Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taaperon kanssa lentokoneessa

Vierailija
27.02.2016 |

Miten toimitte? Kävelettekö lapsen kanssa käytävää eestaas, vai miten saatte lapsenne viihtymään lennolla?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkin tosi hienotunteista ravata käytävillä, kun kanssamatkustajat haluaisivat vaikka nukkua.

No onko lapsen huuto ja itsu sitten parempi noin niin kuin nukkumisen kannalta?

Kaikille paras vaihtoehto on se, että vältetään matkantekoa, kunnes lapsi ymmärtää, miten lentokoneessa ollaan.

Mitäs me tehdään niille aikuisille, joille oppi ei ole vieläkään mennyt perille, mutta ovat muiden matkustajien riesana? Esim. se 6. penkkirivin hikisukkia tuulettava Pertti ja riviltä 24 löytyvä Pirjo-Purjo vahvassa nousujohdanteisessa valmiina rähinöimään, unohtamatta paikan 17B laardi-Lassea, joka vie oman paikkansa lisäksi kahden reunapaikoilla istuvien paikoista ainakin puolet läskeineen...

Vierailija
22/40 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä rohkeasti vaan käytävälle ravaamaan, siinä ei ole mitään ujosteltavaa kunhan muistaa hienotunteisuusen kanssamatkustajia kohtaan. Useimmat kyllä hymyilee, juttelee ja vilkuttelee pienelle. Näillä mentiin just 13 kuisen kanssa Thaimaaseen 11 tunnin lento. Ei kivaa mut onko vaihtoehtoja jos haluaa pienen kanssa matkustaa.

Mä lennän työkseni Euroopassa kymmeniä kertoja vuodessa + lomamatkoja kaukomaille, ikinä ei ole taapero, joka on jaloitellut käytävällä, haitannut mun lentoani. Eihän sinne käytävälle kukaan ole sen lapsen kanssa jäänyt asumaan, vaan lapsi on saanut jaloitella käytävällä (kuten myös aikuiset tekevät!) muutaman kerran lennon aikana ja sitten takaisin istumaan. Se mikä häiritsee on isoon ääneen itkevä lapsi.

t: lapseton aikuinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen matkustanut lentokoneessa satoja kertoja, mutta kumma kyllä en ole koskaan kohdannut hikisukka-Perttiä, kännikala-Pirjoa tai laardi-Lassea. Sen sijaan eteeni tulee aina istumaan tyyppi, joka haluaa maata selkänojineen sylissäni ja kiljuvia, käytävällä hippaa leikkiviä lapsia on säännöllisesti etenkin kaukolennoilla.

Vierailija
24/40 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkin tosi hienotunteista ravata käytävillä, kun kanssamatkustajat haluaisivat vaikka nukkua.

Ja onko se nyt turvallistakaan?

Vierailija
25/40 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen matkustanut lentokoneessa satoja kertoja, mutta kumma kyllä en ole koskaan kohdannut hikisukka-Perttiä, kännikala-Pirjoa tai laardi-Lassea. Sen sijaan eteeni tulee aina istumaan tyyppi, joka haluaa maata selkänojineen sylissäni ja kiljuvia, käytävällä hippaa leikkiviä lapsia on säännöllisesti etenkin kaukolennoilla.

Mulla ei ole mennyt yhtään lentoa niin, etteikö joku näistä ihmistyypeistä olisi ollut samalla lennolla. Ja lennän vuoden aikana todella usein, useimmiten työmatkoja Keski-Eurooppaan mutta toki myös lomamatkoja. Tosin se myönnettäköön, että olen välttänyt jackpotin ja kertaakaan ei ole ollut kaikki lentomatkustajien kauhut samalla lennolla. Epäilen että pääsen ikinä lentämään sellaista lentoa, jossa ei joku latistaisi muiden matkustusmukavuutta.

Vierailija
26/40 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän OT, mut enemmän mua v*tuttaa ne aikuiset jotka lähtee tekemään vessajonoa heti kun turvavyövalo sammuu.. On se nyt kumma miten pienet rakot ja huono pidätyskyky aikuisilla ihmisillä kun pitää rynnätä vessaan kun kone on ollut vartin ilmassa!! Me lennetään monta kertaa vuodessa 6h matka ulkomaan kodin ja Suomen kodin välillä (kahden nätisti käyttäytyvän taaperon kanssa) ja joka kerta sama kuvio toistuu. Onpa siinä kiva sitten sillä reunapenkillä istuvalla kun vessajonolaiset tönii kun yrittävät väistellä lentoemoja ja vessastatulijoita. Itse saatan käydä kerran vessassa lennon aikana jos edes sitäkään.

Vierailija
27/40 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se käytävällä kävely on ihan viimeinen vaihtoehto ellei Ile tosi iso kone, jossa kaksi käytävää. Ja silloinkin vähän siinä ja siinä.

Meillä on kolme lasta ja on lennetty paljon. Kannattaa opetella laululeikkejä tai loruleikkejä, niillä saa viihdytettä paikallaan. Lapselle voi varata eväitä, joita voi napostella. Lapsi voi katsoa tai pelata padilta. Voi leikkiä joillain leluillaan. Joa vanhempi on touhussa mukana, niin yleensä jaksaa keskittyä pitempään. Noin pieni myös saattaa nukkua koneessa.

No, mulla ainakin on ollut se painajaismaisin lento, kun joku miikkari-mamma(koko perheellä oli me&i:n kledjut päällä) veti kovaäänistä lässyttävää muskaria kahdelle lapselleen varmaan kaksituntia putkeen. Lopun ajasta sitten lässytti muuten vaan lapsilleen liian kovaan ääneen. Olisin varmaan vetänyt ranteet auki, jos olisin voinut. Oma lapsi istuu ihan nätisti pitkänkin ajan, jos on ipad+kuulokkeet, muutama lelu ja riittävästi evästä ja juotavaa.

Vierailija
28/40 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi melkein kaipasin itkevää taaperoa viereeni....

Mä sain vieruskavereiksi keski-ikäisen pariskunnan, joka katteli karttaa ja tulivat siihen tulokseen että Alankomaat = Hollanti, Saksa ja sit olisko ollu Luxemburg tai joku muu pikkumaa.. Nainen paasasi miten tykkää ostaa sukkia aina matkoilta ja sitten myöhemmin voi muistella missä on ollut. Kunnes sitten nainen päättikin alkaa tivaamaan jotain henkilökohtaista asiaa mieheltään, joka selvästi olisi halunnut jutella asiasta jossain muualla kun täydessä lentokoneessa. Mies murahteli lyhyitä vastauksia ja nainen ei tajunnut lopettaa ollenkaan, se oli sitten vaan pikkutyttöäänellä "heeeeeei, mikä sulla on nyt on? Kyllä sua nyt joku vaivaa, mä näen sen kyllä".

Ai joo kyllä ne nuoleskeli kanssa siinä jonkun verran. 

Oli vaan 3 tunnin lento, mutta sekin oli jo liikaa.

Vierailija
29/40 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole mennyt yhtään lentoa niin, etteikö joku näistä ihmistyypeistä olisi ollut samalla lennolla. Ja lennän vuoden aikana todella usein, useimmiten työmatkoja Keski-Eurooppaan mutta toki myös lomamatkoja.

Tarkoitat varmaan ihan lähellä istuvia matkustajia? Ei kai kukaan tee kovin trakkaa analyysia koko koneen matkustajakaartista. Itse huomaan vain ne ihan lähelläni istuvat jos sattuvat käyttäytymään kovin silmäänpistävästi. Yleensä luen ja torkun enkä tarkkaile ympäristöäni ollenkaan. Monta kertaa hihastani vetävä taapero kyllä herätti huomiotani viimeksi. ap

Vierailija
30/40 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentoemänät ei pidä siitä, että käytävällä ravataan edes niiden pitkien lentojen aikana. He kun ovat siellä jakamassa ruokaa ja juomaa ja lisähuopia ja ties mitä, jolloin se kirmaileva taapero estää heidän työtään tai ainakin hankaloittaa. Pitkillä lennoilla öisin se yö on vähän niin kuin varattu nukkumiseen, jolloin minä en matkustajana pidä siitä, että ohikulkeva taapero kiskoo minua hiuksista. Muutakan kerran olen sanonut tuollaisen lapsen vanhemmalle aika tiukasti ja soittanut lentoemännän paikalle. Ihmeestä ne ohjeistaa äitejä lapsineen takaisin istuimille ja puhuu jotain muiden matkustajien kunnioittamisesta ja lentoturvallisuudesta.

Vierailija
31/40 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä paljoa jollain 4-5 tunnin lennolla jää kävelyaikaa ilman että lentoemäntä kärryineen on tulossa jostain suunnasta ja samaan aikaan vessaan tunkijoita. Ja sitten emännät suupielet kireänä peruuttelevat kärryillään, jotta vaeltelijat pääsevät paikoilleen.

Köytä lapsesi vöillä kiinni ja sano, että tässä istutaan. Älä vaihda vaippaa matkustamossa vaan wc:ssä.

Ota mukaan noin 12 paria korvatulppia lähellä istuville matkustajille, jos lapsesi aloittaa huutokonsertin.

Harkitse lapsesi tainuttamista jollain unettavallä lääkkeellä (kysy lääkäriltä)

Happy landings 😵

Vierailija
32/40 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme ole koskaan juoksennelleet käytävillä, emme taaperon, saati sitten isomman lapsen kanssa.

Alusta asti on ollut selvää, että koneessa ollaan jo ihan turvallisuuden takia omilla paikoillamme, no excuses.

Aina on mennyt hyvin, kun tapoihin opetetaan jo ihan pienestä. Ei ole ollut ongelmia pitkillä vaihtolennoilla, esim. Usa:n länsirannikolle, saati Euroopan kohteisiin.

Ymmärrän toki, että lapsilla on erilaisia temperamentteja. Pistää vaan miettimään, miksi sitten on lähdettävä pitkille lomamatkoille hankalan taaperon kanssa? Lomailla voi hetken aikaa vaikka kotimaassa, tai lyhyiden lentojen päässä.

Tarkoitan siis lomalentoja, en muiden, ns. pakottavien syiden takia tehtäviä matkoja.

Vierailija
33/40 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän toki, että lapsilla on erilaisia temperamentteja. Pistää vaan miettimään, miksi sitten on lähdettävä pitkille lomamatkoille hankalan taaperon kanssa? Lomailla voi hetken aikaa vaikka kotimaassa, tai lyhyiden lentojen päässä.

Tarkoitan siis lomalentoja, en muiden, ns. pakottavien syiden takia tehtäviä matkoja.

Kaipa ne temperamentistenkin lasten perheet haluavat lomailla ja ovat oikeutettuja tekemään lomamatkoja sinne Kanarialle siinä missä muutkin. Lennot ovat persiistä anyway, oli perheen piltti sitten kuin itse enkeli tai sitten se toinen ääripää. Miksi lomamatkat olisivat sallittuja vain sellaisille perheille, joissa lapsella ei ole koskaan ollut esim. uhmaikää, joissa lapsi ei ikinä, ei siis ikinä eikä missään tilanteessa itke väsykiukkua, missä lapsen oletetaan olevan kuin aikuinen, mutta minikokoisena... Mun oma vilkas ja takuulla temperamenttinen lapsi on lentänyt useita kertoja lomalentoja mutta vilkkaudestaan ja "vaikeasta luonteestaan" huolimatta itse lennot ovat sujuneet hyvin. Liekö sitten jännitys rauhoittanut.

Vierailija
34/40 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaipa ne temperamentistenkin lasten perheet haluavat lomailla ja ovat oikeutettuja tekemään lomamatkoja sinne Kanarialle siinä missä muutkin. Lennot ovat persiistä anyway, oli perheen piltti sitten kuin itse enkeli tai sitten se toinen ääripää. Miksi lomamatkat olisivat sallittuja vain sellaisille perheille, joissa lapsella ei ole koskaan ollut esim. uhmaikää, joissa lapsi ei ikinä, ei siis ikinä eikä missään tilanteessa itke väsykiukkua, missä lapsen oletetaan olevan kuin aikuinen, mutta minikokoisena... Mun oma vilkas ja takuulla temperamenttinen lapsi on lentänyt useita kertoja lomalentoja mutta vilkkaudestaan ja "vaikeasta luonteestaan" huolimatta itse lennot ovat sujuneet hyvin. Liekö sitten jännitys rauhoittanut.

Minusta on ihan OK reissata hankalienkin lasten kanssa. Mutta silloin pitää hyväksyä se, että kanssamatkustajat ovat yhtä hankalia kuin ne lapset eli lapsiperhe ei onnistukaan etuilemaan missään vaiheessa, heitä ei auteta missään, kukaan ei suostu antamaan paikkaansa lentokenttäbussissa (aina ei koneella pääse aseman kupeeseen) ja lapsille sanotaan hyvinkin rumasti, kun he ovat muiden matkustajien tiellä. Minulle on se ja sama, riekkuuko jonkun lapsi koko matkan lentokoneen käytävällä ja tönii minua, mutta hänen äitinsä ei pidä olettaa, että lentoasemalla suostun päästämään heidät edelleni jonossa, koska lapsella on pissahätä.

Vierailija
35/40 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Calm down. Sitäpaitsi, jos Kanarialle halajaa, niin ihan yhtä hyvin voi jäädä kotiin.

