Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työterveyslääkärin mielestä ratsastus ei ole oikeaa liikuntaa

Vierailija
01.03.2016 |

Hohhoijaa. Olin normaalissa tarkastuksessa ja puhuimme liikuntatottumuksistani. Kerroin onistavani hevosen, ratsastavani 5-6 kertaa viikossa plus muut tallihommat siihen päälle. Lääkäri kuitenkin katsoi tarpeelliseksi huomauttaa että pitäisi harrastaa myös jotakin oikeaa liikuntaa, kuten esim kuntosalilla käymistä tai jumppaa. Ja olen siis ihan normaalipainoinen.

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

onhan se liikuntaa, sille hevoselle

Ja pyöräily liikuntaa sille pyörälle? Juoksulenkki liikuntaa tossuille jne. 

Liikkeen tuottamiseksi käytettävä energia tulee hevosesta, ei ratsastajasta. Samoin ei autossa istuminenkaan ole kummoista liikuntaa.

Auton penkki on paikallaan, kun ajat. Kun olet hevosen selässä, sun pitää mukautua sen eri askellajeihin (joita on hevosesta riippuen 3-5) ja tehdä samalla käsilläsi ja jaloillasi eri asioita. Jos ihmisellä ei ole kummoistakaan kehonhallintaa, askellajeista toiseen siirtyminen ei edes välttämättä onnistu. Hyvä ratsastus vaatii jo aika hyvää lihaskuntoa. Mutta jo käynnissä selässä istuminen ilman varsinaista aktiivista ratsastamista vaatii vatsalihaksilta paljon. Tämän huomaa erityisen selvästi, kun palaa raskauden jälkeen satulaan. Ratsastusterapiaa käytetään myös fysioterapeuttisena kuntoutusmuotona. (Itse asiassa ratsastusterapiaa toteuttavat enää nykyään kelan korvaamana enää lähinnä fysioterapeutit.) Miksihän autossa istumista ei käytetä, jos ne ovat vertailukelpoisia asioita?

Vierailija
62/65 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moottoriurheilusta vielä sen verran, että motocross on ylivoimaisesti rankin laji, jota olen kokeillut. Jalkatyö vertautuu kumparelaskuun ja lisäksi pyörää ohjataan vartalolla ja käsillä. Eikä satulassa todellakaan istuta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin ajattelee vain ihminen joka ei ole itse koskaan ratsastanut tai on korkeintaan vain istunut jonkun tuntipollen selässä ja senkin talutettuna.

Vierailija
64/65 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ridaan miehelläni hihhhiiii

Vierailija
65/65 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hevosurheilu pitäisi kieltää .