Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin on meidän aikamme elää elämäämme?

Vierailija
27.02.2016 |

Tuli mieleen tuosta suuret ikäluokat -keskustelusta jossa meitä 90-luvulla syntyneitä parjattiin kovastikin. Ollaan kuulemma laiskoja kaikkitännehetinyt-asenteella varustettuja nillittäjiä joille ei työ maita.

Tunnen itse paljon ikäisiäni jotka ovat samassa asemassa kuin minä: koulut käytiin, kasvatettiin asenteeseen "töitä löytyy kunhan suostuu tekemään" jne. Valmistumisen jälkeen aika monikin sai kokea karun todellisuuden: töitä ei ole. Vaikka olisi opiskellutkin ns. varman ammatin, ei vain työllisty. Osa-aikasopimuksia/määräaikaisia korkeintaan, muuta ei heru nyt eikä varmaan ikinä. Roikumme köyhyysrajalla vaikka mitään muuta emme haluaisi tehdä kuin töitä. Työnantajat eivät halua sitoutua meihin vaan maksimoida voitot.

Tulevaisuutta on vaikea suunnitella kun ei tiedä paraneeko taludellinen tilanteemme koskaan. Kädestä suuhun täytyy elää käytännössä kun kk nettoansiot voivat jäädä vain tuhanteen euroon. Tällä tavoin emme voi tukea Suomen nousua, sillä meillä ei ole varaa kuluttaa. Lisäksi minä itse (ja luultavasti moni muukin) epäröi lasten hankintaa: millä sen lapsen elättää?

Kun katsoo nykypolitiikan menoa, voi vain laskeskella paljonko lapsi tulee maksamaan. Jos nyt teen lapsen, joudun maksamaan hänestä törkeät määrät hoitomaksuja, ja eiköhän lainsäädäntö ole muuttunut siten että peruskoulusta lähtien vanhempien tulee maksaa lapsensa koulutuksesta. Eli lapsi ensimmäiseltä luokalta maisteriksi tulisi maksamaan aika paljon. Vanhemmuudessa on muitakin raskaita asioita, en halua tuottaa lapselleni pettymystä ettei minulla ole varaa kustantaa hänen opintojaan välttämättä peruskoulua pidemmälle.

Olen ollut töissä koulun ohella 16-vuotiaasta asti, sinänsä olen onnekas että työttömänä minun ei ole tarvinnut olla. Eläkkeelle pääsen ehkä 96-vuotiaana, noin 80-vuoden työuran jälkeen. Sitten voinkin nauttia niistä kolmesta eurosta mitä olen saanut säästöön ja kuolla pois. Tulevaisuudessa en usko että jotain eläkettä saisinkaan.

Että kun mietitte näitä jatkuvasti selfieitä ottavia nuoria ja tuomitsette koko meidän ikäpolven sen perusteella, voitte muistella minua. Tein mielestäni kaiken oikein, ja tässä kiitos. Suomi ei halua hyödyntää minua.

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet 90- luvulla syntynyt niin opiskele nyt hyvänen aika lisää äläkä vielä lasten tekoa suunnittele t. 90-luvulla syntyneiden äiti

Vierailija
62/76 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet 90- luvulla syntynyt niin opiskele nyt hyvänen aika lisää äläkä vielä lasten tekoa suunnittele t. 90-luvulla syntyneiden äiti

90 -luvulla syntynyt on 26. Parhaassa lastenteko iässä. Että herääppäs mamma todellisuuteen.

Ei ne sun lapset enää mitään kakaroita ole.

Iso ero tietysti onko lapsesi syntynyt 90 vai 99.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt vuonna 1993 ja edelleen opiskelija, kuten suurin osa ikäluokastani. Töitä opiskelujen ohessa on ihan mukavasti. Aikanaan ammattikouluun menneet koulukaverit on pääosin töissä, muutama on pätkätyökierteessä lähinnä omien elämänvalintojen vuoksi. Jotenkin en tunnista itseäni ja elämääni tuosta ap:n kirjoituksesta. Lapsia en ole vielä edes harkinnut hankkivani.

Sä taas olet vielä vähän liian nuori. .Joitain vuosia vielä eteenpäin niin ehdit kyllä huomaamaan mikä on homman nimi.

Tää ongelma koskee nyt ehkä meitä noin. 24-33 vuotiaita

Miten niin liian nuori? Ap kirjoitti "Tuli mieleen tuosta suuret ikäluokat -keskustelusta jossa meitä 90-luvulla syntyneitä parjattiin kovastikin. Ollaan kuulemma laiskoja kaikkitännehetinyt-asenteella varustettuja nillittäjiä joille ei työ maita."  Oikeastiko väität, että jos olisin vuotta vanhempi, tilanteeni olisi kurja ja että nimenomaan tuossa vuodessa 1992 on joku maaginen raja, jota ennen syntyneiden elämä on helvettiä ja sen jälkeen syntyneillä pelkkää auvoa.

Jos noin on, niin kivahan se minulle on, että sain hyvän opiskelupaikan ja opiskeluun oheen työtä, josta on tulevaisuudessa hyötyä. Menkööt ne minua 4 kk vanhemmat jakamaan aamuöisin sanomalehtiä, jos heistä ei muuhun ole.

Kuulostat todella lapsellista ja erittäin naiivilta. Mutta ei hätää, kyllä tää elämä vielä suakin kasvattaa.

Vierailija
64/76 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt vuonna 1993 ja edelleen opiskelija, kuten suurin osa ikäluokastani. Töitä opiskelujen ohessa on ihan mukavasti. Aikanaan ammattikouluun menneet koulukaverit on pääosin töissä, muutama on pätkätyökierteessä lähinnä omien elämänvalintojen vuoksi. Jotenkin en tunnista itseäni ja elämääni tuosta ap:n kirjoituksesta. Lapsia en ole vielä edes harkinnut hankkivani.

Sä taas olet vielä vähän liian nuori. .Joitain vuosia vielä eteenpäin niin ehdit kyllä huomaamaan mikä on homman nimi.

Tää ongelma koskee nyt ehkä meitä noin. 24-33 vuotiaita

Miten niin liian nuori? Ap kirjoitti "Tuli mieleen tuosta suuret ikäluokat -keskustelusta jossa meitä 90-luvulla syntyneitä parjattiin kovastikin. Ollaan kuulemma laiskoja kaikkitännehetinyt-asenteella varustettuja nillittäjiä joille ei työ maita."  Oikeastiko väität, että jos olisin vuotta vanhempi, tilanteeni olisi kurja ja että nimenomaan tuossa vuodessa 1992 on joku maaginen raja, jota ennen syntyneiden elämä on helvettiä ja sen jälkeen syntyneillä pelkkää auvoa.

Jos noin on, niin kivahan se minulle on, että sain hyvän opiskelupaikan ja opiskeluun oheen työtä, josta on tulevaisuudessa hyötyä. Menkööt ne minua 4 kk vanhemmat jakamaan aamuöisin sanomalehtiä, jos heistä ei muuhun ole.

Kommentoija, kuten minäkin, tarkoittaa sitä että tilanteesi voi muuttua kun valmistut. Osa-aikaisuus ei ole ongelma opintojen ohalla, mutta koetapa ilman opintotukea pärjätä 10h/vko sopimuksella. Lisäksi on mahdollisuuksia toki hakea tukia mutta varmaan sinäkin haluaisit käydä oikeasti töissä etkä maata tuilla? -ap

Vierailija
65/76 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

90 -luvulla syntynyt on 26. Parhaassa lastenteko iässä. Että herääppäs mamma todellisuuteen.

Ei ne sun lapset enää mitään kakaroita ole.

Iso ero tietysti onko lapsesi syntynyt 90 vai 99.

Voi luoja nyt herätys sieltä 1700-luvulta! Nyt on nuori emäntä parhaassa lastentekoiässä, mies se perheen elättää ja vaimo vaan lehmät lypsää ja penskat hoitaa.

Ne lapset tehdään (jos tehdään) sitten kun elämä on sillä mallilla että niille voi tarjota vakaan ja hyvän elämän, ensin koulutukset, työt, talous ja parisuhde kuntoon. Kyllä nainenkin on vastuussa elämästään ja asiat pitää hoitaa ensin kuntoon eikä ole vaan hyvässä iässä oleva synnytyskone 😁

Vierailija
66/76 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 90-luvun lamaankaan ollut helppo valmistua isot opintolainat niskassa. Opintotukihan oli pienempi kuin nykyään ja lainaa oli pakko ottaa. Osa näistä ihmisistä ei koskaan työllistynyt koulutustaan vastaavaan työhön. 60-luvulla ei ollut opintotukea ollenkaan. Joka ajalla on omat vaikeutensa ja monikaan ei haaveitansa saavuta. Eteenpäin on kuitenkin ainoa suunta ja luovuttaja ei ainakaan voita.

Vierailija
67/76 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomesta on tulossa rikkaiden yhteiskunta, jossa kaikkea saa jos on varaa maksaa.

Tavalliset työtä tekevät taas eivät saa mitään, koska tavallisen ihmisen tulot eivät kohta riitä muuhun kuin pakolliseen kitkutteluun toimeentulon rajoilla.

Vielä muutama vuosi sitten en voinut kuvitellakaan harkitsevanihan ulkomaille muuttoa. Nyt harkitsen.

En halua rikastua, haluan vain edellytykset hyvälle elämälle.

Suomi ei ole enää entisensä, ja pahoin pelkään että nykyinen kurjistuminen on vasta alkua.

Vierailija
68/76 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme miehen kanssa 25. Haaveilimme perheen perustamisesta vuosia, mutta nykyään olen alkanut epäröidä.

Kummatkin teemme matalapalkkaisella alalla töitä lyhyissä työsuhteissa. Tulevaisuus pelottaa, koska töiden jatkuminen on hyvin epävarmaa.

Miten lapsen uskaltaisi tehdä tilanteeseen, jossa toimeentulo on hyvin epävarmaa? Millä elättäisimme lapsen? Kuka sitä hoitaisi? Pääsisinkö enää koskaan töihin mammaloman jälkeen?

On kamalaa, että ihmiset joutuvat nykyään lykkäämään lastenteon niin myöhään kun ei ole varaa aiemmin.

Vierailija
69/76 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten ketuttaa, kun vanhempien ikäiset (60-luvulla syntyneet) yhä edelleen uskottelevat, että työttömyys on omasta laiskuudesta kiinni. Äitini suosikkimantroja ovat "työtä löytyy, sen kuin hakee" ja "se on kurjaa, jos ei omasta mukavuuedsta halua tinkiä" sekä "ihmisessä on joku vika, jos ei muka mistään löydy puolessa vuodessa töitä". Lukion ja yliopiston väliin itselleni jäi muutama vuosi, kun näitä kuuli joka välissä. Eikä auttanut/auta vaikka kuinka selittää ettei enää vain kävellä kauppaan ja saada töitä, kun sitä samaa saamarin osa-aikaista kassaneidinpaikkaa hakee 500 muutakin. Äiti ynnä muut aikaansa seuraamattomat eivät tunnu tätä asiaa ymmärtävän. Ja kysyvät vielä, mihin muka työpaikat olisivat kadonneet. Ei tunnu menevän ymmärrykseen sekään, että automatio robotteineen on korvannut työt tehtailla ja virolaiset rakennusmailla. 

Lisäksi olen ihmetellyt tätä suurten ikäluokkien ikuista työssä oloa. Jos 10-vuotta sitten puhuttiin, että töitä tulee kun jäävät eläkkeelle ja yhä jauhetaan samaa, niin kauankohan aikovat olla töissä, kun ovat kuitenkin jo 70-vuotiaita? 

Ja toisekseen työttömyyden parantaminen eläkeiän nostolla. Eikö olisi tosiaan järkevämpää laskea eläkeikää ja potkia "vanhat pierut" lomailemaan ja palkata nuorempia tilalle? Päästäisiin ainakin nuorisotyöttömyydestä ja 90-luvulla syntyneilläkin olisi joku toivo.

N24

Olen kanssasi samanikäinen ja saanut töitä aina halutessani ja hakiessani. Nähtävästi maalla eli Tampereella tai Jyväskylässä töitä on tarjolla paremmin kuin Helsingissä, koska kassaneidiksi ei ole hakenut 500 muutakin.

No Helsingistä en tiedä, kun Turussa olen aina asunut (Käsittääkseni jopa pahempi maalaistollojen keskittymä kuin Tampere :D). Mutta siis onhan näitäkin onnekkaita, joilla on suhteet tai käsittämätön onni. Itsekin olen päässyt toisinaan vakituiseksi siivoamaan tai pikaruokalan kassalle. Ja tosiaan, me pärjätään ihan hyvin miehen ja lapsen kanssa (minä ja mies 92-syntyneitä, lapsi taapero). Mies on vakityössä jota inhoaa sydämensä pohjasta eikä edes vastaa koulutusta, mutta palkka tulee joka kuukausi. Itse saan opintotuen+lapsilisät. Me pärjäämme kyllä, mutta suurimmasta osasta tuttuja ikätovereita ei voi sanoa samaa.. 

Vierailija
70/76 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tiedän montakin avointa työpaikkaa joihin kukaan ei halua mennä, selittäkää te 90-lukulaiset miksi?

Puhelinmyyjä? Siivooja?

Se muuten voisikin olla, että tekisi molempia hommia yhtäaikaisesti. Nythän mulla välähti!

Kyllä, hyvä idea! Niinhän se yksikin kundi tienasi parissa viikossa puhelinmyynnillä reilu euron. Hyvin sillä itsensä elättää - perheestä puhumattakaan. :D

Osa-aikaisille siivoojille ja puhelinmyyjille tuntuu aina riittävän kysyntää. Harmi vaan, että niillä töillä ei kukaan elätä itseään. Vaikka kuinka olisit valmis tekemään töitä, niin tunteja saa sen muutaman viikossa. Ei noita edes pitäisi laskea avoimiksi työpaikoiksi, jos tuntimäärä ei ole lähelläkään vakiduunia.

Vierailija
71/76 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä elin hetken hyvää elämää Ruotsissa, kunnes Suomalaiset tulivat perässäni sinne... Ei siinä saatanan pienessä päässä pysy se tieto että en haluaz olla teidän kanssanne mussään tekemisissä... Sama koskee mediaa!!! Se tuhoaa Suomen!!!

Vierailija
72/76 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä teksti AP, ihan samoja ajatuksia vaihdettu myös omassa kaveripiirissä, joka koostuu 89-91 -syntyneistä.

Enemmistö on työttömänä, pienituloisia kitkuttajia jokainen. Tulevaisuus näyttää siltä kuin katsoisi kolarivideota hidastettuna, väärään suuntaan ollaan menossa ja rumaa jälkeä on tiedossa. 

Kilpailu oman ikäisten kanssa opiskelu- ja työpaikasta on hirvittävän kovaa. Korkeakoulutettuja ihmisiä työskentelee siivoojina ja kassatyöntekijöinä. Mitä jää niille, joiden koulutustaso on vielä alhaisempi? 

Jos 200 hakijan joukosta vain 1 ja paras tulee valituksi, se toki on työnantajalle hieno asia, mutta mielestäni yhteiskunta ei toimi niin että vain fiksuimmat ja filmaattisimmat pääsevät töihin ja loput tavikset kituuttavat kotona ja saavat rahaa sen verran kuin "eliitti" kulloinkin päättää antaa. 

Pelkästään Suomen tulevaisuus näyttää huolestuttavalta, mutta lisätäänpä siihen vielä globaalit ongelmat...

Olen kuitenkin vielä toiveikas. Toivon ja luotan, että Y-sukupolvi vielä pelastaa maailman.

Vierailija
73/76 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi kokoomus kerää noista turviksista halpaa työjoukkoa suomeen.Sillä me noustaan taas!Kai..jopa..kai ne päättäjät tietää paremmin.

Mutta pääasia ettet tee lapsia kun hoivaat vaan mamuja niin pitkälle päästään.

kato lasten p.hoito on kallista,menee rahaa.Älä muuta maalle,bensa maksaa.Älä hanki taloa,asu betonikopperossa ja tee vaan töitä ja tissuttele illalla kaljaa ja itse itsesi uneen.Tässä menestysresepti!...ehkä kannattaa harkita työttömyyttä niin sulle maksetaan asuminen ja ei tarvi tehdä mitään.

itsellä työpaikka ja neljä lasta ja omakotitalo ja pari autoa..asutaan maalla..ei vois enempää päin helvettiä valita.Velkaa ja veroja,laskemista kuinka selvitään ja hampaiden kiristelyä vaikka mies painaa joka päivä ja viikonloput päälle ja itse heitän keikkaa ettei tarvi viedä lapsia hoitoon,ei siihen olisi varaakaan..

Joka päivä saa pelätä koska mies saa tehtaalta tilit tai koska talo tai auto tai joku kodinkone pettää koska talous ei kestä mitään ylimääräistä..ja meillä vuositulot 70 000..

Mitäs teit niin monta kersaa !?!?! Aivoton. Tulot hyvät liikaa lapsia vaan. Käytä kortsua

Vierailija
74/76 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä teksti AP, ihan samoja ajatuksia vaihdettu myös omassa kaveripiirissä, joka koostuu 89-91 -syntyneistä.

