Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itken ja imetän

Vierailija
26.02.2016 |

Vauvani on nyt kuukauden vanha. Imetys sujunut alusta asti hyvin PAITSI minä itken ja imetän. Sattuu niin jumalattomasti että ärräpäät lentää ja itku tulee silmään.
Imuote on tarkistettu sataan kertaan ja se on oikea. Sammasta ei ole. Kaalinlehtiä ja rahkaa olen kokeillut. Maitoa on riittävästi. Pumppaaminen ei satu joten annan osan päivän maidoista pumpattuna. Haluaisin kovasti imettää, mutta en tiedä kauan kestän tämän kivun kanssa. Onko linjoilla ketään joka osaisi auttaa?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko lanoliiniä kokeillut? Se auttoi mulla, apteekista saa.

Vierailija
2/47 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko haavaumia? Tukkeumia? Nännien pitäisi olla jo hiljalleen tottunut imuun, onhan teillä jo kuukausi imetystä takana. 

Minulla tulee aina toiseen nänniin sellainen aika pinnallinen maitotukos, joka johtaa siihen, että nänni kipeytyy ihan tolkuttomaksi. Sen huomaa sellaisesta valkoisesta pienehköstä läntistä tiettyssä kohtaa nänniä. Tulee, jos imetysväli pääsee pitkäksi. Lämpimällä hautominen auttaa. Eihän kyse ole sellaisesta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kans sama juuri tuossa vaiheessa kun poika oli n. 1kk. Nännit niin kipeät että aloin jo itkeä sitä kun lapsi alkoi huutaa nälkää. Kohta taas sattui. Ensimmäiset sekunnit olivat sietämättömiä! Luulin, että taju lähtee kun tuli niin kipeää. Huomasin, että imuote oli vähän huono kun nänni oli huulipunan muotoinen imetyksen jälkeen. Helpotti ajan kanssa kun nännit tuntuivat. Käytä nännivoidetta ja koeta kestää. Se menee ohi.

Vierailija
4/47 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sua.Se sattuu ens alkuun..sattuu niin perkeleesti!Vauva kun nappaa oikein kunnon otteen niin tuntuu että nauloja lyötäisiin hermosysteemiin.

Lämmintä vettä rinnoille,rasvaa joka imetyksen jälkeen vaikka ruokaöljyllä niin ei tarvi olla pesemässä.Pidä liiveissä pehmusteita niin ei hankaa lisää.Ja imetä makuultaan niin se asento venyttää rintaa mahdollisimman vähän..

Kyllä se siitä ajan kanssa helpottaa kun ne nännit vähän karstottuu..

Itse haudoin lämpimällä vedellä ja öljysin ja pidin ne mahdollisimman pehmoisissa liiveissä.

Vierailija
5/47 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvani on nyt kuukauden vanha. Imetys sujunut alusta asti hyvin PAITSI minä itken ja imetän. Sattuu niin jumalattomasti että ärräpäät lentää ja itku tulee silmään.

Imuote on tarkistettu sataan kertaan ja se on oikea. Sammasta ei ole. Kaalinlehtiä ja rahkaa olen kokeillut. Maitoa on riittävästi. Pumppaaminen ei satu joten annan osan päivän maidoista pumpattuna. Haluaisin kovasti imettää, mutta en tiedä kauan kestän tämän kivun kanssa. Onko linjoilla ketään joka osaisi auttaa?

Mihin sinua sattuu. Se ei käyny selväksi. Rintoihin vai mihin. Yleensä silloin alussa koskee ja kovaa alavatsaan. Mutta se onkin tarkoitus jotta paikat supistuu entiselleen. Imetys yleensä laukaisee sen reaktion.  Mutta on ohimenevää.

Vierailija
6/47 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli myös imetyksen alkukuukaudet hankalia, juurikin kivun takia. Imetyskipu alkoi helpottamaan n. 3 kuukauden jälkeen. Kyllä sitä vaan jotenkin selvisi kivun kanssa, tiedän että tuskallista se on. Itse käytin välillä rintakumia, oletko kokeillut?

Vierailija
7/47 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli sama juttu. Nännit tottui enemmän ja vähemmän kolmessa kuukaudessa. Toisella lapsella oli vielä niin kova imu, että jos ei nänniin osunut ehti imeä mustelmille rinnan/nännipihan ennen kuin ehdin työntää nännin suuhun :( vihaan imetystä, kuitenkin molemmat lapseni imetin vuoden ikäisiksi... Kannattaa pestä lämpimällä vedellä, jotta rauhoittuu kipu ja sen jälkeen kuivata hyvin. Ja hieroa itse nännejä ennen imetystä, nousee maitoa helpommin ja nännikin tottuu taas. Rintakumi väliin poistaa kivun, jos lapsi suostuu sen kanssa syömään. Kannattaa ainakin yrittää.

Vierailija
8/47 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omasta synnytyksistäni on ikuisuus. Silloin jo odotusaikana neuvottiin totuttaan nännit ettei ne ole arat sitten kun pitää imettää. Eikö neuvolassa enää sellaista opeteta ja ohjata.

Vierailija
9/47 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin sinua sattuu. Se ei käyny selväksi. Rintoihin vai mihin. Yleensä silloin alussa koskee ja kovaa alavatsaan. Mutta se onkin tarkoitus jotta paikat supistuu entiselleen. Imetys yleensä laukaisee sen reaktion.  Mutta on ohimenevää.

Imuotteesta ap mainitsi. Kyllä se yleensä tarkoittaa tässä yhteydessä nännejä.

Vierailija
10/47 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko koittanut rintakumia? Mä sain siitä avun esikoisen imetyksessä. Sattui ilman sitä ihan sairaasti ja maidon sekaan meni verta...

Sanotaan, että rintakumit voi vähentää maidontuloa ja ettei niitä kannata käyttää kauan. Se on varmaan yksilöllistä. Itse käytin 3-4kuukautta ja maito riitti hyvin.

Vierailija
11/47 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Onko imuotteen tarkistanut joku ammattilainen vai sinä itse? Itse sitä on vaikea nähdä.

2. Oletko katsonut nänninpäitä, ovatko ne ehjät? Kääntele ja vääntele niitä joka puolelta ettei esim nännin juuressa ole haavaa. Jos on niin laita bebanthen voidetta muutama pv ja pumppaa sen ajan maito lapselle. Haavan koosta riippuen se paranee 2-5 pv:ssä.

3. Ovatko rinnat kovat ja/tai muhkuraiset ja/tai kovia patteja? Jos ovat niin sinulla on tod näk maitokuume.

Vierailija
12/47 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten pumppaat ja annat pullosta vauvalle. Ärsyttää kaikki imetysintoilijat. Tärkeintä on ravinto ja läheisyys! Siihen ei rintaa tarvita.

Vierailija
13/47 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tossa vaiheessa enää pitäisi sattua. Sanot että imuote on tarkistettu, mutta väitän silti, että jokin on pielessä. Meneekö nänni vauvan kitalakeen asti? Pitäisi mennä. Rintakumi voisi myös auttaa, jos otetta ei saa paremmaksi.

T: Täällä myös vauva paraikaa rinnalla

Vierailija
14/47 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalassa tarkistettu ote, samoin neuvolassa joka kerta ja jopa pari muuta äitiä :D nännivoide on käytössä ja tissit ovat kyllä ihan pehmoiset ja nännit ehjät joka puolelta.

Muuten voisin siirtyä kokonaan pumpattuun maitoon, mutta siinäkin on oma hommansa ja vaivansa. Imetys se tietysti helpointa kaikille olisi jos ei vaan sattuisi. Öisin myös välillä vihloo rintojen sisäpuolelta.

-ap

Vierailija
15/47 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä purin lanttua niiden alkusekuntien ajan. Muuten lensi vesi silmittömästi yläpäästä. Viimeiset kuukaudet imettäminen oli sitten suorastaan kivaa, kunnes vaavi oppi pitämään puruleluna. Sitten piti itkeä imetyksen lopuksi. Imuote meilläkin oli huulipunamainen herkästi. Onneksi se hetkittäin toimi, jotta huomasi, että asiassa on eroja. Vähitellen oppi sitten korjaamaan asiaa.

Vierailija
16/47 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo vihlominen voi olla maidon nousuAkin. Itselläni se ainakin tuntuu juuri vihlomisena

Vierailija
17/47 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintakumi?

Vierailija
18/47 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen kohdalla sattui, ja ainoa joka auttoi oli rintakumi. Laitoksella jo otin toisen kanssa sen käyttöön. No osan mielestä ne on yhtä huonoja kuin pullo. Mutta kiitos rintakumin imetin toista melkein 6 kk. Joten hyvin voi pitkään sillä imettää. Ilmeisesti siitä on vaikea siirtyä pelkkään rintaan. Mutta itsellä siihen ei ollut tarvetta

Vierailija
19/47 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaalassa tarkistettu ote, samoin neuvolassa joka kerta ja jopa pari muuta äitiä :D nännivoide on käytössä ja tissit ovat kyllä ihan pehmoiset ja nännit ehjät joka puolelta.

Muuten voisin siirtyä kokonaan pumpattuun maitoon, mutta siinäkin on oma hommansa ja vaivansa. Imetys se tietysti helpointa kaikille olisi jos ei vaan sattuisi. Öisin myös välillä vihloo rintojen sisäpuolelta.

-ap

Sitten on todennäköisesti kyse siitä, että sinulla on maito vähän ns tiukassa. Kun vähän jännität sitä sattumista niin se sattuu vielä enemmän kun vauva yrittää imeä vielä lujempaa kun maito ei tule suosiolla. Osaatko sanoa tuleeko maitoa reilusti vai vähän, valuuko esim syöttöjen välillä paljon itsestään? Kokeile käydä tosiaan lämpimässä suihkussa ennen imetystä ja hiero rintoja ja lypsä vähän sormin juuri ennen kuin annat nännin vauvan suuhun. Yritä olla mahdollisimman rentona imetyksen ajan, silloin maito tulee helpommin ja vauvan ei tarvi imeä niin lujaa. Pistä mies myös hieromaan niskoja aina välillä. Jos jännität niskoja niin jännität myös imetystä.

Vierailija
20/47 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

M kirjoitti:

Jos sattuu lopeta imettäminen, hyvin helppoa, lypsä pulloon ja anna siitä tai siirry korvikkeisiin.

Meillä muijalla oli imetyksen kanssa ongelmia ja molemmat huuti, akka ja pentu, piti ihan tiukasti puuttua asiaan, lapselle korviketta pullolla ja oli ihan tyytyväinen ja akalle sanoin suoraan että turpa kiinni ja lopettaa pelleilyn, pari päivää meni ennenkuin sisäisti asian ja sen jälkeen loppui turhat kitinät.

Muija selitti, että kun laitoksella ja neuvolassa ym. Mutta asioista on turha tehdä vaikeampia kuin on.

Meillä mies ainakin kannusti imettämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi