Onko väreillä vielä nykyäänkin sukupuolet? hoitolapsi sanoi...
"mä en pelaa jos en saa poikien väriä" kun nappuloita jaettiin.
Kommentit (22)
Ei. Mutta haittaako se jos niin sanoo? Tytöt nyt vain yleensä pitää vaaleanpunaisesta ja pitää vihreää poikien värinä. Ei siihen tarvitse puuttua. Kun lapsi kasvaa oppii hän sen ihan itse että sitä voi tykätä mistä tahansa väristä.
Meillä on ainakin 3 vuotiaan mielestä tiukasti tyttöjen ja poikien värit... Sitä huudon määrää, kun sai sinisen lautasen eikä pinkkiä. Ja itse en kyllä ole opettanut, meillä saa pikkuveli pukeutua prinsessaksi ja isosisko ajaa poliisiautolla.
Meillä pojat sanovat, että pinkki ja violetti on tyttöjen värejä.
Pinkistä eivät kuitenkaan ole kovin tarkkoja, sillä tykkäävät siitä väristä, ja sitä on joissakin poikien vaatteissa.
Violetti sen sijaan on semmoinen mitä eivät suostu käyttämään.
Hävettää että näin suvaitseva ihminen kuin minä katson vähän kieroon, jos pieni lapsi käyttää "väärää" väriä. Esim. Pikkupoika pinkissä paidassa on outo ajatus... Ei sillä oikeasti pitäisi olla mitään väliä, huoh.
Värit ovat kulttuurisidonnaisia ja tämä pinkki-sininen jako on tullut amerikan markkinamiehiltä. Sininen oli ennen naisten väri neitsyt Marian mukaan ja punainen oli veren väri ja katsottiin sen olevan vahva väri eli miesten väri. Ts. täysin keksittyjä asioita. Vihreä ei kuulu kummallekaan sukupuolelle kuten ei pitäisi minkään muunkaan värin kuulua. Itse inhoan vaaleanpunaista ja sitä tyrkytetään naistenvaatteissa alkaen niin lenkkikengistä juoksutakkiin. YÄK
Lapsen identiteetti on väriorientoitunut. Joissain tapauksissa se iskostetaan lapseen jo varhaisessa vaiheessa, eikä se ole helposti muutettavissa.
Kyllä lapset havainnoivat ympäristöään ihan itse, ja tekevät näkemästään omat johtopäätöksensä. Näkeehän tuon aikuinenkin, mitkä ovat vallitsevat värit päiväkoti-ikäisten vaatetuksessa. Pojilla mustaa, tumman sinistä, vihreää. Tytöillä pinkkiä, violettia, vaaleita sävyjä. Kun vetää mutkat suoriksi, on siinä siis tyttöjen ja poikien värit.
Nykyään niillä on paljon enemmän väliä kuin vaikkapa minun lapsuudessani 60- ja 70-luvulla.
Mitäs pojat siihen sanoo, kun Ferrari-formulatallin väri on punainen :)
Urheilujoukkueilla on käytössä melkein kaikki mahdolliset eri värit. Pinkkiä harvemmin, mutta aikuiset miehet kyllä käyttävät pinkkejä kauluspaitoja. Pojat ovat ainoa ryhmä, jolta se väri on kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään niillä on paljon enemmän väliä kuin vaikkapa minun lapsuudessani 60- ja 70-luvulla.
Totta, oli vain yksi väri: ruskea.
Kyllä monet lapset vieläkin ajattelee noin. Sen verran värien sukupuolisuuteen liittyviä vihjeitä on yhä vielä joka puolella ympärillä, ja sitten vielä jos vanhemmat/isovanhemmat puhuu tyttö/poikaväreistä niin helposti lapsi "oppii" ne.
Muistan, kun kerhossa suosikki värini oli musta. Joku ketale sitten meni sanomaan, että musta on poikien väri! Muistan kuinka järkytyin kovasti tästä, koska eihän minun suosikki värini voinut olla POIKIEN VÄRI.
Mutta niin. Ei lapsi tuota asennetta välttämättä kotoa ole oppinut, vaan ihan ympäristöään havainnoimalla on saattanut tulla tällaiseen päätelmään.
Nykyään tuntuu olevan tuo ajattelu huomattavasti voimakkaampaa kuin esim. pari vuosikymmentä sitten...
Sukupuoli määrittää tiettyjä ominaisuuksia nisäkkäillä ja on alkanut oksettaa tämä meininki, että ihmiset pitäisi erikseen sukupuolineutralisoida. Tietyn väriset neuvolakortit jne. Hei mutta mites nyt kun tytöt on ihastuneet Frozen maailmaan? Tuleeko kaikista rekkalespoja kun sininen valtaa mieltä? Antakaa lasten olla ilman turhaa analysointia.
