Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te-toimiston työtarjouksista kysymyksiä

Vierailija
29.02.2016 |

Jos saamassasi työtarjouksessa on vaatimuksia/edellytyksiä, joita et täytä (vaikkapa erinomainen kielitaito saksan kielen osalta, tietyn tietojärjestelmän hyvä hallinta tms.), lähetätkö kuitenkin hakemuksen? Jos et, kuinka te-toimistossa on suhtauduttu tähän? Ja mitä olet merkinnyt tuohon vastaukseesi, oletko hakenut työpaikkaa?

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei helkkari. Lähettääkö työvoimatsto oikeasti tuollaisia työhönoisoituksia, joihin hakijalla ei ole edes mitään mahkuja osaamisen puolesta?

Kyllä. Ja niitä pitää muistaa hakea, asiallisesti ja pelleilemättä hakemuksissa vaikka ilmoituksne perusteella jo tietää ettei missään tapauksessa sovellu tehtävään. TE - toimiston on ilmeisesti läheteltävä näitä tietty määrä täyttääkseen jonkun heille asetetun mutta työpaikkojen vähdyyden vuoksi mahdottomaksi osoittautuneen kiintiön.

Haette hommia mukisematta, laitatte sinne vaikkapa sen hakemuksen hieman muokattuna jota olette käyttäneet avoimena hakemuksena. Raportoitte TE - toimistolle haustanne ohjeen mukaan. Käytte säännöllisesti TE- toimiston henkilökohtaisilla sivuillanne ja muistatte kuitata annetut tehtävät tehdyiksi. Toteatte samalla, että TE-toimiston ilmoittamaa heidän suunnastaan tulevaa yhteydenottoa on "yllättäen" siirretty taas pari kuukautta eteenpäin.

Kannattaa tarkistaa TE-toimiston sivuilta ne omat tiedot ajoittain. Posti ei nimittäin aina tule perille asti varsinkin nyt kun postilaiset ovat tyytymättömiä omaan tilanteeseensa. TE-toimiston viestit eivät tule kirjattuina mutta jos missaatte annetun käskyn niin karenssia rapsahtaa.

Vierailija
22/56 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kirjoitan aina hakemuksen alkuun:

TE-toimiston pyynnöstä/määräyksestä haen avoinna olevaa konsultin työtä.

Miettikää mikä aika tähän menee kun te-keskuksen tätit sieltä järjestelmästä poimivat henkilöitä, joille lähettää tarjouksia. Mä en ole vuoteen saanut sieltä mitään palvelua, muuta kuin näitä tarjouksia. Ei ole pyydetty käymään, ei ole soitettu, ei mitään. Kun heillä on resurssipula! No kai on kun aika menee tämän työtarjouskomedian pyörittämiseen...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tullut 5 työtarjousta, kaikissa tarjotuissa töissä ajokortti oli ehdottomasti oltava. Minulla ei ajokorttia ole ja se on työkkärinkin tiedoissa.

Minkä ajan kuluessa olet saanut nuo tarjoukset? Oletko hakenut kuitenkin, vai..? 

Noin puolen vuoden sisällä tullut kaikki. Olen hakenut jokaista paikkaa, koska näin pääsee helpommalla. Tokan osoituksen jälkeen laitoin työkkäriin viestiä, mutta silti noita satelee.

Vierailija
24/56 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tosi paljon, kun jaksatte vastailla. Selkeni nyt, miksi nuo tarjoukset ovat aina sopimattomia.

Mutta miksi niistä sopivista ei tule tarjouksia? Esim. kaupungin/kunnan/valtion paikoista? Tietysti ne itsekin kaikki halukkaat löytää, ei sillä, mutta onko nämä työtarjouspaikat jotenkin sellaisia, joihin on vaikea saada työntekijöitä? Ainakin itselleni tulleet ovat kaikki olleet määräaikaisia vuokratyöpaikkoja, edes työpaikan osoitetta ei yleensä ole, ainoastaan "asiakasyritykseemme", ei herätä kovin paljon luottamusta..

Vierailija
25/56 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tosi paljon, kun jaksatte vastailla. Selkeni nyt, miksi nuo tarjoukset ovat aina sopimattomia.

Mutta miksi niistä sopivista ei tule tarjouksia? Esim. kaupungin/kunnan/valtion paikoista? Tietysti ne itsekin kaikki halukkaat löytää, ei sillä, mutta onko nämä työtarjouspaikat jotenkin sellaisia, joihin on vaikea saada työntekijöitä? Ainakin itselleni tulleet ovat kaikki olleet määräaikaisia vuokratyöpaikkoja, edes työpaikan osoitetta ei yleensä ole, ainoastaan "asiakasyritykseemme", ei herätä kovin paljon luottamusta..

Jos sinä alat miettimään jokaista idioottimaisuutta tässä maailmassa, niin et ehdi muuta tehdäkään.  

Vierailija
26/56 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok, kiitos vastauksista. Juu, olen hakenutkin, kaikkiin, joita on tarjottu. Tänään huomasin, että yhtään tarjousta en ole saanut sellaisista paikoista, joita olen hakenut (ihan mollin sivuilla olleet) ja kaikki saamani tarjoukset ovat sellaisia, joita en ole hakenut, koska vaatimukset ja osaaminen eivät kohtaa. 

Tuntuu, että turhaa työtä monelle osapuolelle, mutta jatkan sitten minäkin samalla linjalla eli hakemus kaikkiin vaan.

Kuinka usein noin keskimäärin saatte työtarjouksia? Joka päivä, muutama kuukaudessa? ap

Itse olen ollut 6 kk työttömänä enkä ole saanut yhtäkään yhteydenottoa työkkäristä. Samaan aikaan mol:ssa on ollut minulle sopivia paikkoja, joita olen hakenut ja käynyt haastatteluissakin.

Vierailija
27/56 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinä alat miettimään jokaista idioottimaisuutta tässä maailmassa, niin et ehdi muuta tehdäkään.  

Näin juuri. TE-toimiston, KELA:n ja sossun kanssa asioidessa on aina pyrittävä täyttämään lain kirjain ja jätettävä järkevyyden pohtiminen niille filosofeille, joille ei oikeasti ole suurta huolta tukirahojen myöhästymisestä ja siitä, että valituksen käsittelyyn ja "vahingossa" tapahtuneen virheen korjaamiseen kuluu normaalisti noin yksi vuosi. 

Valitkaa taistelunne. Jos olette TE-toimiston ja KELAn suopeudesta riippuvaisia niin miettikää kannattaako niiden kanssa ryhtyä kinastelemaan. Kun saatte työtä ja olette ulkona tukijärjestelmästä niin silloin on oikea aika ryhtyä arvostelemaan käytäntöjä.

Vierailija
28/56 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden aikana ole saanut ainoastaan kaksi työehdotusta, joista toinen työpaikka sijaitsi Jyväskylässä ja itse asun Tampereella.

Kai työkkärissä sitten ajattelivat, että joudan kyllä muuttamaan tai kulkemaan jyväskylässä asti. Tarjottu työ oli osa-aikainen, noin 15 tuntia viikossa...

Vierailija
29/56 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi kun ei ole sopivia paikkoja. Tai ehkä on, mutta kun niihin on jo 45 yhtä sopivaa ja pitempään työttömänä ollutta hakijaa. Oikeasti en tiedä, näkevätkö työkkärissä, että johonkin paikkaan on jo laitettu 15 "tarjousta" eikä kannata laittaa enempää. Mutta mitäpä  luulet tarjottavan vaikka kätilölle, joka asuu sellaisessa kunnassa, jossa ei sen alan työpaikkoja ole ollut olemassa enää vuosikymmeniin, ja kunnan viimeiset kätilöt ovat vanhainkodissa, töissä kun ei heille muutakaan ole ollut kun synnäri ja neuvola ovat siirtyneet jonnekin muualle.

