Lapsi sanonut naapurin valittavalle mummulle "painu sinä kuuseen" sain saarnan lastenkasvatuksesta
Oli valittanut kun potkivat palloa kavereidensa kanssa pihalla ja käskenyt mennä puistoon pelaamaan. Nalkuttaa muutenkin joka asiasta, mm. koiran kanssa ei saisi kävellä pihan läpi (kannanko 40-kiloisen koiran metsäpätkälle asti mistä itse lenkki alkaa?) Ovi pitää sulkea hiirenhiljaa, pyörävarastossa ei saisi säilyttää lasten pyöriä(?)
No, tyttö sai tarpeekseen ja tokaisi tädille noin. Nyt törmäsin mummuun pihalla ja hän alkoi neuvoa minua miten lapsia tulisi kasvattaa. Enpä jäänyt kuuntelemaan. Vähällä on päässyt jos tuo on pahinta mitä on lapsen suusta kuullut.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en ymmärrä, miksi pitäisi kunnioittaa ihmisiä jotka eivät kunnioita muita, oli ikä sitten mikä tahansa vauvasta vaariin. En näe mitään erityistä syytä kohdella mummoja tai pappoja mitenkään huomattavan palvovasti, jos nämä kyseiset ihmiset ovat muille ikäviä. Kunnioitus pitää ansaita.
Toki ap:n lapsi olisi voinut vähän paremmin sanansa valita, mutta kun ei ole kyseistä tilannetta nähnyt eikä tunne ihmisiä niin vaikeaa tähän mitään sanoa.
Kuka tässä puhui että pitäisi huomattavan palvovasti kohdella? Minä oon koko ajan puhunut peruskäytöstavoista, joita lapsille on hyvä opettaa -siitäkin huolimatta ettei kaikki mummot ja papat niitä osaa.
Ihan oikea veto lapselta! Sellaisia kauhutarinoita on kuultu kerrostalojen kyylämummuista ja -papoista, että on se nyt hyvä että joku pistää vastaan! Aikuiset ei usein osaa sanoa suoraan kyylille, vaan vinkuvat asiasta netissä..
Ei tollaset tyypit muuten tajua olla puuttumatta joka asiaan. Kuvittelevat päättävänsä säännöistä yksinään.
Itse tosin keskustelisin tuon jälkeen lapsen kanssa siitä, ettei ihmisille yleensä puhuta noin. Takaisin voi sanoa ilkeälle ihmiselle, mutta pitää myös ymmärtää ettei komentaminen ole aina ilkeyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1, kerrostalon pihalla, mummu ilmeisesti kuvittelee omistavansa pihan.
Ap
Sinun lapsesiko sitten pihan omistaa?
Kuinka suuri riski on esim. pallon osua ikkunaan?
Lastenleikkipaikat on tarkoitettu lastenleikeille, eikä muut piha-alueet.
Mä mietin kans tota että olisko kyse jostain sellaisesta et pallo vois lentää ikkunaan tms. Meillä tuli naapurin kakaroiden pallo tammikuun alussa pakkasilla olohuoneen ikkunasta. Voin kertoa että eivät pelaa enää meidän ikkunan lähellä.
Jokainen opettaa lapsensa puolustautumaan. Tietysti se puolustautuminen olisi voinut käydä vähän tyylikkäämmin sanakääntein. 7 vuotiaalta ei voi odottaa täysin viimeisteltyä sananvaihtoa. Tuskin se mummokaan kovin kauniisti on asiansa esittänyt. Äänenpainotkin merkkaavat paljon.
Ajatellaanpa, yksi tuollainen mummo pilaa aika laajasti asumisviihtyvyyttä. Asuinympäristö pitäisi olla monimuotoinen, että sopii mahdollisimman monelle. Myös lapsilla on oikeus käyttää pihaa vaikka moni sitä vastaan tuntuu olevankin. Aikuisten on helpompi lähteä johonkin kauemmas vaikka rauhoittumaan pihan menosta kuin lasten. Lapsille se lähiympäristö merkkaa enemmän kuin aikuisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sinun lapsesiko sitten pihan omistaa?
Kuinka suuri riski on esim. pallon osua ikkunaan?
Lastenleikkipaikat on tarkoitettu lastenleikeille, eikä muut piha-alueet.
Mä mietin kans tota että olisko kyse jostain sellaisesta et pallo vois lentää ikkunaan tms. Meillä tuli naapurin kakaroiden pallo tammikuun alussa pakkasilla olohuoneen ikkunasta. Voin kertoa että eivät pelaa enää meidän ikkunan lähellä.
Muistanpa lehtiin asti päässeen riidan siitä, saako kerrostalon seinää vasten potkia jalkapalloa. Häkellyttävän moni oli sitä mieltä, että kyse oli elämän äänistä ja siellä seinän takana asuja valitti turhasta. Röyhkeimmän säännöillä mennään.
Mummu on ollut kohtuuton, mutta aika jännästi 7 vuotias tyttösi kyllä sutkautti. Itse en vois ikinä missään tilanteessa koskaan kuvitella et mun samanikäinen tyttö sanois noin ikinä kellekään! Sinuna miettisin miten oon itse puhunut toisista ihmisistä lasten kuullen.
Onkohan noita terrorisoivia mummoja sijoitettu 1/taloyhtiö kun tuntuu olevan kaikkialla joku tuollainen (leikki)pihojen kauhu?
Ja ovatko nämä mummelit sukua rattiraivomummoille, jotka siis aiheuttavat rattiraivoa kanssa-autoilijoilleen körötellessään 80 km/h alueella 50 km/h vauhtia?
Pitäisi saada kuri ja järjestys mummoihin. Auttaisiko, jos laittaisi koivuniemen herran tanssimaan ripaskaa mummon pakaroilla, kun eikös ennen vanhaan tuo ollut se oikea tapa kasvattaa..
