Tuttavani nostaa työttömyyskorvausta Thaimaassa, haluan "käräyttää" mutta miten?
Tähän keskusteluun tulee aivan varmasti komenttia siitä kuinka puutun muiden asioihin ja olen kateellinen, ja vaikka mitä, mutta hei, ihan oikeesti en välitä! Kysymys ei ole kateudesta, vaan ihan ihan pelkästään ärsytyksestä että noin voi varastaa rahaa yhteiskunnalta. Minä käyn töissä ja maksan veroja aivan järkyttävän paljon, ja tällanen lusmutyyppi juopottelee ja maksaa muutamankin muun tyypin juopottelut Thaimaassa. Mun puolestani saa asua siellä tai ihan missä vaan, mutta tehköön töitä elantonsa eteen, minä (etkä varmaan sinäkään!) halua maksaa hänen elämistään siellä. Mihin siis otan yhteyttä, Kelan sivuilta en ainakaan mitään lomaketta löydä???
Kommentit (273)
Olen asunut ulkomailla jo kohta kaksikymmentä vuotta, ja Suomessa käydessäni minulta saatetaan yhä kysyä, että saanko Suomesta työttömyyskorvausta? Siis Suomesta, ja työttömyyskorvausta?
Vierailija kirjoitti:
No niin, teille viisastelijoille tiedoksi että tämä tyyppi on asunut jo jonkun aikaa Thaimaassa, hänellä ei ole mitään aikomustakaan palata Suomeen tai tulla tänne töihin (ja maksamaan näitä mukavia veroja). Hän on juuri sellainen tyyppi joka käyttää vaan löysää systeemiä hyväkseen, that's it. Joten kysymys ei ole siitä että hän olisi kahden viikon matkalla Thaimaassa enkä hyväksyisi sitä. On kyllä itse asiassa kummallista kuinka tällaiseen asiaan suhtaudutaan näinkin jeesjees -meiningillä, ottaen huomioon että kysymys on siis ihan rikoksesta nimikkeellä petos.
Maksaahan se veronsa Suomeen siitä työttömyyskorvauksesta! Miksi oletat, ettei työtön maksa veroja?
Itse ollessani työttömänä kerroin rehellisesti viikon matkastani Egyptiin, 7 vrk minkä just hyväksyivät, eli ei se mene niin että voi oleskella esim thaikuissa kuukausi kaupalla tt-korvauksilla. Pitää olla työmarkkinoitten tavoitettavissa. Itse kerroin sen takia kun olin aiemmmin ollut kesämökillä suomessa saaressa n viikon ja sen aikana oli tullut työkkärin kirje joka paotti ottaan yhtyteyttä, siis siellä ei ole sähköä, eli nettiä tms.
Mielestäni ois IHAN oiken soittaa työkkäriin ko asiasta. Ne sit laittaa Kelaan maksukiellon. Tee se!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei uskotteko oikeesti tohon tarinaan? Paskat se mitään työttömyysetuutta seitsemän vuoden jälkeen ulkomaille saa. Järki käteen porukka nyt.
Mietippä ite. Ei ne pattayan vakipummit ilmoita Kelaan tai työkkäriin että ne on ulkomailla. Kirjat pidetään suomessa osoite jonkun kaverin luo joka kattoo työkkärin kirjeet ja homma toimii sujuvasti nöin. Tiedän yhden kaverin joka kävi ilmottautumassa kaverin puolesta työkkärissä kun ite oli pattayalla talven yli. Työkkärissä et henkkareita kysellä. Riittää että osaa sotun sanoa.
vaaditaan pankkitunnukset nykyään, itse asioin muutama pvä sitten ja oli pikkuasia niin piti olla pankkitunnukset.
ja niitähän ei voi lainata kaverille...
"Työttömyysetuuden maksu Suomesta tilapäisen ulkomailla oleskelun ajalta
Työttömäksi työnhakijaksi Suomessa rekisteröitynyt voi oleskella ulkomailla menettämättä oikeuttaan työttömyysetuuteen. Edellytyksenä on, että työnhakija katsotaan edelleen vakinaisesti Suomessa asuvaksi. Lisäksi työnhakijan tulee ulkomailla oleskelusta huolimatta pystyä palaamaan nopeasti Suomeen, jos hänelle osoitetaan työtä tai työhaastattelu. Pääsääntöisesti henkilön katsotaan asuvan edelleen Suomessa, jos aiottu ulkomailla oleskelu kestää enintään vuoden. Esimerkiksi kolmen kuukauden aika ulkomailla siten, että oikeus työmarkkinatukeen säilyy, on siis mahdollinen."
Minä ymmärtäisin, että tuo on harkinnanvarainen asia 3 kuukauden jälkeen eli silloin joutuu varmaan antamaan selvityksen tilanteestaan. Se vaan että jos sinne ulkomaille vilahtaa ilmoittamatta te-keskukselle tai kelalle, niin eivät he voi kaikkia ihmisiä rutiinisti jäljittää, että minne ovat matkustelleet. Tulli antaa varmaan tietoa poliisille vain jos on vahvat epäilyt rikoksesta ja kelalla pitää olla melkoiset näytöt ennen kuin rupeaa sellaiseen. Jos ihmisellä on osoite Suomessa ja hän tekee kelan vaatimat temput eli lähettelee sähköisesti vaaditut työhakemukset ja kuittaa ne mol:in sivuille, niin varmaan rahat kopsahtavat tilille. Se vaan että siinä voi olla sumplimista missä ilmoittaa Suomessa asuvansa. Jos Suomessa on oikeasti halpakin vuokra-asunto, niin siihen uppoava 300-400 €/kk on iso lovi työmarkkinatukeen. Pidän ihan mahdollisena ap:n kuvaamaa tilannetta, paitsi että vuosien työttömyyden jälkeen vaativat varmaan osallistumaan johonkin suunnitelman tekoon tms. Te-keskuksessa. Silloin pitää löytyä matkustusraha takaisin Suomeen. Veikkaan että max. pari vuotta vaan voi selvitä käymättä työkkärissä.
Minuakin ärsyttää jollain lailla tuollainen lusmuilu sen takia, kun epäilen ettei ko. henkilö yritäkään löytää töitä. Jos yrittäisi, niin sitten ei ole jmitään ongelmaa. Joka tapauksessa hän pilaa tuossa oman tulevaisuutensa, koska pitkään työttömänä olleen voi olla mahdotonta löytää enää töitä ja kun eläkettäkään ei kerry, joutuu vanhana elämään mahdollisesti pelkällä takuueläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
"Työttömyysetuuden maksu Suomesta tilapäisen ulkomailla oleskelun ajalta
Työttömäksi työnhakijaksi Suomessa rekisteröitynyt voi oleskella ulkomailla menettämättä oikeuttaan työttömyysetuuteen. Edellytyksenä on, että työnhakija katsotaan edelleen vakinaisesti Suomessa asuvaksi. Lisäksi työnhakijan tulee ulkomailla oleskelusta huolimatta pystyä palaamaan nopeasti Suomeen, jos hänelle osoitetaan työtä tai työhaastattelu. Pääsääntöisesti henkilön katsotaan asuvan edelleen Suomessa, jos aiottu ulkomailla oleskelu kestää enintään vuoden. Esimerkiksi kolmen kuukauden aika ulkomailla siten, että oikeus työmarkkinatukeen säilyy, on siis mahdollinen."Minä ymmärtäisin, että tuo on harkinnanvarainen asia 3 kuukauden jälkeen eli silloin joutuu varmaan antamaan selvityksen tilanteestaan. Se vaan että jos sinne ulkomaille vilahtaa ilmoittamatta te-keskukselle tai kelalle, niin eivät he voi kaikkia ihmisiä rutiinisti jäljittää, että minne ovat matkustelleet. Tulli antaa varmaan tietoa poliisille vain jos on vahvat epäilyt rikoksesta ja kelalla pitää olla melkoiset näytöt ennen kuin rupeaa sellaiseen. Jos ihmisellä on osoite Suomessa ja hän tekee kelan vaatimat temput eli lähettelee sähköisesti vaaditut työhakemukset ja kuittaa ne mol:in sivuille, niin varmaan rahat kopsahtavat tilille. Se vaan että siinä voi olla sumplimista missä ilmoittaa Suomessa asuvansa. Jos Suomessa on oikeasti halpakin vuokra-asunto, niin siihen uppoava 300-400 €/kk on iso lovi työmarkkinatukeen. Pidän ihan mahdollisena ap:n kuvaamaa tilannetta, paitsi että vuosien työttömyyden jälkeen vaativat varmaan osallistumaan johonkin suunnitelman tekoon tms. Te-keskuksessa. Silloin pitää löytyä matkustusraha takaisin Suomeen. Veikkaan että max. pari vuotta vaan voi selvitä käymättä työkkärissä.
Minuakin ärsyttää jollain lailla tuollainen lusmuilu sen takia, kun epäilen ettei ko. henkilö yritäkään löytää töitä. Jos yrittäisi, niin sitten ei ole jmitään ongelmaa. Joka tapauksessa hän pilaa tuossa oman tulevaisuutensa, koska pitkään työttömänä olleen voi olla mahdotonta löytää enää töitä ja kun eläkettäkään ei kerry, joutuu vanhana elämään mahdollisesti pelkällä takuueläkkeellä.
TYökkärin kannalta ei ole olemassa mitään aikarajaa, tuo 3 kk oli selkeästi esimerkki, siinä voisi olla samantien vaikka 4 kk 8 vrk, ajalla ei ole merkitystä. Vain se on merkityksellistä, onko työmarkkinoiden käytettävissä!
Aika moni suomalaisnainen on nyt miehensä matkassa komennuksella USA:ssa ja Aasiassa, vaikka on työttömänä. Pitäisikö meidän siis moittia heitäkin siitä, että eivät jääneet Suomeen työnhakuun vaan koko perhe lähti isän työkomennukselle.
Te-keskus ilmoittaa haettavat työpaikat Te-keskuksen "Oma asiointi"-sivuilla ja sinne ne kuitataan pankkitunnuksilla. Tuo on minusta hyvä systeemi, kun kirjeet voivat hukkua. Kirjeen lähettävät myös, mutta useimmat varmaan hoitavat asiansa netissä. Avainlukulistojen loppuminen voi kyllä olla ongelma, josmei uskalla ilmoittaa pankkiinkaan ulkomaan osoitetta, jonne listat voi lähettää, mutta lusmulla on luultavasti joku tuttu, joka käy tsekkaamassa hänen postinsa.
zulzu kirjoitti:
Itse ollessani työttömänä kerroin rehellisesti viikon matkastani Egyptiin, 7 vrk minkä just hyväksyivät, eli ei se mene niin että voi oleskella esim thaikuissa kuukausi kaupalla tt-korvauksilla. Pitää olla työmarkkinoitten tavoitettavissa. Itse kerroin sen takia kun olin aiemmmin ollut kesämökillä suomessa saaressa n viikon ja sen aikana oli tullut työkkärin kirje joka paotti ottaan yhtyteyttä, siis siellä ei ole sähköä, eli nettiä tms.
Mielestäni ois IHAN oiken soittaa työkkäriin ko asiasta. Ne sit laittaa Kelaan maksukiellon. Tee se!!
Kannattaa joo soittaa. Sieltä sanotaan, että voi sentään, lain mukaan työttömän ei tarvitse kertoa ulkomaanmatkoistaan eikä tarvitse muutenkaan selittää, missä on. Riittää, että hakee töitä. Netti toimii jopa Pohjois-Koreassa.
pölöt kirjoitti:
Paitsi että ei pidä paikkansa. Työttömänä et voi asua muualla kuin Suomessa, jos täältä nostat työttömuuskorvausta. Lukekaa ensin varmat tiedot, ennen kuin kommentoitte ummikkoina mitään täällä(kään).
Olin just 3+ 4 kk Hongkongissa, kotiosoite Helsinki. Miksi ihmeessä kuvittelet, että tilapäisesti ulkomailla oleskelevalla ei olisi Suomessa osoitetta ja asuntoa?
Vierailija kirjoitti:
zulzu kirjoitti:
Kannattaa joo soittaa. Sieltä sanotaan, että voi sentään, lain mukaan työttömän ei tarvitse kertoa ulkomaanmatkoistaan eikä tarvitse muutenkaan selittää, missä on. Riittää, että hakee töitä. Netti toimii jopa Pohjois-Koreassa.
Ja jos TE- keskus pyytää käymään ensi viikolla niin ei muuta kuin hyppää koneeseen ja tulee Suomeen ja piipahtaa TE-keskuksessa ja sitten ulkomaille takaisin ja jos käy niin ihmeellisesti että seuraavallakin viikolla pitää käydä TE-keskuksessa niin sama homma uudestaan.
Riittää että on työmarkkinoiden käytettävissä ja pitää yhteyttä TE- keskuksen haluamalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
zulzu kirjoitti:
Ja jos TE- keskus pyytää käymään ensi viikolla niin ei muuta kuin hyppää koneeseen ja tulee Suomeen ja piipahtaa TE-keskuksessa ja sitten ulkomaille takaisin ja jos käy niin ihmeellisesti että seuraavallakin viikolla pitää käydä TE-keskuksessa niin sama homma uudestaan.
Riittää että on työmarkkinoiden käytettävissä ja pitää yhteyttä TE- keskuksen haluamalla tavalla.
Te-keskukset lakkautettiin vuonna 2009.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
zulzu kirjoitti:
Te-keskukset lakkautettiin vuonna 2009.
Mistä teitä sikiää ? Näkee että on naisvaltainen palsta.
Phuket Roller kirjoitti:
Sitäpaitsi jos ihminen asuu Thaimaassa hän ei käytä suomalaisia sosiaalipalveluja (terveys, ym.).
Eli tulee yhteiskunnalle edullisemmaksi.
Eiköhän se Suomeen tule jos sairastuu. Ja kaikki sen käyttämät (valtiolta = muilta ihmisiltä veroina saadut) rahat menee nyt thaikkuihin, eli pois suomesta, joka ei tosiaan ole hyvä asia.
Pahimman luokan loinen toi tyyppi, mut suomi onkin kohta konkassa, loppuu noillakin juhlat.
Vierailija kirjoitti:
No niin, teille viisastelijoille tiedoksi että tämä tyyppi on asunut jo jonkun aikaa Thaimaassa, hänellä ei ole mitään aikomustakaan palata Suomeen tai tulla tänne töihin (ja maksamaan näitä mukavia veroja). Hän on juuri sellainen tyyppi joka käyttää vaan löysää systeemiä hyväkseen, that's it. Joten kysymys ei ole siitä että hän olisi kahden viikon matkalla Thaimaassa enkä hyväksyisi sitä. On kyllä itse asiassa kummallista kuinka tällaiseen asiaan suhtaudutaan näinkin jeesjees -meiningillä, ottaen huomioon että kysymys on siis ihan rikoksesta nimikkeellä petos.
Saman rahan Kela maksaa olit Thaimaassa tai Suomessa. Sama se missä työtön aikansa viettää jos hoitaa asiansa kuten kuuluu. Verot häneltä menee maksuun Suomessa kuten Suomessa asuessakin.
ei ole petos.nykysääntöjen mukaan mennään , kunhan on tavoitettavissa kohtuullisessa ajassa niin saa olla missä haluaa ,mistä näitä kateellisia oikein tulee ....
Käsittääkseni työtön saa lomailla VIIKON ajan vuodessa, kunhan ilmoittaa työkkäriin olevansa lomalla.
Vierailija kirjoitti:
No kolme kuukautta saa asua työmarkkinatuella. Sitten pitää palata kotiin tai tuki katkeaa.
Miksi ylipäänsä pitää mitään käräytellä tai olla katkera? Suomessa on 30 000 turvapaikanhakijaa joita tuetaan ilman mitään vastinetta, kaverisi tueta sentään otetaan 20% ennakkoa pois.
Tulee mieleen naapuri, jonka mielestä hänen verorahojaan ei saa käyttää työttömien - noiden laiskojen lusmujen - hyysäämiseen. No, Suomessa veroina kerätyt varat käytetään julkisesti lainsäädännön mukaisiin kohteisiin, esimerkiksi peruskouluun, terveydenhuoltoon, teiden kunnossapitoon, tms. Meillä veronmaksajilla ei ole oikeuksia korvamerkitä maksamiamme veroja. Miksi siis jaksaa jäkättää, olla katkera, kateellinen joillekin yksilöille, jotka tekevät mitä haluavat/voivat. En ymmärrä aloittajan ajatusta "käräyttämisestä" eli ilkeästä, pahansuopaisesta menettelystä, jolla pyritään negatiiviseen ilmapiiriin. Naapurille vastattua: "...mitä se sinua nyppii, jos joku ihminen on työtön?".
niin...missään muuallahan ei voi käydä lääkärissä ja hammaslääkärissä kuin Suomessa? EU:n sisällä ja Sveitsissä saa perusterveydenhuoltoa Eurooppalaisella sairaanhoitokortilla (vrt. KELA-kortti) ja kuinka usein sitä täällä Suomessakaan tulee hampilääkärissä käytyä. Rahalla maksetaan. How else? Ei Espanja ole missään Kuussa asti jossa ei samat systeemit toimis kuin täällä.