Teho-osaston lääkäri HS:ssä: Alkoholi tappaa Suomessa enemmän kuin luullaan
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016022521167891_uu.shtml
Kuka vielä jaksaa valittaa kuinka meillä pelotellaan, rajoitetaan ja liioitellaan pienen marginaalin vuoksi? Joka kymmenes kuolema alkoholin aiheuttama, tuo ei ole ihan vähän. Ja tämä suusta joka tietää mistä puhuu, teholla noita punakkanenäisiä, viininpöhöttämiä miehiä ja naisia hoidetaan. Tämä kaikissa sosiaaliluokissa, tunnen useita surullisesti ennenaikaisesti kuolleita akateemisia joilla hyvin runsas alkoholinkäyttö on varmasti ollut kuolemaa edesauttamassa vaikka viralliset syyt on olleet sydän-ja verisuonitaudit.
Kommentit (62)
Alkoa ja huumehia kaikille, sanon minä! Jo joutaa turhanpäiväiset hyvä- ja kunnonihmisyydet romukoppaan, niiden aikakausi saisi saatana olla jo ohi. Antaa vain sekoittaa päätään niiden jotka haluaa, sitähän ihmiset on tehneet aikojen alkuhämäristä asti. Se on ihmisen luonto.
Minä tulen kuolemaan alkoholiin tod näk seuraavan vuoden aikana. Kukaan läheiseni ei edes tiedä. 4v uotta sitten olin ihan normaali työssäkäyvä nainen/äiti. Ja pitkälti toimin juuri tämän puolen asioiden kanssa, nuorisotyötä tein. Sitten ilmoitettiin, ettei palveluksiani enää tarvita. Käsitys tosin olikin, että se en ollut minä joka sai kaupungin nuoriso-ongelmien luvut laskuun, vaan joku taikasauva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama. Jos ne haluaa tintata itsensä siihen kuntoon että henki lähtee niin niiden pitäisi antaa tehdäkin se. Eikä vain aina pelastaa uudelleen ja uudelleen niitä takaisin sossun rasitteeksi.
Mutta kun se alkoholi vie myös työssäkäyviäkin. Ja varmaan enemmän niitä kuin rantojen sankareita.
Niin kun meillä on se hirveä työvoimapulakin.
Oletpa kyyninen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama. Jos ne haluaa tintata itsensä siihen kuntoon että henki lähtee niin niiden pitäisi antaa tehdäkin se. Eikä vain aina pelastaa uudelleen ja uudelleen niitä takaisin sossun rasitteeksi.
Mutta kun se alkoholi vie myös työssäkäyviäkin. Ja varmaan enemmän niitä kuin rantojen sankareita.
Mitä sitten. Suomi on tyttömiä täynnä ja yhden työllisen kuolema avaa työpaikan jollekin työttömälle. Valtioa säästää eläkemenot ja usein kalliin vanhuuden ajan sairaanhoidon hoitokoti menoineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilla on liikaa mielenterveysongelmia, joita pakoillaan päihteidenkäytöllä. Lapsille pitäisi jo ajoissa opettaa, että alkoholi on idioottien juoma eikä sen litkimisestä seuraa mitään hyvää. Terveys ja ihmissuhteet kärsii, järki ei luista. Nykyinen alkoholin pyhänä pitäminen tekee siitä tulevaisuudessakin suurimman uhan ihmisten terveydelle.
Höpöä! Nuorille pitää opettaa kohtuutta kaikissa valinnoissaan ja keinoja hakea tyydytystä monipuolisesta elämästä, ei mitään Turmiolan Tommin viinapirutarinoita. Hyvä elämä voi sisältää alkoholia, sokeria ja rasvaa, kunhan muistaa ettei alkoholia pullokaupalla, sipsejä ja karkkia pussikaupalla. Alkoholilaskureita kannattaa opettaa jokaisen teinin käyttämään, sekä myöls kertoa asiallisesti eri juomista ja niiden käytöstä. Koska mikä on surullisempaa kuin teini, joka päättää uhmapäissän vetää kännit 80% vodkalla?
Eipä tuo sinun mallisi ole mihinkään hyvään johtanut, joten olen eri mieltä. Viinapirutarinoita ei tietenkään, mutta totuus alkoholista. Alkoholissa ei oikeasti ole yhtään hyvää ominaisuutta. Mutta silti voi juoda ihan vähän, jos on pakko. Iloa haettava muista asioista ja mt-ongelmissa yhteys lääkäriin. Mielummin suosittelisin lapselleni kannabiksenkin kohtuukäyttöä, kuin alkon. Terveyteen negatiivisella tavalla vaikuttavat pienetkin määrät. Alkoholia ei voi edes verrata karkkeihin ja sipseihin, on sen verran vaarallisempi ja tappavampi myrkky, joka vaikuttaa myös ihmissuhteisiin. Alkoholi on perseestä, ja vain luusereille.
Vierailija kirjoitti:
Minä tulen kuolemaan alkoholiin tod näk seuraavan vuoden aikana. Kukaan läheiseni ei edes tiedä. 4v uotta sitten olin ihan normaali työssäkäyvä nainen/äiti. Ja pitkälti toimin juuri tämän puolen asioiden kanssa, nuorisotyötä tein. Sitten ilmoitettiin, ettei palveluksiani enää tarvita. Käsitys tosin olikin, että se en ollut minä joka sai kaupungin nuoriso-ongelmien luvut laskuun, vaan joku taikasauva.
Et sitten hakenut apua vaikka mielenterveystoimistosta? Suurin osa kansasta kun on tätä tasoa, että vastoinkäymiset luullaan voitettavan viinaa juomalla. Ei hyvä. Pitäisi melkein laittaa täyskielto, kun ei muuten mene jakeluun. Alkoholin käyttöä pitäisi ainakin julkisesti paheksua rankasti, sekin pistäisi ihmisiä miettimään ja rajoittamaan käyttöään. Nyt kun linja on se, että alkoholi on pyhä. On ok juoda, vaikka olisit töissä, ajaisit autolla tai olisit lasten kanssa. Aina löytyy säälittäviä peesaajia, jotka taivastelevat kanssasi sairasta holhoamista. Kyllähän nyt kaljaa pitäisi saada 24/7!!!! Harvassa on ihmiset, jotka osaavat oikeasti juoda kohtuudella, joilla ei pyöri alkoholi päivittäin/viikoittain mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Sinun kaltaisiasi on paljon. Valitse nyt kuitenkin elämä ja kävele kuntasi AA-kerhoon, netistä löydät osoitteet ja ajat. Vapaaehtoistoiminnasta läydät paljon sisältöä elämääsi. Ja käy lääkärissä tarkistamassa tarvitsetko masennukseen lääkkeitä. Turha kuolema pitkän hyvän uran ja elämän jälkeen.
Eikös nuo alkoholijuomat ole hullun kalliita? Itse kun en Alkossa muuten ole käynyt kuin palauttelemassa muiden juoppojen pulloja joskus. Ja siitäkin on yli 5 vuotta aikaa. Ilmeisesti monet uivat silti rahassa, kun on varaa Alkon tuotteisiin?
T. Lidl-mies.
Olen kolmekymppinen ja mulla on enemmän huumeisiin kuin alkoholiin kuolleita tuttuja. En siis pyöri piireissä, mutta entisiä koulukavereita ym. Varmaan kun ikää tulee enemmän, alkaa alkoholisoituneet tuttavat tipahdella.
Tämä on niin sairasta kun alkoholi on ainoa laillinen huume, päihde. Sitä sitten vedetään ja seuraukset on mitä on. Kannabis olisi yksi paljon haitattomampi mutta ei. Ihmisillä on aina ollut halu päihtyä eikä se mihinkään katoa. Rajoitukset ja kiellot ei auta yhtään mitään. Jos pitää valita niin ennemmin lyhyt ja iloinen kuin pitkä ja kuiva elämä.
Känniläisiä enemmän mua vituttaa röökiä polttavat ihmiset esim jossain bussipysäkillä tai ruokakaupan ovien edessä niin, että ne niiden imuttamat savut tulee toisten ihmisten naamalle.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin sairasta kun alkoholi on ainoa laillinen huume, päihde. Sitä sitten vedetään ja seuraukset on mitä on. Kannabis olisi yksi paljon haitattomampi mutta ei. Ihmisillä on aina ollut halu päihtyä eikä se mihinkään katoa. Rajoitukset ja kiellot ei auta yhtään mitään. Jos pitää valita niin ennemmin lyhyt ja iloinen kuin pitkä ja kuiva elämä.
Eikö kannabiksestakin tule ns laskuhumala eli siitäkin voi sitten alkaa tehdä mieli kovempia aineita.
Vierailija kirjoitti:
Känniläisiä enemmän mua vituttaa röökiä polttavat ihmiset esim jossain bussipysäkillä tai ruokakaupan ovien edessä niin, että ne niiden imuttamat savut tulee toisten ihmisten naamalle.
Älä vaan kuitenkaan viinaa ala vitutukseesi ottaa.
Voin kertoa että elämä tappaa ja jokainen teistä kuolee. Miten sen elämän kukin sitten elää on hänen asiansa. Ja se kuolinsyy siellä elämän lopussa merkitsee mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kannabiksestakin tule ns laskuhumala eli siitäkin voi sitten alkaa tehdä mieli kovempia aineita.
Niin samalla tavalla kannabis addiktoi päihteisiin ne, jotka addiktoituisivat alkoholiin. Ei se onni ainetta vaihtamalla aukene. Ne, jotka pystyvät kannabiksen käyttönsä hallitsemaan, pystyvät siihen myös alkohin kohdalla ja päinvastoin, jos viina on viedäkseen, niin kannabiskaan ei pysy hallinnassa.
Alkoholi vaikuttaa esim syöpäsairauksien esiintyvyyteen, ja jo ns. kohtuukäytöllä voi olla seurauksia. Samoin alkoholi vaikuttaa nukkumiseen ja sitä kautta esim. hormonitoimintaan ja sisäeritykseen, millä on taas omat vaikutuksensa.
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa että elämä tappaa ja jokainen teistä kuolee. Miten sen elämän kukin sitten elää on hänen asiansa. Ja se kuolinsyy siellä elämän lopussa merkitsee mitä?
Kyllä se vähän on muidenkin asia, jos on muiden kanssa tekemisissä.
Joka viides lapsi kärsii vanhempiensa alkoholinkäytöstä, ja joka kymmenes lapsi saa siitä vakavampia vaurioita turvallisuudentunteeseensa. Monen lapsen henkinen ja fyysinen hyvinvointi vaarantuu ja vaurioituu vanhemman/vanhempien alkoholinkäytön vuoksi, mikä osalla johtaa nuoruusiällä syrjäytymiseen, työkyvyttömyyteen, kyvyttömyyteen kouluttautua, sietää stressiä, masentua ja ahdistua jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä ei tule nousu eikä laskuhumalaa. Siitä tulee omanlainen päihtymys hassu ajatuskin että päihde k saa halumaan pähdettä x. Kaikista kannabista ottaneista 10 % kokeilee kovia, niistä 2-3 % jää koukkuun. Kovia aineita saakin sitten valtion puolesta. Subuja saa korvaushoitona 20 000 suomalaista.
Addiktioalttius ylipäänsä on asia, johon kannattaa kiinnittää huomiota ja etsiä siihen hillitsemiskeinoja. Muita kuin kiellot ja rajoitukset. Addiktioita on melkoinen määrä, uhkapelit, urheilu, seksi, shoppailu, ruoka jne. ja lisää tulee kun mahdollisuudet kasvavat. En tiedä mitään, mikä ei kohtuuttomuuteen asti vietynä aiheuta sekä taloudellisia ongelmia että inhimillistä kärsimystä.