Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aiheuttaako vaihdevuodet hienhajua?

Vierailija
27.02.2016 |

Olen n. vuoden hikoillut valtavasti. N. 1/2 vuotta sitten aloin haisemaan pissalle ja jollekin tunkkaselle. Nyt mun kainaloiden hiki haisee pöyristyttävän pahalle.
Olen 40 v. Käyn monta kertaa suihkussa, koska mikään dödö ei pidä hienhajua pois. Olen kokeillut palasaippuaa, kookosöljyä, suola +öljy yhdistelmää, Himalajan suolasaippuaa, kainaloiden kuorimista, desinfiointiainetta sekä kaikki apteekin deodorantit ja juon joka päivä n. 2 l vettä.
Aloin jo miettimään, että onko syy vaihdevuosissa. Mun äidille ne tulivat reilusti yli 50 v.
Miten selvitän onko vaihdevuodet alkaneet? Mitään muita oireita mulla ei ole. Paitsi väsymys, mutta se tuskin liittyy niihin.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitoihin jumahtaneen hajun saa pois kun kastelee hikikohdat neo amiseptilla ja antaa kuivua ennen pyykkäystä.

Vierailija
42/57 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen huomannut, että stressi vaikuttaa myös hienhajua pahentavasti samoin verensokerin vaihtelut ja varsinkin vaihdevuosi ikäisenä.

Ennen puhuttiin ns. mummonhajusta l. kai sitä vanhemmuuten alkaa "haisemaan" (ei tarvi erikseen pistää haisemaan, heh).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla ilkikurinen kissa, joka pissii sun kenkiin ja vaatteille?

Vierailija kirjoitti:

Mä luulin ensin, että pissaan housuihini ja olin järkyttynyt ja aloitin treenaamaan alapäätä, mutta sitten onneksi huomasin, että mä haisen myös selästä, joka puolelta missä on ollut hikeä, paitsi kainaloista sekä jopa KENGÄT haisivat pissalle.

Ap

Olisipa siinä kissa, käy pissaamassa selkään, kainaloihin ja pikkuhousuihin ilman että AP huomaa mitään :D

Vierailija
44/57 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki vanhenevat naiset haisee

Ei todellakaan haise, yksilöllistä se on. Mulla on ollut vuosia kuumia aaltoja ja hikoilen enemmän kuin ennen, muttei hiki kyllä haise yhtään erilaiselta kuin ennenkään - mun hiki ei ole ikinä haissut pahalta tai voimakkaalta. Tietysti hormonivaihtelut voi aiheuttaa tuollasta, kun söin joskus mulle sopimatonta e-pillerivalmistetta, alkoi mun päänahka rasvottumaan ja haisemaan pahalta.

E-pillerit ovat hormonivalmiste. Estrogeenia/testosteronia sisältävät lääkkeet ovat hormonivalmisteita. Erityyppiset kortisonia sisältävät tuotteet ovat hormonivalmisteita, jne. Ne vaikuttavat monin tavoin mm. Ihoon ja erittyvät pois enimmäkseen elimistöstä hien ja virtsan mukana, joilloin näiden haju voi muuttua. Sama tapahtuu kun elimistön estrogeeni-/testosteronitaso muuttuu.

Vierailija
45/57 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen huomannut, että stressi vaikuttaa myös hienhajua pahentavasti samoin verensokerin vaihtelut ja varsinkin vaihdevuosi ikäisenä.

Ennen puhuttiin ns. mummonhajusta l. kai sitä vanhemmuuten alkaa "haisemaan" (ei tarvi erikseen pistää haisemaan, heh).

Stressi nostaa elimistön adrenaliini- ja kortisoli(hormoni) tasoa, pitkittyessään jopa pysyvästi. Samoin tekee pelko. Ei olekaan tuulesta temmattu sanonta että joku voi 'haistaa pelon'.

Vierailija
46/57 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monen hajuongelmien syynä on puutteellinen hygienia. Käydään suihkussa ja pestään hiuksetkin vain kerran viikossa ja silloinkin vähän vaan hutaistaan sinne päin, muina päivinä tehdään jotain turhia pikkupesuja. Käytetään tekokuituvaatteita, joihin tarttuu kaikki hajut, pestään niitä liian kylmässä lämpötilassa ja vaihdetaan liian harvoin.

Vierailija
47/57 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku nosti ikivanhan aiheen ja itsekin innolla neuvoin ap:ta. Ehkäpä nyt seitsemän vuoden jälkeen hän löytää avun vaivaansa!

Vierailija
48/57 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku nosti ikivanhan aiheen ja itsekin innolla neuvoin ap:ta. Ehkäpä nyt seitsemän vuoden jälkeen hän löytää avun vaivaansa!

Tai sitten joku muu löytää. Tuskin ap on ainoa, joka näiden kysymysten parissa on askarrellut.

Vierailija
49/57 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötkö särkylääkkeitä?

Ne hiostaa jatkuvaan syötynä.

Vierailija
50/57 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haise hiki vaikka vv loppui jo 12v sitten. Ei treenatessa eikä työskennellessäkään

Vain jos olen ollut kuumeessa enkä ole käynyt suihkussa 3 päivään kainalot tuoksuu hieman, ei pahalle kuitenkaan. Ja mulla on jäätävän herkkä hajuaisti joten huomaisin kyllä

Vierailija
51/57 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, jo esivaihdevuodet aiheuttaa sitä. Ja ne yleensä alkaa juuri neljässäkymmenessä, jos itse menopaussi tulee keskimääräisessä iässä viisikymppisenä. 

Itse käytin aiemmin luonnondödöjä, alumiinittomia, mutta ei kyllä enää nyt esivaihdevuosissa pysty, haju on vinkeän metallisen ällöttävä. Mutta tehokkaimmat alumiinideot kuten voidemainen Rexona Maximum Protection sentään toimii. Ja Garnierin violettikorkkinen. Sen sijaan useimmat apteekin deot on aika huonoja. Vichy oli ihan surkea vaikka piti olla 72 h suoja, Triple Dry hikoilutti lisää eikä peittänyt hajua.

Vierailija
52/57 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siitä "onnekas", etten tule varmaan pahemmin huomaamaan vaihdevuosioireita, kun olen kärsinyt niistä aina. Olen aina vaihtelevasti kärsinyt pistävästä hienhajusta, ja kuukautisten aikaan tunnen haisevani ihan järkyttävältä. Siis ihan hikikin tuntuu haisevan kuukautisilta, vaikka kuinka pesen itseäni. Olen myös koko ikäni kärsinyt jostain lämmönsäätelyn häiriöstä, niin että välillä tulee hirveä hiki ilman selkeää syytä ja välillä tutisen viluissani ja kädet ja jalat ovat ihan jääkalikat...

Yksi mitä ihmettelen on se, että aina välillä hikeni haisee greipiltä. En ole tähän mennessä keksinyt, mistä se johtuu. Käyttämäni dödö on hajusteetonta, joten siitä se ei johdu. Google ehdottaa, että se voisi johtua diabeteksesta, mutta minulla ei ole diabetesta vaan päinvastoin erittäin matala verensokeri.

Vierailija
53/57 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Se kissan pissan hajuinen hiki on vaihdevuosioire. Mulla sitä oli vähän aikaa mutta onneksi se pahin haisuvaihe on mennyt ohi.

Jos vähänkin hikoili siin vaikka oli just käynyt suihkussa, niin lemahti ihan karmealle. Ihan omaan nenään rintojen välistä.

Vierailija
54/57 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla apn luontainen testosternin haju mikä päässyt nousemaan esille jos estrogeenituotanto alkanut jo vähenemään esivaihdevuosissa. Kaikki naiset haisisi pahalle (=testosteronille) jos ei olisi estrogeenia neutraloimassa, mutta sekin rippuu yksilöstä millainen haju jää vaihdevuosien jälkeen pintaan, ei ole mikään kiva juttu ollenkaan, että vessassa käyniin jälkeen haisee kissanpissi, ihorasvakin haisee samalle. 

Vierailija
55/57 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa helpottavaa kuulla, että muillakin tämän ikäisillä esiintyy oudonhajuisuutta. Ite oon 45-vee ja kuukautiset alkoivat reistailla pari vuotta sitten ja niitä tasoittaa nyt Primolut. Pari kuukautta sitten aloin yhtäkkiä haista todella oudolle. Hienhajukin voimistui, mutta mukaan tuli toinenkin, just nimenomaan tunkkainen haju, joka ei tule kainaloista vaan jostain muualta. Se kuitenkin meni muutamassa päivässä ohi. Nyt huomasin saman hajun juuri ennen kuukautisia. Ja vastoin jonkun ilkimielen pahantahtoisia luuloja, huono hygienia ei siihen todellakaan ole syynä. Mukava oli kuulla sekin, että se menee todennäköisesti ajan myötä ohi. 

Vierailija
56/57 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, mulla tuo sama! Epäilin kissaa syylliseksi, mut kyllä olin ihan itse hajustanut lenkkarini. Joskus kaupassa ihmettelin mielessäni, mistä tulee mummon katku, kun oli vain nuoria ympärillä, jotain 48v olin ja esivaihdevuodet. Ei auta muu kuin peseytyä aina, jos hiostuu. Ja huolella, runsaalla vedellä, ja pää myös! Kauheet katkut näillä, jotka säästelee tukkaa, eikä pese, vaikka kuumat aallot vetää pään märäksi.

Vierailija
57/57 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä huomattu 2 viikkoa sitten tällainen ihmeellinen juttu. Olen 35. En tupakoi, käytä alkoholia ja liikun paljon (170 cm ja 62 kg, vartalotyyppi urheilullinen). 

Mietin myös esivaihdevuosia. Onneksi lapset jo tehty, teini-ikäisiä. Tää hienhaju on niin voimakas, pelottavan voimakas. Olin juuri omalla terassilla ja kun vähän tuuli, niin meinasin itse pyörtyä. En ole koskaan haissut hieltä, koskaan. Tämä jotenkin pysäyttää. Kaikki aina puhuvat, että 35 on nuori jne. Nyt minusta tuntuu, että media ja kaikki on vaan antanut ihmisille illuusion ikuisesta nuoruudesta. Hassua on kyllä se, että multa kysytään edelleen paperit ja luullaan max.27-vuotiaaksi ja mulla taitaa olla esivaihdevuodet 😂 No, mikään ei ole siltä miltä näyttää!