Koirarotuja tuntevat! Mitä eroa on...
... skotlanninhirvikoiralla ja irlanninsusikoiralla?
Lähinnä luonteessa, aktiivisuudessa ja terveydessä.
Kiva, jos kertoisitte muitakin kokemuksianne ko. roduista :)
Kommentit (71)
Ulkonäkö on eittämättä lähtökohta. Ja nuoruudessani tunsin ihmisen, jolla oli kaksi skottia, jotka olivat todella valloittavia persoonia.
Minulla on aiemmin ollut (ja on nytkin yksi) palvelusrotuinen koira. Nyt haen vähän jotakin muuta.
-AP-
Ihania rotuja molemmat, joita kans itse harkitsin. Todella sairaita rotuja ja elinikä todella lyhyt :( varsinkin sydämet ovat kovilla
Kuvottavaa valita koirarotu ulkonäön eikä terveyden perusteella. Samalla ajattelutavalla on saatu kaikki lyttykuonot muotiroduksi.
Ap:n mainitsevat rodut ovat molemmat ylisuuriksi jalostettu ja kaukana terveestä.
Tuo terveys on ehkä kaikkein eniten se seikka, joka huolettaa.
Haluaisin siis collielleni kaverin, mutta en toista collieta.
Olisi mukavaa jos koira olisi:
-ihmisrakas ja läheisyyttä kaipaava (tiedän, että tämä on myös yksilöllistä)
-iso/isohko (pikkukoirat eivät ole minun juttuni)
-ei kauheasti aktivointia vaativa, olen laiskahko treenaaja
-helppohoitoinen turkki
Asun omakotitalossa. Koira ei juurikaan joudu olemaan yksin; meillä on aina joku kotona. Collielle tuntuu riittävän hyvin meidän paimentaminen satunnaisten treenien lisäksi.
Ulkoilua tulee päivittäin 3–15 km riippuen päivästä/säästä ym. Ulkona on myös aidattua tilaa, mutta ulkokoiraa en etsi.
-AP-
Vierailija kirjoitti:
Kuvottavaa valita koirarotu ulkonäön eikä terveyden perusteella. Samalla ajattelutavalla on saatu kaikki lyttykuonot muotiroduksi.
Ap:n mainitsevat rodut ovat molemmat ylisuuriksi jalostettu ja kaukana terveestä.
Ulkonäkö on siis se, joka kiinnitti ensimmäisenä huomiota. Siihen oli tartuttava, kun en yksilöitä tunne. En missään nimessä sanonut enkä missään nimessä aio PELKÄSTÄÄN ulkonäön vuoksi valita ainuttakaan koiraa. Siksihän täällä kyselen! Jestas.
-AP-
Irlanninsusikoira on varmasti yksi hyödyttömimmistä koiraroduista. Miksei samantien hanki hevosta?
Molemmat on rotuina hyvin sairaita. En keksi mitään syytä, miksi näitä rotuja täytyy vielä ylläpitää ja miksi kukaan sellaisen hankkisi.
Vierailija kirjoitti:
Molemmat on rotuina hyvin sairaita. En keksi mitään syytä, miksi näitä rotuja täytyy vielä ylläpitää ja miksi kukaan sellaisen hankkisi.
Ei hyvältä näytä. Kiitos linkeistä. Vaihtoehtojen etsiminen jatkuu...
-AP-
Mites Berni? Ihmisrakas nalle. Tosin pitkä turkki.
Bernitkin on tosi sairaita... Leonbergi tuli mieleen, mutta pitkäikäisiä ei nekään ole. Turkki vaatii harjaamista, muuten aika helppohoitoinen.
Kaukkari, espanjan-/pyreneidenmastiffi tai pyreneidenkoira. Tosin ovat laumanvartijoita joten meno pihamaalla sen mukaista. Nöffi ja lansu lasten halinalleja.
Kaukasianpaimenkoira vaatii omistajaperheeltä todella paljon! Irlanninsusikoiran keskimääräinen elinikä taitaa olla viisi vuotta.
Jos haluat ison koiran, muttet jaksa treenata niin kyllä se sitten on jokin kultainen noutaja tai vastaava.
Onko sileäkarvaisista noutajista kokemusta? Ymmärtääkseni ovat aika vilkkaita.
-AP-
Mulla ei tule mieleen mitään isoa/isohkoa koiraa, joka olisi sekä terve että vaatisi vain vähän liikuntaa. Jättirotuja sanotaan yleensä sohvaperunoiksi, mutta ne ovat todella lyhytikäisiä nivel- ja sydänongelmien takia. Ja helpostihan mikä tahansa koira muuttuu sohvaperunaksi jos liikkuminen sattuu jalkoihin.
koiraihminen kirjoitti:
Jos haluat ison koiran, muttet jaksa treenata niin kyllä se sitten on jokin kultainen noutaja tai vastaava.
Kultainennoutajako iso koira? Ovat suurin osa polvenkorkuisia....
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei tule mieleen mitään isoa/isohkoa koiraa, joka olisi sekä terve että vaatisi vain vähän liikuntaa.
Mielestäni meillä ei nytkään liikuta vähää. Kirjoitin vain siitä, että en ole aktiivinen ja tavoitteellinen treenaaja. Eli en käy usein treeneissä ja pidä kotitreenejä. 1–2 krt / vko on nyt sopiva määrä.
-AP-
Jestas sentään! Molemmat rodut löytyvät vinttikoiraryhmästä, eli eivät todellakaan ole laiskan treenaajan koiria! Tarvitsevat älyttömästi liikuntaa ja sellaista liikuntaa, että lapa todellakin irtoaa.
Vierailija kirjoitti:
koiraihminen kirjoitti:
Kultainennoutajako iso koira? Ovat suurin osa polvenkorkuisia....
Kultsun säkäkorkeus on vähintään 50 cm. Lasken sen isohkoksi koiraksi.
-AP-
Kun kerta kysyt eroa kahden hyvin samannäköisen ja näyttävän koirarodun välillä, niin ethän ole valitsemassa koiraa pelkän ulkonäön perusteella?