Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! PAPA-näyte poikkeava, lähete kolposkopiaan

syöpä?
01.03.2016 |

Sain tänään kirjeen joukkoseulonnasta, jossa kävin kuukausi sitten. Kirjeessä kerrottiin vain että näyte on poikkeava ja saan lähetteen kolposkopiaan. Aivan hiton kivaa kun ei siinä kerrottu esim. mikä papa-luokka se on vaan nyt täällä kävelen ympyrää ja olen varma että mulla on syöpä!! Tiedän myös että jos olisi lievä poikkeama, otettaisiin vaan uusi papa tai seurattaisiin mutta mä joudun heti tarkempiin tutkimuksiin eikä se kuulosta kivalta. Mihinkään voi ees tähänaikaan illasta ees soittaa ja kysyä tarkennusta. Haluisin kuulla kokemuksia kolposkopiasta ja miten on menny nää jutut.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sain kerran lähetteen tuohon!

Menin ja he uudestaan tutkivat näytteen ja totesivat että jatketaan seurantaa tiiviimmin. Ja sitten se seurannassa poistuis itsestään.

Olin myös peloissani ja juuri kävin taas seulapapassa! Mutta lähete ei tarkoita syöpää!

Vierailija
2/33 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 27-vuotias ja viime vuoden tammikuussa otetusta papasta löytyi toisen asteen muutos. Suoraan lähete kolposkopiaan, joka oli noin kolmen kuukauden päästä papasta. No, sama löydös. Käskivät odotella ja laittoivat uuden ajan tämän vuoden toukokuulle. Mahtaako tässä vaiheessa olla jo syöpä? Eipä sitä auta murehtia etukäteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sanottiin että yksittäinen näyte voi poiketa "todellisesta tilanteesta" paljonkin, eli ennen kuin näytteestäni selvisi mitään, hoitaja varoitteli että kutsu voi tulla "herkästikin" uudelleen.

Minua tarkkailtiin tihennetysti eli 1v välein ja kaikki on edelleen OK joten enempää en osaa kertoa. Toivottavasti huolesi on aiheeton!

Vierailija
4/33 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhoitu. Eikös se ole vaan hyvä että tutkitaan?

Vierailija
5/33 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli papassa luokka 3 ja jouduin kolposkopiaan. Tulos kuitenki oli, ettei tarvita jatko toimenpiteitä vaan otetaan uudet koepalat 6kk päästä, koska tulos ei ollut niin paha, kuin papan tulos. Papan tulos oli siis 2, mutta ihan 3 rajoilla. Eli ei välttämättä kauhean paha. 

Kolposkopia oli ikävän tuntuinen mutta ei kauhean kivulias, hoitaja oli siinä ja tarjoutui pitämään kädestä kiinni. Lääkäri sanoi että voin katsoa näytöltä jos haluan, en todellakaan halunnut. Kertoivat koko ajan mitä tapahtuu ja olivat ymmärtäväisiä, kun kerroin että jännitän todella paljon.

Odotus oli paha ja kävi vaikka mitä mielessä, mutta hyvä että asia on hoidossa kuitenkin.

Vierailija
6/33 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
7/33 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli täysin vastaava tilanne pari kuukautta sitten. Kävin kohdunkaulan syövän seulonnassa ja sain kutsun kolposkopiaan. Mulla kyllä siinä luki, mikä poikkeama oli kyseessä: LSIL ja lisäksi HPV positiivinen. Itsekin järkytyin, mutta hetken googlattuani tuli vähän parempi mieli: on äärimmäisen harvinaista, että kyseessä on syöpä. Kolposkopia meni hyvin, eikä sattunut. Otin kyllä TODELLA reilun satsin särkylääkkeitä ennen toimenpidettä joten sillä varmasti vaikutusta. Kolposkopian tulokset tuli noin 3 viikossa ja siinä luki, että täytyy ottaa ottaa uudet koepalat 3 kk päästä, koska näytteessä poikkeavuutta. No, huhtikuussa sitten seuraavat tutkimukset.

Ole huoleti. Kävitkö julkisella? Jos, niin tuo papaluokka lukee netissä kun kirjaudut verkkopankkitunnuksilla Omakantaan. Käy heti katsomassa!

Vierailija
8/33 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerran joutunut kolposkopiaan, koska papassa oli solumuutoksia pari kertaa peräkkäin. Itse toimenpide ei sattunut, mutta oli epämiellyttävä (miellän myös papan epämiellyttäväksi).

Itselläni kolposkopiassa otettu näyte oli kuitenkin ihan normaali, joten seurasivat vain tilannetta (eli kävin vain papassa useammin).

Tsemppiä ap! Noi on stressaavia juttuja kun aina pelkää sitä pahinta. Nyt kuitenkin tilannettasi tutkitaan ja jos tarve vaatii niin hoidetaan.

