Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten köyhillä on aina varaa röökiin?

Vierailija
29.02.2016 |

Miten on mahdollista, että rupusakilta näyttävillä on melkein aina rööki huulessa? Monesti nämä ovat vielä jotain köyhyyttään valittavia YH-äitejä, joilla ei muka ole rahaa edes ruokaan. No, hyvä juttu, että röökiä saa silti ostettua.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäähän köyhillä jotain iloo olla. olisitko tyytyväinen jos köyhät kävelis kaduilla ilman vaatteita ja nukkuisi roskapöntössä. Silloin sinulla ei olisi mitään valittamista

Vierailija
22/42 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Addiktioita on moneksi. On tällainenkin ryhmä, joka ei näytä rupusakilta, vaatteet ihan viimeisen päälle, mutta velkaa on roimasti yli kantokyvyn. Ovat noita shoppailuriippuvaisia, köyhääkin köyhempiä.

Yhteisön maksettaviksi nekin velat aikanaan tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itänaapurista saa nykyään röökiä sen verran halvalla että jokainen pystyy sitä ostamaan.

Nii-in, mutta kaikki ei asu Imatralla.

No en asu minäkään lähelläkään mutta kyllä sitä venäläistä tupakkaa joku myy varmaan ihan jokaisessa Suomen kaupu ngissa.

Vierailija
24/42 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käykö kateeksi? Mitä sä oikein siellä urputat? Miten sinulla on varaa vessapaperiin?

Vessapaperi auttaa poistamaan ihmisestä paskan hajua, tupakka auttaa lisäämään ihmiseen kuoleman ja kaatopaikan hajua - joten vessapaperiin on vähän pakko olla varaa jos ei halua haista paskalle. Röökaajat haisee aina spurgulle tai pahemmalle, hyi helvetti sitä ajatusta että ne jostain syystä tarjoilee omin käsin jotain "tässä voileipä" tai hengittävät ulos alle 3 metrin päästä..... uuugh, oksennus on niin lähellä pelkästä ajatuksestakin..blaaaaaaaaaaaargh.

Vierailija
25/42 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itänaapurista saa nykyään röökiä sen verran halvalla että jokainen pystyy sitä ostamaan.

Nii-in, mutta kaikki ei asu Imatralla.

No en asu minäkään lähelläkään mutta kyllä sitä venäläistä tupakkaa joku myy varmaan ihan jokaisessa Suomen kaupu ngissa.

Nytkö me oikeasti kuvitellaan täällä kilpaa että kaikki köyhät tupakoijat oikesti hakee merkittävän osan tupakoistaan jostain muualta kuin paikallisesta kaupasta?

Vierailija
26/42 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon aina ollu sitä mieltä että jos rahansa käyttää röökiin, niin ei ole oikeutta valittaa raha-asioistaan ja kuinka tiukkaa tekee.

Vierailija
27/42 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On muuten tutkittu juttu että on tupakointi on todella yleistä köyhien keskuudessa koska tupakointi on heille ainoa valinta jonka voivat itse tehdä. Eli jos kokee ettei ole oma elämä hallussa niin onpahan ainakin yksi asia jonka voi itse päättää ja jossa tehdä valinnan.

Ai, että riippuvuus on valinta ihan. On tutkittu, että köyhät/alemmasta sos.luokasta tulevat tupakoivat eri syystä kuin paremmassa asemassa olevat, he kokevat useammin että eivät voi valita eli tupakoivat koska ovat riippuvaisia. Ylemmissä sos.luokissa tavallisemmin perustellaan tupakointia sillä, että se tuottaa nautintoa. Olen köyhä ja itse koen, että tupakointini on osa elämänhallinnan puutettani, en siis haluaisi tupakoida kuten valtaosa muistakin tupakoitsijoista.

Sanot, että köyhät kokevat, että eivät voi valita. Ehkäpä, mutta miksi on edes aloittanut tupakanpolton? Eikö se aloittaminen ole kuitenkin tietoinen valinta?

Vierailija
28/42 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö, että mielisairaaloissa poltetaan paljon, koska nikotiini lieventää oireita esim. skitsofreniassa. Valitettavasti asiaa ei ole sen kummemmin tutkittu, että oltaisiin saatu siitä ehkä lääke.

