Hoidan työkseni vanhuksia, kysyttävää?
😊
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Kamala tuo yksi kirjoitus, jossa sanottiin, että lääkäri ei määrää plv-koetta virtsatietulehdusepäilyssä!
Kamalaa,myös se, ettei antibioottia aina määrätä virtsikseen. Miksei? Virtsis on inhottava vaiva ja voi edetä munuaisiin.
Vanhuksella aika harvoin vaivat ovat samanlaiset kuin nuoremmilla, 12v aikana kun olen vanhuksia hoitanut olen yhden kerran törmännyt vanhukseen, joka on kertonut kirvelystä ja koko aikaisesta pissanhädästä jne, niinkuin nuoremmilla.
Useimmiten oireet on juuri noita pää sekaisin, jalat alta jne.
Siinä vaiheessa kun joudutaan vaippoihin useimmille tulee krooninen pissatulehdus ja oireettomana niitä on turha hoitaa, sillä aika pian ollaan tilanteessa että mikään antibiootti ei enää auta.
En usko että missään hoitolaitoksessa tarvitaan lääkärinmääräystä plv, ainakin meillä otetaan se kun pystyssä ei pysytä tai muuten käytös on outoa, välillä kyllä on saatu kuuri hajunkin perusteella kun koko osasto haisee niin pahalle että hävettää päästää vieraita sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten huomataan pahasti 9dementin virtsatietulehdus.
saattaa tulla käytösoireita. Tai sitten esim käy usein virtsalla tai yrittää virtsata outoihin paikkoihin . Sekavuutta, tosin sitä voi olla jo dementoivissa sairauksissa. Mutta jos käytös muuttuu.. virtsa haisee voimmaakkasti yleistila laskee tms.. on aiheellista ottaa plv.
Ap
Aika usein lääkärien kanta tuntuu olevan kuitenkin se että hajua ei hoideta, pelkän hajun takia ei lääkäri määrää plv:tä eikä välttämättä määrää hoitoa vaikka mahdollisesti otetussa näytteessä bakteereja olisikin.
No me ei tarvita plv:hen lääkärin lupaa. Ei pelkkä haju joo , mutta se + muut oireet antaa aiheen plv:n otolle.Jos tulehdusta on, odotetaan herkkyysmäärityksiä.Stiksejä meillä ei käytetä.
Ap
Mitä tuo tarkoittaa että stiksejä ei käytetä?
Miksi bakteeriuria on joskus oireetonta? Siis voiko olla tosiaan niin, että se ei leviä siitä minnekään munuaisiin ja wi tunnu vanhuksesta kurjalta? Kummaa.
Kiinnostaa, koska äitini on vielä kotona asuva vamhus ja virtsatulehduskierteessä. Hänellä ainakin tuntuu aina ikävältä. Itsellenikin tuli nyt kierre.
Minun äitini on lähemmäs 85 ja hänellä kyllä aina kirvelee ja pissattaa koko ajan, jos on virtsis.
Joku kysyi ikääni. Olen 38.
Ap