Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatteko vielä aikaa, kun kuukautissiteet olivat julmetun paksuja?

Vierailija
28.02.2016 |

Ei taida nuoret äidit muistaa :)
Ihan kunnon siteitä, jotka olisivat menneet vaikka mennet vaipasta :D

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ostin juuri ulkomailta, ja yllätyksekseni sain juuri niitä paksuja. Ja pitkiä. Olin tyytyväinen, kerrankin pitää kun ei mitään pikkutuhruja ole minulla.

Jep, mäkin olin pari vuotta sitten ulkomailla ja piti sitten ostaa siteitä. Oli kyllä pieni ylläri, että ne oli noin 2 cm paksuisia. Ja rapisivatkin aikalailla. Hirveitä ne oli!

Vierailija
22/42 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan 70-80-luvun vaihteen puolentoista sentin paksuiset siteet, jotka tekivät minusta tamponinkäyttäjän heti alkuunsa (pakollinen huomautus: olisipa tuolloin edes joku mainostanut kuukuppia). Tuon jälkeen en muuten olekaan sidettä nähnyt - minkä paksuisia ne nykyisin ovat?

Samoin näin "vanhoilla päivillä" kuukupin löytäneenä ihan harmittaa, ettei sellaisesta tiennyt. Tai ehkä niitä ei olisi edes saanut.. ei ollut edes nettiä saati nettikauppoja.

Muistan yhden jutun jossa kerrottiin (suomalainen lehti) kuinka amerikkalaiset olivat keksineet "imukupin" joka imaisee kerralla koko kuukautisvuodon, eikä tarvitse sitten mitään suojaa. Ajattelin, että miten kätevää. Olisiko kyse ollut kupista, mutta suomalainen toimittaja ei tajunnut sen ideaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Menkat alkoivat 1974 ja tarjolla oli vain jumalattoman paksuja siteitä, jotka sidottiin vyötärölle kiinnitettyyn kuminauhaan. Voi kamala, en todellakaan kaipaisi niitä takaisin!

Vierailija
24/42 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaaloissa on edelleen paksut siteet potilaille käytössä. Eivät ole tosin yhtä kamalia kuin ne "männävuosien" siteet, mutta tolkuttoman paksuilta ja isoilta ne kyllä kieltämättä tuntuu kun on tottunut niihin ohuisiin siteisiin.

Vierailija
25/42 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan 70-80-luvun vaihteen puolentoista sentin paksuiset siteet, jotka tekivät minusta tamponinkäyttäjän heti alkuunsa (pakollinen huomautus: olisipa tuolloin edes joku mainostanut kuukuppia). Tuon jälkeen en muuten olekaan sidettä nähnyt - minkä paksuisia ne nykyisin ovat?

Samoin näin "vanhoilla päivillä" kuukupin löytäneenä ihan harmittaa, ettei sellaisesta tiennyt. Tai ehkä niitä ei olisi edes saanut.. ei ollut edes nettiä saati nettikauppoja.

Muistan yhden jutun jossa kerrottiin (suomalainen lehti) kuinka amerikkalaiset olivat keksineet "imukupin" joka imaisee kerralla koko kuukautisvuodon, eikä tarvitse sitten mitään suojaa. Ajattelin, että miten kätevää. Olisiko kyse ollut kupista, mutta suomalainen toimittaja ei tajunnut sen ideaa?

Luulen, että kuukuppi on ollut kyseessä. Jos viiden vuorokauden veri ja limakalvonkappaleet imaistaan ulos yhdellä kerralla, saatetaan tarvita jonkin verran aspirinia sekä ennen että jälkeen.

Muistan muuten tosi omituisen tamponin, jonka tarkoitus oli levitä ylösalaisen pyramidin muotoiseksi kastuessaan. Ei levinnyt eikä imenyt. Ei pysynyt markkinoillakaan kovin pitkään.

Vierailija
26/42 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin mittaamassa mitan kanssa ja side oli 2mm paksu :D Niillä pystyn menemään alku- ja loppumenkoista vikat päivät, yhden tai kaksi paksumpaa tarvitsen kesken menkkojen.

Onpa ohut. Miten paljon tuollainen mahtaa pystyä imemäänkään?

Ihan hyvin ilmeisesti, kun ei ole ikinä vuotanut ohi tai läpi :) Outoa tämä nykymaailma.

Vierailija
27/42 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ensimmäiset kuukautiseni alkoivat heinäkuussa 1964. Olin 10-vuotias. Silloin äiti kaivoi kätköistään lakanoista ja pyyhkeistä revittyjä riepuja, joista ei ollut mitään varsinaista hyötyä.  Vähän myöhemmin sain sidevyön ja muistaakseni Monella-merkkisiä paksuja ja huonosti imeviä paksuja siteitä. Niitä käytin vuosia ja aina pelotti onko mekossa tahra.  Viimeisinä vuosina onneksi löytyi kaupasta jo sopivan mittaisia ja imukykyisiä siteitä.  Kuukautiseni loppuivat 54-vuotiaana. Pienet tauot raskausaikoina kaksi kertaa.

Vierailija
28/42 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo muistan ! Niiden siteiden kanssa

vuoto oli aina kaikkialla muualla ku siteessä :D

Vierailija
29/42 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo muistan ! Niiden siteiden kanssa

vuoto oli aina kaikkialla muualla ku siteessä :D

Niinpä olikin! Nyt muistan, kuinka traumaattiset Vuokkoset-patjat kiristyivät jalkojen välissä n 1 cm levyiseksi pötköksi. Sitä ohivuotojen määrää...ja lopulta näihin ällötyksiin hinkkaantui kävellessä reikä, kun kuitukankaan alla ollut pumpulikerros antoi periksi hankauksessa. Huh.

Vierailija
30/42 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun muistelen, niin mun menkat taisi alkaa siinä 90-luvun alussa, jolloin ohuet siteet alkoi just tulla markkinoille. Äiti käytti vain paksuja, mutta minä sain helpotuksen, kun löysin kaupasta ne ohuet. Ostin myös tamponeja. Mulla oli heti alusta asti tosi runsaat kuukautiset, ja niiden kanssa taistelin aikani, kunnes opin tamponeja käyttämään ja tajusin, mikä imukyky on milloinkin sopivin. Tampaxeja käytin aina, en koskaan OB:ta. Nykyään käytän kuukuppia.

Vierailija
31/42 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muistan *inhonväristys*. Menkat alkoi kun olin 11 eli ei mitään valtaa siihen, mitä ostettiin. Kolme vuotta myöhemmin itsenäistyin ja ryhdyin tamponien käyttäjäksi. Ei nekään kyllä kovin hyviä olleet, kun vuotoa oli kauheasti. Olisipa jo silloin ollut luonnetta vaatia lääkäriltä asioihin helpotusta. Yök, verestä täyttynyt haiseva jättirätti... sanoin itseäni menkkojen aikaan punapersevaippapaviaaniksi :)

Vierailija
32/42 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkat alkoi 89-90 ja tosiaan paksut vuokkoset muistan, koulussa joskus 2 päällekkäin. Aika järkkyä. En kunnolla muista missä vaiheessa niitä ohuempia aloin käyttämään. Synnärillä oli tosiaan ISOJA siteitä, mutta se ei minua siinä vaiheessa yhtään haitannut, varsinkaan kun ei ollut mitään tietoa vuodon määrästä.

Vierailija
33/42 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli aikamoinen edistys, kun siteisiin tuli sivusiivekkeet. Ennen sitähän vuoto valskasi reunoilta, vaikka oli kuinka paksut kapistukset. Ja olivathan ne paksuja. Muistan, kun ensimmäisiä ohuita siteitä nähdessä mietin, että voiko tuommoiset imeä tarpeeksi.

Vierailija
34/42 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo olisin voinu tappaa (leikisti) kuukupista !!!!

Vierailija
35/42 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoititko yhdeksikkö kenties Sellox-siteitä. Niissä oli valkoinen muovipussi, jonka pääty oli vaaleansininen ja siinä valkoinen teksti. Ne olivat sentään jo aika edistyneitä verrattuna niihin selluloosamöykkyihin, joita käytettiin 50-60-luvulla. Ne olivat pitkiä ja paksuja, mutta falskasivat silti, sillä niissä oli vain selluloosavanua ja pinnalla pumpulia ja päällä verkko. Selloxeissa oli muistaakseni jo jonkinlainen kosteutta imevä kerros keskellä ja verkon sijalla on kuitukangas. Tosin se imi huonosti hyytymiä sisältävää verta. Sittenhän sitä päällystettä kehitettiin paremmin imeväksi. Ei ne uudet ohuet teippisiteetkään kovin mukavia olleet, hiostivat varsinkin kesällä ja koko ajan epäilytti, että kyllä ne falskaa, kun ovat niin ohuita. Mikä onni, että on jo niin vanha, ettei tarvitse kulkea vaipat pöksyissä. Tosin sekin aika vielä tulee!

Vierailija
36/42 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin mittaamassa mitan kanssa ja side oli 2mm paksu :D Niillä pystyn menemään alku- ja loppumenkoista vikat päivät, yhden tai kaksi paksumpaa tarvitsen kesken menkkojen.

Onpa ohut. Miten paljon tuollainen mahtaa pystyä imemäänkään?

Ihan hyvin ilmeisesti, kun ei ole ikinä vuotanut ohi tai läpi :) Outoa tämä nykymaailma.

Tuo, jolta kysyin, mainitsi tarvitsevansa paksumpiakin. Oletan siis, että tuo kaksi milliä paksu ei ime ihan kaikkea tarjolla olevaa kaikissa tilanteissa, kun paksumpia kerran valmistetaan. Fysiikan lait pätevät myös pöksyjen sisällä.

Vierailija
37/42 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi kaipaisn vieläkin kunnon siteitä enkä nenäliinoja 

Vierailija
38/42 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse niitä käyttänyt, mutta muistan kyllä, kun äidilläni oli. Kun mulla alkoi kuukautiset, ensimmäinen ohut side, Always, oli jo markkinoilla. Sitä seurasi Libresse. Libressen ensimmäinen ohut side oli tosi hiostava ja inhottava. Mutta varmasti synnytyssairaaloissa on edelleen niitä paksuja, ainakin oli silloin, kun mä lapseni synnytin 2011 ja 2014.

Vierailija
39/42 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kun on muutama kuukupinkäyttäjä, niin milloin te hommasitte ensimmäisen kupin? Mä hommasin 2007, muutama kaveri jo pari vuotta aikaisemmin.

Vierailija
40/42 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muistan ja edelleen voin kuvitella miltä se paksu halko tuntui haaruksissa. Aina oli ohivuotoja. Tyttökaverin kanssa aina tarkastettiin näkyykö side, onko ohivuotoja. Toinen käveli muina naisina edellä ja toinen sitten tarkasti tilanteen takaa 😀

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi