Työterveyslääkärin mielestä ratsastus ei ole oikeaa liikuntaa
Hohhoijaa. Olin normaalissa tarkastuksessa ja puhuimme liikuntatottumuksistani. Kerroin onistavani hevosen, ratsastavani 5-6 kertaa viikossa plus muut tallihommat siihen päälle. Lääkäri kuitenkin katsoi tarpeelliseksi huomauttaa että pitäisi harrastaa myös jotakin oikeaa liikuntaa, kuten esim kuntosalilla käymistä tai jumppaa. Ja olen siis ihan normaalipainoinen.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se. Hevoselle.
Voisko joku näistä tätä samaa asiaa hokevista selittää, miten on mahdollista, että ratsastaja ei saa ratsastaessaan liikuntaa. Kiitos.
No jos siellä selässä vain pomppii kuin perunasäkki, niin eipä tuo hirveästi hyödytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se. Hevoselle.
Voisko joku näistä tätä samaa asiaa hokevista selittää, miten on mahdollista, että ratsastaja ei saa ratsastaessaan liikuntaa. Kiitos.
No jos siellä selässä vain pomppii kuin perunasäkki, niin eipä tuo hirveästi hyödytä.
Kuka siellä pomppii niin kuin perunasäkki? Sinäkö?
Vierailija kirjoitti:
Maastossa enemmän? Jännä. Mulla kyllä maneesissa enemmän (en kyllä omista sykemittaria), kun teitä ja tehtäviä ratsastaessa pitää koko ajan tehdä jotain, maastossa saa mennä suoraan, eikä tarvitse koko ajan vaatia hevoselta jotain.
No, kuten sanottua, se riippuu niin hevosesta ja maastosta ja muusta. Mulla on melko kova menijä, nelivuotias anglo-ori, ja harrastan siis kenttäratsastusta maastossa. Se ei todellakaan ole mitään "suoraan ratsastamista", maneesissa taas paljon vähemmän joutuu hillitsemään ja pitämään hevosta koossa jne,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maastossa enemmän? Jännä. Mulla kyllä maneesissa enemmän (en kyllä omista sykemittaria), kun teitä ja tehtäviä ratsastaessa pitää koko ajan tehdä jotain, maastossa saa mennä suoraan, eikä tarvitse koko ajan vaatia hevoselta jotain.
No, kuten sanottua, se riippuu niin hevosesta ja maastosta ja muusta. Mulla on melko kova menijä, nelivuotias anglo-ori, ja harrastan siis kenttäratsastusta maastossa. Se ei todellakaan ole mitään "suoraan ratsastamista", maneesissa taas paljon vähemmän joutuu hillitsemään ja pitämään hevosta koossa jne,
Olet aloittanut ratsastuksen viisi vuotta sitten aikuisiällä ja sulla on nyt anglo-ori, jolla harrastat kenttäratsastusta? Oho.
Mulle sattui kerran tunnille semmonen pahankurinen suomenputte ratsastettavaksi. Tunnin väännön jälkeen minä olin aivan kuollut, hiki virtasi ja jalat oli aivan hyytelöä. Vaikka venyttelin, olin silti seuraavana päivänä joka lihaksesta aivan jumissa. Hepalla ei tunnin jälkeen ollut edes hiki ja se veti tarhassa pari kiekkaa pukkilaukkaa. Joo ei ole liikuntaa ei.
Toinen laji, joka ei kuulemma ole liikuntaa, on agility.
Laihduin vuodessa 11 kg aloitettuani pitkästä aikaa ratsastustunnit. :) Superliikuntaa ja aivoille terapiaa.
Ratsastushan on yksi parhaimmista lajeista vahvistamaan syviälihaksia! Heitetään toi viisastelija talleille ja maksetaan sille pari tuntia.. niin jopas mieli muuttuu! Miten se kuvittelee sitten hevosen liikkuvan? Itsestään vai?
Ratsastaa voi toki vaan lojumalla selässä käynnissä tunnin putkeen. Mutta jo pelkkä ravaaminen ottaa lihasten päälle. Jokaisella tuntemallani ratsastajalla (jotka ei muuten urheilekaan) on tosi kiinteät jalat ja keskivartalon lihakset. Käsivarsilihakset on ainoat, jotka jää vähälle, kun ei se siihen perustu, että hevosta kiskotaan koko käsivoimilla suusta.
