Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on kohtuullinen vuosibudjetti 17-vuotiaalle teinille (tyttö)?

Vierailija
27.02.2016 |

Mitä mieltä olette: mikä kohtuullinen kuukausibudjetti 17-vuotiaalle lukiolaiselle pääkaupunkiseudulla? Budjetti ei sisällä harrastuskuluja, muut peruskulut kyllä.

Perusmenot: kännykkä 17€, bussi 48 €/kk, lukiokirjat 50€/kk,
Harkinnanvaraiset: vaatteet 80 €/kk ? , huvit ??

Mitä mieltä? Miten teillä mennään?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jokainen lapsi saa 600 euroa kuukaudessa käyttöönsä.

Vierailija
2/16 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hygienia? Kosmetiikka? Jos pitää ostaa vaikka talvitakki ja -jalkineet, niin budjetti ei riitä mihinkään. Vanhojen päivä, penkkarit...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä lukiokirjoihin saa menemään 50e/kk? 

Vierailija
4/16 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Summahan voi olla mikä tahansa, mutta oleellisempaa on, mitä sillä pitää hankkia.

Vierailija
5/16 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hygienia? Kosmetiikka? Jos pitää ostaa vaikka talvitakki ja -jalkineet, niin budjetti ei riitä mihinkään. Vanhojen päivä, penkkarit...

Tällöin säästetään tai pyydetään avustusta. Ei helvetti että ihmiset on tunkemassa rahaa kersoilleen kaksin käsin. Minut kasvatettiin säästämään ja käyttämään rahaa fiksusti, pyynnöstä sain lisäavustusta jos oli vaikka uusi takki tarpeen. Osa kasvatusta on sen opettaminen, ettei raha kasva puussa.

Vierailija
6/16 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kuukauden kirjat saa viidelläkympillä? Itsellä mennyt toi moninkertaisesti

-Abiturientti

Vierailija
7/16 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Summahan voi olla mikä tahansa, mutta oleellisempaa on, mitä sillä pitää hankkia.

Meillä vanhemmat kustantaa vaatetukset, koulumatkat, koulukirjat  jne. perusjutut, tottakai. Ei kai kukaan nyt vaadi että lapset itse hankkivat nuo asiat! Antamamme 600 euroa kk on tarkoitettu vapaa-ajan viettoon ja vaikka sitten leffalippuihin tms. Saa toki laittaa säästöönkin. Yllättävästi lapsemme ovat tehneet sitäkin.

Vierailija
8/16 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällöin säästetään tai pyydetään avustusta. Ei helvetti että ihmiset on tunkemassa rahaa kersoilleen kaksin käsin. Minut kasvatettiin säästämään ja käyttämään rahaa fiksusti, pyynnöstä sain lisäavustusta jos oli vaikka uusi takki tarpeen. Osa kasvatusta on sen opettaminen, ettei raha kasva puussa.

Tässä olikin vuosibudjetin tekemisestä. Aloituksesta ei selviä, kuka tekee ja kenelle ja miksi. Jos vaikka etävanhempi tekee maksaakseen puolet budjetista ja kuvittelee sitten, että tämä riittää ja lisää ei tipu vetoomuksista huolimatta.

Vierailija
9/16 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite sain ton ikäsenä 50e/kk ja kävin töissä lukion ohella viikonloppuisin :D Toki vanhemmat lainasi/sponsoroi esimerkiksi vanhojen mekkoon ja lukiokirjoihin. Mut jos halusin ite ostaa jotain spessua itselleni niin se meni kyllä omista rahoista.

Vierailija
10/16 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kuukauden kirjat saa viidelläkympillä? Itsellä mennyt toi moninkertaisesti

-Abiturientti

Kaikki mahdollinen ostetaan käytettynä ja kierrätetään kavereiden kanssa jos kurssit käydään eri aikaan. Kirjat joita ei tarvitse yo-kirjoituksiin myydään heti pois. Jotkut kirjat saattaa saada lainattua kirjastostakin. Ja tietenkin monil on sisaruksia joilta voi saada vanhoja kirjoja.

Valmistuin siis ite lukiosta 2011 ja noilla keinoilla mä ja kaikki mun tutut sai summat pysymään hyvin maltillisina.

Vierailija
11/16 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

600 € / kk huvitukseen, kuten no 7 ei tule kysymykseen meillä. Eihan periaatteen vuoksi. Ihan liikaa.

Lukiokirjoista: 50 € /kk lukiokirjoihin on laskettu sen perusteella mitä on mennyt tähän mennessä, kun eka luokka puolessa välissä. 

Vaatteet: 80 €/kk on n. 1000 € vuodessa. Tämä on riittänyt hyvin tähän mennessä ja sillä on otettu laadukkaat talvitakit ja kengät, jotka kestävät useamman vuoden. Lapsi hankkii itse myös käytettynä suuren osan vaatteista. 

Kosmetiikka: perustuotteet tulee kotoa (hammasharjat, tahna, suihkusaippua, deodorantti jne). Muun meikkeihin kuluvat laskisin huvibudjettiin. Meikkejä näyttää olevan sen verran, että vähään aikaan uusia ei (minusta) tarvita.

Vanhojen päivää, penkkareita ym ekstroja ei ole laskettu, vaan ne tulevat päälle. 

Budjettia laskee siis (säästeliäät/pihit) vanhemmat. Ajatuksena on laittaa summa lapsen tilille kerran kuukaudessa, koska näyttää, että rahan pyytäminen muuten karkaa käsistä. Montako kertaa kuukausessa voi syödä ravintolassa/ostaa herkkuja? Käyttää huvituksiin? Mikä on kohtuullista?

T. ap

Vierailija
12/16 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä vanhemmat kustantaa vaatetukset, koulumatkat, koulukirjat  jne. perusjutut, tottakai. Ei kai kukaan nyt vaadi että lapset itse hankkivat nuo asiat! Antamamme 600 euroa kk on tarkoitettu vapaa-ajan viettoon ja vaikka sitten leffalippuihin tms. Saa toki laittaa säästöönkin. Yllättävästi lapsemme ovat tehneet sitäkin.

Mitääh?!! 600 e kk vapaa ajan viettoon? Tuo on aivan liikaa. Mitä tekevät sen eteen että saavat tuon rahan? Kai tekevät kaikki kotityöt ja laittavat ruuat vai mitä? Itse jo ala-asteella siivosin koko omakotitalon ja silitin kaikki isän paidat. Sain siitä hyvästä euron viikossa. Niistä rahoista säästin että sain ostettua itselleni radion. Ja olen erittäin varakkaasta perheestä. Heti yläasteelle mentyä aloin tehdä myös kodin ulkopuolella töitä koulun ohella. Olen oppinut että rahan eteen pitää tehdä töitä.

Vierailija
13/16 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 jatkaa. Lukioikäisenä sain vanhemmiltani 80 e kk. Asuin silloin jo omillani niin kaiken muun kustansin itse. Tein töitä jatkuvasti koulun ohella.

Vierailija
14/16 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, meillä tulee vanhemmilta harrastukset, matkat, puhelinlasku(20e), lukiokirjat+tarvikkeet yms. sitä mukaa kun tarvitaan rahaa.

Käteistä ja tilille saa varmaan noin 150-250 e/kk. Mutta osa siitä menee syömiseen/juomiseen, koska joutuu syömään päivittäin muualla kuin kotona. Tuota summaa ei saa kulutettua kuukaudessa, mutta pidän huolen, ettei ole ikinä rahattomana.

Vierailija
15/16 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi oll, että pihit vanhemmat tekevät budjettia myös lasten menoista. Mutta minusta näitä pihejä voisi kutsua myös vastuuntuntoisiksi vanhemmiksi. Mistä sitä lapsi saa rahankäytön mallia, ellei omilta vanhemmiltaan? Tietysti varmaan kavereilta ja ehkä sukulaisiltakin jne.  

Mutta esimerkiksi kavereilta saatu malli voi vaihdella suuresti. Siksi minusta on -tai ainakin itse olen kiitollinen vanhemmilleni- joilla on ollut aikoinaan aikaa ja kärsivällisyyttä myös hieman keskustella ja puhua siitä, mitä rahan saaminen tarkoittaa. Tai mitä ylipäätään on raha, ( ja tai rahatalous sekä kotitalous, että kansantalous yms) 

Kouluissa opetetaan käsittääkseni  ns. taloustietoa, mutta ei se ainakaan suuresti vielä näy siinä kuinka moni nuori tai nuoren vanhempi on mm. paikannut talouttaan ylihintaisilla pikavipeillä ja muilla kulutusluotoilla. 

- Joskus tuntuu, että osalle raha on vain sitä mitä saadaan seinästä. Tai rahan kulumisen ja/ tai käyttämisen kannalta vaikeasti hahmotettavampaa, jos aina maksaa kaiken kortilla. - Ei siinä mitään jos rahaa on ylen -määrin itselle ja jälkipolville, mutta aivan kaikilla ei ole niin onnekkaasti.     

Vierailija
16/16 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 15. Ap on itse joutunut tulemaan toimeen omilla rahoillaan 14v.stä ja olen erittäin taitava rahankäyttäjä. Ajat ovat kuitenkin nyt toiset. Samoin perheeni tulotaso verrattuna lapsuudenkotiin. Yritän tasapainotella liiallisen niukkuuden (koska ei ole pakko) ja yltäkylläisyyden (koska ei ole halia) välillä.