Mercedes johtaa Itseohjaavissa autoissa, autot myyntiin tänä vuonna
Haluaisitko aamuruuhkassa ajaessasi tarkistaa sähköpostit ja katsoa videota matkaa tehdessään?
Nyt se on kohta todellisuutta ja myös laillista, ja myös turvallista, koska toteuttajana on Mercedes.
Saksan moottoriteiden ruuhkissa on jo laillista ja jenkeissä Nevadan osavaltiossa, Kalifornian osavaltiossa seurannee kohta.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/df8a09ae-14af-4bf2-a069-6867b5da…
Teslan kelvoton "Autopilot"-järjestelmä on pilannut maineensa.
Tiesin sen että ei Teslan systeemit tule toimimaan kun Musk ei ottanut lidar-tekniikkaa.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Itseajavat ei kiinnosta pätkääkään. Ajan itse tai en ollenkaan.
Et ole koskaan istunut Taksissa? Tai ajanut pitkää matkaa, (ja väsynyt) ?
Mersun mukavilla takapenkeillä matka etenee mukavasti.
Mercedes-Benz:n mukautuva vakionopeudensäädin pitää automaattisesti oikean etäisyyden edellä ajavaan.
https://tekniikanmaailma.fi/kuinka-hyvin-toimii-uuden-mercedes-benz-glb…
Huomattava lisäys turvallisuuteen.
Arvostathan perheesi turvallisuutta?
Nykyajan turvatekniikka suojaa hyvin ihmisiä.
Mercedes-Benz on onnistunut tehtävässään hyvin, ja nykyään mersut eivät edes ole kalliita kun vertaa sähköautojen hintoihin.
Ennen ei moisia summia makseltu kuin uusista johtotähdistä.
Mercedes-Benzin laatu on täysin ylivoimaista verrattuna muihin autoihin.
Hintakin on varsin kohtuullinen verrattuna näihin nykyajan muovisiin , huonostimaalattuihin vekottimiin joita ei edes autoksi enää tunnista. Nykyään on muotia laittaa autoon sellaisia ominaisuuksia jotka vaativat lämpimän tallin ainakin suomen talvessa, ja kun kerran talvessa on ulkona pakkasessa on kaikki paikat jumissa :D
Lisäksi autot on valmiita romutettavaksi kun akkujen takuu ohi.
Silloin mersu on vasta kunnolla sisäänajettu.
Onko ne varmasti ohjelmoitu "normaali" mersu tyyliin? Ohitus mutkassa silloin kun ei näe vastaantulijoita.
Ja parkkeeraus invapaikalle tai muuten oven eteen kieltopaikalle.
Mersut on osannu parkeerata itse jo kymmenen vuotta!
Hieno systeemi.
Hohhoijaa. Mersun "itseohjaus" toimii ainoastaan tietyillä tarkkaan valikoiduilla motaripätkillä alle 60km/h nopeudella. Teslan FSD Betaa saa vapaasti testata USAssa ja Kanadassa, kaikkialla.
Vierailija kirjoitti:
Mersut on osannu parkeerata itse jo kymmenen vuotta!
Hieno systeemi.
Se on hyvä että autossa on näitä vammaisavustimia.
Tämä on kans yks sellainen kehityskohde, jota markkinoidaan jotenkin vallankumouksellisen edistävänä asiana tavalliselle kansalaiselle, vaikka todellisuudessa tällä halutaan vain "tappaa" taksikuskit yms, että niille ei tarvi enää maksaa palkkaa.
Maailmassa on ehkä joku prosentin tuhannesosa ihmisistä niin "tärkeitä", että niiden pitää jatkuvasti roikkua puhelimessa tai tietokoneella, näilläkin lienee jo kuljettajat ennestään.
Kehitys on tietenkin hyvä ja näin, mutta ihan järjetön määrä aikaa ja resursseja käytetään ihan joutavien asioiden kehittämiseen. Miksi autolla ajamisen esimerkiksi pitäisi olla kuin joku kulttuurimatka, jos samalla olisi muka niin kova hinku vähentää autoilua?
Jokohan se vilkku alkas mennä edes keinoälyn ohjaamana päälle.
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Mersun "itseohjaus" toimii ainoastaan tietyillä tarkkaan valikoiduilla motaripätkillä alle 60km/h nopeudella. Teslan FSD Betaa saa vapaasti testata USAssa ja Kanadassa, kaikkialla.
Tesla ei vastaa jos kolaroi Teslan "autotpilotilla". Mersu ottaa täyden vastuun.
Susi surkee systeemi, Musk on pöllytellessään kehitelly jonkin luokattoman systeemin.
Ihme ettei firma jo ole kaatunut lakihaasteisiin.
Tesla osaa edes maalata autojaan kunnolla :DDD
Vierailija kirjoitti:
Onko ne varmasti ohjelmoitu "normaali" mersu tyyliin? Ohitus mutkassa silloin kun ei näe vastaantulijoita.
Ja parkkeeraus invapaikalle tai muuten oven eteen kieltopaikalle.
AUDIssa ja BMW:ssä on noi ominaisuudet, mandatory, vakiona.
jutussa kerrotaan että toimii vain tietyillä kartoitetuilla teillä osavaltioissa joissa noilla ajaminen on sallittua. toistaiseksi järjestelmä noudattaa nevadan liikennesääntöjä.
asiaa tuntemata on mahdollista että autoa hallitseva tietokone on ohjelmoitu tuntemaan ne tiet joilla voi ajaa.
No tämä on niille jotka eivät malta olla sekuntiakaan räpläämättä puhelinta ajon aikana.
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Mersun "itseohjaus" toimii ainoastaan tietyillä tarkkaan valikoiduilla motaripätkillä alle 60km/h nopeudella. Teslan FSD Betaa saa vapaasti testata USAssa ja Kanadassa, kaikkialla.
Teslan systeemi alle arvostelun tasoa 2 kun Mersun tasoa 3.
Teslan systeemiä voi käyttää (huom omalla vastuulla) jos riittävästi pös-sytelly ja/tai it-setuhoinen?
"Eritasoisia järjestelmiä
Mielenkiintoista on se, että Mercedes vaikuttaisi ottavan järjestelmälleen kiinnityksen paalupaikkaan kilpailussa, jossa kansainväliset autovalmistajat kehittävät itseohjaavia ajojärjestelmiä.
Mercedeksen järjestelmä edustaa liikkuvuuteen liittyviä standardeja ja normeja kehittävän kansainvälisen SAE International -järjestön määritelmän mukaisesti automaation tasoa 3.
Esimerkiksi sähköautovalmistaja Teslan Autopilot-, General Motorsin Super Cruise- ja Fordin BlueCruise-järjestelmä edustavat automaation tasoa 2."
Mercedes-Benz
The best or nothing.
Mersu on kehittynyt, mutta ei voi sanoa, että yksiseselitteisesti johtaisi. Jotkut kiinalaiset myös varsin kehittyneitä.
Vaatii lidarit autoon, että on varmasti turvallista. Mersun autoissa ei ole toistaiseksi. Polestariin ja Volvoon on tulossa ja joissakin harvassa kiinalaisessa on lidarit. Robottiautoissa on kaikissa lidarit.
Vierailija kirjoitti:
Vaatii lidarit autoon, että on varmasti turvallista. Mersun autoissa ei ole toistaiseksi. Polestariin ja Volvoon on tulossa ja joissakin harvassa kiinalaisessa on lidarit. Robottiautoissa on kaikissa lidarit.
"Mercedes hyödyntää teknologiassaan laserkeilausta- eli lidar-tekniikkaa. Se toimii tutkan tavoin, mutta käyttää ympäristöä havainnoidessaan laservaloa radioaaltojen sijaan.
Lidarin avulla on mahdollista saada ajoneuvon ympäristöstä huomattavasti yksityiskohtaisempaa tietoa verrattuna pelkästään kameroihin ja tutkaan."
Itseajavat ei kiinnosta pätkääkään. Ajan itse tai en ollenkaan.