Ja itse en ratsasta enää. Menin kokeilemaan yhden tunnin pitkästä aikaa ja tunnin lopuksi laskeuduin hevosen selästä alas pudoten suoraan pyllylleni. Oli niin hyytelönä jalat. Ja useamman päivän klinkkasin sellaisilla lihaskivuilla taas sen jälkeen, että jotain oli todellakin tullut tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
onhan se liikuntaa, sille hevoselle
Miksi sitten ratsastajakin hikoaa?
On juonut liikaa kahvia, se aiheuttaa hikoilua. Mennyt useampi kuppu av:n ääressä istuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten ratsastajakin hikoaa?
On niin huono kunto kun ei ole harrastanut oikeaa liikuntaa?
Kun vielä harrastin hevosia, niin talliviikon (koulun jälkeen tallille, eli ei edes täysipäiväisesti) jälkeen olin niin loppu ja lihakset kipeinä, etten oikeastaan koskaan viikonloppuisin pystynyt tai jaksanut tehdä mitään :D Että joo, ei muka liikuntaa, ei muka syke nouse, tai tule hiki. Välillä siivosin päivittäin 30 hevosen karsinat, kannoin vedet, heinät ja niiden päälle vielä ratsastin.
N18
Kyllä, ratsatus on raskasta jos hevonen liikku selkä notkolla ja olet läski lihapulla vailla vartalonhallintaa ja kykyä saada hevonen liikumaan oikein. Muutoin se rasittaa hieman, mutta ei missään nimessä samalla tavalla kuin esim. voimistelu.
Vierailija kirjoitti:
No, oon kuullu tommosia myös. Olettama on se että ihan sama istutko tunnin hevosen selässä tai ryhdikkäästi sohvalla. Mutta eiköhän suurin osa ihmisistä kumminkin ymmärrä että ratsastus kaikkine lieveilmiöineen on todellakin ihan kunnon kuntoilua.
Lieveilmiöineen? Kuten hevosenpotkuineen ja satulasta putoamisineen?
Ehkä oheistoimintoineen voisi olla parempi sanavalinta.
Vierailija kirjoitti:
Ja pyöräily liikuntaa sille pyörälle? Juoksulenkki liikuntaa tossuille jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikkeen tuottamiseksi käytettävä energia tulee hevosesta, ei ratsastajasta. Samoin ei autossa istuminenkaan ole kummoista liikuntaa.
On ratsastusta ja on ratsastusta.
riippuu täysin siitä MITEN ratsastaa kannattaako sitä lukea liikunnaksi vai ei... pahimmillaan se ei hirvittävän paljon normi-istumista rasittavampaa ole (toki vähän) mutta kyllä se voi olla todella rankkaakin ja hengästyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Lappais ite hevonpaskaa vaikka vaan viikon joka päivä nii unohtuis kaikki kuntosalit sen sileän tien. Tehokkaampaakin vielä. Ei kaupunkilaispellet koskaan tajua tällasia.
Taitaa talleja olla enemmän kaupungeissa kuin maalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikkeen tuottamiseksi käytettävä energia tulee hevosesta, ei ratsastajasta. Samoin ei autossa istuminenkaan ole kummoista liikuntaa.
Tässäkin on eroja. Kun ajelet liikenteessä no ei ole. mutta pistetään sitten ralliautoon ja maksimit joka paikkaan, niin väitän että jopa alkaa hiki virtaamaan. (toki tielläkin pitää pysyä että hiki tulee, muuten tulee lyhyt suoritus ja ei ehdi hikoilla).
Riippuu täysin siitä, tehdäänkö sitä hevosen kanssa, vai sängyssä.
Mitä sä sitten siellä maastossa teet? Itselle maastossa meneminen (ei esteitä) on sitä kevyttä nautiskelua, jossa syke ei nouse. Mutta kouluvalmennuksessa nousee korkeammalle. Voi tietysti olla hevosesta riippuvaa, jotkut hevoset on kevyempiä ratsastaa kuin toiset. Ja ei kai kukaan ole tässä kieltänyt etteikö olisi muita ja raskaampia urheilulajeja mutta ei se silti tarkoita etteikö myös ratsastus ole liikuntaa.