seiskan oppilaat harvemmin. Suomessa hyvin tasainen taso peruskouluissa. Itse opetan kymmenettä vuotta ruotsia lukiossa.

No minä taidan tietää, mitä tuo opettaja tarkoittaa (oli sitten oikea opettaja tai ei) Peruskoulussa kaikissa matemaattisissa aineissa minulla oli kympit, melko pienellä vaivalla hankittu. Lukiossa kun pitikin alkaa tosissaan tehdä töitä, kaikki numerot tipahtivat. Sain ne sitten sinnittyä lukion päästötodistukseen kiitettäviksi, mutta oli siinä hommaa.

Vierailija
25/38 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöllä oli 9.luokan ka 9,8. Opo piti itsestäänselvänä, että tyttö hakee johonkin erityislukioon pääkaupunkiseudulle. Ei halunnut, vaan valitsi mielummin kotipaikkakunnan lukion. Kirjoitti 8 ainetta loistavilla arvosanoilla.

Anna nuoren itse valita oman tiensä.

Vierailija
26/38 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelin lähes neljännesvuosisadan "maalaislukiossa", jossa ei alkuaan ollut lainkaan keskiarvorajaa, mutta sitten aloimme tutkia, millaisilla papereilla kouluumme tultiin ja ketkä selvisivät sieltä myös ylioppilaiksi. Kävi ilmi, että vain harva alle 7.5:n keskiarvolla tullut selvisi kunnialla koulusta. Kaiken kaikkiaan koulustamme valmistui ylioppilaita erittäin hyvillä arvosanoilla. Sitä jopa hämmästeltiin julkisuudessa. Useinhan on vallalla käsitys, että ns. maaseutulukiot eivät voi yksinkertaisesti tuottaa hyvää tulosta. Vaatimattomuuttani jätän mainitsematta, että opettajat olivat hyviä ja päteviä! Ja oppilaat todella valmiita tekemään työtä.

Komppaan tuolla aikaisemmin kirjoittanutta matikan opettajaa: peruskoulun arvosanoihin ei pidä suhtautua kritiikittömästi. Usein realismi on aika kaukana. Usein keskustelimme oppilaiden kanssa tavoitteista ja yleensä aina lähtökohtana oli peruskoulun päättöarvosanat. Jos matikassa oli ollut kiitettävä, niin tietysti se säilyisi! Valitettavasti ei säilynyt. Mieleeni on jäänyt erityisesti muuan pitkän matikan ryhmä. tavoitteet olivat korkealla (niin pitääkin). Keskustelimme arvioinnista yleisesti ja kaikki olivat sitä mieltä, että seiska on hurjan huono numero. Tämä siis syksyllä. Keväällä nämä samaiset nuoret kysyivät, muistanko vielä keskustelumme. Sanoin muistavani. No nyt oli valjennut, että seiska on todella hyvä numero, jopa kuutonenkin! Tosin useimmat ponnistelivat notkosta vähitellen paremmalle tasolle.

Senkin kokemus on osoittanut, että pojat ovat usein lukioon tullessaan vielä kovin lapsellisia, osa vasta murkkuiän alkuvaiheessa. Koulu on suunnilleen sijalla 100 kiinnostavien asioiden joukossa. Mutta kun ne kuohut on kuohuttu, niin yhtäkkiä tapahtuu jotakin: koulu alkaa kiinnostaa ja tavoitteet nousevat, samoin arvosanat. Lopputulos voi olla erinomainen.

Vierailija
27/38 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

9,6 on hyvä, mutta ei mikään huippu. Nykyinen arviointi on vähän erilaista kuin meidän kouluaikoina, jolloin 9 oli jo hyvä arvosana.

Vierailija
28/38 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa IB-linja? kaikki tunnit, opetus, materiaali jne englanniksi, vai? mikä sen idea sitten on, muu kuin eng kielen vahvistuminen? millä peruskoulun englannin kielen arvosanalla kannattaisi miettiä IB-linjaa?

Vierailija
29/38 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä menee mihin lystää. Mun poika meni ressuun, mutta siirtyi sieltä 3 kk päästä eri paikkakunnan normilukioon. Ja oli paljon onnellisemman ja hyväntuulisemman tuntuinen vaihdon jälkeen.

Vierailija
30/38 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio kuin lukio, samat paperit sieltä saa.

Vierailija
31/38 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en suosittele lukiota ka 7:n oppilaille. Eivät pärjää kuin harvoin. Sen sijaan 9:n ja 10:n oppilaat pärjäävät lähes aina. Suomalaiset peruskoulut ovat vielä suhteellisen tasaisia.

Olen ollut opona 20 vuotta.

Itsehän ihan opon suosituksella hain lukioon, vaikka peruskoulun päättötodistuksen ka 6,9. Kait opojakin on sitten erilaisia.

Ainoa ongelmani pienen kylän koulussa oli opettajien ennakkoluulot, olihan veljeni ollut yläasteaikoinaan huonokäytöksinen häirikkö, joten minäkin automaattisesti olin.

Niin ja lukion päättötodistuksen ka oli 8,9 ja kirjoituksetkin meni paremmin kuin hyvin.

Sinunkaltaisesi opo olisi varmaan sitten todennut että kuulun amikseen raksalinjalle, kun en lukiossa tule pärjäämään?

Vierailija
32/38 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa IB-linja? kaikki tunnit, opetus, materiaali jne englanniksi, vai? mikä sen idea sitten on, muu kuin eng kielen vahvistuminen? millä peruskoulun englannin kielen arvosanalla kannattaisi miettiä IB-linjaa?

Ei ole "vain lukio englanniksi". Esim. Wikipediasta löytyy hyvin tietoa, jos kiinnostaa sisällöt.

Taso on kova, ainakin meidän koulussamme sisään pääsevät olivat lähinnä niitä kympin enkun oppilaita tai suomi-enkku kaksikielisiä. IB-linjalle on erillinen pääsykoe.

Vierailija
33/38 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei voisi sinne hakea? Yleisen yhteiskunnallisen kehityksen kannalta olisi parempi, että huippuosaajat tuntevat sitä muutakin kansaa.

Ja ei sillä opettajalla välttämättä ole väliä. Itse hoitelin lukion lueskelemalla itsekseni. En opi kuuntelemalla. Koulussa kävin hengailemassa kavereiden kanssa sekä kysymällä tunnilla ne muutamat epäselväksi jääneet kohdat - ja pitkästymässä. Keskiarvoni oli samaa luokkaa kuin sinun lapsesi.

Vierailija
34/38 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio, jonne tarvii kasin keskiarvon, ei ole huono. Itsekin sellaisesta kirjoitin ylioppilaaksi. Lukiovertailuissa aina top kolmessakympissä.

Vierailija
35/38 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama tilanne täällä. Minun puolestani hakekoon minne haluaa, kunhan ei aio lähihoitaksi yms. kuitenkaan :)

Että voi inhottaa tämä periaate, että jos on hyvä keskiarvo niin ei pidä "tuhlata" lahjojaan ja kouluttautua johonkin "paska"hommiin vaan pyrkiä korkealle... Itse yläasteella 9.5 ka ja lukion kävin, mutta nyt aion hakea sairaanhoitajaksi. Ja täsmälleen tämän asenteen olen joutunut kohtaamaan. Pitäisi kuulemma hyödyntää fiksu pää ja lahjakkuus eikä lähteä matalapalkka-alalle aliarvostettuun työhön. No sori vaan, kutsumus painaa minulle enemmän kuin raha ja toisten arvostus. Varmasti suurin osa vanhemmista haluaa vain lapsensa parasta, mutta oikeasti, älkää pliis sanoko ainakaan ääneen lapselle tuota "miksikään lähihoitajaksi et tuolla todistuksella rupea"...

Vierailija
36/38 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt välttämättä heikkotasoinen, vaikka keskiarvo onkin alhainen. Tilu on iso lukio ja aloituspaikkoja on paljon, se laskee sisäänpääsyn keskiarvoa. Joten ei kerro yksin koulun tasosta.

Tilu on oli myös mun tytön yhtenä hakutoiveena, vaikka yli ysin keskiarvo hänelläkin. Hän kävi koulussa tutustumassa ja tykkäsi, Tilussa olisi ollut tosi paljon mielenkiintoisia kursseja, jotka kiinnostivat häntä (elokuvaa, kuvista, liikuntaa, kieliä..). Isossa lukiossa on mahdollista järjestää vaikka mitä kursseja kun on osallistujia.

Vierailija
37/38 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koittakaa muistaa että lapsi on oma, itsenäinen ihmisensä eikä mikään vanhempien jatke, jonka velvollisuus on toteuttaa vanhempiensa kunnianhimoja kuuliaisesti ja kyseenalaistamatta. Lahjakkuus voi olla myös taakka, kun kaikilla tuntuu olevan voimakas mielipide siitä miten niitä lahjoja tulisi hyödyntää, mutta sitten kukaan ei tule kysyneeksi itse lapselta, mitä hän haluaa, mikä kutsumus hänellä itsellään on… Ja tosiaan eliittikoulu pitkine koulumatkoineen ja snobioppilaineen saattaa olla myös todella stressaava, ja jokin "ihan hyvä" lukio voi olla paljon rennompi ja parempi. Tämä riippuu tietysti ihan ihmisestä. Joku taas on eliittikoulussa parhaimmillaan. Mutta jos lapsi haluaa lukioon, joka on lähempänä ja jossa on ehkä rennompi ilmapiiri, niin anna hakea. Muuten se on koko elämänsä sinulle katkera siitä, että pakotettiin kouluun, johon ei halunnut.

Vierailija
38/38 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole "vain lukio englanniksi". Esim. Wikipediasta löytyy hyvin tietoa, jos kiinnostaa sisällöt.

Taso on kova, ainakin meidän koulussamme sisään pääsevät olivat lähinnä niitä kympin enkun oppilaita tai suomi-enkku kaksikielisiä. IB-linjalle on erillinen pääsykoe.

IB- linja on hiukan suomalaisen ja englantilaisen koulun välimuoto. Eka vuonna opiskellaan peruskursseja eri aineista, sitten keskitytään kuuteen - kahdeksaan aineeseen, puoleen niistä syventävästi. Mieheni on britti, ja hän keskittyi omana kouluaikannan vain kolmeen aineeseen. Lukio ei ole kurssimuotoinen, vaan opiskellaan luokkana.