Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskausdiabetes

ansku1993
24.02.2016 |

Mulle todettiin neuvolassa, että minun sokeriarvot on korkeella. Jätin sen jälkeen kaikki sokerit pois ja suolaset. Sain eilen verensokeri mittarin kotiin neuvolasta. Huomenna minulla olisi aika äitipolille, koska arvot oli korkeet viime viikolla. Onko kellään muulla kokemusta tämmöisestä? Pelottaa jos sikiöllä ei oo kaikki hyvin.. Vastatkaa :)

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

raskausdiabetes on nykyään hyvin yleinen vaiva raskaana olevien naisten keskuudessa. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että sikiö olisi välittömässä vaarassa.

On normaalia, että raskauden aikana insuliiniresistenssi laskee ja verensokeri nousee. Tämä johtuu raskauden fysiologisista muutoksista. Joskus verensokerit kuitenkin nousevat liikaa ja puhutaan raskausdiabeteksesta.

Yleensä raskausdiabeteksen hoidoksi riittää ruokavaliohoito. Pelkkä sokerin vähentäminen ei aina riitä vaan myös hiilihydraattimääriin on kiinnitettävä huomiota. Joillakin sokerit nousevat varsinkin aamuisin, jolloin aamupalan olisi hyvä olla proteiinipitoinen hiilihydraattitankkauksen sijaan.

Äitiyspoliklinikalle lähetetään äiti, jolla sokerit ovat toistuvasti yli suositeltujen arvojen. Äitiyspoliklinikalla tarkistetaan vauvan koko ja vointi sekä annetaan äidille ruokavalio-ohjausta. Insuliinin aloittaminen on viimeinen keino hoitaa verensokerin liiallista nousua.

Vauvan vointia seurataan ultraäänellä, sillä äidin korkeiden verensokereiden vuoksi vauvakin saa liikaa sokeria ja voi kasvaa tavallista isommaksi. Vauvan vointia seurataan myös synnytyksen jälkeen ja hänen verensokereitaan mitataan säännöllisesti. Kohdussa korkeisiin verensokereihin tottunut haima saattaa tuottaa liikaa insuliinia ja verensokerit laskea liikaa.

On hyvä, että sinua hoidetaan tarkkaan sekä neuvolassa, että äitiyspoliklinikalla. Tämä kaikki tehdään sinun ja vauvan hyväksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi