Lapsen aikainen aamu päivähoidossa?
Olen työttömänä ja minulle tarjottiin työtä, jossa aamuvuoro alkaa kuudelta. Työbussi lähtee 05.30 ja lasten päivähoito alkaisi näin ollen jo 05.15. Matka päiväkodille taittuisi jalan, joten joka aamu herätys olisi 04.30 ja kotoa olisi lähdettävä viimeistään viideltä. Kyse on osa-aika työstä, joten päivät ei venyisi kovinkaan pitkiksi. Mietityttää vaan aikaiset aamut. Ajatuksia?
Kommentit (65)
Tätä lukiessa tuli kyllä todella paska äiti fiilis. Itse teen vuorotyötä ja todella usein vien lapsen hoitoon klo 5.45 kun kuudelta pitää töissä olla. Ja iltavuorosta haen vasta 21.40
heii kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnalliset päiväkodit aukeavat klo 6.15 aikaisintaan. Siis normi päiväkodit ei vuoropäiväkodit.
Tai klo 6, joka on raja. Vuorohoitoraja on nimittäin klo 6 aamulla. Ennen sitä aukeavat tarjoavat sitä vuoropäivähoitoa.
Mikä raja? Yksikään kunnallinen päiväkoti ei aukea ennen klo 6.15 Helsingissä.
Kunnallisen päiväkodin on tarvittaessa joustettava aukioloajoistaan klo 6-18 välillä.
Tiedän, että näin on monissa kaupungeissa. Mutta ei tätä missään laissa lue. Meillä päiväkoti sulkeutuu klo 17. Jos tarvitsee yli sen, on mentävä vuoropäiväkotiin.
Helsingissä on sitten hyvin asiat, jos vuoropäiväkotiin mahtuu sillä perusteella, että vanhempi ehtii päivätyönsä + työmatkansa takia hakea lapsensa hoidosta vasta klo 17.15. Meillä päin vuoropäivähoidon ehtona on, että molemmat vanhemmat ovat vuorotyössä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi herätetään vasta ihan viime tinkaan, haalarit päälle ja rattaisiin ja hoitoon jatkamaan unia. Näin monen lapsen kanssa tehdään ja noin se onnistuu.
Ei siis mitään aamupaljoa lapselle keskellä yltä, vaan hetkeksi vain hereille. Ihan ok, jos ei tarvitse viitena päivänä tehdä.
Ei aamupalaa lapselle, vaikka joutuu hoitoon jo klo 5.15 ja aamupala on tarhassa klo 8 ? ! Johan tuo on kaltoinkohtelua, kun nälässä pidetään koko aamu.
Vierailija kirjoitti:
Tätä lukiessa tuli kyllä todella paska äiti fiilis. Itse teen vuorotyötä ja todella usein vien lapsen hoitoon klo 5.45 kun kuudelta pitää töissä olla. Ja iltavuorosta haen vasta 21.40
Älä välitä, täällä taas kirjoittelevat sellaiset jotka eivät ole päivääkään vuorotyötä tehneet. Minäkin vien huomenillalla lapsen vuoropäiväkotiin yöksi että pääsen aamulla viideksi töihin.
Juuri tämän takia, että työni alkavat joka arkiaamu 6.30 vaihtelevissa paikoissa Helsinkiä, en tee lapsia.