Töihin paluu vai hoitovapaa? Apua..
Eli mulla olis muutama kysymys töihin paluusta tai hoitovapaalle jäännistä. Mulla loppuis vanhempain vapaat jonkii ajan kuluttuu ja oon alkanu harkitsemaan töihin paluuta. Ollaan myös mietitty et mitä jos mies jäis hoitovapaalle, mutta ei uskota et mun tulot riittää asuntolainaan ja laskuihin. :( Eli mulla olis muutama kysymys tässä:
1. Mitä tukia voi hakea jos jää hoitovapaalle? Paljonko about saatte kuussa?
2. Kaduttaako töihin paluu jos sinne palasitte vanhempainvapaan jälkeen?
3. Mistä hoitopaikka 9kk vanhalle jos äiti vuorotöissä?
4. Onko mahdollista että esimerkiksi mummo jää vauvan kanssa kun vanhemmat käy töissä? Voiko mummo hakea kotihoidontukea jos näin on?
Eli siinä muutama mieltä askarruttava asia. Kiitos jo etukäteen kaikille ketkä jaksatte vastata :)
Kommentit (24)
Olipas merkillinen oletus, että vauva olisi pitkää päivää hoidossa (siksi että sinä iltavuorossa) ja mies olisi kahden lapsen kanssa kotona. Miten ihmeessä edes luulitte näin?
Mutta vastauksia kysymyksiin:
2. Kaduttaako töihin paluu jos sinne palasitte vanhempainvapaan jälkeen?
-Teistähän se on kiinni, kaduttaako pienen laittaminen päivähoitoon. Jokainen terve ihminen, joka haluaa lapsensa parasta, varmasti katuu. Mutta joskus tuo on taloudellisista tilanteista johtuen kuitenkin pakollista.
3. Mistä hoitopaikka 9kk vanhalle jos äiti vuorotöissä?
-Kuntanne tilanteesta ja teidän toiveista riippuen, hoitopaikka on joko perhepäivähoitaja, ryhmäperhepäivähoito tai päiväkoti. Vuorohoitoa ette saa.
4. Onko mahdollista että esimerkiksi mummo jää vauvan kanssa kun vanhemmat käy töissä? Voiko mummo hakea kotihoidontukea jos näin on?
-On mahdollista. Kotihoidontukea saa silloin, kun lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa. Tuki maksettaisiin teille, ei mummolle. Eli saatte kotihoidontuen ja mahdollisen kunta- ja hoitolisän normaalisti.
Tätä ratkaisua teidän kannattaisi minun mielestä ehdottomasti harkita. Olet ilmeisesti hoitoalalla? Silloinhan sinulla on myös viikonlopputöitä ja arkisin vapaata. Mummon hoitoapua tarvittaisiin vain arkipäivinä aamuvuorojen ajaksi, ja iltavuoroksi ennen kuin isä pääsee töistä. Onko isän mahdollista tehdä ylitöitä, ja toisina päivinä lyhtentää työaikaansa? Jos kyllä, niin sittenhän hän pystyy välillä tulemaan kotiin jo ennenkuin lähdet iltavuoroon, jolloin mummon hoitoapua tarvitaan vieläkin vähemmän.
Ja kaiken kukkuraksi, mies voisi myös jäädä osittaiselle hoitovapaalle ja tehdä 6tuntista työpäivää tai nelipäiväistä työviikkoa. Hänen palkkansa on niin pieni, että tuo kelan tuki (joustava hoitoraha) ei ole loppujen lopuksi hirveästi vähempää kuin palkkakaan.
Coyote kirjoitti:
Lapsilisät menee miehelle koska mulle ensimmäinen ja miehelle kolmas niin saa enemmän kolmannesta.. :D
OK, mutta ovathan ne kuitenkin perheenne tuloja.
Onpahan taas erilainen perhe. Lapsilisät ei ole perheen rahaa, kun ne menee isän tilille ja lapsi vuorohoitoon, kun äiti on töissä, mutta isä kotona.
Mutta joo, asuntolainaan voi hakea lyhennysvapaata.
Meillä molemmilla miehen kanssa vuorotyö, ja mulla huomattavasti paremmat tulot. Mies jäi 9kk kanssa kotiin, ja mä menin töihin. 3kk elettiin melko vähin varoin, mutta pärjättiin kyllä. Lapsi meni hoitoon 1 vuotiaana. Vuorotyössä on se hyvä puoli, että lapselle tulee melko usein lyhyitä hoitopäiviä ja enemmän vapaita, varsinkin jos toinen vanhemmista tekee vain arki aamuja.