Tupakka myös vähentää joidenkin autoimmuunisairauksien oireita eli jos lopettaa, voi joutua akuuttivaiheeseen. Hankala tilanne, koska myös jatkuva akuutti lyhentää elämää tai ainakin tekee siitä sietämätöntä.

Itse poltin joskus lääkkeiden aiheuttamaan pahoinvointiin. En jäänyt koukkuun, ilmeisesti olin siinä suhteessa geneettisesti onnekas.

Vierailija
29/42 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On muuten tutkittu juttu että on tupakointi on todella yleistä köyhien keskuudessa koska tupakointi on heille ainoa valinta jonka voivat itse tehdä. Eli jos kokee ettei ole oma elämä hallussa niin onpahan ainakin yksi asia jonka voi itse päättää ja jossa tehdä valinnan.

Valinta joka johtuu addiktiosta.  Vähän kun mun kaveri nuorena sanoi

"En oo koukussa röökiin, pystyisin kyl lopettaa polttamisen, mut mä en haluu!"  

Oma valinta tosiaan.

Vierailija
30/42 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, että riippuvuus on valinta ihan. On tutkittu, että köyhät/alemmasta sos.luokasta tulevat tupakoivat eri syystä kuin paremmassa asemassa olevat, he kokevat useammin että eivät voi valita eli tupakoivat koska ovat riippuvaisia. Ylemmissä sos.luokissa tavallisemmin perustellaan tupakointia sillä, että se tuottaa nautintoa. Olen köyhä ja itse koen, että tupakointini on osa elämänhallinnan puutettani, en siis haluaisi tupakoida kuten valtaosa muistakin tupakoitsijoista.

Sanot, että köyhät kokevat, että eivät voi valita. Ehkäpä, mutta miksi on edes aloittanut tupakanpolton? Eikö se aloittaminen ole kuitenkin tietoinen valinta?

Aloitin itse kokeilunhalusta, kun niin moni ympärilläni siihen aikaan tupakoi. Pian jäin koukkuun. En ole ikinä kokenut, ettei minulla olisi varaa tehdä mitään valintoja vaikka olen köyhä. Outo ajatus! Eikä tupakoinnin aloittaminen ollut sellainen valinta, jonka olisin kokenut jotenkin lisäävän vapauden tunnettani.

Vierailija
31/42 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa tupakoitsijoista on köyhää roskaväkeä.

Vierailija
32/42 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sitä priorisointia se...

Vierailija
33/42 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en tajua ollenkaan, miksi kukaan ikinä viitsii aloittaa tupakoinnin. Makean ja rasvaisen syömiseen ihmisellä on tutkimusten mukaan geneettinen taipumus, mutta mikä selittää tupakanpolton aloittamisen? Se haisee järkyttävältä (jotkut ovat kuulemma oksentaneetkin lapsena ensimmäisessä kokeilussaan) ja se riippuvuus pitää käsittääkseni varta vasten "opetella". Jos selitys on se, että tupakointi oli jotenkin coolia, niin se on minusta tosi nolo syy. En kehtaisi.

Vierailija
34/42 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhällä ei ole henkisiä voimavaroja tehdä oikeanlaisia valintoja. Siksi köyhä on usein sairas, tupakoiva ja lihava.

Vierailija
35/42 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin? Eikö nämä nimenomaan vetoa siihen että kyllä mä haluan lopettaa ja lopettaisinkin mutta kun röökiin on niin vahva riippuvuus. Eihän ne todellakaan päätä edes röökaamisestaan itse, vaan sekin päätös on ulkoistettu sille röökille.

Vierailija
36/42 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varsinaisesti olekaan varaa eli se on sitten kaikesta muusta pois. Kerrankin olin viikon suunnilleen syömättä (jotain kaurapuuroa keittelin pari kertaa), kunhan vain sain tupakkaa. Parikymmpiä oli rahaa viikoksi. 

Nikotiini on vahva huume, siitä on kyse. En nyt kuitenkaan koskaan ole varastanut tai laiminlyönyt lasten ruokailua totaalisesti. Tosin on joskus salaatit ja kasvikset jääneet pois lautaselta, kun on pitänyt saada röökiaski. 

