Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te-toimiston työtarjouksista kysymyksiä

Vierailija
29.02.2016 |

Jos saamassasi työtarjouksessa on vaatimuksia/edellytyksiä, joita et täytä (vaikkapa erinomainen kielitaito saksan kielen osalta, tietyn tietojärjestelmän hyvä hallinta tms.), lähetätkö kuitenkin hakemuksen? Jos et, kuinka te-toimistossa on suhtauduttu tähän? Ja mitä olet merkinnyt tuohon vastaukseesi, oletko hakenut työpaikkaa?

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai haen, koska on pakko. Hakemukseen voi laittaa että ei osaa tehdä kyseistä työtä.

Vierailija
2/56 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan sitä on hakea tai saa karenssia. Ei niitä kiinnosta vaikka plastiikkakirurgin hommaa laitetaan puutarhuri hakemaan. Toisaalta ei ole pelkoa että valittaisiin ja eihän yhden hakemuksen tekeminen vie kuin 5 minuuttia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hakea. Ei ole edes varmaa että pääsee haastatteluun, saati sitten että paikan saa. Jos et hae, pitää tehdä selvitys syistä miksi olet kieltäytynyt haettavasta paikasta. Pahin seuraus on karenssi.

Vierailija
4/56 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nyt ole niin vaikeaa! Et sitä paikkaa kuitenkaan saa niin miksi itket jo etukäteen turhista?

Vierailija
5/56 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakisin. Ja luottaisin siihen, että en pääse edes haastatteluun. Jos jostain kumman syystä pääsisin, kertoisin siellä, että oli pakko hakea vaikka en osaa saksaa enkä hallitse sitä tietojärjestelmää.

Ihmettelen, millä oikeudella te-toimisto niitä "työtarjouksia" lähettelee? Nehän rasittaa vain niitä firmoja, jotka haluaa tietyntyyppisen, pätevän ja ennen kaikkea halukkaan työntekijän. Joutuvat sitten selaamaan entistäkin enemmän turhia hakemuksia.

Jokainen, joka jonkin työpaikan haluaa, osaa sitä ihan itse hakea. Ne "työtarjoukset" kun löytyvät ihan netistä kaikkien haettavaksi.

Vierailija
6/56 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin haen. Paljon yksinkertaisempaa kuin alkaa säätää.

Vierailija
7/56 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haet niitä paikkoja etkä kysele sieltä toimistosta mitään.  Ihan turhaan ärsytät niitä toimiston naisia kysymyksilläs.  Niiden homma on painella atk-järjestelmästä nappeja ja kattoo että sä oot painanu vastineeks sitä oikeeta nappia.  Kaikki muu on vaan normaalista poikkeavaa ja alkaa stressaamaan toimiston naisia.  Sit ne laittelee karensseja sun muita kun et tajunnut että tarkotus on vaan painella niitä nappeja järjestyksessä.  Ajattele vähän niitä toimiston naisiakin.  Nekin on vaan ihmisiä vaikka ovatkin maailman turhimmassa organisaatiossa töissä.  Ei niitä tarvi siitä joka päivä muistuttaa.

Eli haet paikkaa ja laitat että hain paikkaa.  Sit määräajan päästä laitat sen valinnan "en saanut vastausta tms."

Vierailija
8/56 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, kiitos vastauksista. Juu, olen hakenutkin, kaikkiin, joita on tarjottu. Tänään huomasin, että yhtään tarjousta en ole saanut sellaisista paikoista, joita olen hakenut (ihan mollin sivuilla olleet) ja kaikki saamani tarjoukset ovat sellaisia, joita en ole hakenut, koska vaatimukset ja osaaminen eivät kohtaa. 

Tuntuu, että turhaa työtä monelle osapuolelle, mutta jatkan sitten minäkin samalla linjalla eli hakemus kaikkiin vaan.

Kuinka usein noin keskimäärin saatte työtarjouksia? Joka päivä, muutama kuukaudessa? ap

Vierailija
9/56 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätän mainitsematta ne asiat joita en osaa ja kerron niistä jotka osaan. Cv:stä selviää tarkemmin. Jos pääsen haastatteluun, kerron miksi ylipäätään hain ko.paikkaa.

Vierailija
10/56 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne tarjoukset tulee ihan summanmutikassa. Itsekin olen saanut tällaisia: "koulutuksesi ja kokemuksesi vastaavat tätä paikkaa" eikä oma alani ole lähelläkään tarjottua, saati että olisi minkäänlaista kokemusta / koulutusta ko tehtävään.

Vierailija
11/56 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lähetän hakemuksen täysin tietoisena siitä, että sen vastaanottaja tietää minun hakeneen paikkaa te-toimiston määräyksestä. Ei sitä työhaastattelussa ihan suoraan sanottu, mutta ei ollut mitenkään vaikea 'rivien välistä' päätellä.

Se on pienimmän riesan tie, kun eihän tusinahakemuksen teko mitenkään vaivalloista ole. Vaihtaa vaan työpaikan tiedot sekä päivämäärät ja pistää menemään.

Olen kyllä antanut palautetta työkkärille, että ettekö te yhtään ajattele, millaisia työtarjouksia laittelette.

Toisaalta, aloitusta ajatellen, voihan se olla, että työttömänä ei niillä seuduilla ole ensimmäistäkään kriteerit täyttävät saksankielentaitoista työtöntä. Sitä henkilöähän ei lasketa, joka siihen paikkaan on jo käytännössä valittu, mutta kun julkiset virat pitää julkisessa haussa olla. Työkkäri lähettelee sitten 'tarjouksia' lähinnä sopiville, jotta ei ole niin läpinäkyvää sen yhden ainoan hakijan valinta. Ja onhan se jotain vaihtelua meille työttömillekin, kun pääsemme silloin tällöin ansioituneena ja ehkä pätevimpänä hakijana haastatteluun.

Vierailija
12/56 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok, kiitos vastauksista. Juu, olen hakenutkin, kaikkiin, joita on tarjottu. Tänään huomasin, että yhtään tarjousta en ole saanut sellaisista paikoista, joita olen hakenut (ihan mollin sivuilla olleet) ja kaikki saamani tarjoukset ovat sellaisia, joita en ole hakenut, koska vaatimukset ja osaaminen eivät kohtaa. 

Tuntuu, että turhaa työtä monelle osapuolelle, mutta jatkan sitten minäkin samalla linjalla eli hakemus kaikkiin vaan.

Kuinka usein noin keskimäärin saatte työtarjouksia? Joka päivä, muutama kuukaudessa? ap

Voisin sanoa olevani elämäntapatyötön, joka kuitenkin on sen verran töihin päässyt, että olen ansiosidonnaisessa pysynyt. Ihan oikea työtarjouksen, siis sellaisen jossa todellakin tarjottiin työpaikkaa juuri minulle olen saanut vuonna 1985. Nyt vasta tänä vuonna on tullut useampi tarjoukseksi otsikoitu kirje, joissa ei todellisuudessa ole tarjottu yhtään mitään vaan kehotettu hakemaan MOL:n sivulla julkaistua paikkaa. Eikä tosiaan voi sanoa, että olisin älynnyt itse niitä tarjottuja aina hakea!

Vierailija
13/56 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helkkari. Lähettääkö työvoimatsto oikeasti tuollaisia työhönoisoituksia, joihin hakijalla ei ole edes mitään mahkuja osaamisen puolesta?

Vierailija
14/56 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haet niitä paikkoja etkä kysele sieltä toimistosta mitään.  Ihan turhaan ärsytät niitä toimiston naisia kysymyksilläs.  Niiden homma on painella atk-järjestelmästä nappeja ja kattoo että sä oot painanu vastineeks sitä oikeeta nappia.  Kaikki muu on vaan normaalista poikkeavaa ja alkaa stressaamaan toimiston naisia.  Sit ne laittelee karensseja sun muita kun et tajunnut että tarkotus on vaan painella niitä nappeja järjestyksessä.  Ajattele vähän niitä toimiston naisiakin.  Nekin on vaan ihmisiä vaikka ovatkin maailman turhimmassa organisaatiossa töissä.  Ei niitä tarvi siitä joka päivä muistuttaa.

Eli haet paikkaa ja laitat että hain paikkaa.  Sit määräajan päästä laitat sen valinnan "en saanut vastausta tms."

Just näin! se on sitä samaa työnhakupeliä, jota on koko homma hakemuksineen ja haastatteluineen. Sitä niin läpinäkyvää työnhakujargonia, jotta vaan vuodesta toiseen toistetaan. "Haluan juuri tähän työpaikkaan, kun haluan juuri teille antaa osaamiseni" ja blaa blaa.

Vierailija
15/56 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kyllä oikeasti häiritsee hiukan, koska mietin, että mitähän se rekrytoija ajattelee, kun hakijalla ei ole ollenkaan edellytyksiä haettavaan työhön. Eipä kai ne voi tietää, kuka hakee paikka te-toimiston työtarjouksen perusteella?

Tänään esim. vuokratyönantaja, josta hain juuri pari päivää sitten mielestäni minulle sopivaa paikkaa ja olisin iloinen, jos pääsisin tuohon. Ja nyt lähti sitten (jopa samaiselle rekrytoijalle) hakemus tästä työtarjouspaikasta, johon minulla taas ei ole edellytyksiä. Tuntuu, että torppasi nyt tuon sopivan paikan hakemuksenkin, tunnen todella tyhmäksi itseni.. ap

Vierailija
16/56 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai haen, koska on pakko. Hakemukseen voi laittaa että ei osaa tehdä kyseistä työtä.

Siis laitatko aivan suoraan, että ei ole kokemusta ko. työstä? Eikö työnantajat ihmettele, miksi haet paikkaa? 

Uusi juttu minulle joo, pitäisi nyt opetella pelaamaan tätä peliä..

Vierailija
17/56 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei helkkari. Lähettääkö työvoimatsto oikeasti tuollaisia työhönoisoituksia, joihin hakijalla ei ole edes mitään mahkuja osaamisen puolesta?

Eihän ne muuta lähetäkään.  TE-toimiston virkailija mulle joskus ohimennen lipsautti, että ministeriöstä asti on tullu vaatimus että näitä lähetellään.  Eihän niillä ole vaihtoehtoa kun lähettää.   Osa työntekijöistä on vähän innostuneempia ja saattaa jotenkin osallistua siihen varsinaiseen rekrytointiin.  Mutta sillon ne ei kyllä lähetä mitään työtarjousta vaan ihan soittelevat kotiin ja sitten esittelevät työpaikkaa ja kyselevät tarkemmin.  Näitä paikkoja ei tarvitse ikinä hakea jos ei halua.

Sit on nämä perus tantat jotka pyörittää sitä byrokratian ratasta.  Ei niitä oikeasti kiinnosta sun osaamiset tai edes työnvälitys.  Niillä on systeemit ja paperijutut ja prosessit.  Se on niiden perushommaa.  Nämä tantat jättää sut kyllä rauhaa kun ne huomaa että ymmärrät pelaavasi samaa peliä, etkä hiero sitä niiden naamaan.

Vierailija
18/56 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tullut 5 työtarjousta, kaikissa tarjotuissa töissä ajokortti oli ehdottomasti oltava. Minulla ei ajokorttia ole ja se on työkkärinkin tiedoissa.

Vierailija
19/56 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tullut 5 työtarjousta, kaikissa tarjotuissa töissä ajokortti oli ehdottomasti oltava. Minulla ei ajokorttia ole ja se on työkkärinkin tiedoissa.

Minkä ajan kuluessa olet saanut nuo tarjoukset? Oletko hakenut kuitenkin, vai..? 

Vierailija
20/56 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jäämässä työttömäksi pian kun tulin irtisanotuksi. Hyvä tietää jo nyt miten tätä peliä pelataan.