Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hävettää niiiiin paljon - pieleen mennyt esiintyminen!

Vierailija
24.02.2016 |

Kyselin tuossa viikko sitten täällä josko raskaana ollessa voisi käyttää beetsalpaajaa kun tulossa oli todella ison työprojektin esittely suurelle yleisölle. Noh, päätin olla ottamatta mitään ja tänään se päivä sitten oli kun työn esittelin. Nyt en meinaa päästä yli tästä häpeän tunteesta!!! Siis en ikinä, koskaan enää suostu esiintymään ilman tuota beetsalpaajaa, tunne ja tilanne oli nimittäin ihan hirveä.

Sain sanottua esityksen alusta ehkä kaksi lausetta, kun kertakaikkiaan pulssi oli niin koholla etten enää pystynyt puhumaan. Oli pakko lopettaa esitys heti alkuunsa ja alkaa jotain säätämään hyvin epäammattimaisesti siinä tarkistellen muka muistiinpanoja ja sitten kun tauko venyi ihan yltiöpäisen pitkäksi niin pahoitella tilannetta ja kertoa että on vähän vaikeanoloista hengittää. Siitä sitten jatkoin ihan ääni väristen ja täristen eteenpäin ja ei meinannut mennä tuo kamala tunne ohi koko aikana. Hävettää niin paljon, että tuntuu että puhun vain itsekseni kotiin tultuani (lapsi vielä hoidossa) ja manaan tätä omaa esiintymisjönnitystäni maan rakoon!!!!!

Ei ihme, että olisin varmasti ihan poikkeuksellisen ujo ja huono työssäni jos joutuisin aina esiintymään ilman beetasalpaajaa, noita fyysisiä oireita kun ei niin vaan ohiteta tahdonlujuudella. Jos kaikki esiintymiskokemukset olisivat tällaisia niin jäisin pian kyllä sairaslomalle. Onneksi kun lapsi syntyy voin taas alkaa rakentaa uudelleen itsetuntoani esiintymisen parissa, olen tehnyt todella pitkän matkan että olen oppinut edes siedettävästi esiintymään lääkkeiden kanssa ja tämä kokeilu ilman lääkitystä jäi kyllä nyt viimeiseksi. Siis jotain niin hirveää!

En edes kehtaa ajatella mille se alkusekoilu on näyttänyt muista. Voi hemmetin hemmetti.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai sille mitään enää voi, onneksi sentään on ohi nyt! Tiedän tunteen, se on kamala. Itsekin jännittäjä.

Vierailija
2/13 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sure, useimmiten yleisö on esiintyjän puolella. Jos raskautesi on jo näkyvää, kaikki sen piikkiin vaan. Kohti seuraavaa esiintymistä vaan! T. Toinen jännitäjä-koheltaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä beetasalpaajia voi käyttää raskaana ollessa. Itselläni on sama ongelma ja varmistin monesta paikasta asian. Mm. teratologisesta puhelinpalvelusta. Mutta sympatiat sun puolella! Muut unohtaa pian sun esityksen :)

Vierailija
4/13 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sure, muillakin on tuollaisia kokemuksia taustallaan. Esim minulla, ja silloin tuntui siltä että en pääse tästä ikinä yli.

Olen lukenut että monilla ammattiesiintyjilläkin on kauheita epäonnistumisia takanaan, ja on vaan pakko oppia kohtaamaan oma häpeän tunne ja nauramaan itselleen.

Vierailija
5/13 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullutkaan, että esiintymisjännitykseen voi käyttää beetasalpaajaa. Eikös se ole verenpaineeseen?

Vierailija
6/13 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta selvisit kuitenkin! 😊 Älä suotta itseäsi moiti, yleensä se oma jännitys ei välity lähellekään niin hyvin muille kuin mitä itsestä tuntuu.

Ja arvaa mitä, ei ne ihmiset varmastikaan enää mieti sinun esitystäsi. *halaus *

-itsekin jännittäjä

Vierailija
7/13 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on kamala tilanne ja tiedän tunteen. Mun piti pitää kerran esitelmä englanniksi, mutta se oli todella helppo esitelmä ja vielä kavereiden kanssa. Mä en tiedä mitä tapahtui, mutta tuntui kuin olisin saanut paniikkikohtauksen ja aloin itkemään koko luokan edessä. Eikä se ollut sellaista, että muutama kyynel valui silmäkulmasta, vaan mä ulvoin varmaan kymmenen minuuttia siinä luokan edessä (tai siltä se tuntui). Sain lopulta sanottua pari sanaa ja sitten lähdin vessaan rauhoittumaan. Mä en ole koskaan ollut niin nolona. Ja kaikki vielä tiesi, että olin lähtemässä seuraavana syksynä Skotlantiiniin opiskelemaan. :P Eli kielestä sen ei olisi pitänyt johtua.

Voit ajatella positiivisesti, että sun mikään esitelmä ei voi enää mennä huonommin, koska on aika epätodennäköistä, että menet esimerkiksi ilman vaatteita töihin. Mua toi kokemus auttoi, koska vaikka vieläkin jännitän esiintymistä, on minun helppo ajatella, että en voi tosta enää hirveästi alittaa.

Vierailija
8/13 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ihanat, nyt tartten juuri tsemppaavia kommentteja! Ihan mieli maassa täällä olen ja ajattelen että millanen kauhea äiti lapsellakin on kun ei pysty edes kunnolla esiintymään. Mutta oikeesti, ne ketkä käskee tekemään rentoutusharjoituksia tms. ei todella tiedä millaista todellinen esiintymisjännitys on, itsellä sihen puree vain ja ainoastaan beetsalpaajat jotka oikeasti auttaa tilannetta. Enpä muistanutkaan miten hirveitä nuo oireet on, ei ole vuosiin tarvinnut niiden kanssa kärvistellä kun lääke on tasoittanut oloa. Olen silti ihan hiukkasen ylpeä että vedin esityksen loppuun saakka (puhuin 35 min.) vaikka tiesin että jännityksen oireet on todella näkyvät, ehkä pikkusen helpotti loppua kohden. Lopuksi kun olin niin helpottunut esityksen ohi olemista pahoittelin sitä, että raskaus tekee puhumisesta todella hankalaa joten esitykseni ei ollut ihan parhaasta päästä. Jospa ne miettii katsojat vaan mielessään että tuommosta se raskaus teettää. Oliskohan samat sympatiat jos olisi vaan tunnustanut, että ei tää raskaus mitään mutta lääkitys jäi väliin :D Ehkä tästä selviän kun nyt jo vähän naurattaa. kamala vaan mitä kaaosta se alku siitä diaesityksestä olikaan, nappasin sen nimittäin kiinni ekan sliden jälkeen ja aloin sekoilemaan muistiinpanojeni kanssa jotain itsekseni mutisten kun tajusin etten pysty puhumaan ... olin jo esitellyt työn ja pohjustanut aihetta parilla lauseella. Kauheeta. Noloa! - Ap  

Vierailija
9/13 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia jännittää esiintyminen, toisia enempi toisia vähempi. Ole lempeä itsellesi. Ei se mitään.

Vierailija
10/13 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään hätää. Unohda jo asia. Reippaasti vain sitten uudestaan esiintymään.

T. Entinen aivan älytön esiintymistä jännittänyt ja mokaillut, nykyään yläkoulun ope

Vierailija
11/13 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävi tismalleen samoin. Raskaana ollessa keho reagoi vielä niin, että pulssi on muutenkin tavallista korkeammalla ja näin ollen ainakin itselläni tavanomaista pahempi "paniikkituntemus" yllätti. Jouduin jättämään osuuteni kesken ja pyytämään kollegaa jatkamaan. Hävetti niin paljon, että olisin voinut kadota maan alle...tilaisuus vielä tallennettiin verkkoon. Puhuin asiasta jälkikäteen paikalla olleiden kanssa ja he suhtautuivat asiaan hyvin, yksi sanoi luulleensa että kurkkuani kuivasi ja minulla olisi ollut yskä jonka takia ääni loppui.

Seuraavalla kerralla otin betasalpaajan ja kaikki meni hyvin, harmi vaan että pilalle mennyt on tallessa verkossa...ei voi mitään. Yritä olla armollinen itsellesi, itsekin harjoittelen sitä.

Vierailija
12/13 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako noita salpaavia ilman reseptiä?

Vierailija
13/13 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki, jotka jännittävät esiintymistä, ymmärtävät sinua, eikä heitä ole ihan vähän. Minusta hienoa oli, että kuitenkin pystyit pitämään esityksen! Itse en ehkä olisi pystynyt. Se häpeäntunne pieleen menneen esityksen tms. jälkeen on kauhea, tiedän. Itse olen yrittänyt ajatella, että se tunne on vain omien korvien välissä. Muut ihmiset eivät jaksa jännittämistäsi vatvoa. Ehkä seuraava kerta menee jo paremmin.