Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! PAPA-näyte poikkeava, lähete kolposkopiaan

syöpä?
01.03.2016 |

Sain tänään kirjeen joukkoseulonnasta, jossa kävin kuukausi sitten. Kirjeessä kerrottiin vain että näyte on poikkeava ja saan lähetteen kolposkopiaan. Aivan hiton kivaa kun ei siinä kerrottu esim. mikä papa-luokka se on vaan nyt täällä kävelen ympyrää ja olen varma että mulla on syöpä!! Tiedän myös että jos olisi lievä poikkeama, otettaisiin vaan uusi papa tai seurattaisiin mutta mä joudun heti tarkempiin tutkimuksiin eikä se kuulosta kivalta. Mihinkään voi ees tähänaikaan illasta ees soittaa ja kysyä tarkennusta. Haluisin kuulla kokemuksia kolposkopiasta ja miten on menny nää jutut.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

syöpä? kirjoitti:

Jos tarkoitat mua (aloittajaa) niin ei hirveästi ole suhteita ollut. Olen 30v ja 10v ollut saman miehen kanssa. Toki ennen häntä olen seurustellut. Meillä on kaksi lasta ja enempää ei tule joten tämän vaikutusta hedelmällisyyteen ei nyt ainakaan tarvitse pelätä..

Yleisesti tarkoitin. Mutta  jostainhan se virus on tullut sinulle joka muutoksen aiheuttaa siellä alapäässä! 

Vierailija
22/33 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
</p>

<p>Yleisesti tarkoitin. Mutta  jostainhan se virus on tullut sinulle joka muutoksen aiheuttaa siellä alapäässä! [/quote kirjoitti:

No sehän on totta, sitähän ei voi tietää mistä sen olen saanut ja mikä se edes on. Mutta yleisesti, senhän voi saada vaikka hääyönä ensimmäiseltä seksikumppanilta.. Ei siihen vaadita kai välttämättä holtitonta seksikäyttäytymistä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suojaamaton kertakontakti riittää huonolla tuurilla. :(

Vierailija
24/33 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pitääkö mun nyt epäillä miestäni? Tyhmä kysymys mutta kysyn silti... :(

Jos kerran 10v yhdessä, itse en ole sinä aikana muiden kanssa ollut ja tähän asti papat olleet normaalit.. viimeisin otettu 2012

Vierailija
25/33 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ainakaa usko. Joku joskus kirjoitti kun itse luin paljon silloin kun mulle tuli lähete kolposkopiaan, että terveet elämäntavat, ravinto ja liikunta yms, niin paranee. Onko se totta? En usko että oma mies olisi pettänyt ja vuosia sitten papat olivat ok, mutta viimeksi luokka 3.

Vierailija
26/33 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mikäli irtosolunäytteestä löytyy vaikeita solumuutoksia, kohdunkaula tähystetään ja otetaan näytepaloja mahdollisilta poikkeavilta alueilta..."

No niin, ei olis pitäny googlata, toi kuulostaa niin pahalta: "Vaikeita solumuutoksia"

Miksi siihen ei voitu laittaa sitä papa-luokkaa, siksikö että se oli joku paha juttu?

Anteeksi, olen paniikissa..

Vierailija
27/33 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papa-luokat on poistuneet, niitä ei käytetä enää, sanottiin ainakin minulle.

Vierailija
28/33 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa olla ihan kiinni vain siitä, miten gyne on merkannut sinne muistiinpanoihin ne. Soitat huomenaamulla ja kysyt, että mikä se tulos oli. Myös tulehdus saattaa nostaa papatulosta ylemmäs mitä se oikeasti onkaan.

Vierailija
29/33 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Papa-luokat on poistuneet, niitä ei käytetä enää, sanottiin ainakin minulle.

Milloin tämä? Mulla muutama kuukausi sitten vielä löytyi netistä papaluokka ja kerrottiin puhelimessa.

Vierailija
30/33 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

syöpä? kirjoitti:

"Mikäli irtosolunäytteestä löytyy vaikeita solumuutoksia, kohdunkaula tähystetään ja otetaan näytepaloja mahdollisilta poikkeavilta alueilta..."

No niin, ei olis pitäny googlata, toi kuulostaa niin pahalta: "Vaikeita solumuutoksia"

Miksi siihen ei voitu laittaa sitä papa-luokkaa, siksikö että se oli joku paha juttu?

Anteeksi, olen paniikissa..

Eiköhän sulle olisi ilmoitettu, jos tilanne olisi todella vakava! Mutta voitko soittaa ja kysyä tuon luokan?

Noin muuten, minullakin on kokemusta kolposkopiasta ja tarina aika samanlainen kuin muillakin. Papassa todettiin luokka 3 kun olin 20v. -> kolposkopia (kohdunsuu penslattiin) -> kontrollipapassa tilanne oli normalisoitunut.

Operaatio tehtiin toivomuksestani kevyessä nukutuksessa, joten se ei ollut lainkaan epämukava. Mutta vuotoa jatkui noin viikon verran sen jälkeen.

Tsemppiä ap, eiköhän kaikki ole hyvin! Useimmat tapaukset ovat vääriä hälytyksiä.

Vierailija
31/33 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä HPV voi muhia yli 10 vuottakin ilman tuntuvia oireita, joten ei miehesi ole välttämättä pettänyt sinua. Voit kysyä lääkäriltäkin, että onko hänellä arviota siitä milloin olet sen saanut.

Vierailija
32/33 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin itse 10 vuotta sitten samaan hommaan, papassa näytti HSIL ja hpv-positiivista. Olin todella peloissani. Kolposkopian yhteydessä tehtiin loop-hoito ja laserointia. Vuoden päästä laseroitiin lisää. Sen jälkeen on kaikki papat näyttäneet puhdasta. Tsemppiä siis! Kun puhuin asiasta ystävilleni, huomasin saman ikävän reaktion kuin täälläkin olevissa kommenteissa: että onkohan sitä tullut itse (tai sitten puoliso) irstailtua, eihän tuommoista nyt kuka tahansa saa...ainakin minulle lääkäri kertoi, että suurin osa meistä saa hpv:n elimistöön elämän aikana, ja on pitkälti sattumaa, että muutokset eivät paranna itsestään. Ja että on hoidossa ollut 80-vuotiaita mummoja, jotka ovat jääneet leskeksi 10 vuotta sitten, joten kyllä se vaan itämisaikakin voi olla pitkä.

Vierailija
33/33 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota särkylääkettä tuntia ennen toimenpidettä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi