Millaisen remontin tekee 30 000e (4h+k+s)?
Auttakaapa kokemusta omaavat. Eli harkinnassa olisi kerrostaloasunto, jossa ei nyt ihan välttämättä täytyisi remonttia juuri tehdä, mutta olisi kiva tehdä seuraavat: keittiön uusiminen, saunan uusiminen, seinistä tapetteja pois ja tasoitus ja maalaus tilalle (esim. 3 huonetta), kaapistojen uusiminen lattiasta kattoon liukuovellisiksi (2 huonetta + eteinen), wc:n kalusteiden uusiminen (ei pönttö, hanat ym). Mihin kaikkeen tuo 30te riittäisi ja mitä jäisi tekemättä?
Kommentit (31)
Keittiön ja kylppärin uusimiseen. Sekin nippanappa, jos esim. koneet hintavia.
Itse voisimme tehdä paljonkin, mutta aika ei oikein anna myöden. Veli pystyy asentamaan keittiökaapistot ja mies esim. saunan lauteet ja itse pystyn maalaamaan, jos joku on tasoittanut seinät.Keittiön haluaisin kiiltävää valkoista ovea, ilman vetimiä, eli ei välttämättä ole kallein malli, mutta koneet haluan kyllä kunnolliset.
ap
Kyllä mä luulen, että 30 000 eurolla saa jo ainakin melkein kaiken luettelemasi tehtyä. Tosin keittiökalusteiden ja kaakeleiden hinnat voivat olla halvimman jakalleimman välillä kymmenkertaisia, joten ihan tarkkaan ei tietysti voi sanoa.
Kannattaa siis lähteä miettimään, mikä on tärkeintä ja toisaalta mikä on hankalinta tehdä silloin kun on jo muuttanut uuteen kotiin.
No ehkä max 35te voisin venyä :) Ehkä noi kylppärijutut ja kaakeloinnit ym.kannattais tehdä ennen muuttoa, samoin keittiö ja maalaukset. Vaatekaapit voisi ehkä jättää myöhemmäksikin. Ei vaan huvittaisi ottaa lainaa kun itsellä töitä tiedossa seuraavaksi kahdeksi vuodeksi ja sitten ei ole mitään hajua :(
ap
Todella vaikea sanoa. Materiaalit ratkaisee niin paljon. Meillä maksoi teetettynä keittiöremppa lähes 20 000,-, eikä yhtäkään konetta uusittu, eikä kivitasoja. Työn osuus on yleensä noin puolet.
Saunaosasto kylpyhuoneineen voi yksistään maksaa tuon 30 000,-.
Kosteat tilat ja keittiö on yleensä kalleimmat. Tapetoinnit ja maalaukset ei kovin paljoa maksa.
Itse tekisin mielummin pikkuhiljaa osissa, saisin juuri sellaista kun haluaisin.
Juuri rempataan meillä ja keittiö pelkästään (siis kaapistot, ovet ja kodinkoneet) maksoi 9000€ ja tähän ei sisältynyt mitään töitä, laattoja, lattiamateriaaleja... Ja tuo oli keskihintainen hyvälaatuinen keittiö!
Itse rempattu keittiö halvimmilla kaapeilla maksoi vähän päälle 10 000€. Koko remppaan meni kolmiossa n. 30 000€ sisälsi katon ja seinien maalaukset, pariin huoneesen tapetit ja kaikkialle uudet vaatekaapit. Lattiaan muovimatto. Kylppäriin meni vaan uusi allas. Sähkäriin meni melkein 1000€, putkimiestä ei tarvittu kun oli omasta takaa.
Toihan olisi hienoa jos työ olisi noin puolet, sillä tosiaan keittiön pystyy veljeni asentamaan. Täytyy alkaa katselemaan mitä haluamani koneet maksaisivat, vaikeampi on arvioida kaapistojen hintaa ja kylppärin laatoitus on täysin utopiaa, että paljonko maksaa työ/m2....
ap
Kannattaako laittaa suinpäin 30k€ kiinni jos ei ole ihan pakko. OK, sillä saa uudet pinnat mutta ei koskaan rahojaan pois eli hukkaan on heitetty.
Ennemmin ostaisin 30k€ paremmalla sijainnilla olevan.
Tuossa lattiat hyväkuntoista tammiparkettia, eli niitä ei tarvitse uusia. Eikä kattoja maalailla tmv. ja muutamaa seinää joissa on lasikuitutapetti ja maali. Tapeteista en pidä ne ja ne haluaisin pois, olohuoneessa ei onneksi olekaan.
ap
Tuolla hinnalla (+ muutama tonni) me remontoitiin omakotitalon kaikki sisätilat ja päivitettiin vähän pihaakin. Kylpyhuone, sauna, kaikki lattiat, seinien maalaus ja osan tapetointi, kokonaan uusi keittiö koneineen jne. Taisipa huonekalujakin tai kaappejakin sisältyä tuohon laskelmaan. Tehtiin oikeastaan kaikki itse.
Häh 11., mistä tiedät millä sijainnilla talo on!! Se on niin ydinkeskustassa kuin olla ja voi, 1800-luvun talo joka on 2001 remontoitu täysin pankista kerrostaloasunnoiksi :) Asunto on tuolta ajalta, eli mielestäni aika ok jo noin, mutta tietysti kun nyt on mahdollista haluaisin tehdä siitä vielä enemmän mieleiseni, mutta valitettavasti enempää kuin tuon 35te en halua laittaa, kun en halua ottaa lainaa.
ap
Suomen hintataso on järkyttävää paskaa.
Se mitä tuolla hinnalla pitäisi saada on keittiö ja kylppäriremontti, uudet seinä ja lattiapinnat koko asuntoon+ katto ja putkirempat päälle.
N.5v sitten uusittiin 80 neliön rivari: Budjetti oli 20000€ ja sillä sai:
-Ammattimiehen tekemänä kylppäri+sauna, (vesieristys, laatoitus, lauteet, lasiovi suanaan ja tavallinen ovi kylppäriin yms. (kiuas vanha)).
-Ammattimiehen tekemänä keittiö (kaapistot, tasot, astianpesukone, keraaminenliesi (ei induktio), liesituuletin).
-Itse tehden laminaattilattia kaikkiin kuiviin tiloihin
-Tapetointi makuuhuoneisiin ja olohuoneisiin, maalaus muihin tiloihin.
Materiaalit valittiin kohtuuhintaisista vaihtoehdoista "oman maun mukaan", eli ei todellakaan kaikkein halvinta, mutta ihan ökyhintaiset jätettiin pois vaikka olisi ollut mieluisiakin. Todella tyytyväisiä ollaan oltu lopputulokseen.
tämä on (laillistettu) ryöstö kirjoitti:
Suomen hintataso on järkyttävää paskaa.
Se mitä tuolla hinnalla pitäisi saada on keittiö ja kylppäriremontti, uudet seinä ja lattiapinnat koko asuntoon+ katto ja putkirempat päälle.
Aivan. 30k€ on kamala määrä rahaa jos tekee vain pintoja.
Esim. maalaushommathan sujuu ihan vain ostamalla sitä maalia kaupasta ja tekemällä, ei siihen mitään budjetteja tarvita. Ja lauteet duunaa viikonlopussa viidellä sataa uusiksi.
Tietysti jos tilanne on kaikki mulle heti nyt, niin saa maksaa. Työn osuus voi maksaa 80% kaikesta joten köyhtymistä ei voi estää.
Vierailija kirjoitti:
Toihan olisi hienoa jos työ olisi noin puolet, sillä tosiaan keittiön pystyy veljeni asentamaan. Täytyy alkaa katselemaan mitä haluamani koneet maksaisivat, vaikeampi on arvioida kaapistojen hintaa ja kylppärin laatoitus on täysin utopiaa, että paljonko maksaa työ/m2....
ap
Kaapistojen hinnat on helppo selvittää, niistä on esitteet ja esitteissä hinnat.
Kylppärin laattatyö on hankalampi juttu. Yksikään muin tuntema laattamies ei anna remonttikohteelle neliöhintaa tai kokonaishintaa, vaan nämä tehdään aina tuntitöinä. Se johtuu siitä, että remppakohteesta löytyy käytännössä AINA jotain yllättävää, jotain pitää piikata, jotain pitää valaa, jossain on kosteutta ja pitää vaihtaa runkojakin, jossain on joku vuodelta nakki ja kivi oleva ilmaistointi, joka on vaihdettava ja sit pitää odotella iv-miestä jne. Jos asiakas välttämättä haluaa neilöi tai urakkahinnan, se lasketaan niin kalliiksi, että kaikki mahdolliset ongelmat on otettu huomioon ja lisäksi vielä lisätty vähän. Koska kukaan ei oikeasti halua näitä urakkakeikkoja, niissä on niin suuri riski, että pienyrittäjän kannalta on parempi passata. Siksi on todennäköistä, että halvempi siitä tulisi sullekin tuntityönä - paitsi tietysti, jos siellä on joku todellinen ongelma ja vasiten haluat kaataa sen laattayrittäjän tappioksi. Voit ja kannattaa toki pyytää ARVIOTA siitä, mitä mitä homma tuntityönä tulisi maksamaan ja pyytää, että sulle infotaan välittömästi jos vastaan tulee jotain, mikä muuttaa arviota.
Mä oon siis ollut töissä pikkufirmassa, jos osti asuntoja, remontoi ja myi edelleen, joten tunnen näitä kylppäriyrittäjiä.
Kylppärin teettäisin ammattilaisella, jotta vaaditut vesieristeet tehdään oikein. Tähän jo luultavasti talonyhtiö puuttuu, jos ei työmieheltä löydy sertifikaatteja. Tinkisin laattojen hinnasta ja etsisin poistomyynneistä edulliset kalusteet. Keittiön kalusteet saat edullisimmin Ikeasta, laatu on loistava kunhan ei valitse sitä kaikista halvinta ovea. Olen muuttanut paljon ja kaikissa uutukaiset valkoiset keittiöt - Ikean keittiöt parhaita. Alennusmyyntejä ja poistomyyntejä vahtimalla saa kodinkoneetkin edullisesti. Tapetointi sujuu itsekin ja sitä voi tehdä pikkuhiljaa. 30 000€ on pieni budjetti isoon asuntoon mutta pienellä vaivannäöllä se riittänee.
Taloyhtiöt vaatii yleensä remonttiluvan isännöitsijältä, siihen on laitettava mikä firma tekee putki-ja sähkötyöt. Putkea ja johtoa saa vetää itsekin, mutta ammattilainen tarkistaa ja tekee lopulliset liitännät. Isännöitsijä käy tarkistamassa työn.
Me otettiin keittiökaapistot ja koneet Ikeasta. Puolet halvempi kuin muut ja oikein hyvät ja fiksuja ratkaisuja. Koneille saa lisäksi 5 vuoden takuun.
Riippuu hyvin paljon materiaaleista ja siitä, kuinka paljon teette itse/teetätte työn ammattilaisella.