Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En tiedä politiikasta YHTÄÄN MITÄÄN. Haluaisiko joku sivistää? Miksi esim. Hallitusta haukutaan jne?

Vierailija
28.02.2016 |

Olisin kovin kiitollinen jos joku vaivautuu. Hävettää olla näin tyhmä :D

Kommentit (84)

Vierailija
1/84 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko siis muodostaa asioista oman käsityksesi vai haluatko omaksua jonkun muun mielipiteet?

Vierailija
2/84 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haukun päättäjiä koska he eivät ole palkkasa arvoisia. Pitkässä juoksussa ovat saaneet maan kanveesiin kun eivät ole kyenneet tekemään oikeita ja tasapuolisia päätöksiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/84 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluatko siis muodostaa asioista oman käsityksesi vai haluatko omaksua jonkun muun mielipiteet?

No en kuule tiedä :D

Eikö niistä voisi kertoa yleisellä tasolla? Ap

Vierailija
4/84 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ala seuraamaan uutisia. Ja mieluummin YLEä kuin MV:tä, vaikka salaliittoteoreetikot, lähi-Nesteen Jartsa ja persujuniorit ovatkin sitä mieltä, että jälkimmäinen on luotettavampi tiedonlähde.

Vierailija
5/84 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ala seuraamaan uutisia. Ja mieluummin YLEä kuin MV:tä, vaikka salaliittoteoreetikot, lähi-Nesteen Jartsa ja persujuniorit ovatkin sitä mieltä, että jälkimmäinen on luotettavampi tiedonlähde.

Ongelmana on se että mä en jaksa seurata uutisia. Haluisin, et joku tekis pienen tiivistelmän tapahtumista. Sen mä jaksaisin lukea... Ap

Vierailija
6/84 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet onnellisessa asemassa.Jatka samaan malliin.

Vierailija
7/84 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmana on se että mä en jaksa seurata uutisia. Haluisin, et joku tekis pienen tiivistelmän tapahtumista. Sen mä jaksaisin lukea... Ap

Pieni tiivistelmä on todella huono idea, koska saisit luettavaksesi yhden ihmisen puolueellisen mielipiteen etkä silti ymmärtäisi asiasta yhtään mitään. Sinun on tiedettävä järjestelmän taustat ja melko paljon (lähi)historiaa. Oikotietä sinulle ei ole, joten joko rupeat opiskelemaan ja seuraat aktiivisesti niitä uutisia tai sitten annat koko homman olla.

Aloita nyt vaikka Wikipediasta, joka tarjoilee sinulle perusteet helposti sulavassa muodossa ja antaa linkkejä lisälukemiseen. Jos et jaksa lukea ja sisäistää tätä artikkelia, olet kyllä aika heikoilla. Pieni halu ymmärtää sinulla kuitenkin on, joten tartu siihen ja paneudu asiaan.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_poliittinen_j%C3%A4rjestelm%C3%A4

Vastaaja nro 1

Vierailija
8/84 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruskoulun yhteiskuntaoppi ja historia on se tiivistelmä.

Vierailija
9/84 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän ikäluokalleko ei muka opetettu koulussa ollenkaan yhteiskuntaoppia? Eli eduskunnan ja hallituksen ja presidentin rooleja ja vaaleja ja mitä kaikkea noihin liittyykin. Jos hommaisit ensin perustiedot, ei tähän palstan boksiin jaksa kovin pitkää luentoa naputella. 

Vierailija
10/84 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kävitkö peruskoulun vai aikoinaan kansakoulun? Äänestätkö?

Vierailija
11/84 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitusta haukutaan, koska he tekevät päätöksiä jotka eivät ole Suomen tai suomalaisten edun mukaisia.

Jos tosiaan et tiedä politiikasta yhtään mitään, niin et varsinaisesti tuollakaan tiedolla tee mitään. Sinulla pitää olla jotain pohjaa, jota vasten esim. uutisia kuullessasi voit asioita peilata. Ja jos sitä pohjaa ei ole, niin uutiset tuntuvat varmasti turhilta ja hankalilta.

Ongelma ei sinänsä ole se, että jotakuta ei kiinnosta. Ongelma on se, että myös heidän äänensä vaikuttaa aina siihen, ketkä asioista päättävät. Joko äänestetään hataralta pohjalta sitä, joka tekee isoimmalla rahalla siisteimmän kampanjan, tai sitten ei äänestetä ollenkaan ja käy niin kuin nyt on käynyt: vastavoiman puutteessa valtaan pääsivät henkilöt, joiden ei olisi pitänyt.

Minä kyllä autan ja neuvon mielelläni, olen sitä irl tehnyt myös. Mutta pitäisi vähän tietää mistä aloittaa. Tiedätkö ap, miten hallitus ja eduskunta toimivat?

Vierailija
12/84 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä, että kerran funtsit mitä politiikassa tapahtuu, ole mitään hyötyä, koska asiat muuttuu joka uutisen myötä.

Kuuntele uutiset kerran pari viikossa, lue vähän jotain iltalehteä kun sattuu nenän eteen, ja kerran pari viikossa käy jollain fiksulla sivustolla lukemassa suosituimmat jutut, esim:

Uusi suomi on aika hyvä (löytyy mielipiteitä joka laitaan ja asiallisia kommentteja) tällä hetkellä:

http://puheenvuoro.uusisuomi.fi/suosituimmat?ref=pv

Ja muropaketti:

Fiksua, analyyttistä ja nörttimäistä keskustelua, sai jonkun kiitosmaininnan poliisilta wincapitajutun selvityksessä avustamisesta:

http://murobbs.muropaketti.com/forums/yleistae-keskustelua.118/

Nämä kun teet, menee ehkä tunti pari viikossa, ja pysyt varmasti JOTENKUTEN kartalla. Jos et sen verran viitsi panostaa, niin sitten eikun liityt nukkuviin, ei sekään hirveä häpeä oo.

Vierailija
13/84 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen N20 eli olen viime vuonna valmistunut lukiosta (yh 8 ja hissa 6). Tiedön kyllä mikä esim eu on yms, historiaa en tiedä kovin paljoo. Mua nyt lähinnä kiinnostaa Ukrainajuttu, hallituksen haukkuminen, venäjän vaikutus maahanmuuuttoon. Noi esimerkiksi. Ap

Vierailija
14/84 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat oikeasti sivistyä, älä kysy täältä. Ala seurata ns. "vakavaa" mediaa. Lue useampia sanomalehtiä, muitakin kuin suomalaisia (netti on kätevä), kuuntele Radio Ylen 1:n ohjelmia ja sieltä esim. Ykkösaamua, joka arki-aamu klo 8.10-9.00. 

Koska mikään ei synny tyhjästä ja se, joka ei tunne historiaa, on tuomittu toistamaan sitä, ota selvää siitä miten olemme tulleet tähän, missä nyt olemme. Juttele vaikka aluksi vanhempiesi kanssa, pyydä heitä kertomaan omasta arjestaan ja työ-oloistaan silloin kun sinä olit pieni, tai ennen syntymääsi. 

Sivistyminen on hidasta mutta älyttömän hauskaa puuhaa. Se vaatii viitseliäisyyttä, kriittisyyttä, yritystä ja erehtymistä. Mielipiteitä kohisee korvien ympärillä vaikka miten. Kaikki ovat älyttömän varmoja omasta oikeassa olemisestaan, jotkut osaavat muotoilla sanomansa paremmin kuin toiset ja vaikuttavat siksi uskottavilta. Malta!

valitsde vaikka kolme asiaa, jotka koskevat/ kiinnostavat sinua ja perehdy niihin.  

Yksi syy, miksi nykyhallitusta pidetääm huonona on se, että se toimii kiireellä. Päätöksiä ajetaan ottamatta selvää niiden vaikutuksista tai siitä, ovatko ne edes laillisia. Nopeus ennen järkeä, jotta hallitus vaikuttaisi tehokkaalta. Asioiden valmistelu on sekavaa, mistä syystä se epäonnistuu ja kestää sitten kuitenkin tolkuttoman pitkään. Kts. esim. sote-uudistus, maakuntahallinto, yhteiskuntasopimus. 

Toinen asia, josta nykyhallitusta arvostellaan on se, että heidän päätöksensä kohdistuvat heikoimpiin: leikkaukset hyvinvointivaltion palveluihin osuvat pahimmin lapsiperheisiin, eläkeläisiin, pienituloisiin ja köyhimpiin. 

Älä usko kaikkea kohinaa ja pöhinää, ole valmis muuttamaan kantaasi, epäile! :)

Vierailija
15/84 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tiedän hallituksen/eduskunnan toimintaperiaatteet joten kuten. Toi wikipedialinkki oli aika tuttua tietoa. Näö nykyhetken tapahtumat on vaan tosi pimennossa. Ap

Vierailija
16/84 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tästä huolimatta demokratiassa kaikki täysi-ikäiset saavat äänestää ja asettua myös ehdolle. Ei ole ihme, että mitään ei saada aikaan.

Vierailija
17/84 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan että seuraat YLEä tai Helsingin Sanomia, suosittelisin seuraamaan useita eri maiden lehtiä. Ihan vaan jotta saisit muodostettua useammista lähteistä "puolueettoman" mielipiteen (puolueetonta mielipidettä et periaatteessa voi muodostaa koska uutisen on aina kirjoittanut henkilö jolla on mielipide asiasta).

Vierailija
18/84 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen sijaan että seuraat YLEä tai Helsingin Sanomia, suosittelisin seuraamaan useita eri maiden lehtiä. Ihan vaan jotta saisit muodostettua useammista lähteistä "puolueettoman" mielipiteen (puolueetonta mielipidettä et periaatteessa voi muodostaa koska uutisen on aina kirjoittanut henkilö jolla on mielipide asiasta).

Ok, no englanti mulla on vahva. Mitä kannttais sitte seurata? BBC? Ap

Vierailija
19/84 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tästä huolimatta demokratiassa kaikki täysi-ikäiset saavat äänestää ja asettua myös ehdolle. Ei ole ihme, että mitään ei saada aikaan.

Höh. Mähän yritän nyt tulla paremmaksi äänestäjäksi ottamalla asioista selvää... Ap

Vierailija
20/84 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bbc ei kyllä kerro Sumen tapahtumisra ja Suimen hallituksesta juuri mitään. Eikä muidenkaan maiden mediat.

Minä suosittelisin aapeelle, joka "eikä jaksa seurata eikä lukea" yle areenasta ylen uutiset selkosuomeksi-lähetyksiä.