Vierailija
9/33 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hätäile! Mulla kävi noin pari vuotta sitten. Olin paniikissa, itkin miehelle ja ajattelin että se on menoa nyt, on syöpä, ei saada lapsia jne. No ite kolposkopia on inhottava, mutta kyllä sen kestää hammasta purren. Mulla oli tosiaan jotain laajempaa muutosta siellä, mutta kolposkopian jälkeen jäätiin puoleksi vuodeksi seuraamaan. Oon 23v siis. Kontrollipapassa muutokset oli kadonneet ja valtava kivi vierähti sydämeltä kun kuulin sen lääkäriltä. Tsemppiä sulle <3 toivottavasti sulla kaikki kääntyy parhain päin!!

Vierailija
10/33 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ollut myös joskus nuoruudessa muutoksia kohdunsuulla. Ja kyseisessä operaatiossa poistettiin kokonaan se kohta missä niitä muutoksia oli. Epämiellyttävä kokemus, mutta sen jälkeen ei ole ikinä ollut mitään poikkevaa enää papassa.. Jollei kyseisiä mahdollisia muutoksia hoideta voivat ne johtaa kohdunkaulan syöpään..

Vierailija
11/33 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 23v vakavia solumuutoksia. Tehtiin kolposkopia, LEEP- silmukkahoito ja seurattiin tiheästi pari vuotta. Nyt olen terve 35v ja kolmen lapsen äiti. Tiedän huolesi, mutta kaikki menee varmaan hyvin!

Vierailija
12/33 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkevät paljain silmin muutoksen suuruuden ja saattavat poistaa, jos pystyvät, riittävästi kudosta. Tutkivat solumuutokset. Saattavat myös penslata jollain aineella tai polttaa kudosta pois eli hoitaa. Varaudu siihen, että vuotaa verta jälkeenpäin. Jokainen tapaus on erilainen. Kestä ja suojaa itsesi sukupuolitaudeilta jatkossa, ne kun aiheuttavat eniten näitä muutoksia. Kysy otettiinko paljon pois ja vaikuttaako se kohdunkaulan kestävyyteen mahdollisissa tulevissa raskauksissa. Ei todellakaan kannata hankkia lisää ongelmia = turhia sukupuolitautialtistuksia!

Vierailija
13/33 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tsempeistä!

Inhottavinta ettei papa-luokkaa kerrottu ja että luin kirjeen vasta illalla enkä voi ennen huomista soittaa naistentautien polille jonka numero oli kirjeessä. Nyt vaan joutuu sitten odottelemaan kutsua ja sitten taas tulosta. Mutta on helpottavaa kuulla että muilla on muutokset olleet harmittomia tai hävinneet, ehkä minullakin. Itsekin jo tuo papa on ihan hirveä tilanne ja voin kuvitella pyörtyväni tuohon kolposkopiaan mutta kaipa sen kestää.

Omakanta.fi ei löytynyt tietoa, harmi

Vierailija
14/33 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso näytöltä, niin tiedät mitä siellä oli ja osaat suhtautua jatkoon tarpeellisella vakavuudella. Ole onnellinen, jos oli jotain pientä ja helposti hoidettavaa, sillä olisihan se voinut ehtiä hankalammaksi hoitaakin.

Vierailija
15/33 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa se HPV rokotus ennenkuin alatte harrastamaan seksiä. Papilloomavirushan nuo solumuutokset aiheuttaa ja rokote estää ongelmat.

Vierailija
16/33 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen kestää. Älä vaan jätä menemättä, se on huono vaihtoehto! Epämukavaa, muttei minusta ollut kivuliasta. T. Se 23v tilanteessasi ollut

Vierailija
17/33 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon irtosuhteita ja suojaamaton seksikö muutosten syy? Nyt on ollut paljon lehdissä 50-60v miehillä joilla ollut paljon kumppaneita, mm suuseksiä irtosuhteissa, on kohonnut riski saada suu- ja kurkkusyöpä. Paljon vanhoja rokkareita kyseiseen syöpään mennyt. 

Muutokset kohdunsuulla on riski myös miehelle!!

Vierailija
18/33 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole HPV:ä , eikä miehenikään todennäköisemmin sitä tuo, kun ei ole uskotonta sorttia. HPV-rokote ei suojaa kaikilta HPV-tyypeiltä ja siinä on riskinsä myös kun rokotetaan. Kaikille ei siis kannata suositella rokotettakaan. Papa ollutkin puhdas. Tärkeää on käydä säännöllisesti papoissa. Rokote ei mielestäni vähennä tarvetta käydä papa-tutkimuksissa.

Vierailija
19/33 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa se HPV rokotus ennenkuin alatte harrastamaan seksiä. Papilloomavirushan nuo solumuutokset aiheuttaa ja rokote estää ongelmat.

Tiesithän, että HP-viruksia on yli sataa eri tyyppiä ja kyseinen rokote suojaa vain parilta. Sain rokotteen 15-vuotiaana ennen seksielämän aloittamista ja silti luokan kaksi muutokset 26-vuotiaana. Eipä auttanut rokote eikä kondomitkaan.

Vierailija
20/33 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarkoitat mua (aloittajaa) niin ei hirveästi ole suhteita ollut. Olen 30v ja 10v ollut saman miehen kanssa. Toki ennen häntä olen seurustellut. Meillä on kaksi lasta ja enempää ei tule joten tämän vaikutusta hedelmällisyyteen ei nyt ainakaan tarvitse pelätä..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan