Uskonnolliset aamunavaukset lukion keskusradiossa poikivat kantelun
http://yle.fi/uutiset/uskonnolliset_aamunavaukset_lukion_keskusradiossa…
Lakejahan ei tarvitse noudattaa kun on kyseessä uskonnollinen aamunavaus ja lapset/nuoret.
Voisivat miettiä millaisen esimerkin antavat itse käytöksellään.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noo, kun suomessa on muslimienemmistö, ei auta enää valittaa uskonnollisista aamunavauksista.
Kait ymmärrät, että tuon kantelun tekivät kantasuomalaiset ateistit? Muslimeilla ei ole mitään uskonnollisia aamunavauksia tai joulujuhlia vastaan. Ateisteilla sitäkin enemmän.
Ei palstapersu mitään ymmärrä. Kunhan vaan saa öyhöttää muslimeista.
Koululaki tuntee vain päivänavauksen. Mikä tämä aamunavaus on?
Vierailija kirjoitti:
Koululaki tuntee vain päivänavauksen. Mikä tämä aamunavaus on?
Vakiintunut puhekielinen termi samalla asialle.
Nuo naurettavat päivänavauksetkin voisi lopettaa ja senkin ajan voisi käyttää tehokkaammin opettamiseen. Sama juttu näissä "välitunneissa"...
Minäkin haluan valittaa. Lut srk paasaa erittäin julistavasti keskusradion kautta joka perjantai. Vantaa, ope.
...enkä ymmärrä, miten tämä tyyppi tekee KOULULAISVIERAILUJA.
Hohhoijaa, on teilläkin ongelmat.
Minä muistelen seurakunnan päivänavauksia lämmöllä, vaikka en erityisen uskovainen olekaan.
Kantelijat lienevät juuri niitä ammattivalittajia, jotka mouhoavat ihan mouhoamisen itsensä takia. Siksi niitä ei kannatakaan ottaa sen vakavammin kuin surisevaa kärpästä. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noo, kun suomessa on muslimienemmistö, ei auta enää valittaa uskonnollisista aamunavauksista.
Kait ymmärrät, että tuon kantelun tekivät kantasuomalaiset ateistit? Muslimeilla ei ole mitään uskonnollisia aamunavauksia tai joulujuhlia vastaan. Ateisteilla sitäkin enemmän.
Jep, Hesarissa muslimiäiti kirjoittikin, että "älkää nyt meitä syyttäkö tästä, ei meillä ole mitään näitä uskonnollisia tilaisuuksia vastaan." Suomalaiset vapaa-ajattelijat ovat vaan niin innokkaana ajamassa toisuskoisten etuja, etteivät aina muista edes kysyä, tarvitsevatko nämä eduilleen ajajaa...
Vierailija kirjoitti:
...enkä ymmärrä, miten tämä tyyppi tekee KOULULAISVIERAILUJA.
Kyllä minusta koulupäivään saa huumoriakin mahduttaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä muistelen seurakunnan päivänavauksia lämmöllä, vaikka en erityisen uskovainen olekaan.
Kantelijat lienevät juuri niitä ammattivalittajia, jotka mouhoavat ihan mouhoamisen itsensä takia. Siksi niitä ei kannatakaan ottaa sen vakavammin kuin surisevaa kärpästä. :)
Ymmärräthän, että tässä on kyse lain, peräti perustuslain, rikkomisesta? Onko tälläisestä kanteleminen sinusta todella "mouhoamista"?
Itse rakastin kouluaikoina ikälopun papin aamunavauksia. Niissä sai aina nauraa ja odottaa mitä sekoilua tänään tulee. Montako kertaa painaa nappia väärin, lähteekö oikea virsi päälle ja mitä ylimääräistä mölyä sai aikaan keskusradiossa. Yleensä kuulimme opettajien keskustelua opettajanhuoneesta.
Oikein pirteät perjantaiaamut :)
Vierailija kirjoitti:
Itse rakastin kouluaikoina ikälopun papin aamunavauksia. Niissä sai aina nauraa ja odottaa mitä sekoilua tänään tulee. Montako kertaa painaa nappia väärin, lähteekö oikea virsi päälle ja mitä ylimääräistä mölyä sai aikaan keskusradiossa. Yleensä kuulimme opettajien keskustelua opettajanhuoneesta.
Meillä oli vielä hauskempaa kun saatii oppilaat vuorollaan pitää aamunavauksia. Aihe luettiin paperista ja sanoja muuteltiin. Sitten kajahti kaiuttimista Klamydina Perseeseen Perseeseen tai jotain muuta hauskaa. Jälkkäri oli sen arvoista!
Mä oon itse kyseisessä koulussa ja en yhtään tiennyt, että tästä on tehty kantelu ennen tätä uutista! Mun mielestä on kyllä tosi hyvä, että joku on tästä tehnyt kantelun koska en ole ollenkaan tykännyt meidän koulun uskonnolllisista tilaisuuksista ja kyseisistä aamunavauksista. En tunne itseäni kristityksi, eroan kirkosta heti kun pystyn. Toivon, et asiat nyt muuttuisivat, itsellä ei olisi kyllä ollut rohkeutta asialle tehdä mitään, onneksi jollain oli
Saako esim. sen kertoa, että mikä on syntiä? Raamatun mukaan homoseksuaalisuuden harjoittaminen on synti. Samoin muunlainen haureus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö uskonnonvapauteen ollenkaan kuulu enää se, että saa vakaumustaan myös ilmaista eikä vain peitellä. Täälläkin moni ateisti haukkuu uskovia ja SE on vakaumuksen julkituomista. Uskovainenkin saa näin siis tuoda uskonsa julki. Se ei tarkoita tuputtamista. Jos oikeasti jonkun usko ahdistaa niin pahasti, niin täytyy olla päästään vialla. Mua ei haittaa se, jos joku on ateisti ja sen ilmaisee asiallisesti, mutta törkeyksien heittely kertoo lähinnä idiootista.
Järjettömästi ajattelevia kuuluu ja pitää pilkata. Pilkka on tärkeä sosiaalisen ohjauksen muoto. Ilman sitä uskoisimme edelleen kummituksiin ja polttaisimme noitia roviolla.
Juuri näin. Se vaan on naurettavaa uskoa satuihin ja pakottaa muut kuuntelemaan niitä.
Itse vihasin aamunavauksia joissa liperilasse kertoi miten ihanaa rajan takana on.
Ei toki kukaan oikeasti noita kuunnellut, porukka teki läksyjään tai piirteli tms. Ei siis ihan mennyt meille pikku jumalan karitsoille oppi perille....
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijjaa, usko sinä niihin vitun satuihisi. Me järkevät ihmiset emme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli vielä hauskempaa kun saatii oppilaat vuorollaan pitää aamunavauksia. Aihe luettiin paperista ja sanoja muuteltiin. Sitten kajahti kaiuttimista Klamydina Perseeseen Perseeseen tai jotain muuta hauskaa. Jälkkäri oli sen arvoista!
Heh!
Tuollaiset muistot/jäynät ovat koulunkäynnin suola.
Hihhuleista sai paljon hupia irti, olivat ne niin sekoa porukkaa.
Joskus ne tulivat koulun pihalle pitämään telttakokouksiaan ja yksi kaveri ajoi viritetyllä Raisullaan sinne telttaan sisään, teki pari paskarinkiä ja ajoi ulos jättäen hihhulit suu auki kaksitahtimoottorin pakokaasujen sekaan rukoilemaan.
Aamunavauksia lukiossa? Siis vielä vuonna 2016??? Eipä ole maailma paljonkaan kehittynyt reilussa kolmessakymmenessä vuodessa! Meillä oli aamunavauksia yläasteella, mutta lukiossa enää ei. Tulimme kouluun niin eri aikoina (meillä oli kurssimuotoisen lukion kokeilukoulu), ettei paljon kannattanut aamua yhteisesti avata. Minullakin saattoi jonain päivänä olla koulua klo 11-13 ja 15-16, eli avaa nyt aamua siinä. Lukiovuoteni osuivat vuosiin 1981-84. Meillä oli hauska ja hulvaton koulu, ei ryppyotsastelua. Rehtorini oli yksi niistä, jotka kehittivät Suomeen elämänkatsomustiedon omaksi oppiaineekseen lukioon ja oli mukana kirjoittamassa siitä oppikirjaakin (hello Anssi, jos olet vielä hengissä :) ).
Ja järjissää olevat aikuiset ihmiset voisivat lopettaa kaikenlaisen mielikuvitusolentojen palvomisen. On ihan sairasta toimintaa uskotella itselleen, että jokin korkeampi voima pelastaa ja antaa ikuisen elämän. Hyväksykää nyt vain se asia että me kaikki kuollaan joskus, mutta ei me minnekään hävitä vaan muutamme vain olomuotoa. Ei kuoleman jälkeen olse sen paehmpi olo kuin teillä oli ennenkuin synnyitte. On vain ikuinen uni ja rauha.