Aiheuttaako vaihdevuodet hienhajua?
Olen n. vuoden hikoillut valtavasti. N. 1/2 vuotta sitten aloin haisemaan pissalle ja jollekin tunkkaselle. Nyt mun kainaloiden hiki haisee pöyristyttävän pahalle.
Olen 40 v. Käyn monta kertaa suihkussa, koska mikään dödö ei pidä hienhajua pois. Olen kokeillut palasaippuaa, kookosöljyä, suola +öljy yhdistelmää, Himalajan suolasaippuaa, kainaloiden kuorimista, desinfiointiainetta sekä kaikki apteekin deodorantit ja juon joka päivä n. 2 l vettä.
Aloin jo miettimään, että onko syy vaihdevuosissa. Mun äidille ne tulivat reilusti yli 50 v.
Miten selvitän onko vaihdevuodet alkaneet? Mitään muita oireita mulla ei ole. Paitsi väsymys, mutta se tuskin liittyy niihin.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki nuo oireet olivat itselläkin, tympeä haju vaikka peseytyi. Silloin kun vielä oli kierto. Ei syytä isompaan huoleen. Ruokavalion terveellisyys ja luontaistuotteet, näistä oli apua.
Minulla ruokavaliot eivät muuttaneet tilannetta mitenkään, kokeilin silloin hajun ilmestyttyä erilaisia vaihtoehtoja omatoimisesti. Syön muutenkin terveellisesti, kunto on hyvä ja luontaistuotteita en käytä. Menin gynikselle muiden asioiden takia ja kerroin myös hajusta, mutta hän ei sitä tunnistanut, mutta muut oireet kyllä. Myöhemmin juttelin toisen gyniksen kanssa ja hän sanoi heti, että esivaihdevuodet tekevät usein tuon jutun, mutta harmittavan harva gynis sen tietää.
Huomasin myös, että kun kuukautiset tulivat ja olivat suurinpiirtein normaalit, niin hajua ei tullut, mutta heti kun kierto oli mitä oli, niin lemusin. Siihen sekaan työi vielä kuumat aallot yöllä ja valvominen aamuyöllä, joten olo oli kamala. Hormonikorvaushoito auttoi minulla ja nyt on mennyt useampi vuosi ihan kohtuullisen kivasti ja hajuttomana.
Kuuluu vaihdevuosien asiaan. Menee ajan kanssa ohi. Toivottavasti.
Lääkäri voi laittaa kainaloihisi Botoxia.
Miespuoliselle työkaverille laitettiin, auttoi.
Olen kärvistellyt vaihdevuosissa jo 13 vuotta. Hiki ei kuitenkaan haise, kun hikoilen lähinnä päästäni.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kokeillut erilaisia ruokavalioita ja vettä olen juonut pitkään niin paljon päivässä kuin pystyn.
Thyroxin ja e-pillerit on ainoat vakituiset lääkkeet. Syön vitamiineja, mutta niitäkin olen testaillut eikä haju tule niistä.
Kokeilen tuota vedellä pesemistä. Tosin täytyy ajankohta katsoa sopivaksi etten tainnuta ihmisiä. 😊
Lääkärille olen jutellut asiasta, kun olin siellä muun asian takia, kun haju ei ollut näin paha eikä lääkäri tehnyt asialle mitään eikä kommentoinut kummempaa.Ap
Jos kerran syöt pillereitä niin silloinhan joka tapauksessa on tarpeen käydä gynellä viimeistään, kun on aika uusia resepti. Itse olisin käynyt jo, jos olisi tuollainen vaiva.
Juotko ap liikaakin vettä? Paha haju voi olla oire myös munuaissairaudesta. Vettä ei pidä juoda litratolkulla, vaan tarpeeseen.
Auttaisiko Absolut Torr? Minulla on sama ongelma ja pari kertaa viikossa laitettava kesto antiperspirantti JA sen lisäksi normaali antiperspirantti päivittäin auttavat suhteellisen hyvin.
Hajulla ei ole mitään tekemistä vaatteiden kanssa, koska se tulee suoraan iholta. Voin olla vaikka puuvillaisessa hihattomassa topissa ja kainalot silti alkavat hiota ja haista.
Olen liittänyt tämän alkaviin vaihdevuosiin, olen 42-vuotias ja sieltähän se menopaussi tulee, halusi tai ei
Kun hormonitoiminta muuttuu, myös hien haju muuttuu. Muistaahan sen teinivuosiltaan, kun hormonitoiminta hyrähteli käyntiin, alkoi hikikin haista. Täsmälleen samoin käy vaihdevuosissa ja esivaihdevuosissa, kun hormonitoiminta jälleen muuttuu. Nämä vaiheet ovat sinussa jo käynnistyneet - joillakin ne voivat alkaa jo paljon aikaisemmin, jopa 35 ikävuoden paikkeilla.
Väsymys on yksi vaihevuosiin liittyvä erittäin yleinen oire, eikä sille ole aina selittävää tekijää. Toisinaan sama fyysinen tai henkinen rasitus joka aiemmin ei ole kuormittanut kovasti, saattaa uuvuttaa nopeammin kuin ennen ja palautuminen vaatii enemmän aikaan. Näin ihminen vanhenee.
Vanheneminen ei etene mitenkään samaan tahtiin saman ikäisten kanssa, eikä tasaisen lineaarisesti. Osa vanhenee hitaasti, osa suurinpiirtein "yhdessä yössä", joskus vanhenemismuutokset etenevät sykleissä, muutokset näkyvät nopeammin ja voivat yllättää vaikka tuttavat joita on tavannut puoli vuotta sitten.
Aihe lähti vähän laukalle, mutta näin ne hormonitoiminnan ja aineenvaihdunnan muutokset vievät ihmistä. Ja tapahtuu siis kaikille, jos elää saa.
Mä olen 50v eikä ole todettu vaihdevuosia. Syön kyllä primolutia, koska kohtu ei tyhjene spontaanisti. Tämä vaiva ollut vuoden verran. Kilpparin vajaatoiminta on. Joskus iho haisee inhottavan imelän piimäiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vanhenevat naiset haisee
Ei todellakaan haise, yksilöllistä se on. Mulla on ollut vuosia kuumia aaltoja ja hikoilen enemmän kuin ennen, muttei hiki kyllä haise yhtään erilaiselta kuin ennenkään - mun hiki ei ole ikinä haissut pahalta tai voimakkaalta. Tietysti hormonivaihtelut voi aiheuttaa tuollasta, kun söin joskus mulle sopimatonta e-pillerivalmistetta, alkoi mun päänahka rasvottumaan ja haisemaan pahalta.
Vierailija kirjoitti:
Juotko ap liikaakin vettä? Paha haju voi olla oire myös munuaissairaudesta. Vettä ei pidä juoda litratolkulla, vaan tarpeeseen.
Kyllä sitä pitää juoda litroittain. Itse juon 3 l päivässä.
Iho ärtyi myös helpommin, siksi kannattaa muistaa miedot aineet käyttöön peseytymisessä.
Nuo kuulostavat kakkostyypin diabeteksen oireilta. Varaa aika lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Käy lääkärissä. Toki vaihdevuodet hikoiluttaa, mutta toi pissan haju kuulostaa oudolta. Vai onko sulla pidätys ongelmia?
Pissan haju on juuri se oire. Alapään limakalvot ohenee ja haju on karmea.
Huomasin itse että äitini haisi jotenkin tosi tunkkaiselta ja pahalta vaihdevuosien aikana. En toki koskaan maininnut, mutta olen varma että johtui tuosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vanhenevat naiset haisee
Ei todellakaan haise, yksilöllistä se on. Mulla on ollut vuosia kuumia aaltoja ja hikoilen enemmän kuin ennen, muttei hiki kyllä haise yhtään erilaiselta kuin ennenkään - mun hiki ei ole ikinä haissut pahalta tai voimakkaalta. Tietysti hormonivaihtelut voi aiheuttaa tuollasta, kun söin joskus mulle sopimatonta e-pillerivalmistetta, alkoi mun päänahka rasvottumaan ja haisemaan pahalta.
Kyllä haiset. Et vain itse sitä huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Kauheinta on naisvaltaisessa työpaikassa kun jokainen yrittää peitellä hormonihajujaan hajuvedellä. Vaikka sitä olisi kuinka vähän, se eltaantuneen vaihdevuosi-oirehajujen kanssa... Mikseivät käy mieluummin suihkussa ?
Just joo, mun kokemuksen mukaan miehet on pahimpia - niin nuoret kuin vanhatkin - epähygieenisyydessä. Omistetaan varmaan 2 paitaa ja 1 housut, joita pestään ehkä 3 viikon välein ja haju on sen mukainen. Suihkussakaan tuskin kovin usein viihdytään.
Kenkiin tämä nyt ei sovi, mutta ainakin nk. tekniset vaatteet alkavat haista itselläni välittömästi ihan hirveälle, kun hikoaa. Juurikin sellaisella pistävälle.