Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te ulkomailla asuvat!

Vierailija
29.02.2016 |

Missä asutte? Ammatti? Palkka? Paraniko elintasonne kun muutitte ulkomaille vai huoneni? Miksi muutitta ulkomaille?

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiäiti, insinöörimiehen työn perässä muutettiin pienten lasten kanssa Saksaan ja jäin siis itse pois töistä. Silti käteen jää enemmän rahaa kuin Suomessa perheverotuksen ja IT-alan ihan merkittävästi paremman palkkatason ansiosta. Eläminen on halpaa, terveydenhoito toimii paremmin ainakin lasten kanssa, lapsilisät melkein tuplat Suomeen, matkustelu helppoa ja halpaa, ennen kaikkea on varaa olla penniä venyttämättä kotona lasten kanssa kun ovat pieniä (yks koululainen ja kaks alle kouluikästä) joten kyllä elintaso on noussut. Työvoimapulan takia myös oma työllistyminen täällä näyttäisi hyvältä, kun vaan kielen oppis sujuvaks.

Vierailija
22/23 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Italiassa, muutin tänne yksin. Tunsin maan, tavat ja kielen joten oli helppo muuttaa. Käteenjäävä palkka on pienempi kuin Suomessa, mutta koska elintaso täällä on halvempi, käteen jää enemmän "ylimääräistä" rahaa. Suomessa asuminen ei tunnu tällä hetkellä vaihtoehdolta ankean ilmaston ja ilottomien ihmisten vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teistä ulkomaille muuttaneista kukaan yksinasuja?

Kiinnostaisi tietää, miltä tuntuu ihan yksin tehdä noin iso elämänmuutos ja miten olette kotiutuneet, saaneet ystäviä jne. jos teillä ei ole "omasta takaa" perhettä tai kumppania mukana?

Itse lähtisin, jos olisi kumppani, kenen kanssa mennä, mutta yksin en jaksa, pysty... Vanhempi olen jo.

Minä muutin ihan yksin. Ystäviä saa kyllä työpaikalta ja lähtö on mielestäni muutenkin helpompaa yksin, kun ei tarvitse monen ihmisen asioita suunnitella. Hyvin olen kotiutunut uuteen maahan, enkä edes pitänyt muutosta kovin isona. :)

T. 5

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi