Lapsen aikainen aamu päivähoidossa?
Olen työttömänä ja minulle tarjottiin työtä, jossa aamuvuoro alkaa kuudelta. Työbussi lähtee 05.30 ja lasten päivähoito alkaisi näin ollen jo 05.15. Matka päiväkodille taittuisi jalan, joten joka aamu herätys olisi 04.30 ja kotoa olisi lähdettävä viimeistään viideltä. Kyse on osa-aika työstä, joten päivät ei venyisi kovinkaan pitkiksi. Mietityttää vaan aikaiset aamut. Ajatuksia?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo sitten käytännössä toimii, ett lapset veisi jo illalla? Niillähän tulee hirveän pitkä "päivä" hoidossa, jos viedään esim klo 22 ja äiti hakee vasta kun pääsee töistä esim klo 14.
Muutenkin olen miettinyt, että miten vuorotyöläisten lapset on hoidossa, jos vanhemmat tekee vaikka yötöitä. Mä en ainakaan pysty olemaan vuorokautta hereillä..
Noin se menee. Siskoni on yh ja vuorotyössä. Jos pitää mennä töihin viideksi aamulla, siskoni tuo joko lapset meille tai päiväkotiin illalla. Lapset nukkuu siellä päivähoidossa yön ja jatkavat sitten esim. klo 13.30 asti hoitopäivää. Ei ne siitä enempää kärsi kuin normaalistakaan hoitopäivästä, kun harva vanhempi varsinaisesti ehtii kotona seurustella ennen hoitoon lähtöä aamulla. Siskoni on sanonut, että
lapsista on ihan hauskaa mennä yöksi päiväkotiin. Aamukin on rauhallisempi, kun saa nukkua siinä paikassa, jossa on hoitopäivä.
Kyllä olis kolkkoa kun itse pitäis illalla väsyneenä lähteä vieraaseen paikkaan, vieraitten ihmisten kanssa nukkumaan.
Pienet lapsiparat. 😕
Mieluummin olen vaikka työttömänä kuin tuommoiseen rumbaan lapseni laittaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo sitten käytännössä toimii, ett lapset veisi jo illalla? Niillähän tulee hirveän pitkä "päivä" hoidossa, jos viedään esim klo 22 ja äiti hakee vasta kun pääsee töistä esim klo 14.
Muutenkin olen miettinyt, että miten vuorotyöläisten lapset on hoidossa, jos vanhemmat tekee vaikka yötöitä. Mä en ainakaan pysty olemaan vuorokautta hereillä..
Noin se menee. Siskoni on yh ja vuorotyössä. Jos pitää mennä töihin viideksi aamulla, siskoni tuo joko lapset meille tai päiväkotiin illalla. Lapset nukkuu siellä päivähoidossa yön ja jatkavat sitten esim. klo 13.30 asti hoitopäivää. Ei ne siitä enempää kärsi kuin normaalistakaan hoitopäivästä, kun harva vanhempi varsinaisesti ehtii kotona seurustella ennen hoitoon lähtöä aamulla. Siskoni on sanonut, että
lapsista on ihan hauskaa mennä yöksi päiväkotiin. Aamukin on rauhallisempi, kun saa nukkua siinä paikassa, jossa on hoitopäivä.Kyllä olis kolkkoa kun itse pitäis illalla väsyneenä lähteä vieraaseen paikkaan, vieraitten ihmisten kanssa nukkumaan.
Pienet lapsiparat. 😕
No höpöhöpö taas. Ainakin siskon vuorohoidossa on alle 10 lasta, jotka siellä nukkuu säännöllisesti öitä, eikä kaikki ole yhtä aikaa. Aika hyvin tuntevat toisensa. Yöhoitajista 2 on vakituista, aina jompi kumpi valvomassa. Iltasadun jälkeen nukkuvat sikeästi. Meillä on enemmän rauhatonta iltaisin, jos siskon lapset tulee yöksi. Serkukset tahtovat villitä toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan aikaisintaan kello 7 voi alkaa työt.
Miksi vasta klo 7?
??? Jotta voisi viedä lapset aamulla tavalliseen päiväkotiin (aukeaa klo 6.00) eikä jo edellisenä iltana päiväkotiin yöunille.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinä teet aina aamua ja mies yötä, ainoa vaihtoehto on palkata hoitaja lapsille. Hyvällä tuurilla voisi löytyä vaikka joku tuore eläkeläinen, joka herää aikaisin aamulla. Lapset saavat jäädä nukkumaan, syövät aamipalan isän kanssa ja hoitaja vie päiväkotiin.
