Miten köyhillä on aina varaa röökiin?
Miten on mahdollista, että rupusakilta näyttävillä on melkein aina rööki huulessa? Monesti nämä ovat vielä jotain köyhyyttään valittavia YH-äitejä, joilla ei muka ole rahaa edes ruokaan. No, hyvä juttu, että röökiä saa silti ostettua.
Kommentit (42)
Riippuvuus on niin voimakas, että mieluummin ollaan ilman ruokaa kuin röökiä.
On muuten tutkittu juttu että on tupakointi on todella yleistä köyhien keskuudessa koska tupakointi on heille ainoa valinta jonka voivat itse tehdä. Eli jos kokee ettei ole oma elämä hallussa niin onpahan ainakin yksi asia jonka voi itse päättää ja jossa tehdä valinnan.
Ei niillä oikeesti ookkaan, ostavat silti. Mun mielesta tupakkaan saisi laittaa niin korkean veroprosentin, ettei kellään olisi varaa ostaa sitä.
Sosiaali- yms tukiin pitäisi olla alkoholi-, nikotiini- ja huumetestit. Jos on varaa edellä mainittuhin, niin on varaa ruokaan.
Seurasin puolen vuoden ajan erään ruuanjakopisteen menoa työpaikan ikkunasta. Muutamat kävi hakemassa viereisestä Siwasta pussillisen olutta ja jäivät odottamaan läheisen jakopisteen avautumista..
Itänaapurista saa nykyään röökiä sen verran halvalla että jokainen pystyy sitä ostamaan.
Ei varsinaisesti olekaan varaa eli se on sitten kaikesta muusta pois. Kerrankin olin viikon suunnilleen syömättä (jotain kaurapuuroa keittelin pari kertaa), kunhan vain sain tupakkaa. Parikymmpiä oli rahaa viikoksi.
Nikotiini on vahva huume, siitä on kyse. En nyt kuitenkaan koskaan ole varastanut tai laiminlyönyt lasten ruokailua totaalisesti. Tosin on joskus salaatit ja kasvikset jääneet pois lautaselta, kun on pitänyt saada röökiaski.
Sata alapeukutusta nyt odotettavissa, mutta en ainoa ole. Rehellinen vain!
Eikös se ole heroiiniriippuvuuteen verrattavissa oleva riippuvuus, pahimmillaan. Paha siitä on pyristellä irti, mieluummin sitten syö ja pukeutuukin huonommin.
Tätä jauhettiin jo viime viikolla. Mahtaa olla elämä tylsää jos pitää pohtia köyhien tupakanpolttoa.
Tupakoitsikoilta pitäisi ottaa ihmisarvo ja henki pois.
Jätän syömättä. Ei ruoka ole niin tärkeää kuin tupakka.
Lapsi tosin syö terveellisesti ja monipuolisesti.
Onneksi täydelliset ihmiset pystyvät hallitsemaan itsensä niin täydellisestí ja ohjailemaan aivojensa kaikkia impulsseja yms. niin heidän ei tarvitse polttaa. Omassa kuplassaan elävät, kuin kaikki on mennyt elämän alusta lähtien niin hyvin. Puhuvat sitten tuon oman kokemuksensa pohjalta toistenkin puolesta, että "jos minua ei tee tupakkia mieli, niin ei sinuakaan voi tehdä".
Ovat tietävinään sen, että sillä toisella ihmisellä on samanlainen kokemus riippuvuudesta ja samanlainen suhde siihen tupakkariippuvuuteen, kuin itsellä. Ja koska kokemus on samanlainen, on siihen riippuvuuteenkin kyettävä suhtautumaan samalla tavalla.
Kuitenkaan tällä köyhemmällä ihmisellä ei ole minkäänlaista riippuvuutta esim. mihinkään luksustuotteisiin. Rikkaammalla taas voi olla, eikä hän kykene hallitsemaan sitä riippuvuuttaan. No, miksi tämä rikkaampi ihminen nyt sitten ei kykenekään hallitsemaan riippuvuuttaan samalla tavalla, kuin köyhemmän pitäisi hallita riippuvuutensa tupakkaa? Joten, rikkaampi on paraskin puhumaan!
Itse kanssa kuuntelin bussissa kun kaksi tod.näk. yh-mammaa keskusteli miten kaikki on niin kallista nykyään. Varsinkin astmalääkkeet! Ja kyseinen mamma jo hapuilikin tupakka-askia kun alkoi oma pysäkki lähestyä. Jotenkin vaan tuntuu, että jos tupakoinnin lopettaisi, niin varmaan se astmakin helpottaisi. Mutta kuten täällä on jo kirjoiteltukin niin ei se lopettaminen varmasti ole helppo homma, parantaisi kuitenkin sekä terveyttä että taloutta!
Vierailija kirjoitti:
On muuten tutkittu juttu että on tupakointi on todella yleistä köyhien keskuudessa koska tupakointi on heille ainoa valinta jonka voivat itse tehdä. Eli jos kokee ettei ole oma elämä hallussa niin onpahan ainakin yksi asia jonka voi itse päättää ja jossa tehdä valinnan.
Ai, että riippuvuus on valinta ihan. On tutkittu, että köyhät/alemmasta sos.luokasta tulevat tupakoivat eri syystä kuin paremmassa asemassa olevat, he kokevat useammin että eivät voi valita eli tupakoivat koska ovat riippuvaisia. Ylemmissä sos.luokissa tavallisemmin perustellaan tupakointia sillä, että se tuottaa nautintoa. Olen köyhä ja itse koen, että tupakointini on osa elämänhallinnan puutettani, en siis haluaisi tupakoida kuten valtaosa muistakin tupakoitsijoista.
Ei niillä aina ole. Joutuvat pummaamaan.
Pimeät markkinat voi hyvin ja Viro, halpaa on.
15 jatkaa, en ole "rupusakkia" vaikka tupakoin ja aina on rahat sentään ruokaan ja muuhun pakolliseen riittänyt. Ainoa turhake johon kulutan rahaa on tupakka.
Vierailija kirjoitti:
Itänaapurista saa nykyään röökiä sen verran halvalla että jokainen pystyy sitä ostamaan.
Nii-in, mutta kaikki ei asu Imatralla.
Käykö kateeksi? Mitä sä oikein siellä urputat? Miten sinulla on varaa vessapaperiin?
Jos ne hakee ruuat leipäjonosta tai sossun rahoilla ja käyttää ne vähäiset muut rahansa siihen tupakointiin?