Mikä minua on puraissut?
Kinttu tuntui eilen aamupäivällä oudolta ja kun katsoin sitä niin ihossa näkyi pieni tummanpunainen "reikä" tmv ja iho ympärillä punoitti, oli lämmin ja kosketusarka.
Ja edelleen samanlainen, pisteen (puremakohta?) ympäristö n.2-3cm alueelta tulipunainen ja iho arka. Punainen alue ei ole laajentunut eikä kasvanut lisää.
Ei kutise.
Kommentit (27)
Minä sain kolme tuollaista kuvailemaasi puremaa viikko sitten. Oletan että oli punkki. Ajattelin käydä näyttämässä lääkärille mutta nyt ne punaiset alueet ovat pienentyneet.
Mitä te tekisitte minun sijassani?
Vierailija kirjoitti:
Minä sain kolme tuollaista kuvailemaasi puremaa viikko sitten. Oletan että oli punkki. Ajattelin käydä näyttämässä lääkärille mutta nyt ne punaiset alueet ovat pienentyneet.
En ole ollut ruohikossa könyämässä enkä pusikoissakaan joten epäilen itse suuresti punkkivaihtoehtoa omalla kohdallani. Ja eikös se alue ole aika laaja+osin vaalea. Omani vain tulipunainen eikä iso, vain tuon mainitsemani reilut pari cm.
Ap
paarma tai mäkäräinen. Molemmat vie palasen pois.
Miehelläni oli useita paarman puremia loppuviikosta ja vieläkin käsi hiukan turvoksissa ja punainen. On käytetty desinfiointiainetta ja kortisonia. Parempaan päin kuitenkin.
Mäkärä tai paarma. Paarman tosin yleensä tunnistaa jo siitä, että ensin se surisee ja sitten tulee hiljaista ja - auts!
No sepä se, kun en ole tuntenut mitään puraisuhetkeä🤔, mutta paarmaa itsekin mietin.
Olen käsidesillä välillä pyyhkäissyt+hydrocortisonivoidetta laittanut.
Ap
Paarmat ovat ainakin nyt hyökänneet ja niitä on paljon... joukossa on suuriakin ampiaisen kokoisia...
Alkukesästä tuollaiset puremat voivat olla ärhäköitä ja voi nousta patti mutta pian et niitä huomaakkaan. Joko kehon vasrustuskyky nousee tai niitten otusten myrkky laimenee.
Mökkeillessä ja luonnossa olen saanut useita joka kesä ja ikinä en ole niitä desinfioinut tai voiteita lätrännyt. Ne paranee ihan itsestään kun antaa niiden olla.
Paarma nostaa sellaisen punaisen kiinteän paukaman, jossa on reikä keskellä. Älä räplää sitä tai ärsytä kemiallisilla ihoa ärsyttävillä tököteillä vaan anna sen parantua itsestään.
Ei paarmanpurema ole mikään vaarallinen. Täällä maalla normielämää.
Vierailija kirjoitti:
Olin rannalla ja kuulin jälkeenpäin että edellisenä päivänä joku äiti oli todennut vastaavia puremajälkiä poikansa keholla, kun olivat olleet siellä rannalla.
Googlen mukaan myös punkin puremasta voi tulla samanlainen punainen jälki kuin muittenkin hyttysten puremasta. Tämä oli outoa siksi että en tuntenut mitään puraisua näissä kohdissa ja kutinaa oli vain yhtenä yönä. Mutta nyt nuo punaiset alueet tosiaan ovat pienentyneet.
Vierailija kirjoitti:
No sepä se, kun en ole tuntenut mitään puraisuhetkeä🤔, mutta paarmaa itsekin mietin.
Olen käsidesillä välillä pyyhkäissyt+hydrocortisonivoidetta laittanut.Ap
Paarman puremahan ei tunnu heti kun se erittää ainetta joka puuduttaa puremakohdan... pirullinen otus pilaa taas kesän...
Todennäköinen "syyllinen" on hämähäkki, jos asut Manner-Suomessa. Kaikki Manner-Suomessa esiintyvät hämähäkit on myrkyllisiä.
Useimmiten hämähäkin uhriksi joutuu silloin, kun nukkuu. Jos käännät kylkeä tai liikahdat unissasi juuri silloin kun hämähäkki kulkee pitkin vartaloasi, niin se puree silloin, koska se tuntee itsensä uhatuksi.
Onneksi kotimaamme hämähäkit eivät kuitenkaan ole tappavan myrkyllisiä tiettävästi kenellekään. Ei edes sairaille vanhuksille tai pikkuvauvoille.
Todennäköisesti hyttynen, mäkärä, paarma tai muu hyönteinen. Tai sitten punkki.