Itse hankittu työhaastattelu ja työkkäri
Olen tällä hetkellä työtön ja minulla on parin päivän päästä itse hankittu työhaastattelun toinen osa, josta vahingossa mainitsin työkkärin puhelun yhteydessä. Sen ensimmäisen haastattelun yhteydessä kävi kuitenkin ilmi että kyse on aivan erilaisesta työstä kuin luulin enkä todellakaan halua sinne. Minulla on muitakin haastatteluja tiedossa, joten ei olisi maailmanloppu jos en menisi tuonne. Tietääkö kukaan voiko työkkäri saada jostain tiedon jos kieltäydyn toisesta osuudesta? He tietävät työpaikan nimen, mutta kyseessä on itse hankkimani haastattelu eli ei yhteydessä te-toimistoon mitenkään. Siellä työpaikalla ei tiedetä myöskään että olen te-toimiston listoilla tai siitä ei ole ainakaan ollut puhetta. Voidaanko TE-toimistossa esimerkiksi soittaa sinne työpaikalle jos sanon etten päässyt jatkoon?
Kommentit (6)
Mitäpä jos menisitkin sinne haastatteluun ja kohteliasti kertoisit sitten siellä, että sinulla on toinen työpaikka varmistumassa ja menet sinne mieluusti, mutta koska tämä haastattelu oli jo sovittu aiemmin niin ajattelit, että on kohteliasta tulla paikalle. Et toki kerro mikä se toinen työpaikka on, sanot että voit kertoa sen vasta kun olet allekirjoittanut työsopimuksen.
Luulisin, että haastattelija joko ajattelee että mitäs tässä sitten tuhlataan aikaa. Tai sitten, jos he oikein kovasti haluavat sinut sinne jotain kumman syystä, niin ehkä he tarjoavat että ota toki yhteyttä uudestaan jos siihen toiseen paikkaan et pääsekään tai tunne että viihdyt siellä.
Jos sitten molemmat ei toteudu, niin kerrot työkkärissä että olit rehellinen ja kerrot että sait ekan haastattelun jälkeen itsellesi paremmasta paikasta tiedon ja katsoit, että sinun on rehellisesti kerrottava haastattelijalle tilanteesta. Sen jälkeen se on heidän asiansa päättää ottaako sinut vai ei, mutta jos ottaa niin mahdollisesti sitten vaihtaisit heti kuitenkin toiseen paikkaan. Siellä toisessa paikassa johon mieluiten menisit sun ei kannata ottaa koko asiaa esille, ellei se tule jotain muuta kautta tietoon. Jos tulee niin kerrot ja sanot, että tulit heille mieluummin :)
Sinä olet ilmeisesti jollakin tavalla vaikeasti työllistyvä, jos sinun kanssasi yhtenään työkkäristä keskustellaan. Meille tavallisille työnhakijoille ei soitella kuin kerran vuodessa, että en osaa sanoa, miten suhtautuvat.
Todellisuus on kuitenkin varmasti se, että eivät ne ehdi vakoilla kaikkien hakemuksia. Vain niitä seurataan, joille on lähetetty työtarjous.
Sinun sijassasi menisin siihen toiseen osuuteen, sillä näinä aikoina ei ole mitään takuuta siitä, että juuri sinä tulisit siinä valituksi, tai että saisit sen toisen, kolmannen tai jonkun muun tarjolla olevan työpaikan. Tai sitten sinulla todella on varaa valita paikoista eikä sinulla tule olemaan työkkärin kanssa ongelmia.
Menet niihin haastatteluihin ja siihen paikkaan minne et halua puhut mitä sattuu, etteivät valitse sinua.
En ole vaikeasti työllistettävä, olen vasta toista kuukautta työttömänä ja otin itse sinne yhteyttä, koska haluan hoitaa asiat hyvin. :) Kiitos vinkeistä teille! Näin päättelin myös itsekin että ehkä vain ne työkkärin kautta olevat ovat niitä joista he tarkistavat tarkemmin tiedot. Sieltä vain sanottiin että pitää ilmoittaa heille sainko paikan vai en, joten siksi jäin miettimään ottavatko he sinne yhteyttä. Päätin että menen nyt kuitenkin sinne haastatteluun ja yritän antaa itsestäni hyvän kuvan, mutta en niin hyvää että he valitsisivat minut. :D
Ymmärtääkseni vain te-toimiston osoittamat työpaikat on niitä, joita on pakko hakea, muuten saat itse päättää.