Aika hyvät kulut varmaan tulee. Täydet päivähoitomaksut ja vielä hoitajan palkka... Mikäs siinä, jos tulot riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lapsista on ihan hauskaa mennä yöksi päiväkotiin. Aamukin on rauhallisempi, kun saa nukkua siinä paikassa, jossa on hoitopäivä.Kyllä olis kolkkoa kun itse pitäis illalla väsyneenä lähteä vieraaseen paikkaan, vieraitten ihmisten kanssa nukkumaan.
Pienet lapsiparat. 😕
No höpöhöpö taas. Ainakin siskon vuorohoidossa on alle 10 lasta, jotka siellä nukkuu säännöllisesti öitä, eikä kaikki ole yhtä aikaa. Aika hyvin tuntevat toisensa. Yöhoitajista 2 on vakituista, aina jompi kumpi valvomassa. Iltasadun jälkeen nukkuvat sikeästi. Meillä on enemmän rauhatonta iltaisin, jos siskon lapset tulee yöksi. Serkukset tahtovat villitä toisiaan.
Riippuu varmasti ihmisestä, mutta minusta jopa oman (ydin)perheeni koti on "vieras paikka", vaikka suht vastikään olen sieltä pois muuttanut (no, 6 vuotta sitten, mutta en nyt vuosikymmeniä sitten), siis toki viihdyn siellä ja rakastan perhettäni, mutta olo ei ole yhtä rento ja sisäisesti "rauhallinen" kuin omassa kodissani. Kyllä koti on se ykköspaikka minulle, vaikka kovasti tykkäänkin kaikkialla kyläillä.
Vähän ot:na nyt, mutta pointti tämä. Tästä syystä en myöskään lastani haluaisi ikinä vuoropäiväkotiin laittaa, toivon ettei se koskaan tule olosuhteiden pakosta koska en näe sitä mukavana vaihtoehtona (ketään syyttämättä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienet lapsiparat. 😕
Mä olen sata prosenttisen varma, että mun lapsia pelottaisi jäädä vieraaseen paikkaan yöksi. Tuntisivat olonsa turvattomiksi, vaikka varmasti yrittäisivät tsempata ja esittää reipasta.
Koska "kyllähän lapset sopeutuu ". Ja höpöhöpö. Ihmisiä ne pienet on siinä kuin isommatkin.
Lähtisitkö sinä mielellään omasta kodistasi nukkumaan vaikka johonkin hoitolaan?
Tottuvat aikaiseen rytmiin kyllä, jos pystytte pitämään sitä yllä jatkuvasti. Eli ajoissa vaan illalla petiin koko poppoo ja aamulla ylös! Riittävän pitkä, yhtenäinen unijakso on turvattava, olipa nukkumapaikka hoidossa tai kotona.
Tea kirjoitti:
Olen työttömänä ja minulle tarjottiin työtä, jossa aamuvuoro alkaa kuudelta. Työbussi lähtee 05.30 ja lasten päivähoito alkaisi näin ollen jo 05.15. Matka päiväkodille taittuisi jalan, joten joka aamu herätys olisi 04.30 ja kotoa olisi lähdettävä viimeistään viideltä. Kyse on osa-aika työstä, joten päivät ei venyisi kovinkaan pitkiksi. Mietityttää vaan aikaiset aamut. Ajatuksia?
Missä päin Suomea voi viedä lapset hoitoon klo 5.15? Eikös päikyt aukea klo 6?
Minä kannustan aina vanhempia siihen, että pyrkivät järjestämään työn lapsen parasta ajatellen.
Vuorohoito on aina raskasta lapsille ja moni vanhempi pystyisi vieläkin paremmin ottamaan lapset huomioon.
-lto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienet lapsiparat. 😕
Mä olen sata prosenttisen varma, että mun lapsia pelottaisi jäädä vieraaseen paikkaan yöksi. Tuntisivat olonsa turvattomiksi, vaikka varmasti yrittäisivät tsempata ja esittää reipasta.
Koska "kyllähän lapset sopeutuu ". Ja höpöhöpö. Ihmisiä ne pienet on siinä kuin isommatkin.
Lähtisitkö sinä mielellään omasta kodistasi nukkumaan vaikka johonkin hoitolaan?
Mihin hoitolaan? Siis joo, meillä lapset käy myös maalla mummolassa. Usein ollaan siellä viikonloppuja auttamassa muistisairasta äitiäni ja siellä voi olla myös siskoni lapsineen, etenkin kesällä. Nautimme siitä, että lapsista kasvaa sosiaalisia. Meidän omat lapset on pienestä pitäen sopeutuneet moneen menoon, koska isänsä on ollut ulkomailla työn vuoksi ja häntä käyty myös matkoilla katsomassa. Toki voi olla lapsia, jotka ei halua olla päiväkodissa yötä, mutta nuo vuoropäiväkodit on tehty kodikkaiksi ja hoitajat on tuttuja. Olen vähän huono puolustaja, kun meidän omat ja siskon lapset ovat vaihtelevaan elämään tottuneet. Esikoiseni on nukkunut enemmän kuin 10 yötä lentoasemilla tai lentokoneessa/junassa/bussissa. Hän myös nukkuu aina maalla mummilassa kuin tukki, etenkin jos saa teltassa yöpyä kesällä.