Enemmistö on työttömänä, pienituloisia kitkuttajia jokainen. Tulevaisuus näyttää siltä kuin katsoisi kolarivideota hidastettuna, väärään suuntaan ollaan menossa ja rumaa jälkeä on tiedossa. 

Kilpailu oman ikäisten kanssa opiskelu- ja työpaikasta on hirvittävän kovaa. Korkeakoulutettuja ihmisiä työskentelee siivoojina ja kassatyöntekijöinä. Mitä jää niille, joiden koulutustaso on vielä alhaisempi? 

Jos 200 hakijan joukosta vain 1 ja paras tulee valituksi, se toki on työnantajalle hieno asia, mutta mielestäni yhteiskunta ei toimi niin että vain fiksuimmat ja filmaattisimmat pääsevät töihin ja loput tavikset kituuttavat kotona ja saavat rahaa sen verran kuin "eliitti" kulloinkin päättää antaa. 

Pelkästään Suomen tulevaisuus näyttää huolestuttavalta, mutta lisätäänpä siihen vielä globaalit ongelmat...

Olen kuitenkin vielä toiveikas. Toivon ja luotan, että Y-sukupolvi vielä pelastaa maailman.

No mitkä olisivat sinun ratkaisusi asiaan? Omat lapseni kuuluvat juuri sinun ikäluokkaasi ja tottakai nykyinen tilanne huolestuttaa minuakin. Mutta mitä asioille pitäisi tehdä? Te nuoret olette juuri niitä, jotka rakennatte tulevaisuuden yhteiskunnan. Mitkä ovat teidän keinonne tehdä se?

Vierailija
75/76 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90-lukulaisille opiskelu on tehty jo vähän vaikeaksi. Korkeakouluvalinta pitää tehdä kerralla nappiin.

Vierailija
76/76 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömäksi,betonihökkeröön asumaan,ei mitään omaisuutta.masennut ja nostat työttömyyskorvausta.älä edes haaveile mistään vaan tyydy kohtaloosi ja osaasi niin voit paljon paremmin kuin me jotka yritetään jotain turhaa paskaa kuten hankkia talo ja lapset ja omaisuutta.Et saa kuin paskaa niskaasi jos jotain viitsit yrittää.

Jos ei sitten pääse televisio kokiksi tai stailaamaan ihmisten koteja..et jotain todella korkealentoista kannattaa koitaa muttei mitään perinteistä joista meidän vanhemmat haaveili.

Tuolta minusta tuntuukin. Pääsisi helpommalla kun luovuttaisi, ja tuntuu että valtio tätä haluaakin. Itselläni on niinkin kovat tavoitteet kuin että saisin nettona noin 1500e/kk. Sekin tekisi minut jo onnelliseksi. -ap

Juuri niin, itse olen nyt työttämänä ja kelan tuista, elareista jne + toimeentulotukea tulee yhteensä 1975,xx€/kk nettona siis. Olen 1 lapsen yh. 

Töihin kyllä menisin heti kun mahdollista. Olen kyllä yrittänyt, ei ole siitä kiinni. Ei vain ole vapaita työpaikkoja. Mielessä on, että pitäisi opiskella uusi ammatti (se olisi kolmas)

ja ensi kuussa menossa kuntouttavaan työtoimintaan, eli siis näihin 9e "orjatöihin". Mutta koska tuet ovat kuitenkin hyvät, tehdään sitten näitä kuntouttavia hommia, sinne sai heti sen 9kk sopimuksen, pääsee tekemään samaa hommaa kuin mitä oikeissa töisskin tekisin, nyt vain palkanmaksu on ulkoistettu kelalle :D Toki eläke ei kerry, mutta.

Typerää, että "heti" pääsee töihin näillä 9e päivä soppareilla, ja töitä piisaa, mutta "oikealle" työntekijälle ei siitä olla valmiita maksamaan. Ja miksi oltaisinkaan, niinkauan kun työnantaja voi säästää näillä 9e työntekijöillä, ja kun se maksimi soppari loppuu niin seuraava tilalle 

Jumalauta mitkä rahat nettona saat. Itselleni käy tuuri jos saan sen 1500e nettona hyvinä kuukausina. Ja olen vakitöissä talkkarina.

No ehkäpä itsekin saat lapsilisän jos sinulla on lapsia, ja tuloillasi olet oikeutettu 200-400 euron asumislisään. Luulenpa että tämä yh saa ansiosidonnaista liiton päivärahaa 3-vuorotyöstä(lisät tekee esim. 400-800e/kk). Simple as that.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän