Mirtazapin alkuraskaudessa
Hei! Minua mietityttää, kun olen ennen "plussaamista" ja plussaamisen jälkeenkin ainakin kuutena iltana ottanut lääkettä nimeltä Mirtazapin pienellä annoksella (n.3,5 mg?), että olenko tällä voinut aiheuttaa lapselleni sikiövaurioita. Taustalla on siis pitkäaikainen unettomuus ja nyt "yllätysraskaus". Olen saanut lääkäreiltä ja netistä tietoa, ettei kyseistä lääkettä suositella, mutta teratologiseen soittaessa sanoivat että "voi käyttää, ei pitäisi aiheuttaa vaurioita". Minulle on sen sijaan määrätty opamoxia, mutta se ei aina auta. Viikot ovat nyt 6+4.
Kommentit (7)
Kiitos vastauksesta, olen käynyt sekä työterveyslääkärin, yleislääkärin että psykiatrin vastaanotolla ja kaikki sanovat "ettei suositella kun ei vaikutuksia tiedetä".
Olinkin kuvitellut, että psykiatri "keksisi" tähän ratkaisun, kun yleislääkärikin arvioi, että "tämä psykiatri varmaan kyllä osaa arvioida sinun lääkeasian", mutta kyseinen psykiatri oli sitten kuitenkin sitä mieltä, että opamox on turvallisin eikä muita suosittele. Eipä edes "rauhoitellut" kun kysyin, onko sikiövaurioita jo tähän mennessä käytetyistä lääkkeistä tullut, vaan sanoi, ettei turvallisuudesta tiedetä. Juuri viikoilla 5-10 ilmeisesti olisi erityisen tärkeää yrittää olla näitä käyttämättä. Vahinko on siis jo tapahtunut mahdollisesti. Eihän tietysti kukaan voi luvata toiselle tervettä vauvaa, mutta silti asia harmittaa.
Itseäni myös vähän pelottaa noiden lääkkeiden käyttö, jos/kun tulee raskaaksi. Olen myös kärsinyt pitkäaikaisesta kroonisesta unettomuudesta ja syönyt siihen vuosien varrella vaikka mitä lääkkeitä ja luontaistuotteita. Jonkun aikaa olin pelkällä melatoniinilla ja nyt lopetin senkin ja syön melissa dream nimistä luontaistuotevalmistetta sekä mäkikuismaa. Näistä tuntunut olevan jotain apua useimpina öinä. Pahimpana aikana nekään eivät auta. Joskus vuosia sitten söin aika kauan tuota mirtazapinia, mutta lihoin sen käytön aikana aika paljon, vaikka kyllä siitä nukkumiseen apua olikin. Nukahtamislääkkeitä on myös tullut kokeiltua mutta eivät sovi pitkäaikaiseen käyttöön. Loppuvuodesta sain Tenoxeja (nukahtamislääke) joita olenkin ottanut todella satunnaisesti, kun olin niitä ensin kuuriluontoisesti syönyt. Nyt siis yritän pärjätä luontaistuotteilla. Meillä suunnitteilla raskaus vielä tämän vuoden puolelle, joten en haluaisi aloittaa mitään muitakaan lääkkeitä syömään enää. Hankalia nämä unettomuus asiat. Voin kuvitella, että huolesi on tosi kun ei saa selkeitä vastauksia lääkkeen vaikutuksesta sikiöön. Toivotaan, ettei siitä ole ollut mitään haittaa ja tsemppiä raskauteesi! :)
Hei,
mitratsepiinia 3,5mg on todella pieni annos. Käytit sitä noin viikon positiivisen raskaustestin tehtyäsi, joten käyttöaika raskautesi aikana oli todella lyhyt. Tässä ajassa on tuskin tapahtunut mitään peruuttamatonta. Mitratsepiinin riskit liittyvät lähinnä synnytyksen jälkeiseen aikaan.
Voisit keskustella lääkärisi kanssa voisiko Opamox- annostasi nostaa sellaisian iltoina, kun tuntuu, ettei se auta nukahtamaan. Opamox ei kuitenkaan ole pitkällä aikavälillä hyvä ratkaisu sillä se jo muutamassa viikossa saattaa aiheuttaa riippuvuuden. Siksi Opamoxia suositellaan käytettäväksi max. 4 viikkoa kerralla.
Raskauden ajan lääkityksien kanssa harkitaan ja punnitaan aina tarkkaan hyödyt ja haitat äidille sekä sikiölle. Voi olla, että psykiatrisi ei pidä unettomuuttasi niin vakavana, että suosittelisi siihen mirtatsepiinia myös raskauden aikana.
Mitä nämä synnytyksen jälkeiseen aikaan liittyvät ongelmat ovat?
Nyt olen onneksi pärjännyt pienellä määrällä opamoxia, muutamina öinä jopa ilman. En toki halua lääkkeiden käytöllä mitään autismiakaan lapselle aiheuttaa. Mutta ilmeisesti osa masennuslääkeryhmiin kuuluvista lääkkeistä lopetetaan ennen synnytystä keuhkojen kehittymisen edistämiseksi ja vauvan vieroitusoireiden välttämiseksi. Itse ajattelen, että loppuraskaudessa voi sitten jäädä vaikka sairauslomalle ennen varsinaista äitiyslomaa, jos olo alkaa olla liian hankala. 9 kk aiemmin se ratkaisu ei tunnu vaihtoehdolta.
Kiitos hyvistä vastauksista!
Hei,
synnytyksen jälkeisillä ongelmilla tarkoitetaan esim. vauvan vieroitusoireita tai muita lääkkeen aiheuttamia vaikeuksia synnytyksen jälkeen. Vauva voi olla unelias, imeä rintaa huonosti tai muuten olla sen oloinen, että on vielä lääkkeen vaikutuksen alainen. Nämä oireet ovat yleensä ohimeneviä. Varsinaisia vieroitusoireita, joiden vuoksi vauvaa pitäisi hoitaa vastasyntyneiden osastolla, on harvemmin. Nämä liittyvät lähinnä huumausaineiden tai muiden päihteiden käyttöön.
Hei,
teratologinen tietokeskus on luotettava lähde, kun mietitään raskauden aikaisia lääkityksiä. Sieltä saatu tieto, että mirtatsepiini on turvallinen käyttää raskauden aikana on varmasti sinulle ja vauvalle parhaaksi.
Lääkeaineiden sikiövaikutuksien lisäksi on aina mietittävä myös äidin vointia. Kun äiti voi hyvin, on sikiölläkin parempi olla. Jos lääkkeet jätettäisiin pois ja äiti voi huonosti, keho erittää stressihormoneja, joilla niilläkin on kielteinen vaikutus sikiön terveyteen.
Ei siis ole yhtä oikeaa tapaa hoitaa äitiä ja sikiötä raskauden aikana lääkitysten suhteen. Jokaisen tilanne katsotaan yksilöllisesti ja lääkitystä suositellaan, jos se on ehdottomasti tarpeellista.
Hoitaako sinua yleislääkäri vai psykiatri? Psykiatreilla on enemmän kokemusta mieliala- ja nukahtamislääkkeiden määräämisestä raskaanaoleville, joten suosittelisin, että jos sinulla on vain mahdollisuus käydä psykiatrin vastaanotolla niin tekisit sen.