Kunnalliset päiväkodit aukeavat klo 6.15 aikaisintaan. Siis normi päiväkodit ei vuoropäiväkodit.
Jyväskylässä ainakin meidän vuoropäiväkoti on auki klo 5-22.30. Arkena. Ja näiden aikojen puitteissa lapsen voi viedä tai hakea.
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylässä ainakin meidän vuoropäiväkoti on auki klo 5-22.30. Arkena. Ja näiden aikojen puitteissa lapsen voi viedä tai hakea.
Kuka hakee lapset pois hoidosta vielä puol yhdeltätoista yöllä? Tai vie viideksi? Huh.
Vierailija kirjoitti:
Kunnalliset päiväkodit aukeavat klo 6.15 aikaisintaan. Siis normi päiväkodit ei vuoropäiväkodit.
Tai klo 6, joka on raja. Vuorohoitoraja on nimittäin klo 6 aamulla. Ennen sitä aukeavat tarjoavat sitä vuoropäivähoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai klo 6, joka on raja. Vuorohoitoraja on nimittäin klo 6 aamulla. Ennen sitä aukeavat tarjoavat sitä vuoropäivähoitoa.
Mikä raja? Yksikään kunnallinen päiväkoti ei aukea ennen klo 6.15 Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka hakee lapset pois hoidosta vielä puol yhdeltätoista yöllä? Tai vie viideksi? Huh.
Tää taitaa olla Pohjanlammen päiväkoti, joka siis ei ole auki öitä.Lapset on siis pakko hakea pois, ei niitä voi sinne yöksikään jättää. Omat lapsemme ovat olleet tuossa päiväkodissa , tosin aivan tavallisina päivähoitolapsina, mutta kun välillä oli pakollisia iltatöitä ja mies matkoilla, saimme pitää lapset siellä iltaan saakka, mikä oli upeaa ja iso helpotus elämään. Ja ennen kuin joku alkaa nillittämään, näitä tapahtui ehkä 3-4 kertaa koko usean vuoden hoitoaikana. Iso osa oli mm. kaupan alalla töissä olevia, eli kun kauppa meni kiinni klo 21 ja teit loppuhommat, niin kymmeneltä olit hakemassa lapsia. Yleensä sitten ne lapset saivat varmaankin seuraavana aamuna nukkua pitkään ja menivät hoitoon taas vasta vaikka klo 15.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan aikaisintaan kello 7 voi alkaa työt.
Miksi vasta klo 7?
No koska päiväkoti ei ota lapsia vastaan kuin aikaisintaan 6.30.
Ja tuossakin tulis jo kiire ehtiä töihin.
Missä kunnassa on näin? Meilläkin päiväkoti aukeaa 6.30, mutta avaavat oven klo 6.00 mikäli tarvetta on. 6.00 -7.30 tarve pitää ilmoittaa päiväkotiin viikkoa ennen tarvetta. Päiväkoti sulkee ovet klo 17, ovat tarvittaessa auki klo 18.
Työvuoroliukuma ( eli jos voi valita työn alkamis- ja siten myös päättymisajankohdan ei "oikeuta" hoitovarausta klo 17-18 välille.
Ihan mielenkiinnosta kysyn kun luulin, että tavallisten päiväkotien pitää tarvittaessa olla auki 6-18 välinen aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä raja? Yksikään kunnallinen päiväkoti ei aukea ennen klo 6.15 Helsingissä.
Jos lapsen hoitotarve ajoittuu ennen klo 6 aamulla, hänelle voi hakea vuoropäivähoitopaikkaa.
Kyllä meillä (Itä-Suomi) ainakin on vuoropäiväkoteja jotka aukeaa tarvittaessa (eli vaikka klo4) sen mukaan kun ensimmäinen lapsi tulee - tämä meidän lähin siis ei ole koko yötä auki eli siellä ei kukaan yötä nuku, mutta toki ennen kuutta tulevat laitetaan vielä nukkumaan.
Naapurini on myös kunnallinen pph ja hänelle tulee välillä (pari kertaa viikossa?) lapsi jo neljän maissa.
Eli ei pidä yleistää että ei oo mahdollista, koska selvästikin on.
Jos sinä teet aina aamua ja mies yötä, ainoa vaihtoehto on palkata hoitaja lapsille. Hyvällä tuurilla voisi löytyä vaikka joku tuore eläkeläinen, joka herää aikaisin aamulla. Lapset saavat jäädä nukkumaan, syövät aamipalan isän kanssa ja hoitaja vie päiväkotiin.