Mulle on tullut nimenomaan kaupungin/kunnan paikoista kahdestakin syystä: oma alani on sellainen, että oikeastaan kaikki paikat ovat julkisia ja toiseksi julkiset paikat on oltava julkisessa haussa silloinkin, kun ne on jo oikeasti täytetty.

On niitäkin, joihin on oikeasti vaikea saada kun on jo toista kertaa auki eikä alueella ole yhtään sen alan työtöntä.

Vierailija
30/56 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä luulen että tässä nopeimmat syö hitaat virkailijat. Yhtä paikkaa ei voi ehkä lähettää kuin 100 henkilölle, koska jos se sama paikka laitettaisiin 500 työttömälle niin työnantaja hukkuisi niihin hakemuksiin. Sitten ehkä joku virkailija yrittää saada viikon tarjouskiintiönsä täyteen ja kun katsoo heidän järjestelmästään että piru täällä on enää tämä kaavoitusjohtajan paikka vapaana, josta ei ole laitettu kun 54 tarjousta menemään..kenelleköhän mä voisin sitä vielä tunkea?? Mun saamat tarjoukset ovat olleet ihan ok osaamiseeni nähden, mutta selvä on jo hakiessa että niihin löytyy kokeneempaakin sakkia. 

Vierailija
31/56 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä peliä kannattaa ehdottomasti pelata oikein. Eli haet (hae asiallisesti, esim. "En puhu saksaa, mutta olen innokas oppimaan"), muista kuittaila hakusi omilla sivuillasi, pidä cv-netti voimassa ja ole hiljaa.

Mulle tulee noita "työtarjouksia" pari vuodessa. Täällä päin ei ilmeisesti ole aikaa enempää lähetellä. Ne voi olla hyvinkin vuokratyöpaikkoja, osa-aikaisia tai muuten "viallisia". Löydän itse mollin sivuilta paljon parempaa haettavaa.

Vierailija
32/56 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin semmoista, että mahtaako työkkäri oikeasti tehdä mitään pistokokeita noista pakkohauista. Mitä jos vaan painaa sitä nappia mollin sivuilla, vaikka ei ole lähettänyt hakemusta? Olisihan se ylimääräinen rasitus työnantajillekin vastailla työkkärin kyselyihin ja joku voisi ehkä jättää vastaamattakin. Sitä paitsi jos työnhakija ilmoittaisi vaikka lähettäneensä hakemuksen kirjeenä, alkaisiko työnantaja etsiskelemään sitä jälkikäteen jostakin?

Työnantajat ovat välillä kertoneet julkisuudessa esimerkkejä työhakemuksista, joista näkee heti, että hakija ei halua kyseistä työpaikkaa (esim. ilmoittaa, että vuorotyö ei sovi hänen elämäntilanteeseensa, jos kyseessä on vuorotyö). Olettaisin ettei tuollaisesta voi tulla karenssia, vaikka jotkut ovat kuulemma laittaneet hakemukseensa "haen tätä työpaikkaa, koska työvoimatoimisto pakotti". Että kyllä on aikamoista pelleilyä tuo homma ja tuosta kärsivät sekä työnhakijat että työnantajat.

Minä jäin työttömäksi seitsemän viikkoa sitten ja olen saanut jo neljä "työtarjousta". Ne ovat olleet tarkkaan sitä työtä, mihin minulla on työkokemusta ja mitä työtä haen (osastonsihteeri). Kaikkia paikallisten sairaaloiden avoimia toimia eivät ilmoita minulle, kuten eivät ilmoittaneet kesätyöpaikkojen yhteishakemuksesta, minkä avulla sain itselleni oman alani kesätyön. Tuo kesätyö poikii luultavasti sijaisuuksia jatkossa, kunhan eivät pakota minua ottamaan jotain osa-aikaista tai muuten huonoa työtä vastaan sitä ennen, mutta sitä vaaraa tuskin on. Sitä kyllä mietin, että kun ammattisuoja on 3 kk, alkaako sen jälkeen tulla jotain ihan vääränlaisia "työtarjouksia"?

Vierailija
33/56 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin semmoista, että mahtaako työkkäri oikeasti tehdä mitään pistokokeita noista pakkohauista. Mitä jos vaan painaa sitä nappia mollin sivuilla, vaikka ei ole lähettänyt hakemusta? Olisihan se ylimääräinen rasitus työnantajillekin vastailla työkkärin kyselyihin ja joku voisi ehkä jättää vastaamattakin. Sitä paitsi jos työnhakija ilmoittaisi vaikka lähettäneensä hakemuksen kirjeenä, alkaisiko työnantaja etsiskelemään sitä jälkikäteen jostakin?

Työnantajat ovat välillä kertoneet julkisuudessa esimerkkejä työhakemuksista, joista näkee heti, että hakija ei halua kyseistä työpaikkaa (esim. ilmoittaa, että vuorotyö ei sovi hänen elämäntilanteeseensa, jos kyseessä on vuorotyö). Olettaisin ettei tuollaisesta voi tulla karenssia, vaikka jotkut ovat kuulemma laittaneet hakemukseensa "haen tätä työpaikkaa, koska työvoimatoimisto pakotti". Että kyllä on aikamoista pelleilyä tuo homma ja tuosta kärsivät sekä työnhakijat että työnantajat.

Minä jäin työttömäksi seitsemän viikkoa sitten ja olen saanut jo neljä "työtarjousta". Ne ovat olleet tarkkaan sitä työtä, mihin minulla on työkokemusta ja mitä työtä haen (osastonsihteeri). Kaikkia paikallisten sairaaloiden avoimia toimia eivät ilmoita minulle, kuten eivät ilmoittaneet kesätyöpaikkojen yhteishakemuksesta, minkä avulla sain itselleni oman alani kesätyön. Tuo kesätyö poikii luultavasti sijaisuuksia jatkossa, kunhan eivät pakota minua ottamaan jotain osa-aikaista tai muuten huonoa työtä vastaan sitä ennen, mutta sitä vaaraa tuskin on. Sitä kyllä mietin, että kun ammattisuoja on 3 kk, alkaako sen jälkeen tulla jotain ihan vääränlaisia "työtarjouksia"?

Sori ohis, mutta minkä kaupungin kesätyöt on sairaaloiden osastonsihteereiden osalta jo päätetty? Olen nimittäin hakenut itsekin jo alkukuusta ja mitään ei ole kuulunut.

Vierailija
34/56 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen nainen ei hae työpaikkaa, jos ei täytä jokaista sen vaatimusta. Siis ihan jokaista. Kun ei ole pätevä. Ei ihme, että parhaat paikat menee miehille, jotka täyttää vaatimuksista 2 tai 3 ja on sitä mieltä, että ne loput 5-6 voi varsin hyvin oppia.

Sama työtarjousten kanssa. Moni työtön hakee hyvin rajattua työtä, juuri samanlaista, mistä jäi työttömäksi. Ihmettelee, kun tulee työtarjous, jossa sanotaan, että pitäisi osata toimisto-ohjelmat. Mieleen muistuu heti palkanlaskenta, apua, en osaa sitä ohjelmaa käyttää. Ja kas, niin jätetään hakematta työpaikkaa, koska en kuitenkaan osaa. Enkä opi.

Vierailija
35/56 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtarjousten lähettämisinto lähtee ministeriöstä (eli hallituksesta). Siitä vain valitusta eteenpäin. Kyllä sitä suorittava porras joutuu monessa muussakin firmassa kaikenlaisia älyttömyyksiä tekemään, te-toimisto ei todellakaan ole poikkeus.

Vierailija
36/56 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden 2017 alusta työtön ilmoittautuu vuokrafirmaan töihin. Käytännössä siis jokainen työkykyinen saa siitä eteenpäin soviteltua päivärahaa, koska on pakko ottaa vastaan kaikkia töitä päivän varoitusajalla, joskus jop nopeammin. Jos ilmoittaa jonkun päivän vapaaksi, ei saa siltä mitään korvausta, vaikka sattuisi käymään työhaastattelussa.

Työkkäri tulee keskittymään ammatinvaihtajiin ja osatyökykyisiin, pitkäaikaistyöttömät menee kunnalle työpajoihin.

Voi olla, että tulee ikävä tätä aikaa, kun sai rauhassa hakea töitä.

Vierailija
37/56 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen nainen ei hae työpaikkaa, jos ei täytä jokaista sen vaatimusta. Siis ihan jokaista. Kun ei ole pätevä. Ei ihme, että parhaat paikat menee miehille, jotka täyttää vaatimuksista 2 tai 3 ja on sitä mieltä, että ne loput 5-6 voi varsin hyvin oppia.

Sama työtarjousten kanssa. Moni työtön hakee hyvin rajattua työtä, juuri samanlaista, mistä jäi työttömäksi. Ihmettelee, kun tulee työtarjous, jossa sanotaan, että pitäisi osata toimisto-ohjelmat. Mieleen muistuu heti palkanlaskenta, apua, en osaa sitä ohjelmaa käyttää. Ja kas, niin jätetään hakematta työpaikkaa, koska en kuitenkaan osaa. Enkä opi.

Voi kuule, kyllä hakee. Nyt on vain niin paljon työnhakijoita, että työnantajat voivat vapaasti valita juuri sen, joka osaa kaiken ja vielä enemmän eikä tarvitse kouluttaa. Edes haastatteluun ei pääse, jos ei osaa kaikkea vaadittua ja kaikki eivät sittenkään. Kuulun itse niihin, joilla haastattelussa menee aina hyvin, kunhan sinne asti pääsen ja se on harvoin se. Turhauttaa vain jäädä kakkoseksi.

Vierailija
38/56 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työtarjouksessa on vaatimuksia niin voi olettaa että on ikäänkuin kysymys hakijalle tällöin voi/pitää sanoa ne kohdat mitä ei täytä.

Kuitenkin paikkaa on haettava ellei halua karenssia.

Vierailija
39/56 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuoden 2017 alusta työtön ilmoittautuu vuokrafirmaan töihin. Käytännössä siis jokainen työkykyinen saa siitä eteenpäin soviteltua päivärahaa, koska on pakko ottaa vastaan kaikkia töitä päivän varoitusajalla, joskus jop nopeammin. Jos ilmoittaa jonkun päivän vapaaksi, ei saa siltä mitään korvausta, vaikka sattuisi käymään työhaastattelussa.

Työkkäri tulee keskittymään ammatinvaihtajiin ja osatyökykyisiin, pitkäaikaistyöttömät menee kunnalle työpajoihin.

Voi olla, että tulee ikävä tätä aikaa, kun sai rauhassa hakea töitä.

Onko tämä jokin visio vai totta?

Vierailija
40/56 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli elämäni ensimmäinen työtarjous. Ihan oli mukava ja asiallinen paikka ja mielelläni sinne töihin menisin. Mutta... paikkaan haettiin alle 29 vuotiasta ammattikoulutusta vailla olevaa nuorta ja olen itse 45-vuotias ja minulla on kaksi ammattia, sekä koulutus että työkokemus niihin.

Soitin ja sain jopa työkkäristä henkilön kiinni, jolle ilmoitin, että muita asioita voi olla kertomatta, mutta naamasta näkyy, että 40 on täyttynyt. Nainen nauroi ja kertoi ottavansa tarjouksen pois. Ja kävin juuri katsomassa, tarjous poistettu!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi