Työpaikkoja auki, eipä häävejä hakijoita
Meidän firmassa on useita perusduunari paikkoja auki, mutta hakijoiden taso ei juuri tyydytä. En tarkoita koulutusta tai kokemusta, vaan asennetta. Toistaiseksi saatu palkattua vasta yksi ja sekin virosta. Pääkaupunkiseudulla ollaan siis.
Kommentit (103)
Pk-seudulla on laiskoja nuoria ihmisiä, jotka tietää miten käyttää hyvinvointipalveluja= kelaa.
Olen pahoillani, jos olet yllättynyt työntekijöiden tason laskusta. Eikö se ollut odotettavissa? Me olemme teidän lapsia, hemmoteltu sukupolvi lamakauden jälkeen.
Työt tosin on parasta elämässä. Olen varmaan masokisti, kun pidän töissä käymisestä. Ja uudestaan ja uudestaan lähetän työhakemuksia.
Miten asenteen kykenee osoittamaan työhaastattelussa? Jos sanoo, että asenteeni on tosi hyvä ja vaikka pari perustelua siihen päälle, niin riittääkö?
Montakohan tuntia työtä on tarjolla/viikko? Ettei vaan nolla viiva jotain? Nämä nollasopimukset ovat sitä työelämän joustoa...
No jos vaikka koittais istua suorassa, eikä röhnöttäis puoliksi makuuasennossa tuolilla.
Kyllä sen huomaa jos ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Montakohan tuntia työtä on tarjolla/viikko? Ettei vaan nolla viiva jotain? Nämä nollasopimukset ovat sitä työelämän joustoa...
37,5 tuntia / viikko.
Kerro lisää. Miten tätä työtä voi hakea? Tästä saisit hyvän tekijän.
Vierailija kirjoitti:
No jos vaikka koittais istua suorassa, eikä röhnöttäis puoliksi makuuasennossa tuolilla.
Kyllä sen huomaa jos ei kiinnosta.
Okei sun firma tekee jotain omastaskin mielestä paskaa hommaa ja oletat että saat siihen hommaan jotain superinnokkaita innovatiivisia nuoria ihmisiä?. Pikkusen todellisuudentaju hukassa.
Ap, linkaa työilmoituksenne ja minä haen. Katsotaan olenko teille tarpeeksi hyvä.
T. 23-vuotias nainen pk-seudulta, sähkötekniikan kandidaatti, etsin viikonloppu- ja iltatöitä. Voin myös ottaa jonkun periodin vapaata ja tehdä päivätöitä, mutta seuraavassa en ole enää käytettävissä.
mol.fi löytyy. Vantaan koivuhaka.
Hakusanalla "Koivuhaka" loytyi mol.fi:sta 3 työpaikkaa: sairaanhoitaja, taloussihteeri ja kahvila-ravintola-huoltoasematyöntekijä. Mikähän se näistä mahtaa olla?
kaikentietävä kirjoitti:
Epämies kirjoitti:
kaikentietävä kirjoitti:
Epämies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja tuolla palkalla pitäisi tulla toimeen pääkaupunkiseudulla? Elää ihmisen elämää? Kasvattaa lapsia? Maksaa vuokra tai peräti omaa perheasuntoa? Harrastaa? Virolainen voikin tehdä tuota työtä, asua yhteiskämpässä, pitää perheen Virossa, Suomen valtio maksaa lapsista lapsilisän, ostaa eväät Virosta ja elää kuin eläin viikot.
Sitähän te haluatte?
Mistä lähtien paskaduunia tekemällä on pitänyt saada jotain autoja ja taloja maksettua? Tuo reilut pari tonnia on tuollaisesta monotonisesta ja helposta tehdastyöstä ihan ok ja sopiva palkka. Muualla kuin pk-sedulla tuo olisi loistava palkka kouluttamattomalle tai vähän koulutetulle. Koittakaa demarit pikkuhiljaa tajuta, että jokaisen työpanos ei ole yhtä arvokas vaikka se pahalta tuntuukin. Jos haluaa niitä perheasuntoja tai autoja, niin kannattaa hommaa parempipalkkainen työpaikka. Yleensä siihen liittyy ehtoja kuten koulutuksen hommaaminen, mikä ei sitten näiltä huutelijoilta onnistu.
Pistää vihaksi kun alaluokka luulee, että heille kuuluu keskiluokan elintaso.
Kumma juttu että vielä 80-luvulla pystyi paska duunia tekevä duunarikin maksaa asuntolainaa, kasvattaa lapsia etc VAIKKA puoliso oli kotona..
Nykyään tarvitaan molempien liksat siihen että edes saisi vuokran maksettua ja leivän päälle muuta kuin voita..
Ja mitenköhän sunkaan maailmasi pyörisi JOS kukaan ei tekis noita padkaduuneja?
Ei olis hoitajia, paskakuskeja, siivoojia, yms? Siinähän sitten kahlaat jätteissä ja hoidat itse itseäsi....Aika on kullannut muistot tai sitten puhut lämpimiksesi paskaa. Tai yleistät jotku anomaliat kuten vaikka paperimiesten ökypalkat koskemaan koko duunarisektoria. Raskasteollisuuden puolella näitä hyväpalkkaisia duuneja on ollut. Sen myönnän. Mutta jos otetaan vaikka joku 80-luvun Nokian telkkarin kokoaja linjastolta tai tavallinen konepajahitsari niin ei tosiaankaan ole pelkästään sillä palkalla mitään perhettä elätetty ja taloa lyhennetty.
Jaa a, miten lie...
Kumma että mun vanhemmat onnistui tuossa, isäni teki pitkän uran nimenomaan paskaduunissa eli hitsarina. Talo rakennettiin ja me lapset kasvettiin hyvässä huomassa kun äitini oli kotona siihen asti kun menin yläasteelle. Talo oli siihen mennessä maksettu. Reissuillakin kävimme ja meillä oli uusinta tekniikkaa olkkarissa.
Valitettavasti itse en ole pystynyt samaan koska valmistuin ammattiin 93 pahimpaan lamaan..
Ekan vakkari duunin sain vasta 2001, ja siinäkin tuli yt 2008.
Pätkätöitä ja pari lasta tein 1993-2001...
Tällähetkellä olen osa-aika töissä..
Juuri tuo oli paras mahdollinen aika rakentaa ja maksaa velkaa, koska inflaatio söi velat, sitten vasta kun äitisi meni töihin korot nousi huimiin korkeuksiin ja lama tuli, mikäs siinä oli olleessa kun oli velat maksettu. Toisin oli mun vanhemmilla jotka rakensi vasta -87, sillon ei lainaa meinannut saada vaikka molemmat oli töissä, hitsari ja ompelija, ja korot oli 20%, mutta niin vaan hekin maksoivat velkansa ovat olleet velattomia jo viisikymppisinä, sen salaisuus oli että ulkomailla eivät käyneet kuin sitten kun laina alkoi olla maksettu, pari kertaa kanarialla, ja mukana vain pari nuorinta lasta, me pari vanhinta oltiin jo omillaan. Köyhästi ovat eläneet, ei ole uusia autoja koskaan osteltu eikä kapakoissa istuttu.
Minulla on todella omaperäinen idea. Tiedän, että tämä on kaikkien sovinnaiskäytäntöjen vastaista, mutta laventakaa hyväksyttävä ikähaarukka 28-32 -vuotiaisiin. Ei kaikissa työtehtävissä ole sataprosenttisen välttämätöntä olla tarkalleen 30-vuotias. Voitte ottaa jonkun kokemattoman 29-vuotiaan tai kehäraakin 31-vuotiaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap, linkaa työilmoituksenne ja minä haen. Katsotaan olenko teille tarpeeksi hyvä.
T. 23-vuotias nainen pk-seudulta, sähkötekniikan kandidaatti, etsin viikonloppu- ja iltatöitä. Voin myös ottaa jonkun periodin vapaata ja tehdä päivätöitä, mutta seuraavassa en ole enää käytettävissä.
Onko sinulla vähintään kymmenen vuoden työkokemus vastaavasta tehtävästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin firmassa, jossa kanssa tuskailtiin hakijoiden tasoa toisinaan. Minä en yhtään ihmetellyt: Provikka palkka, jossa ahkerallakin jäi palkka helposti vaatimattomaksi vaatimuksiin nähden. Provikan tasoon todellisuudessa vaikutti muutkin asiat kuin pelkkä oma tekeminen. Välillä oli tosi hyviäkin hakijoita, mutta olisivat halunneet parempaa palkkaa kuin olisimme maksaneet. (Parempi = noin keskipalkka.) Ei olisi firmassa tarvinnut mennä ongelman etsimisessä peiliä pidemmälle.
Perus tehdastyötä, normaali metallin tessin mukainen palkka, no ei mikään huippu, mutta ok kuitenkin. Yksikin muuten ok hakija kysyi onko pakko ottaa vastaan vakituista työsopparia. Selitin että voi täältä irtisanoutua jos löytyy muuta, mutta halusi nimenomaan noin vuoden määräaikaisen, eli ilmeisesti sitten jäisi ansiosidonnaiselle?? No enpä palkannut häntä.
Maksatte pienintä palkkaa mitä laki sallii ja ihmettelette miksi ei ole halukkaita? On se jännä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1800 euron bruttopalkalla ei elätö perhettä.
Palkka on noin 2000/kk +tuotantolisä joka oli viimevuonna keskimäärin 160euroa/kk. Voihan se olla liian pieni. Ongelma ei ole se, että porukkaa lähtisi pois ja siksi jouduttaisiin palkkaamaan uusia, vaan laajennetaan tuotantoa ja tarvitaa lisää työntekijöitä.
Missä ko. työ on? Mun mies on työtön ja ottaisi tällä hetkellä, mitä vaan työtä vastaan. (ei provikkamyyntiä) Ikää on pian 50, mutta terve kuin mikä, urheilee, ei alkoile ja on tottunut tekemään töitä ahkerasti. Työuraa takana 28 vuotta ja yhteensä ollut varmaan 10 päivää sairaslomalla tuona aikana. Eikä ole mitenkään hidas tai mitään, opiskeli uuden ammatinkin työn ohessa, josta valmistui vuosi sitten. Ei vaan saa mistään töitä. On kai liian vanha? Masentavaa, koska mies on oikeasti erinomainen työntekijä (harjoittelupaikasta loistosuositukset) ja täysin työkykyinen. Ammattitaitoa löytyy tietotekniikasta, sähköstä ja myynnistä. Oppii kyllä uuttakin tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku aika sitten yksi metallialan yrittäjä valitti lehdessä, kun ei löydy työntekijöitä vaikka paikkakunnalla on paljon työttömiä metallimiehiä. Osa on vastavalmistuneita, mutta heiltä puuttuu työkokemusta. Työttömillä oli työkokemusta, mutta kun he olivat työttömiä. Työnantaja kun olisi halunnut palkata työssäolevan työntekijän. En kyllä ihmettele, että halukkaita ei löytynyt.
Jep! mistä sitä työkokemusta saa kun kukaan ei palkkaa tolla perusteella kun ei ole työkokemusta? kohta meillä on (tai taitaa jo olla) paljon kolmekymppisiäkin joilla ei ole työkokemusta :o mites sit suu pannaan ku tulee joku 40v joka alkaa olla jo liian vanha töihin ja cv on tyhjää täynnä? :D Tietyllä tavalla mä nautin tästä tilanteesta vaikka tää on ihan hirvee kaikille. Noista vastavalmistuneista sen verran että useilla heistä on sanssi-kortti jolla työantaja saa palkkatukea kun palkkaa työttömän nuoren ihmisen että kannattaisi vaan ottaa riski ja palkata se nuori. Se olisi yhteiskunnallisesti hyvä teko kun pelastaa samalla yhdne nuoren "syrjäytymiseltä" ja sitten kun määräaikainen työsoppari loppuu niin sillä nuorella ei ole tyhjä cv vaan työkokemusta :) ja jos tyyppi on hyvä ja ei tietoja muista töistä niin sithän sen voi palkata uudelleen ja jopa vakinaistaa
Ammattikouluissa ja amkissa on pitkät harjoittelujaksot, näissä kouluissa pitäisi olla paöljon puhetta siitä että valitsee ne harjoittelupaikat niin että niihin oikeasti on mahdollisuus työllistyä ja hoitaa harjoittelut niin että työnantaja saa hyvän kuvan. Lähipiirissä kaikki työssä käyvät nuoret aikuiset ovat työllistyneet juuri niihin vanhoihin harjoittelupaikkoihin.
Mikä sut saa kuvittelemaan, että niissä ei tätä asiaa painotettaisi??
Minä TIEDÄN, että asiasta puhutaan, toistuvasti.
AP on hyvä ja linkkaa työpaikkailmoitukset tänne tai muuten tämä on silkka provo.
Jos on oikealla asialla, kannattaa se linkki laittaa, koska täällä tuntuu olevan sangen työhaluisia ihmisiä, joten AP:n firmalla voi käydä tuuri.
Linkkiä mol:iin odotellessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1800 euron bruttopalkalla ei elätö perhettä.
Palkka on noin 2000/kk +tuotantolisä joka oli viimevuonna keskimäärin 160euroa/kk. Voihan se olla liian pieni. Ongelma ei ole se, että porukkaa lähtisi pois ja siksi jouduttaisiin palkkaamaan uusia, vaan laajennetaan tuotantoa ja tarvitaa lisää työntekijöitä.
Missä ko. työ on? Mun mies on työtön ja ottaisi tällä hetkellä, mitä vaan työtä vastaan. (ei provikkamyyntiä) Ikää on pian 50, mutta terve kuin mikä, urheilee, ei alkoile ja on tottunut tekemään töitä ahkerasti. Työuraa takana 28 vuotta ja yhteensä ollut varmaan 10 päivää sairaslomalla tuona aikana. Eikä ole mitenkään hidas tai mitään, opiskeli uuden ammatinkin työn ohessa, josta valmistui vuosi sitten. Ei vaan saa mistään töitä. On kai liian vanha? Masentavaa, koska mies on oikeasti erinomainen työntekijä (harjoittelupaikasta loistosuositukset) ja täysin työkykyinen. Ammattitaitoa löytyy tietotekniikasta, sähköstä ja myynnistä. Oppii kyllä uuttakin tarvittaessa.
Tässä kohtaa nämä työttömien soimaamisketjut menevät aina samalla kaavalla. Kun oikeasti hyviä ehdokkaita alkaa tiedustelemaan tuota kohtuupalkkaista täyspäiväistä vakanssia jota aloittajan mukaan on lähes mahdoton täyttää, niin yllättäen niitä tarkempia tietoja työpaikasta ei tipu ei sitten millään. MOL:istakaan näitä paikkoja ei jostain syystä löydy koskaan, vaikka kovasti muka ollaan palkkaamassa ja työntekijöitä etsimässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin firmassa, jossa kanssa tuskailtiin hakijoiden tasoa toisinaan. Minä en yhtään ihmetellyt: Provikka palkka, jossa ahkerallakin jäi palkka helposti vaatimattomaksi vaatimuksiin nähden. Provikan tasoon todellisuudessa vaikutti muutkin asiat kuin pelkkä oma tekeminen. Välillä oli tosi hyviäkin hakijoita, mutta olisivat halunneet parempaa palkkaa kuin olisimme maksaneet. (Parempi = noin keskipalkka.) Ei olisi firmassa tarvinnut mennä ongelman etsimisessä peiliä pidemmälle.
Perus tehdastyötä, normaali metallin tessin mukainen palkka, no ei mikään huippu, mutta ok kuitenkin. Yksikin muuten ok hakija kysyi onko pakko ottaa vastaan vakituista työsopparia. Selitin että voi täältä irtisanoutua jos löytyy muuta, mutta halusi nimenomaan noin vuoden määräaikaisen, eli ilmeisesti sitten jäisi ansiosidonnaiselle?? No enpä palkannut häntä.
Maksatte pienintä palkkaa mitä laki sallii ja ihmettelette miksi ei ole halukkaita? On se jännä
No ei metallin tes mukainen palkka nyt ihan pieni ole ja johan se tuli selväksi että palkka on ainakin kaksi tonnia. Joo-o ei se paljoa ole, mutta paljon on hommia sen allekkin. Aika hyvin huomaa tästä ketjusta millaisia väärin ymmärtäjiä ihmiset on, toiset ei tajua ja toiset haluaa tajuta väärin. Ja näitä jälkimmäisiä ei haluttaisi palkata.
Sä olet itsestäsi liikoja luuleva sihteerikkö. Työssäsi ei ole mitään sellaista, jossa olisi erityistä hyötyä pitkästä kokemuksesta. Mielestäni saat oikein hyvää palkkaa suhteessa tehtäväsi vaativuuteen.