Vierailija kirjoitti:
:D onpas tiukkapipoista porukkaa, nimim. mua huoritteli semmonen 12v poika bussissa. Tuli itku siinä vaiheessa kun sanoin, että meille tulikin just yhteinen määränpää, tuun nimittäin kysymään sun vanhemmilta mitä mieltä ne on sun kielenkäytöstä. Et joo, eipä tuo ap:n lapsen tokaisu nyt vielä niin hirveä ollut.
Hyvä, hyvä! Mitä sitten tapahtui? Menitkö tosiaan pojan kotiin?
No siinä ovat kohdanneet jokaisesta asiasta valittava mummeli ja huonosti kasvatettu kakara. Kumpiakin löytyy kerrostaloista paljon. Mikä tässä nyt oli ihmeellistä?
Vai halusiko AP nimenomaan mainostaa, ettei osaa kasvattaa lastaan?
Vierailija kirjoitti:
No siinä ovat kohdanneet jokaisesta asiasta valittava mummeli ja huonosti kasvatettu kakara. Kumpiakin löytyy kerrostaloista paljon. Mikä tässä nyt oli ihmeellistä?
Vai halusiko AP nimenomaan mainostaa, ettei osaa kasvattaa lastaan?
Vaan kuka kasvattaisi mummon? Selkeästi on mummon käytös kasvatuksen puutetta.
Tommosia ne wt-perheiden lapset ovat, ei mitään tilannetajua missään asiassa, eikä kunnioitusta edes vanhempia ihmisiä kohtaan!
No en yhtään ihmettele nykyajan lasten käytöstä, kun av-mammat täällä puolustelee kakaran suunsoittoa. Taitavat itse myös olla samanlaisia haistattelijoita...
Vituttaa suunnattomasti, kun nykyään vanhemmat antavat lastensa elää kuin pellossa ja siitä saa kärsiä sivulliset.
Noh, onneksi osaan antaa samalla mitalla tällaisille kurittomille kakaroille ja heidän vanhemmilleen, en tosiaankaan jää sanattomaksi. Saavat kerrankin lapset ja vanhemmat kunnon kasvatusta "tädiltä".
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei kerrostalon piha ole pallon potkimista varten, voi muuten tulla kiva 500-1000 euron lasku pelkästään siitä jos pallo osuu jossain pihan tuntumassa olevalla parkkipaikalla jonkun sadantonnin luksuspremiumauton sivupeiliin. Nimittäin tuttavilla kävi noin, onneksi heillä oli autossaan valvontakamera päällä ja josta näki kuka ja kenen pentu pallon potkaisi ja peilin rikkoi. Näille lähti 850 eurin lasku koska se peili piti erikoistilata ulkomailta ja asennuttaa urheiluautoliikkeessä. Jos joku kieltäytyy maksamasta, niin filmitodisteet vaan poliisille niin mikään ei jää epäselväksi.
PS. Kai te olette kertoneet lapsillenne että nykyautoissa valvontakamerat yleistyneet ja että kannattaa olla varovainen pallojen ja muiden kanssa autojen lähistöllä, tai postiluukusta voi tupsahtaa syyte laskuineen?
Tosiasiahan on, että monet vanhukset ja aivan omana ryhmänään sellaset n. viiskymppiset miehet ovat niitä kaikkein huonokäytöksisimpiä. Just tollase mummot, jotka valittavat kaikesta, juoruavat, kyttäävät, nalkuttavat, etuilevat kassajonossa, kiilaavat liikenteessä jne. Sit ne n. viiskymppiset äijät, jotka kuvittelevat olevansa formulakuskeja ja kaahaavat miten ja missä sattuu, eivät anna tietä jalankulkijoille, ajavat päin punaisia, puhuvat härskejä, tytöttelevät ja ehdottelevat jne.
Minä kyllä olen opettanut lapseni puolustamaan itseään myös huonokäytöksisiä aikuisia vastaan. En soittamaan suutaan, vaan tietämään oikeutensa ja uskaltamaan sanoa, jos sanomista on.
Piha on lasten leikkipaikka, tosin vittumaiselta se kuulostaa, jos palloa potkitaan seinään, mut ei sen vuoksi tarvitse pihasta poistua. Joutaakin sanoa tollasille mummoille.
Vierailija kirjoitti:
Tommosia ne wt-perheiden lapset ovat, ei mitään tilannetajua missään asiassa, eikä kunnioitusta edes vanhempia ihmisiä kohtaan!
Samat sanat wt-mummoista. Ei mitään tilannetajua, eikä kunnioitusta nuorempia ihmisiä kohtaan.
Kai se lapsikin kyllästyy jatkuvaan nalkutukseen. Ihan hyvin sanottu! En rankaisisi lasta mutta keskustelisin asiasta tehden selväksi, ettei saa olla töykeä. Lapsikin on ihminen ja ärsyyntyy samalla lailla, kuin aikuinenkin.
No kyllä minä yritän opettaa lapset pitämään mölyt mahassaan, jo ihan oman turvallisuutensa vuoksi. Maailmaan mahtuu kaikenlaista tallaajaa ja terveydenhuollonkin tilan ollessa mitä on, kenties aina vaan pahempaa.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä minä yritän opettaa lapset pitämään mölyt mahassaan, jo ihan oman turvallisuutensa vuoksi. Maailmaan mahtuu kaikenlaista tallaajaa ja terveydenhuollonkin tilan ollessa mitä on, kenties aina vaan pahempaa.
Toivottavasti olet tulevaisuudessa onnellinen alisuorittavista kynnysmatoistasi :)<3
Tuollaisten lasten takia ennen vanhaan oli vitsa ovenpielessä valmiina.