Vierailija kirjoitti:
Sukupuoli määrittää tiettyjä ominaisuuksia nisäkkäillä ja on alkanut oksettaa tämä meininki, että ihmiset pitäisi erikseen sukupuolineutralisoida. Tietyn väriset neuvolakortit jne. Hei mutta mites nyt kun tytöt on ihastuneet Frozen maailmaan? Tuleeko kaikista rekkalespoja kun sininen valtaa mieltä? Antakaa lasten olla ilman turhaa analysointia.
Mä en ihan hokannu, että puolustatko sukupuolirooleja vai haluatko murtaa niitä. Puolet oli tuota konservatiisempaa "ei pidä erikseen sukupuolineutralisoida" ja puolet "antaa tyttöjen käyttää sinistä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ihan hokannu, että puolustatko sukupuolirooleja vai haluatko murtaa niitä. Puolet oli tuota konservatiisempaa "ei pidä erikseen sukupuolineutralisoida" ja puolet "antaa tyttöjen käyttää sinistä".
Totta. Ajatukseni on yhtä sukupuolijakautunut kai kuten muutkin. :/ Tarkoitin sitä, että en kannusta ketään erikseen tyrkyttämään tiettyä roolia, lapset valitsevat aivan itse. En voi käsittää mikä siinä on niin paha jos neuvolakortit on tietyn värisiä. Jos haluttiin rikkoa rajoja tai neutralisoida, niin olis voitu vaihtaa päittäin. Eli tytöille siniset ja pojille pinkit. Mutta sehän ei käynyt juuri siksi, että nämä rajat halutaan pitää tai neutralisoida. Eli sama ajatus rooleista on yhä olemassa. Naurattaa toki koko touhu.. Että oikein värit määritetään valtion taholta. Pois pinkki ja sininen, vihreä on nykyään tasa-arvon väri. Hyi hitto. Lapset kyllä löytää paikkansa, ihan sama mitä me heille syötämme. Pinkit prinsessaunelmat vaihtui siniseen poikien väriin näin kärjistettynä tässä frozen -huumassa. Ihan hyvä niin :) Taitaa olla enempi vanhempien opittava pois omista rooleistaan.
Synnyin ysärin alussa eikä mulle koskaan opetettu mitään värien jaottelua sukupuolen mukaan. Silti tykkäsin ihan pienenä stereotyyppisesti paljon punaisesta ja pinkistä ja sitten myöhemmin pitkään sinisestä.
Joissain perheissä varmasti edelleen opetetaan joko tahallaan tai vahingossa tuollaisia "tyttöjen ja poikien värit" -tyyppisiä juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Synnyin ysärin alussa eikä mulle koskaan opetettu mitään värien jaottelua sukupuolen mukaan. Silti tykkäsin ihan pienenä stereotyyppisesti paljon punaisesta ja pinkistä ja sitten myöhemmin pitkään sinisestä.
Joissain perheissä varmasti edelleen opetetaan joko tahallaan tai vahingossa tuollaisia "tyttöjen ja poikien värit" -tyyppisiä juttuja.
Ei näitä tarvitse lapsille kenenkään erikseen opettaa. Pikkulapsi näkee ihan leluosastolle menemällä, että minkä värisiä tyttöjen ja poikien jutut ovat. Lapsi luonnollisesti haluaa samaistua omaan ryhmäänsä, joten siihen omalle sukupuolelle määrättyyn väriin kiinnitytään sitten kynsin ja hampain.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lapset havainnoivat ympäristöään ihan itse, ja tekevät näkemästään omat johtopäätöksensä. Näkeehän tuon aikuinenkin, mitkä ovat vallitsevat värit päiväkoti-ikäisten vaatetuksessa. Pojilla mustaa, tumman sinistä, vihreää. Tytöillä pinkkiä, violettia, vaaleita sävyjä. Kun vetää mutkat suoriksi, on siinä siis tyttöjen ja poikien värit.
Hölmö ajatus. Me aikuiset kasvatamme lapsemme tykkäämään tietyistä väreistä, eiväthän ne lapset niitä haalareita ole itselleen valinneet vaan aikuiset, ja minkä pohjalta aikuiset ne valitsee? No vaateteteollisuuden, joka markkinoi tiettyjä värejä tietylle sukupuolelle. Pinkki, punainen, violetti ja keltainen olivat aikoinaan miesten, sodan ja voiman värejä, sininen ja vihreä naisten sekä valkoinen ja harmaa neutraaleja.
Kannattaa kertoa hoitolapselle, että kaikki värit on poikien värejä. Jos väittää jotain väriä tyttöjen väriksi, niin etsikää vaikka kuvia pojista niissä väreissä. Ei todellakaan ole pakko pukea poikaa vaaleanpunaiseen, jos ei halua, mutta hyvä on aikuisen opettaa lapselle, ettei ne värit pure.