Sata alapeukutusta nyt odotettavissa, mutta en ainoa ole. Rehellinen vain!

Ei muuten ole. Riippuvuus siihen tupakointiin (tapa) ja sen luomiin sosiaalisiin tilanteisiin on vahva. Se on helppo syyttää nikotiinia kun syy on oikeasti omassa tahdonvoimassa ja sen puutteessa.

Vierailija
37/42 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kanssa kuuntelin bussissa kun kaksi tod.näk. yh-mammaa keskusteli miten kaikki on niin kallista nykyään. Varsinkin astmalääkkeet! Ja kyseinen mamma jo hapuilikin tupakka-askia kun alkoi oma pysäkki lähestyä. Jotenkin vaan tuntuu, että jos tupakoinnin lopettaisi, niin varmaan se astmakin helpottaisi. Mutta kuten täällä on jo kirjoiteltukin niin ei se lopettaminen varmasti ole helppo homma, parantaisi kuitenkin sekä terveyttä että taloutta!

Mä poltin suunnilleen 20 vuotta, aloitin teini-iässä. Kolmenkympin paikkeilla alkoi sitten ahdistamaan ja tuntui ettei saa henkeä ja hain ja sain astmalääkkeet. Hetken se avaava piippu aina helpotti oloa, mutta useammat henkoset siitä sai päivässä ottaa. Sitten sain toisen lääkkeen, joka oli hoitava ja sitä käytettiin mun järkytykseksi astman lisäksi keuhkoahtaumataudin hoitoon. Ja sehän tepsi, avaavaa ei juuri enää tarvinnut.

Sitten lopetin tupakanpolton oikeastaan hetken päähänpistosta ja se olikin oikeasti niin helppoa, ihan järkyttävää koska olin aina uskonut etten mä pysty ikinä siihen ja siksi en ollut aiemmin edes yrittänyt. Nyt olen ollut reilun kaksi vuotta polttamatta enkä ole tarvinnut enää aikoihin astmapiippuja.

Vierailija
38/42 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pimeät markkinat voi hyvin ja Viro, halpaa on.

Virolaisilla raksaäijillä on muuten pirun paljon käteistä, ainakin niitä on tosi usein miltei jonoksi asti noilla talletusautomaateilla. Tuskin niille kuitenkaan liksa maksetaan suoraan kouraan eli jostain ne saa käteismaksun.

Vierailija
39/42 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakoitsikoilta pitäisi ottaa ihmisarvo ja henki pois.

Ai jaa.  Valtion kannalta tupakoiva on parempi ihminen kuin sinä tai minä:

Rovaniemi 19.1.2010 klo 14:52 | päivitetty 31.5.2012 klo 19:25

Tehokas veronmaksaja polttaa, juo ja kuolee nuorena

Kunnon kansalaisena pidetään ihmistä, joka ei juo, ei polta eikä saastuta. Hän on pitkälti koulutettu ja tekee reippaasti töitä. Ehkä näin, mutta tehokas veronmaksaja hän ei ole.

Arjen unohdettu sankari matkalla kohti tuntematonta... Kuva: YLE / Essi Timonen

Rovaniemi

Arjen unohdettu sankari tekee kyllä kovasti töitä, mutta on heikosti koulutettu. Hän juo, polttaa paljon ja autoilee runsaasti. Mitä enemmän näitä kulutusveron piiriin kuuluvia tuotteita kansalainen käyttää, sitä enemmän hän maksaa veroja valtion kassaan tavallisten arvonlisäverojen ja tuloverojen päälle

- Jos tällainen ihminen on tehnyt koko työuransa töitä, eikä ole ollut työttömänä ja kuolee ennen eläkeikää, hän tuottaa valtiolle enemmän kuin kuluttaa. Kyllä tällainen henkilö on aikamoisen sankarityön tehnyt jos katsotaan julkisen talouden rahoitusta, Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen erikoistutkija Timo Rauhanen toteaa.

Kulutusverot tuovat miljardeja valtiolle

Alkoholia ja tupakkaa käyttävät maksavat veroja enemmän kuin näitä tuotteita käyttämättömät.

Veronmaksajien keskusliiton pääekonomisti Minna Punakallio kertoo, että kulutusverot tuovat valtion kassaan noin 24 miljardia euroa. Tästä alkoholin ja tupakan osuus on noin 1,7 miljardia ja energiaverojen, pääasiassa liikenteen polttonesteverojen osuus on noin 3,2 miljardia euroa.

- Runsaasti tupakoiva, alkoholia juova ja autoileva henkilö on verotuottojen kannalta arjen sankari, Punakallio sanoo.

Tupakoitsija maksaa itse sairauksien hoidon

Tampereen yliopiston terveystaloustieteen professori Pekka Rissanen sanoo, että tupakoitsijat maksavat tupakkaveroina valtiolle enemmän, kuin mitä tupakasta aiheutuvien sairauksien hoitoon menee rahaa.

Tupakointi kuitenkin lyhentää elämää. Pekka Rissanen uskoo, että myös tupakoitsijat haluavat elää mahdollisimman pitkän ja terveen elämän.

- Eihän se elämän loppuvaihe mitään herkkua ole, jos ihminen sairastuu tupakasta johtuviin sairauksiin kuten keuhkoahtaumatautiin tai keuhkosyöpään.

Alkoholin osalta laskelmia on tehty tupakkaa vähemmän. Alkoholin kuluja tutkiessa on otettava huomioon myös muita yhteiskunnan kustannuksia kuin terveydenhuollon menot.

- Alkoholin haitat kohdistuvat hyvin suurelta osin perheisiin ja työelämään. Maksajina ovat silloin sosiaalitoimi tai työnantaja, sanoo Rissanen.

Harva ajattelee tekevänsä palveluksen

Tupakkaa runsaasti polttava, juova ja autoileva arjen sankari on traaginen hahmo. Hän kartuttaa valtion kassaa, mutta uhraa itsensä ja henkensä. Harva kuitenkin ajattelee näin.

- Todennäköisesti hän tupakoi ja juo alkoholia siksi, että hän itse siitä tykkää. Harva kuluttaja ajattelee kulutuspäätöksiä ja elämäntapaansa valitessaan, että tällä on merkitystä koko suomalaiselle yhteiskunnalle tai edes lähiyhteisölle, Pekka Rissanen toteaa.

Onko omalla autolla ajava, ylipainoinen, juopotteleva tupakoitsija sitten arjen sankari ja yhteiskunnan tukipilari? Pekka Rissanen ei näin suoraviivaista ajatusta allekirjoita.

- Se on vähän mutkikkaampi kysymys, kuin vain rahan tuottaminen valtiolle.

http://yle.fi/uutiset/tehokas_veronmaksaja_polttaa_juo_ja_kuolee_nuoren…

Vierailija
40/42 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälleen kerran tiedoksenne; tupakka on kaikein eniten riippuvuutta aiheuttava aine:

Arviot eri huumeiden addiktiopotentiaalista vaihtelevat. Vuonna 1990 amerikkalaisia päihderiippuvuuksien hoitoon erikoistuneita terveysalan ammattilaisia pyydettiin sijoittamaan päihteet addiktiivisuuden mukaiseen järjestykseen. Vastaajia pyydettiin jättämään huomiotta huumeiden saatavuus tai käytön hyväksyttävyys ja arvioimaan niitä vain sen mukaan, kuinka vaikeaa kyseisen huumeen riippuvuudesta on vapautua. Huumeita arvosteltiin asteikolla 1-100 antamalla kaikkein addiktiivisimmalle päihteelle luku 100. Kyselyn tulokset ovat seuraavat:

nikotiini 99

metamfetamiini poltettuna 98

krakin poltto 97

metamfetamiini ruiskutettuna 92

diatsepaami 83

sekobaritaali 82

alkoholi 81

heroiini 81

nuuskattu amfetamiini 80

nuuskattu kokaiini 71

kofeiini 70

PCP 57

marihuana 22

ekstaasi 20

psilosybiinisienet 19

LSD 16

peyote 15

THL on päätynyt tupakan osalta samaan lopputulokseen:

https://www.thl.fi/fi/web/alkoholi-tupakka-ja-riippuvuudet/ehkaiseva-pa…