Vierailija
36/40 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä rohkeasti vaan käytävälle ravaamaan, siinä ei ole mitään ujosteltavaa kunhan muistaa hienotunteisuusen kanssamatkustajia kohtaan. Useimmat kyllä hymyilee, juttelee ja vilkuttelee pienelle. Näillä mentiin just 13 kuisen kanssa Thaimaaseen 11 tunnin lento. Ei kivaa mut onko vaihtoehtoja jos haluaa pienen kanssa matkustaa.

Pysykää poissa käytäviltä!! Olen ollut lennoilla, joilla on jouduttu kuuluttamaan, että turvallisuussyistä ei käytävillä saa oleskella lennon aikana. Minä en hymyile enkä vilkuttele millekään häiritseville taaperoille. Jos tarttuu kiinni vaatteistani tahmeilla käsillään, napautan asiasta  vanhemmille ja käsken heidän pysyä kaukana minusta taaperonsa kanssa.

Vierailija
37/40 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä avausviesti sai paljon alapeukkuja. Taaperoiden vanhemmilta varmaan.

Vierailija
38/40 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on nykyää niin itsekeskeisiä että! Minä vain ja minun oma tila! Itselläni ei ole lapsia, mutta voin silti suvaita heitä lentokoneessa kuten muitakin ihmisiä. Lentämisessä ärsyttää erittäin moni asia mutta asenne vaikuttaa myös paljon. Kyllä aikuinen ihminen kestää vaikka päällään seisten puolikin vuorokautta. Ymmärrän, että myös lapsiperheet haluaa matkalle. Ja läskit. Ja rumat. Koitetaan sietää toisiamme!

Vierailija
39/40 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siedän kyllä lapsia, jopa käytävällä keikkuvia, mutta ihmettelen kyllä vanhempia jotka ei muuta keinoa keksi. Taaperon kulkeminen käytävällä on turvallisuusriski vähän kaikille. Lentoemäntien työtä he helposti tulevat haitanneeksi, ja ovat vaarassa myös itse saada päällensä esim. matkustajien juomia tai ruokia.

Olen ollut lennolla, jossa taapero otti tukea vieraan matkustajan pöydästä ja veti sieltä kuumat kahvit päällensä. Olisi siinä voinut sille aikuiselle (paikallaan istuvalle) matkustajallekin jotain palovammaa käynyt, vaan eipä käynyt. Taaperolle kyllä palovamma syntyi. Minusta täysin sen taaperon huoltajan vika tuommoinenkin.

Vierailija
40/40 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri vajaan yhdeksän tunnin lennolla 1,5-vuotiaan kanssa ja kaikki sujui hienosti näillä eväillä:

- ota mukaan iPad tai joku muu tabletti, jolla voi pelata lapselle sopivia pelejä, katsoa kuvia tai ohjelmia. Ota myös kuulokkeet mukaan. Suosittelen tätä, vaikka muuten et antaisikaan lapsen pelata tai viettää aikaansa tv:n ääressä.

- kaikenlaista naposteltavaa, myös karkkia tai suklaata, vaikka lapsi ei saisi niitäkään normaalisti syödä.

- tärkeimpänä: yritä ajoittaa lapsen päikkärit tai yöunet lennon ajaksi. Anna vaikka väsyttää itsensä juoksemalla lentokentällä, sekin on mukavampaa kuin juokseva taapero lentokoneessa.

- jos mitenkään mahdollista, ota lapselle oma istumapaikka tai toivo sormet ristissä, että viereinen paikka jää tyhjäksi. Maksa tästä mieluusti lisää euroja, se kannattaa oikeasti!

Puhu lapselle jo etukäteen, että lentokoneessa pitää istua, ei kävellä. Vihoviimeisenä vaihtoehtona päästä se lapsi sinne käytävälle kävelemään. Jos käytävälle pääsee jo lennon alussa, niin voi olla, että mikään muu ei sitten kiinnostakaan. Me selvittiin ilman käytävärallia yhtä vaipanvaihtoreissua lukuun ottamatta.

Ai niin, varmuuden vuoksi, pakkaa vaihtovaatteet käsimatkatavaroihin.

Näillä ohjeilla meillä meni oikein mukavasti, lapsi oli unessa jo ennen koneen nousua ja nukkui suurimman osan matkasta. Yhtään kiukkua ei tainnut olla. Ja vaikka äiti olen itsekin, niin kyllä se ärsytti, kun yksi n. 2-vuotias poika raivosi lähes koko lennon ajan ja vanhemmat eivät tuntuneet juuri mitään edes yrittävän. Meinasin jo mennä lainaamaan iPadia heille, jos se olisi hiljentänyt vekaran.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä